Acum citesti
Sistem Tubeless pentru MTB – DIY style

Cred că între timp ați auzit cu toții despre avantajul major al sistemelor tubeless: capacitatea de a evita penele cauzate de snake bite, deoarece nu mai este folosită camera.  Ca urmare directă apare al doilea avantaj: anvelopele pot fi folosite la presiuni mai reduse, ceea ce oferă aderență și tracțiune sporite. În cazul în care folosești și lichid de etanșeizare, apare un al treilea avantaj: lipsa completă a penelor; spini, cioburi de sticlă și cuie mai mici nu te mai pot opri din drum. Atâta timp cât gaura din anvelopă nu este prea mare, va fi etanșeizată instantaneu.

Cei care sunt interesați de sistemele tubeless au descoperit însă imediat că nu sunt pentru toata lumea: în primul rând îți trebuie jante speciale, ventile și anvelope tubeless, iar toate acestea sunt scumpe. Seturile speciale pentru modificarea roților existente sunt mai ieftine, dar un astfel de set costă peste 60€, fără să includem anvelopele. Dar există și o variantă ieftină, pe care oricine o poate încerca fără investiții prea mari. În cele ce urmează va ofer un ghid de upgrade la tubeless, DIY style. Precizez că nu toate combinațiile de jante/anvelope conduc la rezultate ideale. Unele funcționează perfect, altele mai pierd din când în când aer, iar unele combinații pur și simplu nu rămân etanșe.

Varianta oficială:

Varianta ghetto DIY:

Materiale și scule necesare:

–          roată cu jantă normală

–          o anvelopă normală sau tubeless ready (UST)

–          o cameră de 20” (pentru roți de 26”). Cele cu ventil Schrader facilitează umflarea.

–          lichid de etanșeizare: NoTubes, ZeroFlats (funcționează și cu pompe cu CO2), etc.

–          foarfece și/sau cutter

–          leviere

–          pompă cu volum mare de aer, sau în cazul ideal un compresor

–          o soluție de apă cu săpun

De dorit este ca janta să aibă șanțurile de fixare a anvelopei  cât mai adânci, mai ales în cazul în care folosiți anvelope UST. Anvelopele UST au buza de etanșeizare puțin mai groasă și s-ar putea să nu se potrivească perfect pe jantă. Cum ziceam însă, folosirea anvelopelor UST este numai opțională dar aduce beneficii celor care au jante cât de cât compatibile.

Camera necesară poate fi reciclată, atâta timp cât ventilul este încă bun; penele anterioare nu sunt un factor negativ dacă camera este încă în stare decentă. Foarte important este ca diametrul camerei  folosite să fie mai mic decât diametrul roții. De obicei se pot folosi camere de 20” pentru roți de 26” și camere de 24” sau 26” pentru roțile de 29”.

Lichidul de etanșeizare este crucial dacă folosești anvelope normale; acesta va etanșa porii minusculi din pereții anvelopelor, precum și suprafața de contact dintre anvelopă și jantă. Dacă folosești anvelope UST poți încerca mai întâi un sistem tubeless fără lichid; în unele cazuri funcționează perfect, dar pierzi astfel avantajul referitor la eliminarea completă a penelor.

Instrucțiuni

1. Scoți anvelopa, camera și fondul de jantă


2. Cureți interiorul jantei foarte bine cu o cârpă curată și ușor umedă.
3. Montezi fondul de jantă înapoi după ce l-ai curățat.
4. Întinzi camera pe jantă si o umfli puțin, având grijă ca aceasta să se „așeze” cât mai natural pe jantă.


5. Secționezi camera longitudinal cu foarfeca, ca în figură. Ai grijă să tai în lungul rostului rămas de la turnarea camerei.


6. Răsfrângi camera peste muchiile jantei și cureți talcul din interiorul camerei .


7. Montezi anvelopa pe jantă astfel încât camera să rămână întinsă peste muchiile jantei. Ai să ai nevoie de leviere.


8. Uzi muchiile de etanșare ale anvelopei și interiorul camerei din belșug cu apă cu săpun. Acest pas este foarte important; nu îl sări pentru că altfel este aproape imposibil să umfli roata.


9. Folosești pompa sau compresorul pentru a umfla roata și a verifica dacă aceasta este cât de cât etanșă. De obicei aerul scapă în zona unde este ventilul, așa că dacă apeși puțin pe muchiile camerei vei putea umfla roata și cu o pompă de picior. Nu ai să ai probleme în cazul folosirii unui compresor.


10. Dacă roata „ține aer” și ai folosit anvelope UST, iar protecția pentru pană nu te interesează, ai terminat deja cu instalarea. Recomand însă introducerea de lichid de etanșeizare și celor care folosesc anvelope UST. Cei care folosesc anvelope normale trebuie neapărat să execute și pașii următori.
11. Dezumfli roata și adaugi lichidul de etanșeizare. Atenție! Folosește cantitatea indicata de lichid (în cazul de fata NoTubes): roți cu volum mai mic (până la 2.1”) au nevoie de 60ml iar cele cu volum mare de 100ml. Prea mult lichid face roata mai grea iar prea puțin lichid te lasă cu pori în pereții anvelopelor și cu protecție redusă în cazul unei pene.


12. Umflă roata din nou menținând-o în plan vertical și odată umflată înclin-o în toate direcțiile astfel încât lichidul din interior să ajungă la locurile prin care se pierde aer. Spuma care se formează te va ajuta să vezi pe unde scapă aerul.


13. Scufundă roata în apă și verifică pe unde mai pierzi aer. Apoi rotește roata astfel încât zona cu pierderi să fie orientată în jos și scutură roata pentru a distribui lichidul pe pereții interiori ai anvelopei și a etanșa astfel porii rămași.
14. Repetă pasul anterior până când nu mai ai pierderi de aer.
15. Spală urmele de lichid de pe roată și taie surplusul de material de la cameră cu un cutter, chiar de la marginea jantei. Ai grijă să nu tai și anvelopa.
Daca ai făcut totul cum trebuie, voilà! Ai roți tubeless!


De reținut: în cazul în care totuși te alegi cu o gaură suficient de mare în anvelopă și faci o pană, nu ai să o poți repara pe traseu, așa că nu uita să iei cu tine și o cameră de rezervă. Probabil că nu ai sa o folosești niciodată, dar mai bine să ai o cameră de rezervă decât să împingi bicicleta până acasă.

Vezi Comentarii (36)
  • Nu stiu de nici un importator direct pentru NoTubes sau ZeroFlats, dar teoretic poti folosi si lichide sigilante pentru anvelope auto. Personal nu am incercat cu asa ceva dar atata timp cat lichidul ramane fluid in roata nu vad nici un fel de problema.
    Lichidele se pot cumpara si de la o serie de magazine online sau eBay (UK sau DE); un litru de NoTubes costa in jur de 20€, iar transportul variaza de la magazin la magazin intre 5 si 13€.

  • La noi (bikexcs.ro) gasesti Joe No-Flats, noi zicem din experienta ca este cel mai bun. Avem in magazinul din Baba Novac o roata facuta la fel pe care poti testa comportamentul la intepaturi.

  • Fata pare cam neajutorata 😉 Filmul competeaza insa perfect anumite puncte descrise mai sus. Singura chestie care mi se pare putin exagerata este usurinta cu care intra lichidul prin ventil. Din cate imi aduc aminte ventilul se blocheaza imediat… Este mult mai usor sa tragi putin anvelopa de pe janta si sa torni cantitatea de lichid necesara direct in anvelopa.

  • Intr-adevar, pentru cursiere nu are sens, cel putin nu din punctul de vedere al presiunii/tractiunii. Dar timpul pe care nu il pierzi peticind camera in mijlocul drumului este important, iar o anvelopa cu mai multe gauri in ea va functiona inca bine chiar daca nu esti in stare sa gasesti cioburile de sticla care au provocat pana…

  • Personal n-am incercat si nu-s tentat sa incerc pe o cursiera varianta tubeless tocmai din cauza presiunii. Datorita acesteia poate zeama nu va sigila bine, si suficient de repede cat sa poti merge pe roata aia. Cu cursiera eu n-am facut decat 1 pana intr-un an, ceea ce cred ca e decent 🙂

  • Lichidul (cel putin NoTubes si ZeroFlats)sigileaza si la presiuni mai mari, spre deosebire de lichidele folosite in domeniul auto care functioneaza numai pana pe la vreo 2-3 bari. Dar daca faci numai o pana pe an nu cred ca se prea merita sistemul numai pentru protectia anti-pana. Depinde bineinteles si de traseele pe unde te deplasezi; eu sunt de fiecare data uimit cate gauri descopar cand schimb anvelopele. Cand ma gandesc ca fiecare dintre ele ar fi insemnat o pana si peticit sau chiar si o camera noua…

  • Apropo Joe’s NoFlats este bun ca lichid de etansietizare?Daca da,atunci de cati ml ar fi nevoie(de asta am intrebat si mai sus,scuze ca ma repet)

  • NoFlats precizeaza 60-120ml /roata pentru XC si 120-180ml /roata pentru AM/FR/DH. In principiu, cu cat este mai mare balonul anvelopei, cu atat mai mult lichid trebuie sa pui.
    Un alt factor pe care trebuie sa il consideri este cam cat de des faci pene, si tipul de anvelopa pe care il folosesti. Anvelopele normale nu sunt la fel de etanse ca cele tubeless si „consuma” o parte din lichid. Asemanator, la fiecare pana pierzi o cantitate mica de lichid, si nu este indicat sa ramai fara lichid in anvelope. Deci daca mergi pe trasee cu multi spini, cioburi, piatra sparta, etc, este de dorit sa folosesti ceva mai mult lichid. Pe trasee unde sansele sa faci o pana sunt minime, poti folosi si mai putin lichid decat indicat…

  • În general circul pe sosea(de asta ma gândeam să achiziționez niște anvelope slick/semi-slick) fac pene foarte rar, iar offroad merg din când în când (în general traseele mele se desfășoară pe șosea). Vreau sa trec pe tubeless ca sa elimin orice șansă de a face pana, și am înțeles ca astfel aerul este mai mult timp păstrat în anvelopa.

  • In general sistemele tubeless trebuiesc umflate/verificate mai des (nu sunt din start la fel de etanse ca cele cu camera) Dar oricum ar trebui sa verifici presiunea inainte sa pleci intr-o tura mai lunga, sau cel tarziu odata la cateva iesiri, deci nu prea este o problema. Eu personal nu m-am mai uitat la presiune de doua luni si rotile raman (cel putin subiectiv) la fel de bine umflate, si asta in ciuda celor 5-6 gauri/roata de unde am scos spinii deja…
    Un kit tubeless ar inlatura practic toate penele din cauze minore (spini, cioburi, cuie marunte, etc). In mod evident, daca ai o gaura cat degetul in anvelopa nu mai tine nici lichidul ala, dar si asa tot incetineste viteza de dezumflare ceea ce poate face o diferenta mare, mai ales daca ai o astfel de pana pe fata.

  • In aprozimativ 2-3 saptamani vor fi disponibile in magazin si pentru comanda toate produsele marca STAN’S NOTUBES, de la toate kit-urile de tubeless pana la cercurile si rotile complete ZTR. Mai multe detalii veti gasi la noi pe site-ul dkbike.ro sau pe fabook.com/dkbike.ro.

  • Am si eu o problema am lasat bicicleta cam 3 zile fara sa merg cu ea si a 4-a zi am zis sa dau o tura pe afara din pacate surpriza neplacuta am facut pana…sau asa cred ca mi s-a lasat roata.Am fost la o vulcanizare sa vedem ce are ….eu fara sa stiu ca aveam cauciuc tubes…..tipul de acolo mi-a deslipit cauciucul dupa janta…si a spus ca nu stie ce sa-i faca…UNDE POT REZOLVA ACEASTA PROBLEMA….SI UN NR DE CONTACT.Multumesc!Alex

  • Alex, am o intrebare: sunt anvelope tubeless sau anvelope tubulare?
    Daca sunt tubeless: laptele sigilant trebuie reinnoit cel putin odata pe an. La fiecare pana (evidenta sau nu) se scurge putin lichid din anvelopa. La penele mai mari dureaza chiar o secunda pana este sigilata gaura si poate iesi si putin aer. In mod evident, cand lichidul din roata lipseste poti face pene ca si cu orice cauciuc normal. Banuiesc ca odata ce a desfacut cauciucul de pe janta trebuie adaugat iar lichid si umflata…. cel mai bine cu un compresor. Lichidul va sigila toate gaurile daca invarti roata de cateva ori.
    Daca sunt anvelope tubulare: exista doua variante, lipite si clincher. Cele clincher se monteaza pe janta si se fixeaza singure in momentul in care se umfla (ca aici – poza de sus este desumflata, cea de jos umflata http://www.tufotires.com/tufo_clincher_attachment_rs.jpg). Cele lipite sunt mult mai complicat de montat si trebuie sa le lipesti la propriu pe janta. Aici iti poti face o idee cum se lipesc anvelopele tubulare: http://www.youtube.com/watch?v=OGw3DlZMRGI

  • Alex, deschide te rog un thread pe forum si furnizeaza ceva mai multe informatii (tipul bicicletei, ce roti are, tipul de anvelopa)

  • Salut,

    Am am reusit si sunt foarte multumit de rezultate ( am aprox 700 km ) si am folosit:
    – jante Remerx Grand Rock
    – cauciucuri CST C1386 all purpose
    – camere de 20″ noname
    – lichid SLIME pentru Tubeless – cost 19 ron la Kero
    Caucicurile au fost intepate de cateva ori insa lichidul si-a facut treaba.
    Singurul dezavantaj major este acela ca pentru centrarea rotilor trebuie sa dai jos cauciucul si pierzi camera si lichidul de etansare.
    Spor la pedalat !

  • Sistem perfect functional insa cu SLIME si pentru:
    – Gume Continental SpeedKing Supersonic 2.3 + Mavic CrossRide 2007-2008 cred
    – Gume Michelin Country Mud 2.0 + jante RemerX Grand Rock
    De mentionat la inceput pe lateralul ambelor gume ( Conti si Michelin ) au aparat mici urme ( pori ) de lichid de etansare insa dupa 200 de km s-au astupat.

  • Se omite un aspect. In cazul unei/unor pene pe traseu si o eventuala avariere a anvelopei camera de rezerva nu este de ajutor. Asta pentru ca lichidul acopera sparturile, insa tepii raman in continuare infipti in cauciuc. Iar punerea unei camere (de rezerva) intr-o astfel de anvelopa este ineficienta (din cauza numarului (de obicei) foarte mare de tepi. In urma cu 3-4 ani am avut un astfel de incident intr-o tura. Am avut noroc ca am reusit sa ajungem (cu pauze dese, pentru a umfla roata) intr-un oras unde am cumparat o anvelopa noua.

  • @George: daca anvelopele nu sunt tubeless atunci au multi pori. Initial scapa relativ mult aer prin ei, dar sunt astupati in timpul primelor ture. Anvelopele tubeless sunt construite altfel (si sunt corespunzator mai scumpe…)

    @Marian: in cazul unei pene pe traseu trebuie sa scoti orice spini/cioburi/cuie inainte sa folosesti o camera. Acest lucru este valabil indiferent daca folosesti un sistem tubeless sau nu. In mod evident, daca umfli o camera intr-o anvelopa care are inca tepii infipti in ea ai sa ai imediat o pana…

  • Salut tuturor! Am nevoie de ajutorul vostru. La o janta ready tubeless si cauciuc ready tubeless, am pus solutia in janta, mai exact 120ml, si constat ca pierde aer pe la o spita. Ce sa fac in aceasta situatie? Jantel sunt E-13, cauciucul E-13, valva E-13.

  • Datele din tutorial nu sunt corecte.
    Pentru conversia la sistem tubeless a rotilor de 29″ se foloseste camera de 24″. Camera de 26″ nu strange pe janta iar montajul (in caz ca reuseste) devine un chin.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

5 × four =