Acum citesti
Merida Silex [2024]: versatilitatea la ea acasă

Posibil că lumea încă se mai întrebă care-i faza cu „gravel-ul”, ce-i cu bicicleta asta „struțo-cămilă”. Ei bine da, așa m-am întrebat și eu în 2017 când am testat pentru prima oară genul ăsta de bicicletă și da, nu-i găseam sensul. Pe vremea aia era simplu: vrei pe asfalt, te dai pe cursieră, vrei off-road, te dai cu mtb. Dacă vrei ceva între… te dai tot pe mtb…

Astăzi însă lumea a evoluat și au apărut opțiuni noi, mai precis bicicleta „gravel”, o combinație, absolut reușită din punctul meu de vedere, între cele două lumi, on și off-road. Despre bicicleta gravel mie îmi place să spun că este o cursieră de off-road sau un mtb ușor. Desigur, te poți da în continuare pe mtb indiferent de terenul pe care mergi, nu te obligă nimeni să mai cumperi o bicicletă, însă este bine de știut că există acum opțiuni mai bune, dacă vrei să ai și să folosești o singură bicicletă peste tot. Cu foarte puține excepții, să zicem traseele gravitaționale – all moutain, trail, enduro și downhill, bicicleta gravel este absolut perfectă și suficientă, fiind ideală și pentru mtb ușor, asta însemnând drumuri forestiere normale, drumuri de țară, pietriș, poteci ușoare. Evident, despre asfalt nu mai zic, pentru că aici zboară efectiv.

Ok, acum că am stabilit ce-i cu gravelul, să vedem ce este și cu noua Silex.

Lansată de Merida la finalul lui 2017, astăzi, în 2023, noul Silex este abia la a doua sa versiune. Din punctul ăsta de vedere nu pot decât să laud Merida, pentru că nu s-a grăbit să lanseze, în fiecare an, noi și noi modele, punând presiune pe piață. Desigur, de-a lungul timpului fiecare colecție de sezon venea în culori noi și diferite variante de echipare, însă cadrul și geometria au rămas neschimbate.

Până azi, când Merida Silex vine cu haine complet noi!

Noua Merida Silex, lansată acum, dar destinata sezonului 2024, dispune de un cadru cu o formă complet nouă. Dacă vechea Silex arata interesant sau „ciudat” după unele opinii, în special datorită țevii head-tube extrem de lungi și țevii top-tube foarte înclinată, astăzi noua Silex arată normal.

Merida Silex 10K 2024 carbon – foto Merida

Dar de ce arăta așa vechea Silex în primul rand? Pentru că Merida a dorit să ofere o bicicletă „relaxată” și prietenoasa, ușor de folosit peste tot. Țeava head-tube înaltă oferea ciclistului o poziție destul de dreaptă, deci relaxată, apropiată de cum mergi pe o bicicleta de trekking sau touring. Apoi, țeava top-tube înclinată oferea o înălțime de încălecare foarte mica, și aceasta foarte prietenoasă cu userul.

Merida Silex 200-C, varianta originală 2017

Surprinzător însă, chiar dacă cadrul noii Merida Silex arata complet diferit, caracteristicile de bază, geometria, au rămas foarte asemănătoare.
Merida Silex 2018 (spate) vs Merida Silex 2024 (față)

Astfel, acum țeava head-tube este „normală” să zicem. Nu mai e așa lungă și nu mai arată ciudat. Însă poziția pe bicicleta nu a devenit mai agresiva, fiind acum mai înclinat spre față, pentru că Merida a și lungit furca la noua Silex.

Așadar această lungire a venit cu trei beneficii: unul estetic – bicicleta arată mai bine, unul pentru confort – furca a devenit mai compliantă, mai confortabilă și unul pentru că bicicleta este acum compatibilă cu furcile cu suspensie pentru gravel. Așadar, poți înlocui furca originală, rigidă, cu una cu suspensie de 3-4 cm specific gravel, iar geometria nu se va modifica, bicicleta nu se va ridica de față.

foto Merida

Noua furcă vine cu lungimea de 415 mm axle-to-crown, față de cât avea modelul anterior 398 mm, mult mai apropiat de dimensiunile pe care le aveau în trecut bicicletele de ciclocros. De asemenea noua Silex are un unghi al furcii și mai relaxat decât în trecut, cu 1,5 grade, tija de șa fiind însă mai abruptă, cu 0,5 grade. Toate acestea sunt combinate cu peste 1 cm reach mai mare, cadrul păstrând însă lungimea de 430 mm ale țevilor chainstays.

Aceste cifre impun ciclistului sau ciclistei o poziție tot destul de dreapta, însă cadrele vin acum cu aproape 2 cm stack mai jos decât era înainte la Silex. Cu alte cuvinte, poziția rămâne confortabila și relativ dreapta, dar acum ai un compromis mai bun pentru cicliștii care caută și performanță, nu doar confort. Nu e de mirare că Matej Mohoric a și câștigat Mondialele de Gravel pe bicicleta asta, noul Silex, cu geometrie stabilă inspirată din mtb, oferind și confort și performanță și stabilitate mai bună la viteză mare.

foto Merida

Cealaltă modificare vizibilă la noua Silex este țeava top-tube care, și ea, este acum mai “normală”, adică mai orizontală. Treaba asta vine cu avantajul aspectului estetic, bicicleta arată a bicicletă, însă și cu un dezavantaj, din punctul meu de vedere, pentru că înălțime de încălecare (standover height) este acum mai mare. Așadar, dacă ești un ciclist cu înălțime mai mică, sau descaleci accidental, trebuie să fii mai atent, să nu te lovești.

Noul cadru Silex oferă acum și spațiu pentru anvelope mai late, de 45 mm. În vechiul cadru eu mi-am pus anvelopele CST B-Fast de 27.5 x 1.95 care măsoară în cadru o lățime de 49 mm pe jantele Shimano GRX, însă spațiul dintre anvelopă și cadru rămânea foarte mic, câțiva milimetri doar. Acum cadrul este mai lat, iar spațiul este mult mai mare și, potrivit lui Matej Mohoric, poți pune fără probleme anvelope late chiar și de 50 mm, spațiul rămas în cadru fiind foarte bun.

În privința frânelor, echiparea s-a modificat, standardul discurilor fiind acum de 180 mm față și spate. S-a optat pentru varianta asta pentru a oferi acum putere și mai mare de frânare, cu efort mai mic la degete, mai ales când ai timp îndelungat de tras de frâne. Radiatorul specific Merida, care răcește etrierele frânelor, va fi regăsit și acum, la cadrele din carbon.

Greutățile anunțate de Merida sunt de 1220 g pentru cadrul din carbon M și 1900 grame pentru cadrul din aluminiu M, furca din carbon, prezentă atât la cadrul din carbon cât și la aluminiu, cântărind 540 g. Greutatea totală a bicicletei, cu tot cu pedale, nu am reușit să o aflu personal, dar la lansarea oficială a bicicletei în Italia, cineva a cântărit bicicleta la fața locului și i-a dat 10,14 kg pentru carbon și 10,66 kg pentru aluminiu, ambele mărime M, cred, ambele biciclete cu echipare identică.

Nu în ultimul rând noul cadru vine acum cu o mulțime de prinderi și șuruburi, puse peste tot, în care poți instala o multitudine de accesorii și genți, noua Silex devenind complet compatibilă cu excursiile epice de bikepacking. Cadrele, carbon si aluminiu, vin inclusiv cu găuri pentru montat aripi, însă pentru portbagaj spate, găuri are doar cadrul din aluminiu.

Legat de echipare, componentele sunt potrivite pentru orice buget și găsim o varietate largă, începând cu componente electronice de top Sram AXS regăsite pe modelul de top Merida Silex 10K până la frâne entry level Promax cu schimbătoare Shimano Sora, pe modelul cel mai ieftin Merida Silex 200. Personal as prefera un alt ghidon decât cel oferit standard și anume Merida Expert GRII, pe care îl găsim la modelele de buget, și l-as înlocui cu unul cu dropurile mai evazate, lucru care oferă o ergonomie mult mai bună încheieturilor mâinilor. Asa cum este, spre exemplu, Ritchey VentureMax pe care îl am instalat pe gravel bike-ul meu.

Cum se simte pe traseu noua Merida Silex?

Ei bine, se simte excelent! Eu personal dețin o Merida Silex, modelul 2017 și pentru a o face mai confortabilă, am ales să o echipez cu furcă cu suspensie, “interesanta” Lauf plus o tijă de șa cu amortizare de la XLC, ambele oferind fiecare câte 3 cm de amortizare. Este puțin, dar este cifra “magică” la gravel. Întrucât se presupune că nu folosești bicicleta asta pe off-road agresiv sau extrem, cei 3 cm de suspensie sunt absolut suficienți pentru a atenua mare parte din denivelările și vibrațiile drumului.

foto Merida

Așadar mi-am customizat Silex-ul și l-am făcut potrivit pentru mine. Însă nu mică mi-a fost surpriza când, testând noul Silex, varianta Silex 7000 carbon, am simțit că noul cadru se simte aproape la fel de compliant și confortabil ca Silexul meu personal, însă fără să aibă nicio suspensie! Asta da evoluție!

foto Merida

Până și varianta Silex 700 aluminiu, testata și asta, se simțea bine. Nu la fel de bine ca și carbonul, denivelările și vibrațiile se transmiteau mai bine prin cadru, dar tot mai bine decât Silexul anterior, varianta 2017, din aluminiu. Între cele două cadre se vad clar diferențele, cea mai evidenta fiind că la aluminiu avem puntea de legătură dintre țevile seat-stays în timp ce la carbon nu avem așa ceva. Asta se traduce prin complianță îmbunătățită la carbon și rigiditate mai mare la aluminiu. Rigiditatea mai mare nu este rea, pentru că în teren se traduce prin eficiență mai bună la pedalare. Practic viteză mai mare cu efort mai mic.

O altă diferență clară între cele două cadre este intersecția țevilor top-tube cu chain stays. La carbon tranziția este cursivă, pe când la aluminiu trecerea se face direct. În cazul carbonului și asta ajută la obținerea unei complianțe mai bună.

Mai sunt și alte diferențe, mai subtile, cum ar fi intersecția țevilor în zona head-tube care, toate împreună, contribuie la un confort mai bun în cazul cadrului din carbon.

Merida Silex 2024, concluzii, merită un upgrade?

În cele trei zile cât am folosit-o în Italia, cu ocazia lansării oficiale, nu am reușit să o testez la maxim, pe o varietate mai mare de terenuri, urcări mai abrupte, coborâri mai tehnice, încărcată cu bagaje, însă atâta vreme cât am reușit să mă dau, pot spune că m-am simțit excelent pe ea. Mai ales că m-am dat pe terenul normal, pe care s-ar da orice ciclist normal, care caută mai mult agrement decât senzații tari.

foto Merida

Pe asfalt și gravel mărunt, bicicleta efectiv zboară. Încercând să ma țin după ghidul cu care mergeam în tură, reușeam să mențin o viteză de 35 kmh fără probleme. Poziția este sportivă, dar în același timp, nu te “macină”. Poți pedala astfel zeci de kilometri fără pauze sau schimbări dese de poziție. Am stat confortabil și “cu mâna de sus”, pe ghidon și manșoane, dar și “cu mâna de jos”, în dropuri. Nu am simțit disconfort la spate.

Pe teren mai denivelat, dar nu extrem, iarăși, confortul este foarte bun la varianta cadrului din carbon. Cum spuneam mai sus, aproape la fel de bun ca pe Silexul meu custom, la care am pus suspensii. Reușeam să merg cu viteză mare și la vale, nu doar la deal sau orizontală. Erau momente când nu-mi venea să cred că stau atât de bine pe ea.

foto Merida

Așadar da, numai cuvinte de laudă despre noul cadru. E drept că mă refer aici la cadrul din carbon, care este mai scump, însă dacă te uiți la preturile de mai jos, observi că modelul Silex 4000 carbon, este mai ieftin decât Silex 700 aluminiu, cu 1000 lei. Din punctul meu de vedere merită să cumperi 4000-ul, chiar dacă are echipare (puțin) mai slabă, întrucât componentele le mai poți schimba în timp însă confortul cadrului nu.

Modele și disponibilitate în România

Noua Merida Silex este disponibilă în 6 variante de echipare (doar 5 în România), trei cu cadru din carbon și trei aluminiu. În România o vom avea pe piață începând cu mijlocul lui ianuarie 2024 prin rețeaua de distribuție Bikefun România. Preturile variază între 14.690 lei și 6.190 lei în funcție de model, materialul cadrului și componente. Exista și opțiunea achiziționării doar frame-set, care include cadrul, furca și rulmenții headset, la prețul de 2.690 lei, doar pentru cadru aluminiu versiunea de culoare 700, adică “roșu-căpșună” sau “negru gri-titan”.

Merida Silex 2024 – echipare și prețuri

Merida SILEX 10K

Cadru carbon CF2 II, roti max 700x47C, ax roata 100×12/142x12mm, rulment pedalier BSA; furca carbon, roti max 700x47C; frane Sram Red AXS; discuri Sram Centerline X 180 mm; ghidon Easton EC70 AX, carbon; pipa Merida Team CC III, aluminiu 80 mm; schimbator spate Sram X01 Eagle AXS; shifter Sram Red Etap AXS; tija de sa Sram Reverb XPLR AXS; sa Prologo Scratch M5 AGX; lanț Sram X01 Eagle; angrenaj Sram Red1 AXS Wide Power Meter, 42t; pinioane Sram XG 1295, 10-52t, 12v; roti Reynolds Black Lable G700 Pro, carbon, 25 mm latime interna, 26 mm adâncime; anvelope Maxxis Rambler 700x45c, folr, TR, EXO; greutate 8,4 kg (M); preț (indisponibil în Romania).

Merida Silex 7000

Cadru carbon CF2 II, roti max 700x47C, ax roata 100×12/142x12mm, rulment pedalier BSA; furca carbon, roti max 700x47C; frane Shimano GRX820; discuri Shimano 180 mm; ghidon MERIDA EXPERT GRII aluminiu; pipa Merida TEAM CCIII, 80 mm; schimbator spate Shimano GRX 822; shiftere Shimano GRX 820; tija de sa MERIDA EXPERT CC, carbon, diametru 27,2mm; sa Merida Expert SL; lanț Shimano M7100; angrenaj Shimano GRX820, 42t; pinioane Shimano CS-M7100, 11-51, 12v; roti Easton EA70 AX aluminiu, 24mm interior, 20 mm adâncime; anvelope Maxxis Rambler, 700x45C, fold, TR, EXO; greutate 9,4 kg (M); preț 14.690 lei.

Merida Silex 4000

Cadru carbon CF2 II, roti max 700x47C, ax roata 100×12/142x12mm, rulment pedalier BSA; furca carbon, roti max 700x47C; frane Shimano GRX400; discuri Shimano 180 mm; ghidon MERIDA EXPERT GRII aluminiu; schimbatoare fata-spate Shimano GRX400; shiftere Shimano GRX400; tija de sa MERIDA EXPERT CC, carbon, diametru 27,2mm; sa Merida COMP SL; lanț KMC X10; angrenaj Shimano GRX600, 46-30t; pinioane Shimano CS-HG50 11-36t, 10v; jante Merida Expert SL II, 23 mm intern, 25 mm adâncime, aluminiu; butuci VP CLK170F / VP CLK270R; anvelope Maxxis Rambler, 700x45C, fold, TR, EXO; greutate (/); preț 10.490 lei.

Merida Silex 700

Cadru aluminiu LITE II, roti max 700x47c, ax 100×12/142x12mm, rulment BSA; furca carbon, roti max 700x47C; frane Shimano GRX820; discuri Shimano 180 mm; ghidon MERIDA EXPERT GRII aluminiu; pipa Merida, aluminiu, 80 mm; schimbator spate Shimano GRX822; shifter Shimano GRX820; tija de sa MERIDA EXPERT CC, carbon, diametru 27,2mm; sa Merida Expert SL; lanț Shimano M7100; angrenaj Shimano GRX820, 42t; pinioane Shimano CS-M7100, 11-51t, 12v; roti Easton EA70 AX aluminiu, 24 mm intern, 20 mm adâncime; anelope Maxxis Rambler, 700x45C, fold, TR, EXO; greutate 9,8 kg; preț 11.490 lei.

Merida Silex 400

Cadru aluminiu LITE II, roti max 700x47c, ax 100×12/142x12mm, rulment BSA; furca carbon; frane Shimano GRX400; discuri Shimano 180 mm; ghidon MERIDA EXPERT GRII aluminiu; pipa Merida, aluminiu, 80 mm; schimbator fata-spate Shimano GRX400; shifter Shimano GRX400; tija de sa Merida COMP CC, 27,2 mm diametru; sa Merida COMP SL; lanț KMC X10; angrenaj Shimano GRX600, 46-30t; pinioane Shimano CS-HG50 11-36, 10v; jante Merida Expert SLII, 23 mm intern, 25 mm adâncime; butuci VP CLK170F / VP CLK270R; anvelope Maxxis Rambler, 700x45C, fold, TR, EXO; greutate (/); preț 7.790 lei.

Merida Silex 200

Cadru aluminiu LITE II, roti max 700x47c, ax 100×12/142x12mm, rulment BSA; furca carbon; frane Promax DSK-330R, disc mecanic; discuri Promax 180 mm și 160 mm; ghidon MERIDA EXPERT GRII aluminiu; pipa Merida 80 mm; schimbatoare Shimano Sora; shiftere Shimano Sora; tija de sa Merida COMP CC, 27,2 mm diametru; sa Merida COMP SL; lanț KMC M99; angrenaj FSA Omega 48-32t; pinioane Shimano CS-HG200, 11-34t, 9v; jante MERIDA COMP SL II; butuci VP CLK170F / VP CLK270R; anvelope Maxxis Rambler, 700x45C, fold, TR, EXO; greutate (/); preț 6.190 lei.

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

twelve − five =