Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Cea mai mare provocare a producătorilor în acest moment este să mențină un preț acceptabil pentru biciclete, dată fiind criza de componente și costul materiei prime și al transportului aflate într-o continuă creștere. Afisport este un exemplu prin care ni se arată că totuși se poate, fără a ni se explica eforturile din spate care cu siguranță sunt unele importante. Și pentru că tot am adus noul brand în lumina reflectoarelor, trebuie să știi că această nouă marcă aparține producătorului de la Deva, DHS, care lansează o dată cu modelul M2 o nouă gamă entry-level de biciclete cu roți de 29 de inch și prețuri foarte atractive.
Pentru cine este această bicicletă?
Aș putea lejer s-o compar cu primul așa-zis MTB pe care l-am avut în anii 90, faimosul Raxon care putea fi achiziționat din lanțul de magazine Metro. Undeva pe acolo este plasată și această bicicletă dacă e să luăm în calcul diferența de curs și inflația, cu mențiunea că M2 este cu mult mai modernă decât acel Raxon, care reprezenta de fapt prima bicicletă mai „serioasă” pe care ți-o achiziționai la început de drum. Între timp, unele lucruri s-au schimbat semnificativ, precum furca cu amortizor (care înainte nu exista pe Raxon), roțile mai mari – de 29 de inch sau frânele pe disc mecanice (înainte ne dădeam cu Cantilever). Alte lucruri însă, nu s-au schimbat: transmisia este prevăzută tot cu 3 foi și 7 pinioane, ca în vremurile îndepărtate, tija de șa este din oțel iar poziția șeii (față-spate) se poate regla doar cu ajutorul unei chei de 13, iar manetele de frână sunt cumva similare. În acest sens, Afisport M2 este adresată clar celor care fac primii pași în MTB, pasionați de ieșiri scurte pe la pădure sau pe forestiere lejere, pe asfalt și în general pe trasee care nu implică nicio dificultate semnificativă.
Din punct de vedere al geometriei nu ni se comunică date însă acestea nici nu sunt relavante în context. Pe bicicletă stai ușor aplecat pe față, ai la dispoziție o pipă mai scurtă, de 65 mm, ghidon lat de 700mm – o apariție destul de rară în acest segment de preț, un chainstay de 460mm – gândit astfel pentru stabilitate și o greutate totală destul de mare, de 15.5 kg. Dacă vei pedala pe trasee plate, fără urcări, nu vei resimți prea mult greutatea mare a bicicletei.
Ce echipare are?
Dacă ajungem să comparăm acest produs cu cele de la Decathlon, descoperim că pe orice parte a-i întoarce-o, tot M2-ul de față este mai bine echipat. Astfel, M2 primește o transmisie 3×7 Shimano Tourney – gama de intrare, fiind suficientă pentru plat sau urcări lejere. De asemenea, foaia mare a angrenajului îți asigură și o viteză de deplasare semnificativă. Brațele angrenajului sunt din oțel și au un strat plastifiat pe deasupra.
Furca are denumirea de Mode, modelul MD-993 ST și oferă reglaj de preload. Nu am auzit până acum despre această marcă, dar se înscrie undeva în aceeași gamă cu echivalentul de la Suntour – XCT. Confortul oferit nu este neapărat grozav, dar cumva suficient dat fiind prețul de achiziție.
Frânele provin de la Tektro, sunt mecanice pe disc, ambele discuri având un diametru de 160mm – așadar aviz celor care cântăresc peste 75 de kg, căci aceștia cu siguranță vor trebui să facă un upgrade la un disc mai mare, de 180mm, pentru o frânare mai bună. Desigur, nu se pot compara cu un set de frâne hidraulice pe disc ca putere de frânare, iar uneori mă între de ce producătorii au renunțat la V-Brake-uri, care erau foarte ușoare și foarte eficiente, mai ales când ești nevoit să instalezi o frână mecanică pe disc.
Roțile au butuci cu rulment (în mod surprinzător), jante duble din aluminiu și anvelopele WTB Ranger 29×2.25, care chiar dacă provin din gama entry-level, au o lățime suficientă pentru un confort de rulare bun. Pe off-road – pe uscat, se descurcă acceptabil și oferă atât o viteză de rulare acceptabilă cât și o aderență bună.
Așadar, în concluzie?
Afisport M2 este una dintre cele mai ieftine biciclete cu roți de 29 de inch din România, dacă nu chiar cea mai ieftină. Cu un cadru bine finisat – care nu poate participa neapărat la un concurs de frumusețe, dar care vine cu cablurile trase prin interior, cu echiparea care nu prea lasă loc de comentarii și cu prețul extrem de atractiv, pot spune că este singura și cea mai bună opțiune în acest segment de preț. Și asta este o concluzie pe care rareori pot să o trag după un test. Nu este o bicicletă de munte în adevăratul sens al cuvântului, ci una pentru plimbări recraționale, însă efortul de a crea și de a lansa un astfel de produs într-un moment mai sensibil precum cel pe care-l trăim, merită toată aprecierea.
Plus: cabluri trase prin interiorul cadrului, anvelope bune, șa confortabilă, ghidon lat
Minus: reglajul șeii doar cu cheie de 13, greutate (15.5. kg), frâne
Preț: 1.480 Lei
Producător: DHS
Review video:
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Oare ce cauciucuri as putea pune pa jantele astea sa fie mai ok pentru asfalt? Ceva semislick? Si ce dimensiuni ar fi ok pentru latimea jantei?
Ceva semislick cu siguranță sau cu crampoane centrale mici. Dimensiunea ideală ar fi între 1.95 și maxim 2.10.
Salut,pinioanele sunt pe filet sau tip caseta?
Salut, caseta.