Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
A trecut ceva vreme de când nu am mai pedalat pe o bicicletă dotată cu v-brake. Adevărul este că azi chiar şi la preţuri decente găseşti frâne pe disc cu performanţe satisfăcătoare. Dar v-brake-ul este, în continuare, cel puţin interesant. Extrem de eficient însă lipsit de modulaţie. Frâna este fie pusă, fie nu.
Bicicleta de faţă, deşi un entry-level prin definiţie, poate reprezenta o alegere foarte bună pentru cei care acum îşi fac debutul în ale offroad-ului. BTWIN Rockrider 340 C4 este o bicicletă de munte care ar putea merge la munte dacă forestierul pe care este folosită are o calitate suficient de bună ce nu solicită suspensia, transmisia sau frânele. În caz contrar utilizatorul nu mai beneficiază de nici o plăcere fiind posibil ca pe viitor să nu mai încerce experienţa.
Însă pe cât de „umilă” este această bicicletă pe atât de mult vei beneficia de avantajele oferite în special de preţul extrem de mic. BTWIN Rockrider 340 C4 costă doar 799 lei. Desigur există şi dezavantaje când preţul este atât de avantajos.
Cadru/Pe traseu
Bicicleta nu prezintă mistere. Arată entry, are greutatea unul entry şi se simte entry-level. Dar acest lucru nu este neapărat un dezavantaj. Cadrul şi geometria oferă confortul necesar unui biciclist începător. Poziţia este destul de dreaptă subliniind caracterul recreaţional al bicicletei şi nimic îndreptat spre competiţie. Cadrul şi furca nu prezintă montanţi pentru frână pe disc asta însemnând că dacă doreşti un upgrade în viitor nu-l vei putea face.
Calitatea cadrului şi a sudurilor este cât se poate de bună pentru banii pe care îi dai. Mulţumită acestuia bicicleta este una robustă de care te vei putea folosi multă vreme. Partea mai puţin bună este că urechea schimbătorului spate face parte din cadrul în sine. Cu alte cuvinte nu poate fi schimbată în caz că este deteriorată. Dar ţinând cont de caracterul recreaţional al bicicletei nu considerăm că o astfel de problemă va apărea prea curând.
Am dezasamblat bicicleta pentru o analiză în detaliu şi am aflat că greutatea cadrului este de 2,410 kg. Nu este un cadru uşor, iar acest lucru se reflectă în greutatea totală a bicicletei de 14,55 kg. Îţi va fi greu dacă vei fi nevoit să apelezi la push-bike pe un traseu dificil din aceste motive este bine să rămâi la cel mult drumuri forestiere de bună calitate şi cu înclinaţie mică.
Raportul SWT (Stiffness to weight) este de 42.3. Asta ne spune că proiectanții cadrului nu au luat niciodată în calcul faptul că cineva va participa cu această bicicletă în competiții, însă este suficient de mare comparat și cu brand-uri cunoscute. Aşadar din nou subliniat caracterul recreaţional. Pe de altă parte cadrul dispune de montanţi pentru instalarea unui portbagaj spate lucru foarte folositor pentru a putea utiliza bicicleta la o tură de cicloturism spre exemplu. O tură de mai multe zile unde ai nevoie de mai multe bagaje. Vei putea instala în aceste găuri cu filet un portbagaj pe care vei pune o pereche de coburi.
Legat de aspect şi culoare în special, părerea este subiectivă evident. Fie îţi place fie nu-ţi place acest verde. Însă faptul că vopseaua este mată s-a dovedit a fi o alegere mai puţin fericită întrucât odată murdărită aceasta se curaţă mai greu decât dacă ar fi fost o suprafaţă lucioasă, lăcuită.
Echipare
Echiparea este „basic” spre foarte basic. Bicicleta oferă doar 7 pinioane în spate care, împreună cu cele 3 foi, generează 21 viteze. Suficient pentru turele pe potecile de munte sau de pădure, eventual cu cât mai puține denivelări, dar insuficient pentru urcare pe Vârful Omu! Dacă totuşi ajungi pe Vârful Omu va fi foarte dificil să cobori de acolo pe aceasta bicicleta, cel puţin în prima parte a traseului. Ghidonul lat de 650 mm oferă manevrabilitatea necesară pentru parcurgerea unui drum forestier la o viteză moderată însă orice mai mult de atât poate deveni greu de controlat. Legat de viteză am observat ca inclusiv dacă pedalăm pe cea mai mare foaie şi pe cel mai mic pinion, adică la viteză maximă, aceasta este totuşi destul de mică lucru datorat numărului destul de mic al dinţilor de pe foi şi pinioane.
Cum spuneam la început frânarea este bună spre „prea” bună. Frânele v-brake dispun de un cuplu extrem de mare acesta fiind motivul pentru care le lipseşte modulaţia. Sunt fie pornite fie oprite. Destul de puţine poziţii intermediare, iar pentru un începător acest lucru poate fi dificil de controlat.
Schimbătoarele de viteze sunt decente. Vorbim despre Shimano Tourney pentru faţă şi spate şi shiftere de tip grip shift de la Sram. Combinaţia Sram-Shimano este în regulă şi nu prezintă incompatibilităţi. Schimbarea vitezelor se face lent şi trebuie să învârţi cu destulă putere de grip-uri însă până la urmă se rezolvă. Shifterul pentru schimbătorul faţă este de tip „index” asta însemnând că trebuie să cauţi tu poziţia ideală pentru a nu atinge lanţul, pentru a evita ţăcănitul.
Schimbătorul spate vine şi cu o protecţie suplimentară pe care o considerăm inutilă, dar care se poate dovedi folositoare dacă ne gândim la utilizatorul începător care nu ştie încă să protejeze echipamentul.
Partea cea mai puţin plăcută a bicicletei se referă la butuci şi în special cel al roţii spate. Acesta este prins de cadru prin ax cu filet şi şuruburi şi nu cu cheiţă quick release. Acest lucru înseamnă bătaie de cap suplimentară în cazul în care trebuie să dai roata jos pentru a repara o pană. De asemenea trebuie să ai la tine o cheie în plus pentru a desface/strânge şuruburile.
Anvelopele nu sunt chiar de off-road însă pot fi folosite şi acolo dacă nu faci căţărări şi coborâri rapide, iar pe viraje viteza este mică. Anvelopele oferă aderenţă redusă.
Furca este un Suntour XCT personalizat în culorile BTWIN. Oferă doar 80mm de suspensie destul de dură. Există reglaj pentru tărie însă nu ne-am baza pe acesta fiind greu de acţionat şi imprecis. Pentru drumuri scurte, în jurul pensiunii de la munte, este suficient, pentru Vârful Omu cu siguranţă nu. Calitatea este însă bună, nu prezintă joc din fabrică, iar la decompresie totală şi bruscă nu prezintă acel sunet specific XCT-ului. Aşadar veşti bune.
BTWIN Rockrider 340 C4 este o bicicletă onestă pentru un începător fără pretenţii. Este grea, însă la acest nivel şi la aceşti bani nu ai nevoie de greutate mai mică. Oferă performanţe reduse la schimbarea vitezelor dar cu siguranţă nu ai nevoie de precizia necesară la un concurs. În plus poziţia şi confortul la un drum moderat ca lungime sunt cât se poate de bune.
Frânele v-brake nu le mai putem recomanda când există atâtea opţiuni de disc la preţ bun. Sunt prea puternice şi ţinând cont că bicicleta va fi folosită de entuziaşti fără experienţă este posibil ca acţionarea lor lipsită de modulaţie să se dovedească a fi prea mult pentru biciclist/ă.
Nu pot spune că Rockrider 340 C4 este o bicicletă performantă însă la preţul de 799 lei reprezintă una din cele mai bune opţiuni de pe piaţă pentru „prima bicicletă”.
Date relevante
Greutate totală: 14,55 kg
Greutate cadru: 2,410 grame
Greutate roți*: 4.980 grame
Greutate furcă: 2.385 grame
Lățime ghidon: 650 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 1.242 grame
Rigiditate headtube: 102 Nm/grad
STW**: 42.3
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.
Posed o varianta 2013 a acestei biciclete si pot spune ca este un substitut foarte bun al bicicletei de supermarket. Puncte slabe pe langa ce ati mentionat in articol si descoperite de mine ar mai fi: clestii de frana care nu au viata lunga ( i am inlocuit 25 lei perechea), jantele nu au pereti dubli si se pot stramba daca abuzati. La pretul de lista mai adaugati ceva bani pentru: suport bidon ( doar unul se poate monta ), cric si aripi daca doriti.
Un cacat de bicicleta am cumparato acum o luna si mi so stricat bratu la pedale de 3 ori si acuma so stricat agrenaju ce drecu
Ce bine ar fi daca ai folosi limba romana sa intelegem si noi ce zici. Din cauza inteligentei (vizibila dupa cum te exprimi) cred ca ti s-a stricat =)))). Bicicleta e buna……..dar pentru cine stie sa o foloseasca
O am de ceva timp….sincer am mers pe drum denivelat, am fost la drum lung, la munte, pe drum de tara….nici o problema cu ea. SIncer sunt multumit…si am ceva ani experienta in ale ciclismului 😀 In orice caz mai buna decat multe modele DHS
Vreau sa imi achizitionez un set de roti cu janta dubla capsat, cu spite negre – Marimea interioara janta 19mm, inaltimea 20mm – Butuc din aluminiu cu 32 gauri, filetat. Tinand cont ca butucul spate nu este filetat, pot sa inlocuiesc vechile roti cu cele noi fara sa imi fie afectate pinioanele sau alte piese? Nu am gasit pana acum un raspuns concret la problema mea si sper sa ma ajutati voi. Ms
Credeam ca DHS-ul face biciclete de cacat, dar vad ca Decathlon i-au luat locul …
Posed o astfel de bicicleta si pot spune ca sunt multumit de ea. Doar pedalierul a prins putin joc, dar o voi duce la ei si rezolv problema. Nu e nici cea mai buna calitate, dar nici cea mai proasta. Atata timp cat ti.ai ales o bicicleta la banii astia, e clar ca nu poti avea pretentii de la ea ca si cum ai avea una de 3000 lei. Daca o ingrijesti si mergi normal cu ea, fara sa fortezi atunci cand schimbi vitezele, nu are cum sa ti se duca angrenajul. Per total e o bicicleta foarte buna pentru cei nu au asteptari prea mari de la ea. Recomand!
Am si eu bicla asta de vreo 2 luni. Primul lucru pe care l-am schimbat la ea a fost monoblocul pedalier, am cumparat un monobloc ceva mai bun fiindca incepuse sa scoata niste sunete ciudate. Jantele nu sunt duble si asta se simte, am sarit cateva borduri in plina viteza iar rotile sunt f putin descentrate. Uitandu-ma la sabotii de frana si invartind roata se observa un mic joc, insa nu atinge sabotii.
Foile sunt mici, atingi destul de repede viteza de croaziera pe foaia mare si pinionul mic, insa ajungi repede sa simti ca pedalezi in gol si bicicleta nu mai accelereaza. Asta e un lucru deranjat pentru mine pentru ca imi place sa pedalez ca nebunul 😀 – pe viitor o sa schimb angrenajul.
Schimbatoarele incorporate in manson le urasc. 😀
Per total, bicicleta NOUA la 799 lei… da, multumesc!
Mi-am achizitionat si eu una acum 2 ani…Ceea ce imi place la ea este stabilitatea crescuta(mai putin in curbele stranse luate in viteza),aderenta la multe tipuri de teren,fiabilitatea si pretul.2 ani nu am avut nici o problema demna de luat in seama(doar un joc la butucul pedalier acum 1 an,dar cei de la decathlon au remediat problema)doar acum cateva zile a inceput sa aiba 2 probleme.Prima este ca ghidonul are un joc,si am citit pe un forum ca poate fi ceva grav,si sistemul de transmisie de la roata din spate este dereglat(nu mai pot da in viteza 1,daca dau pe ea la schimbatoare imi da pe 2,daca dau pe 2 imi da 3,etc.).Cred ca as putea remedia cea de-a 2-a problema,sar prefer sa nu risc sa o agravez,asa ca voi face o vizita in urmatoarele zile pe la decathlon cu bicicleta.Deci,per total este o bicilcleta foarte buna pentru cei care vor sa se initieze in MTB.
Si eu am aceasta bicla, pe cnad se numea RockRider 5.1.
Am cumparat-o tocmai ca era entry si n-aveam buget si cautam urgent varianta fata de auto.
In decurs de 2 ani am upgrade-at-o considerabil, discuri fata spate (furca mea are prindere de disc, spatele e adaptat, cautati pe forum), Shimano hidraulice, 9 viteze, SPD-uri, angrenaj octalink, lant XT, deraioare LX, schimbatoare alivio 3×9, jante dublu capsate, anvelope schwalbe, alt ghidon, mai lat, alta sa, etc…. Doar la Evadari am fost pana acum de 3 sau 4 ori. Am terminat intotdeauna, m-am intors tot pe ea, intreaga.
Ca prima bicicleta e f buna, si e ok pentru upgrade.
De treaba cu discul pe spate, as putea spune ca am lansat o moda, fiind primul (cred, nu am gasit nimic pe net inainte) din tara care a facut asta pe cadrul asta si care functioneaza fara probleme structurale.
Am avut si accidente cu masini, impact implicit in etrier si nu a patit nimic (nici eu 🙂 )
Pt 800 lei e ce trebuie daca vreti sa va jucati cu ea si sa nu va para rau daca vi se fura sau o rupeti.
Numai bine
Salut Vlad! Cat te-a costat acest upgrade? Poti sa ne pui si noua niste poze ca sa vedem mai bine cum arata modificata?
Salutari
Gasesti aici http://www.freerider.ro/forum-biciclete/bicicleta-mea/btwin-rockrider-5-1-decathlon
si aici http://www.dirtbike.ro/forum-biciclete/discutii-diverse/4-discutii-diverse/19908-bicicleta-mea-btwin-rockrider-51-modificata/
Salutare. O intrebare: un 5.2, merita sa nu banii in plus? Ar fi un efort financiar sustinut, dar sunt curios daca merita. Multumesc.
Salut,
Discutia e relativ simpla, bicicleta asta e buna la 800 lei. Orice upgrade pentru ‘ceva mai mult’ de Decathlon sau chiar variante 2000RON+ de acolo.. mai bine te duci la un bike shop specializat.
Merg montate frane disc pe Rotile (fata si spate) ?
Ce dimensiuni are va rog un butuc pedalier la rockrider 340 ?
Este foarte simplu: întoarce bicicleta cu roțile în sus, apoi măsoară lungimea butucului pedalier (pe partea de jos a cadrului).
Imi poate spune cineva de unde pot cumpara un schimbator de viteze spate la aceasta bicicleta? La o plimbare cu bicicleta a nepotului meu a agatat o creanga in schimbatorul din spate si s-a strambat foarte rau. Toate eforturile noastre de a-l indrepta au dat gres. Mi s-a recomandat sa-l cumpar de la un magazin Decathlon, cerl mai apropiat de Alexandria fiind in Bucuresti, dar sa ma duc si cu bicicleta acolo ca sa-l monteze ei si sa-l si regleze. A mai patit cineva asa ceva si imi poate spune cum a rezolvat situatia?
Va multumesc.
Ar trebui să existe schimbătoare din astea la orice magazin de biciclete, serios sau nu. Nu știu dacă există vreunul în Alexandria dar mă gândesc că ar trebui să fie, are lumea biciclete și pe acolo. Nu e neapărat să fie identic, e nevoie de un schimbător pentru 6-7 pinioane.