Acum citesti
Revizia furcii Suntour XCM

Acest articol este primul dintr-o serie dedicată reviziilor furcilor pentru biciclete. Fie că este vorba de furci pe arc sau pe aer, din timp în timp, acestea au nevoie de o revizie capitală pentru a funcționa corespunzător. Dacă ești de părere că te poți descurca și mai ales, dacă ai sculele necesare, poți încerca să le rezolvi singur, urmărind sfaturile de mai jos, pas cu pas.

FreeRider.ro nu-și asumă nicio responsabilitate pentru eventualele daune care pot apărea în momentul dezasamblării furcilor. Persoanele fără experiență sunt avizate să trimită furcile către service, pentru o revizie. De asemenea, este foarte bine de știut că prinderea deficiatră a brațelor sau a unor componente, poate duce la dezasamblarea furcii în mers și poate produce accidente foarte grave sau chiar moartea celui care o folosește.

Acum că lucrurile sunt lămurite, să începem cu primul pas al reviziei furcii Suntour XCM.

Scule de care vei avea nevoie: ciocan de cauciuc, cheie fixă de 10, șurubelniță subțire, imbusuri, cheie Suntour, vaselină.

Mențiuni: brațul drept – vedere frontală a furcii, nu din poziția ciclistului.

Pasul 1: scoate comanda de Lock-out, care se prezintă sub forma unui capac. Folosește o șurubelniță de mici dimensiuni pentru a-l îndepărta (capacul este din plastic, nu trebuie forțat, trage din ambele părți).

Pasul 2: pune la loc sigur capacul și componenta care acționează Lock-Out-ul (plastic negru), apoi cu ajutorul aceleași șurubelnițe subțiri, scoate și inelul de pe interior (siguranța). Poziționează toate componentele în ordinea demontării pentru a-ți fi mai simplu la reasamblare.

Pasul 3: furcile Suntour utilizează o cheie specială pentru demontare.

Pasul 4: desfiletează prinderea din dreapta, cea cu Lock-Out-ul.

Pasul 5: desfiletează apoi prinderea cu comanda de Preload.

Pasul 6: scoate capacul Preload-ului și apasă pe brațe, astfel încât arcul să iasă la vedere.

Pasul 7: întoarce furca cu brațele în sus. Va trebui să utilizezi o cheie de 10 pentru a desface piulița care prinde cartușul. Repetă operațiunea și pentru celălalt braț.

Pasul 8: după desfiletare, ajută-te de un ciocan de cauciuc pentru a scoate cartușul. Lovește încet, dar repetat în segmentul filetat. Repetă, dacă este necesar, aceeași operațiune și pentru celălalt braț.

Pasul 9: acestea sunt componentele furcii Suntour XCM. Curăță bine toate componentele de vaselina rămasă. Nu demonta cartușul de Lock-Out sub nicio formă! În caz că este stricat, trebuie înlocuit. Se află sub presiune și te poate răni la demontare.

Pasul 10: scoate inelul de pe garnitura de cauciuc (simering). Important: pune-l direct pe brațul superior corespondent, pentru a nu-l pierde. Dacă uiți să-l introduci la reasamblarea brațelor, va trebui să desfaci furca din nou pentru a-l fixa în locul său! Producătorii recomandă înlocuirea simeringilor la fiecare revizie.

Pasul 11: aplică vaselina pe interiorul garniturii.

Pasul 12: aplică apoi vaselina pe parte filetată a cartușului.

Pasul 13: aplică vaselină pe arcul lung (cel cu elastomerul în interior).

Pasul 14: aplică vaselină pe filetele interioare ale coroanei cât și pe robinetul de Preload.

Pasul 15: aplică vaselină și pe filetul brațului de Lock-Out.

Pasul 16: pune în vârf elementul din plastic de pe brațul cu Preload-ul. Acesta asigură fixarea în brațul superior al furcii.

Pasul 17: introdu in brațul drept tija cu Preload-ul și Bottom Out.

 

Pasul 18: introdu arcul în brațul drept, pune robinetul de Preload apoi înșurubează-l cu mâna. Folosește apoi cheia specială pentru a-l strânge bine.

Pasul 19: introdu în brațul stâng cartușul de Lock-Out, până ce iese prin brațul inferior al furcii.

Pasul 20: strânge piulița în partea inferioară. Apoi cu cheia specială, strânge în partea superioară a brațului.

Pasul 21: inelul pentru prinderea garniturii ar trebui să se afle pe brațul superior al furcii, acolo unde l-ai pus după ce l-ai demontat. Prinde-l la loc peste garnitură.

Pasul 22: introdu siguranța în locul său.

Pasul 23: cu cât strângi șurubul mai tare, cu atât furca este mai rigidă când acționezi Lock-out-ul. Nu strânge până la capăt pentru că poți bloca furca complet!

Pasul 24: montează capacul de Lock-Out (prin apăsare), dar nu uita să introduci înainte și componenta care acționează Lock-out-ul (sub forma unui pin) și șterge bine furca de vaselina în exces.

După montaj lasă-te pe furcă de mai multe ori. Vei observa apariția unui exces de vaselină care trebuie mai apoi șetrs cu o cârpă.

FreeRider.ro nu-și asumă nicio responsabilitate pentru eventualele daune care pot apărea în momentul dezasamblării furcilor. Persoanele fără experiență sunt avizate să trimită furcile către service, pentru o revizie. De asemenea, este foarte bine de știut că prinderea deficiatră a brațelor sau a unor componente, poate duce la dezasamblarea furcii în mers și poate produce accidente foarte grave sau chiar moartea celui care o folosește.

Vezi Comentarii (53)
  • Felicitari Freerider pt articol.
    Dar am 2 intrebari:
    1. pasii descrisi sunt aceeasi si pt modele mai vechi?
    2. de unde se pot comanda un set complet de garnituri?

  • Salut! În mod normal modelele nu ar trebui să difere foarte mult. Modelul din imagine este 2010. Simeringuri ar trebui să găsești în diverse magazine, dar atenție, cum spuneam și în articol, montarea acestora nu este deloc simplă pentru că trebuie să-i introduci prin presare. Vom avea un tutorial separat pe această temă.

  • Salut! as vrea sa stiu cum se face la RockShox.
    Eu am o Tora 302 dar banuiesc ca la cele cu un brat arc si un brat ulei se face la fel, dar totusi as vrea sa vad si sa invat de la profesionisti ca voi! multumesc!

  • Pentru modelul 2011 exista ceva modificari pe partea de Lockout. Nu mai este implementat sub forma de cartus, ci sub forma unor piese de plastic (o tija cu sectiune „opt” si un cilindru in care culiseaza sau nu aceasta piesa, in functie de pozitia manetei) si a unui arc. Nu foarte complicat, dealtfel…

  • O singura intrebare Freerider!De unde face rost omu de rand” de cheie SUNTOU?:D asta este singura problema la aceste furci,am observat ca XCR are cheie fixa de metal,dar la plastic:Dhmm nu mas baga cu patentul:))

  • O mica completare
    In articol este vorba de XCM cu lockout hidraulic cu revenire fixa. In principiu bratul sting (cel cu preload) va fi foarte similar intre modelele XCT, XCM, XCR, poate chiar si Raidonul pe arc. Bratul drept va fi la fel la toate modelele cu blocare hidraulica intalnit de regula pe unele XCM, XCR, si Raidon fara ajustare rebound. Pe modele fara blocare sau modelele cu blocare mecanica in bratul drept veti gasi alt ceva de cat cel vazute in poze(de regula un sistem mecanic foarte simplu).
    In mare acelasi sistem este si pe Marzocchi MZ numai cu bratele inversate
    Ps: Felicitari pt articol, cred ca e foarte bine venit

  • Singura problema a furcii male este ca mi de intareste seara cand e frig este problema pistonului sau vaselinei de proasta calitate?….si ce ar trebui sa fac?…..alta furca sau alt piston?

  • In sezonul rece cam toate furciile prezinta aceste probleme.Vaselina si uleiul se intaresc,devin mai vascoase fapt ce duce la culisarea greoaie si intarirea suspensiei.
    Un medicament ar fii folosirea unei vaseline mai subtiri in sezonul rece al anului,dar nu stiu cat de recomandat este si ce probleme ar putea pune folosind un alt timp de vaselina fata de cea recomandata de producatorul furcii.

  • @Kui Alex & Radu-M Cristian
    Eu personal nu as recomanda o vaselina mai subtire, eu am incercat si furca va reveni foarte violent si va fi si mai neplacut forcile de mai sus ne fiind tocmai finute nici cu seterile din fabrica. Lasal asa pt. ca pe trasee mai dificile isi mai da drumul dupa ce se mai incalzeste putin.

  • In general producatorii de vaseline pentru biciclete sunt cam zgarciti cu detaliiile despre ce vinde,iti spun ce vrei sa auzi ”Bike Grease” in amanunte tehnice nu intra.Marca conteaza mai putin in cazul de fata dar tipul mai mult.

  • De regula cele mai bune vaseline sunt alea de uz industrial, astea din comert pt. bicle sunt de calitate indoielnica, vorbesc de cele comercializate la noi, indiferent de tip.
    Am luat de proba o vaselina teflonata de la Finish Line made in usa si e sub asteptari in comparatie cu alta tot cu teflon de la Tacx Cycles adusa din Canada.
    Cine n-a folosit doua tipuri identice de vaselina de marci diferite, NU are de unde sa stie ca exista diferenta calitativa intre ele.

  • Eu am folosit mai multe marci diferite de vaselina de acelasi tip si stiu despre ce este vorba si intreadevar exista diferente de calitate intre ele ceea ce daca stai sa o iei tehnic nar trebuii sa existe dar exista.Finish Line Teflon Grease este mult prea scumpa pentru ce ofera.

  • salutare, furca mea la actionarea franei se misca fata spate , Miscarea nu e din cauza cuvetiilor , am verificat . Ce a-si putea face pentru a reduce acest joc enervant ,mai ales ca folosc mai mult frana de fata

  • Va salut!
    Un tutorial pt o furca RST entry-level (poate chiar RST Omega-t rl, la care am vazut ca aveti un review pe site) puteti face? Nu gasesc nici manualul pe net.
    Multumesc anticipat!

  • Buna ! am si eu o intrebare ; pe bicicleta am o furca xcm dar fara preload hidraulic, gasesc separat acel cartus hidraulic si l pot pune pe furca mea ca sa mai economisesc din bani ? Mentionez ca bicicleta e aproape noua si de asta ma zgarcesc deocamdata sa mi achizitionez o alta furca. Multumesc anticipat.

  • Hi ! pai cine sa l importe ? cine importa si simeringurile,magazinele de specialitate ! Daca se strica acel cartus ce faci ? schimbi furca ? e o piesa de schimb …

  • Eu am simeringurile uzate si le-am bagat niste silicon in seantul de pe interior si in margine si n-am o treaba,merge si cu improvizatii daca ai cap,ca ele nu se rod,pur si simplu se preseaza de la franat si zdruncinaturi.. 😉

  • salut,am si eu acest tip de furca Suntour XCM si am o problema..furca a ramas blocata..efectiv este rigida..si a fost folosita foarte putin 🙁 dupa aces tutorial ma gandesc sa ii fac o revizie..ce trebuie sa am in vizor cu acest blocaj..trebuie schimbat cartusul?pentru asta nu ar mai avea rost sa o desfac..prefer sa ramana rigida pana o schimb..multumesc..grozav tutorial.

  • Super! Chiar cautam un articol pe aceasta tema. Nu am exact furca asta dar cred ca sunt similare.
    Am o singura indicatie: am vazut mai multe manuale de reparatie unde e indicata lubrefierea filetelor (chiar si a celor de plastic). Aceasta nu este necesara (chiar daunatoare in cazul componentelor supuse vibratiilor cum este furca bicicletei). Ansamblurile filetate nu se lubrifiaza decat in cazul in care se doreste dezasamblarea lor repetata (zilnica) sau in cazul in care sunt supuse ruginii (in cazul plasticului e exclus), altfel vibratiile le pot defileta, chiar mai mult, datorita impingerii arcului interior, filetul de plastic poate aluneca peste filet, caz in care intervine deteriorarea permanenta. Forta de frecare in cazul filetelor uscate este facuta cu un sens practic si nu trebuie distrusa prin lubrifiere.

  • Salut. Am o furca SR SUNTOUR XTC. A fost blocata….am reusit dupa vreo 3 saptamani sa o deschid(era intepenita rau, am indoit o tija de fier incercand sa o deblochiez), si am observat ca unul din simeringuri era praf, e un simering mai mare. Dupa ce le.am scos, curatat, uns, furca a inceput sa joace foarte rau. Am tot cautat dar nu gasesc nicaieri simeringuri ptr aceasta furca. Ma puteti ajuta? Un shop, site?

  • Eu am acasa o vaselina foarte buna, adusa din Germania dar este cu grafit. Nu este dedicata bicicletelor dar este pentru piesele in miscare de la masina (de genul planetare etc.). Ar fi in regula sa o folosesc pe aceea sau mai bine caut una „dedicata”? Mentionez ca furca este un SR Suntour XCT

  • Salut. Am o furca Suntour NCX care are 13 ani si are o problema cu cartusul de lock-out. E blocat. Exista vrep metoda sa il fac sa functioneze? Bicicleta a stat mult timp si cred ca fostul proprietar a lasat-o pe inchis. Multumesc frumos

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

one × one =