Acum citesti
Am testat roțile Zipp 303s – o marcă de top, tehnologie de ultimă oră dar cu un preț accesibil

Zipp, Zipp, Zipp – e un nume care răsună greu în imaginația oricărui iubitor de ciclism de șosea. Un fel de vis aproape nerealizabil… Dacă ești ciclist de șosea pasionat, sunt șanse imense să îți fi imaginat cum ar fi să vezi Zipp scris pe jantele cursierei tale… Prețul unui set de roți Zipp însă nu era pentru oricine, performanța se plătește greu.

Dar hei, suntem în 2022 și lumea ciclismului și mai ales a celui de șosea s-a schimbat enorm în ultimii câțiva ani. Practic dacă luăm o cursieră din Turul Franței de acum doar câțiva ani și o punem lângă una de azi, diferențele sunt uimitoare. E ca și cum Mama Cursierelor a avut o aventură pasională cu Regele MTB-urilor… Avem frâne pe disc, avem jante și anvelope late, pinioane mari, forme exotice, chiar și ghidoane cu riser și tije dropper!!! Sunt vremuri grele pentru iubitorii de biciclete clasice, care se regăsesc tot mai puțin în noile modele scoase pe piață de producători pe care cu toții îi aveau la inimă: Colnago, Bianchi…

Nu putem zice despre Zipp că au avut o abordare clasică, dimpotrivă. Zipp s-a aflat mereu în vârful avangardei tehnologiei, aducând mereu inovații menite să aducă acel mic plus care contează la linia de sosire!

Din perspectiva ciclistului amator, roțile Zipp 303s mi se par cea mai semnificativă mână întinsă de celebra marcă americană către noi, cei care pedalăm ”de plăcere” la ”rulajele lejere” cu medie de 35 km/h… De ce? Păi o să vedem în continuare…

O simplă căutare pe Google a frazei ”Zipp 303 s set price” ne arată o imagine de necrezut acum doar 2-3 ani…

Prețul unui set de roți Zipp 303 s accesând primul link este de… 899 Euro! Noi, cu garanție! Țineți minte cât costa până nu demult un set de roți din carbon luat de pe piața neagră, cu proveniență dubioasă și calitate îndoielnică? Daaaaa, acum putem să ne cumpărăm roți Zipp aproape la același preț. Păi da, dar sunt niște roți ieftine, de începători? Oare…. Ia să vedem…

Da, Zipp are în continuare seturi de roți ce ajung și depășesc 2000 Euro. Dar să vedem ce caracteristici au aceste roți 303 s…

  • Material? Jante intergal din carbon….
  • Profil aerodinamic? Daaaaaa…. Ba chiar 45 mm!!!
  • Atunci sigur sunt grele, nu? Hmmmmm…. Au 1530 g/set… Cam cât roțile alea șmechere de pe piața neagră despre care vorbeam mai sus…
  • Sigur au piese vechi, jante ”outdated” înguste și ineficiente…. Neah, jantele sunt de ultimă generație: tubeless, hookless, lățime externă de 27 mm și internă de 23 mm – oh!!!! atât aveau roțile mele de MTB de top de acum 3 ani…

E suficient să le luăm în serios? Eu zic că da! Deci, să vedem lucrurile în detaliu…

Pentru cine sunt potrivite

Noile roți Zipp 303s au câteva limitări majore care le fac dedicate specific unor categorii de cicliști, care devin din ce în ce mai numeroase:

  1. există doar în format pentru frâne pe disc, deci cei ce au încă frâne pe jantă nu se pot bucura de ele
  2. se pot folosi exclusiv cu anvelope tubeless, deci dacă din motive personale și nejustificate ai drag de camerele de aer, nu sunt pentru tine. Va trebui să treci la tubeless…
  3. se pot folosi doar cu anvelope de la 28 mm în sus, cu mici excepții de modele de 25 mm compatibile, deci dacă pe cursiera ta nu încap anvelope de 28 mm, nu te încadrezi. Totuși, cam toate cursierele pe disc acceptă 28 mm
  4. au o limită superioară de presiune de 5 bar – ceea ce este suficient pentru oricine în orice condiții cu anvelope tubeless, dar dacă tu în continuare ignori toate rezultatele științifice care indică faptul că dacă îți umfli roțile la 10 bar o să mergi mai încet, nu sunt nici pentru tine

De ce sunt atât de ieftine?

Păi din mai multe motive concrete, iar primul este faptul că jantele sunt hookless. Asta înseamnă că nu mai au acel șanț lateral în care intră marginea anvelopei, marginile jantei sunt efectiv drepte iar anvelopa stă pe poziție strict datorită presiunii aerului care o centrează. Pare ciudat la primul contact cu tehnologia, însă ea funcționează deja de ani de zile la MTB și alte aplicații și este extrem de sigură, atâta timp cât anvelopele respectă un standard de calitate și sunt folosite tubeless.

Bun, deci sunt hookles, ce treabă are asta cu prețul? Păi are, pentru că prelucrarea marginii aceia cu șanț la o jantă subțire de carbon e un proces extrem de complex, sensibil, scump și care produce multe rateuri și jante compromise. Pur și simplu din faptul că s-a eliminat bordura aceea, roțile s-au ieftinit incredibil de mult.

Un alt motiv este că sunt folosite spițe clasice cu prindere J – fără tragere directă, fără tehnologii proprietare care fac ca piesele de schimb să fie scumpe și greu de găsit. Dacă o spiță cedează, se poate monta orice spiță clasică, oricând, în orice atelier din lumea asta.

Alte elemente tehnice importante

În paragrafele anterioare am atins deja majoritatea caracteristicilor tehnice ale setului de roți Zipp 303s. Au mai rămas totuși câteva de lămurit.

Zipp folosește la aceste roți un set de butuci marca proprie, cu corp din aluminiu cu diametrul masiv și formă conică, foarte frumoși ca aspect și de o calitate suficient de bună. Din păcate sistemul de acționare este cu clicheți, nu pe sistemul nou cu ratchet.

Prinderile de disc sunt de tipul Shimano Centerlock, cum sunt de altfel la majoritatea roților de șosea, iar axul de prindere este de tipul 12×100 mm în față și 12×142 mm în spate, de asemenea o combinație clasică prezentă pe cea mai mare parte a cursierelor pe disc de azi.

Roțile vin cu interfață pentru pinioane de tip clasic Shimano/SRAM, dar sunt disponibile și cu interfață SRAM XD.

Spițele sunt model Sapim CX-Sprint, aplatizate pe centru, prinse cu nipluri din alamă Sapim Secure-Loc. Sunt spițate în format 2-cross la ambele roți, fiind câte 24 la fiecare.

Cu toate că sunt ușoare și din carbon, roțile au o limită de greutate absolut generoasă de 115 kg în care e inclus ciclistul, bicicleta și eventualele bagaje.

Roțile sunt acreditate să fie folosite și pentru gravel, cu anvelope ce pot merge până la 50 mm, datorită lățimii mari interne de 23 mm a jantelor.

Impresiile după testare

Am simțit imediat trecerea de la roțile anterioare Roval C38 la noile Zipp 303s. Profilul crescut de la 38 la 45 mm își face repede prezența și crește senzația de ”roți profilate” – e greu de explicat, cine s-a dat cu roți de genul acesta știe. Au un sunet specific, au un soi de comportament special, la orice viraj își doresc să revină repede la linia dreaptă, oferă stabilitate. La fel se simt și noile 303s.

Ce a adus diferențe mai e nivelul de stabilitate și confort, indus în primul rând de lățimea suplimentară a jantei la interior. Pe o bucată de test pe care o parcurg mereu și unde asfaltul e deteriorat destul de tare, senzația de disconfort la viteză mare a scăzut sensibil. Practic poți merge în relativ confort peste obstacole destul de mari, chiar și peste infamul asfalt rașchetat pentru asfaltare, vitezele de peste 30 km/h nu sunt o problemă acolo.

Lățimea mare a jantei vine cu un imens avantaj aerodinamic. Practic, datorită faptului că lățimea externă e de 27 mm, anvelopele de 28 mm vin montate fix în continuarea jantei, neexistând un balonaj vizibil care să creeze un unghi puternic la contactul dintre anvelopă și jantă. Acest unghi este cel responsabil de destabilizarea bicicletei la vânt lateral, deoarece curentul de aer se blochează în șanțul format și împinge roata în lateral. La Zipp 303s șantul este aproape inexistent iar curentul de aer provenit sub unghiuri laterale se scurge frumos peste anvelopă și peste profilul special proiectat al jantei, efectul de destabilizare fiind minim.

Diferența de lățime față de roțile mai clasice e destul de mare. În poză se văd alături de Zipp 303s o roată Roval C38 cu interior de 21 mm, destul de mare și acesta, dar și un model clasic Mavic cu interior de 19 mm. Teoria se știe deja de la MTB, cu cât janta e mai lată, cu atât amprenta la sol a anvelopei va fi și ea mai lată și mai scurtă. Iar faptul că e mai scurtă reduce rezistența la înaintare, motiv pentru care roțile sunt mai rapide.

Se poate vedea că practic roata Mavic intră cu totul în interiorul celei Zipp dacă am forța puțin, atât de mare e diferența.

Anvelopele sunt de obicei proiectate pentru jante mai clasice, în general de 19 și mai nou de 21 mm, așa că lățimea anvelopei măsurată real va fi ceva mai mare pe aceste noi Zipp 303s, de exemplu modelul Specialized S-Works Turbo de 28 mm are în cazul nostru fix 30 mm măsurați. Ceea ce e un lucru plin doar de avantaje, cât timp există suficient loc în cadrul bicicletei.

Butucii se simt rapizi, destul de silențioși, lucru care nu e neapărat pe placul tuturor, dar care se poate regla din nivelul de gresare a clicheților. Angrenarea se face rapid, fără probleme.

La montaj, anvelopele tubeless se așează foarte ușor, cu mâna – am montat un set de Specialized S-Works Turbo montate cu inserții și unul de Pirelli P Zero TLR cu sistem Milk It fără a depune prea mult efort. Valvele se etanșează ușor, la fel și marginea anvelopei.

Nu în ultimul rând, am ieșit cu roțile și în afara asfaltului, însă doar cu anvelopele de asfalt de 28 mm. Pot spune că am fost impresionat, deplasarea pe forestier fiind destul de facilă, aproape la nivelul unui gravel bike de acum câțiva ani. Am avut și de urcat pe pantă destul de serioasă și am avut supriza să am parte de o aderență destul de bună pentru anvelope slick și deși cu siguranță cea mai mare parte a aderenței se datorează anvelopelor Pirelli P Zero, o parte din merit îi revine cu siguranță și roților late.

Pro:

  • lățime internă de 23 mm
  • margini hookless
  • preț foarte avantajos
  • greutate mică
  • profil aerodinamic foarte bun

Contra:

  • butuc spate cu clicheți
  • incompatiblitatea cu majoritatea anvelopelor de 25 mm

Date importante:

  • greutate set: 1530 g (711 g/819 g)
  • profil de 45 mm
  • lățime internă a jantei – 23 mm
  • lățime externă a jantei – 27 mm
  • dimensiune anvelope compatibile – de la 28 mm, tubeless (mici excepții de 25 mm)
  • număr spițe – 24/24
  • presiune maximă admisă – 5 bar
  • greutate maximă admisă – 115 kg inclusiv ciclist/bicicletă/bagaje
  • interfață pinioane: SRAM XDR sau SRAm/Shimano road

Preț recomandat: 581 Euro roata față, 637 euro roata spate

Produsele SRAM (inclusiv cele Zipp) sunt disponibile la aproape toate magazinele de specialitate!

La final am adăugat lista de anvelope compatibile cu jantele Zipp hookless, conform producătorului:

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

2 × 1 =