Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
In cazul in care ti-ai achizitionat un V-Brake nou si doresti sa-l montezi sau pur si simplu vrei sa demontezi v-brake-ul existent (pentru a vopsi bicicleta spre exemplu), acest articol iti va veni in ajutor.
Un V-brake este compus din mai multe componente : cele doua brate, doi saboti, o trompa din aluminiu, un burduf din cauciuc si 3 suruburi. Daca ai toate aceste componente la indemina, inseamna ca ai achizitionat un kit complet de v-brake-uri. Ceea ce este minunat.
Cei doi suporti de V-Brake instalati pe furca sau pe cadru trebuiesc mai intai curatati cu o carpa uscata, ca apoi in cazul in care ai la dispozitie, sa fie unsi cu un strat foarte subtire de vaselina. Nu este obligatoriu, dar este recomandat.
Tot in cadrul primului pas, va trebui sa introduci prin trompa de aluminiu si burduful din cauciuc, cablul de frana. Cablul de frana ar trebui in mod normal sa fie prin in maneta de frana, daca nu va trebui sa-l introduci.
Ordinea este urmatoare : se introduce cablul (capatul cu pastila) in maneta de frana si se fixeaza in aceasta. Apoi se introduce camasa de frana, trompa de aluminiu iar in final burduful. Daca poti unge si cablul de frana cu un strat subtire de vaselina, ar fi minunat, deoarece ii usurezi frecarea prin camasa, iar frana va fi actionata mult mai usor.
Acum, va trebui sa introduci bratele V-Brake-ului pe cele doua elemente destinate acestora, instalate pe furca sau pe cadru. Este cel mai simplu pas, dar trebuie sa te asiguri ca le introduci corect. Ce presupune acest lucru?
Cum poti observa in poza, bratul V-Brake-ului are o mica tija iesita in exterior. Acea tija trebuie sa intre in gaura aflata in apropierea bratului pe care se introduce V-Brake-ul. Unele furci sunt dotate cu trei astfel de gauri. Tu va trebui s-o introduci de fiecare data in gaura din mijloc, altfel risti ca sistemul sa nu functioneze corect. Nu este greu de facut, dar asigura-te ca ai nimerit gaura care trebuia.
In pozele alaturate, furca este dotata cu o singura gaura, asadar procedeul de introducere a V-Brake-urilor este foarte facil. Repeta aceeasi procedura si pentru celalalt brat al V-brake-ului.
Odata cu V-brake-urile introduse pe bratele furcii, va trebui sa le strangi. De aceea ai la dispozitie doua suruburi cu cap semisferic, care se vor potrivi perfect in gaura bratului. Surubul trebuie sa aibe introdus pe aceasta o saiba. Este foarte important ca aceste saibe sa fie prezente pe surub, altfel V-brake-ul nu va functiona corect. Strange surubul lejer cu mina, apoi foloseste o cheie imbus si strange cu putere.
In cazul in care vrei sa folosesti o potcoava ( brake booster ) care sa sporeasca puterea de franare, acum este momentul s-o introduci. Aceasta se fixeaza peste V-brake-uri, iar procedeul de montare este exact acelasi, adica prinzi suruburile cu cap semisferic peste. Insurubeaza cele doua suruburi cu putere, astfel incat sa elimini orice risc de a le pierde la franari puternice repetate.
Este momentul sa verifici daca arcul V-Brake-ului trage bratul asa cum trebuie. Asemenea pozei, apasa pe acesta spre interiorul furcii , ca si cum ar frana. Daca arcul se simte suficient de puternic inseamna ca a fost introdus in gaura din mijloc a furcii.
Acum trebuie sa introduci trompa prin tija v-brake-ului (vezi poza), ca apoi sa tragi cablul de frana prin bratul din dreapta al V-Brake-ului.
Odata tras, vei fixa cablul cu ajutorul celui de-al treilea surub. Asigura-te ca surubul prinde bine cablul, mai precis ca-l acopera complet. Strange puternic surubul peste cablu.
Daca totul a fost instalat corect cele doua brate ale V-Brake-ului ar trebui sa fie paralele. Daca nu, inseamna ca ai gresit una din gaurile mici, cand ai introdus V-brake-ul pe furca. Poti eventual actiona si maneta de frana sa observi feedback-ul V-brake-ului instalat : observa revenirea bratelor, daca acesta este foarte lenta, este posibil sa se fi comis una din greselile discutate mai sus. Daca nu, inseamna ca totul este in regula si poti trece la urmatorul pas.
A sosit momentul sa montezi roata. Desfa v-brake-ul din dreptul trompei de aluminiu, monteaza roata pe furca, apoi strange V-brake-ul la loc. Bineinteles, nu uita sa prinzi roata de furca !
In mod normal, V-Brake-ul nu functioneaza perfect deoarece nu este reglat. Cele mai dese reglaje trebuie sa le faci la prinderea sabotilor pe bratele V-brake-ului sau din cele doua mici suruburi din lateralele bratelor V-brake-ului.
Cum arata si ultima poza, poti trece cablul pe sub bratul din dreapta la V-Brake-ul, acesta avand si in locas creat special pentru acesta. Nu este neaparat necesar, dar estetic arata mult mai bine si nici nu te va deranja / zgaria vreodata. Pentru a evita zgarieturile, asigura-te ca ceri de la service si un mic capac ce se prinde pe capatul cablului de frana. Aceasta este din aluminiu, se fixeaza pe capatul cablului si se strange puternic cu un patent.
Pentru a invata cum se regleaza un V-brake, da un click aici.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Cand se monteaza un V-Brake, nu se da roata jos niciodata!
Aceste tutoriale sunt pentru incepatori. Noi consideram ca este mult mai faci sa faci aceasta operatiune cu roata scoasa.
E o munca in plus…va asigur….chiar si pt. incepatori.
o intrebare de la un necunoscator, novice in ale pedalatului, satul de dat bani la service-uri de bicle unde pentru a schimba o pedala, imi schimba jumatate de bicicleta:
– daca vreau sa montez in loc de frana clasica o frana V-brake si pe cadru am sistemul de fixare pentru aceasta, trebuie sa schimb si maneta de frana? Cei de la service au zis ca nu se potriveste si trebuie schimbate urmatoarele:
– frana veche cu V-brake, maneta de frana cu maneta de la V-brake, maneta veche fiind atasata de schimbator, trebuie schimbat si schimbatorul si ajung sa schimb cred si saua in ritmul asta. Chiar atat de prost sa par?!?
Salut! 🙂 Depinde foarte mult de maneta pe care o ai. In mod normal, aceasta nu trebuie schimbata, deoarece isi poate face treaba. Probabil ai maneta schimbatorului integrata in maneta nu? Daca nu este integrata maneta schimbatorului nu ai de ce s-o schimbi.
In alta ordine de idei, sunt unele manete care functioneaza mai bine cu V-brake-uri. Dar poti sa-i rogi sa faca o proba. Sa schimbe doar V-brake-ul sa vezi cum functioneaza. Daca actioneaza bine, inseamna ca se potriveste deci nu este necesar sa schimbi tot ansamblul.
multumesc pentru raspuns 🙂
Sa stiti ca potcoava se monteaza altfel decat spuneti voi.mai intai se introdeu distantierele pe suruburi si spoi se monteaza,altfel v brake-ul nu va functiona la capacitate maxima. Se prinde asa cum spuneti voi numai daca ai v brake-uri hidraulice.
Ma, da rai si carcotasi mai sunt unii.
Tutotrialul e PERFECT:
si uite de ce spun asta:
– pt ca da unui incepator necunoscator curajul sa inceapa sa face ceva singur.
Si apoi, daca se impotmoleste pe drum la ceva, ori da un telefon, ori se descurca el cumva, ca dor n-o fi maimuta fara inteligenta si nici copil de 4 ani.
Numai bine si citesc cu placere tutorialele desi stiu deja cum se face ce scrie in ele..
Poate poate mai aflu ceva nou.
Numai bine !
Evident, ca poti fi rau si carcotas, pt. unul care este paralel cu anumite chestiuni de mecanica; nimic nu-i de mirare…
Da.. stii.. am impresia uneori ca unii stau doar pe net(pe forumuri in special) pentru a gasi o „greseala” de fapt ceva de carcotit, ceva ce nuintra in acceptiune/viziunea lor..
Si e trist.. sa ai ca hobby carcoteala 🙁
Ce pot face daca atunci cand vbrake-ul montat in orificiul din mijloc nu are arc de loc?
Cadrul e mai vechi si avea alt sistem de frana.
Am montat frana cu pinii in orificiile de sus si acum are arc puternic, dara vad ca sabotii calca oblic pe janta.
Exista vreo solutie?
@Mihai, daca ai arc puternic dupa ce montezi pinii in orificiile de sus nu este nicio problema; levierele de frana se vor departa foarte ferm de janta.
Sabotii se pozitioneaza corect numai cu arcurile dezarmate.
Daca dupa aceasta operatie sabotii calca oblic pe janta, atunci cu siguranta levierele de frana au joc mare in suportii de fixare.
salut, eu am o problema, cand incercam sa scot v-brakeul vechi surubul acestuia fiind umpic ruginit nu mai e hexagonal ci s-a rotunjit si acum dau cu imbusul in gol. Poate sa imi dea cineva un sfat pt a rezolva aceasta problema ?
@jhnyi
Intr-adevar ai o „problema” mai delicata acolo.
Ce poti face in situatia asta este sa iei o panza de fierastrau si sa tai in capatul surubului (perpendicular unde intra imbusul) in asa fel incat sa faci loc pentru o surubelnita dreapta (-). Ca sa ai putere mai mare la desfacut recomand sa folosesti o surubelnita mai mare, mai lata in capat. Inainte de a incerca sa desfaci surubul ruginit, da-i cu ceva spray degripant (wd-40. Ca sa nu te incomodeze la taiat si ca sa eviti alte urme, scoate intai roata. Pe viitor, pt a evita astfel de probleme, recomand folosirea imbusurilor de calitate. Cele ieftine pe care le iei din piata si chiar din majoritatea hipermarket-urilor nu sunt calibrate bine, sunt un pic mai mici si materialul foarte moale.
@Mihai / @Eco
Indiferent la ce gaura montezi pinul arcului de la v-brake, nu influenteaza planeitatea sabotilor fata de janta. Practic nu schimbi pozitia levierului fata de boltul cadrului, doar tensionezi arcul. Oricum, sabotii au reglaj tocmai pt a-i putea plana. Pt a face asta, este de ajuns sa slabesti surubul sabotului, sa apropii ambele brate de janta, asezi cu mana sabotul in pozitia dorita, dupa care apesi maneta de frana ferm si o tii asa, timp in care strangi surubul sabotului.Nu strange ca la piata ca se va misca de pe pozitie. Poti, in mom cand ai strans destul cat sa nu se miste singur, sa dai drumu la maneta si cu o mana tii de sabot sa nu se miste si cu celalta fixezi surubul ferm. De asemenea, majoritatea v-brake-urilor au, pe fiecare brat, reglaj fin de tensionare/detensionare a arcului care te ajuta sa reglezi ambele leviere sa actioneze la fel, egal in acelasi timp. Il gasesti in partea de jos a levierului, un surubel mic.
Da merci am reusit. Am taiat frana veche cu flexu si apoi am facut tot cu flexu o gaura perpendiculara ca de surubelnita in surub si am reusit sa desfac cu un cleste.
Din cate sitiu eu, la bicicletele care au mai multe gauri acolo la frane, in functie de gaua pe care o pui, influenteaza arcul. Pe mijloc e neutru (mediu) cea mai folosita,cu cere vine bicicleta de noua, pe cea de sus e stransa (hard, arcul reactioneaza mai rapid), si cea de jos e foarte lejera. P.S. In toate aceste situatii depinde si de cat de strans e surubul de pe exterior.
Keny, ai dreptate ce zici legat de cele 3 gauri si cum influenteaza ele puterea arcului levierului. Si da, pe mijloc se pun de regula. Dupa asta se fac reglajele fine pt a actiona ambele brate egal.
Legat de surubul de pe exterior, la care te referi? La cel de reglaj fin sau la cel care fixeaza bratul v-brake-ului pe furca/cadru ?
Te intreb pt ca in cazul in care te referi la surubul exterior (imbus de 5) atunci sunt ceva probleme pe acolo :).
Spor
Radu
@Radu
Ma refer la surubul de reglaj fin. Am avut unele biciclete care unul dintre bratele V-Brake-ului nu isi revenea in pozitia initiala dupa franare. Dupa ce am pus arcul bratului cu probleme pe gaura de sus a fost ok. Chestia cu pe ce gaura e este ceva care te ajuta la reglaj, pe langa surubul de reglaj fin. Si despre surubul exterior (imbus de 5) daca dai cu putina vaselina pe locul unde motezi V-Break-ul, ii pui o garnitura si il strangi bine, asa cum scrie in articol, nu sunt probleme.
@Kenny
Dap, ai dreptate si in ceea ce priveste diferenta de arc dintre brate. Da, de obicei pt a putea plana astfel de V-brake-uri se pot pune arcurile la gauri diferite. Acest lucru se intampla mai mult la V-brake-urile de calitate slaba, „no name-uri”. Tot la aceste feluri de v-brake-uri poate aparea si problema blocarii in cazul strangerii acelui surub (imbus de 5).
Cand apare aceasta problema inseamna ca lungimea totala a corpului v-brake-ului (acolo unde intra pe montantul furcii) este ceva mai mare (de regula, trebuie sa fie infim mai mic decat boltul furcii pt a putea avea un mic joc dupa strangere). Cand apare astfel de problema, se recomanda pilirea f putin a bucsii din interiorul corpului v-brake-ului (care de regula este dintr-un material mai moale, material antifrictiune).
Radu
@Radu
Sunt perfect de acord. Si la surubul cu imbus de 5 ma refeream la un sistem mai de firma, (mai scump). Si da, la „no name-uri„ sunt mari probleme la blocarea unuia dintre bratele de la frana, si intr-adevar cea mai buna si mai ieftina solutie e cea cu pilitul bucsei.
@Radu
Planeitatea sabotilor fata de janta si implicit pozitia corecta de lucru a levierelor de frana poate sa fie influentata si de pierderea paralelismului dintre cele doua bolturi care sunt sudate pe furca posterioara.
Stiai ca sunt bolturi de fixare ale levierelor care au fost folosite la extrem si care nu mai sunt deloc paralele ???…..
in caz ca s-a rupt surubul la unul dintre brate ce pot face?
Daca s-a rupt surubul in suportul de pe cadru mai intai trebuie sa incalzesti puternic acel suport in care se afla surubul rupt pt. a arde klebstoff-ul de pe filetul surubului dupa care se pune petrol lampant si dupa cca 30 min. se introduce cu atentie un burghiu gros de 4mm care trebuie prins intr-o masina de gaurit cu dublu sens iar sensul sa fie neaparat pe stanga in momentul gauririi si turatia f. mica. Este bine ca inainte de a gauri sa punctezi cu un dorn ascutit in mijlocul surubului rupt pt. o centrare perfecta a burghiului. In timpul gauririi, pozitionarea perfecta a masinii va anula riscul ca filetul din suportul bratului sa fie deteriorat iar surubul rupt va iesi inainte de a fi gaurit complet.
Precizez ca gaurirea sa se faca cu multe intreruperi si nu continuu. Bafta!
Am omis: burghiul trebuie sa fie pe stanga, evident, altfel nu ajuta cu nimic.
Acum le-am montat și funcționează perfect! Mulțumesc! Super tutoriale!
Dacă vă tot pricepeți la biciclete de ce nu ne oferiți și tutoriale pentru trucuri cu MTB?
BMX-ul e mai ușor și le fac și singur, dar MTB-ul meu are 17 Kg și nu pot să fac aceleași trucri..
Pls măcar un site pt începatori!!
Salut unde găsesc și montarea de frâne pe spate „??
încerc de ieri sa montez frâna și nu reușesc ..
sub ghidon acolo nu știu cum vin alea am o durere maxima de cap;)
Conducta de spate are un traseu prestabilit: poate fi pe sub țeava superioară a cadrului sau pe deasupra acesteia. Apoi vine prinsă pe țeava inferioară a triunghiului posterior al cadrului.
Buna ziua!
De curand am montat un set nou de frane pe bicicleta mea. Totul bine si frumos, pana cand am strans toate ambalajele ramase si am vazut ca pe ambele cutii de frane scria „Front„ ( franela sunt Shimano: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=34700 )
Sa le schimb nu mai pot (nu mai am bon, nici ambalaje) dar ma intereseaza daca o sa am probleme cu frana de pe spate. O sa se defecteze ceva? Care sunt diferentele dintre frana de FRONT si cea de REAR? P.S.: Am mers la o plimbare cu noile frane si mi s-au parut super ok.
Multumesc mult.
buna seara,am si eu o probl. am schimbat frana pe spate de model vechi ce-a pe cabluri si am pus in V doar ca nu revine maneta inapoi…montarea este facuta corect,cablul nu agata pe camasa,trebuie sa schimb cumva maneta de franare??
buna seara,
cum se adapteaza v break-ul la janta daca roata spate nu sta perfect in mijloc?
are ceva distantier care se poate monta in plus?
multumesc.
Ar trebui ca frâna să aibă niște șuruburi mici de reglare a tăriei arcului și implicit a centrării, pe lateral. Prin strângerea acestora brațul corespondent se poziționează mai departe de roată față de celălalt care se apropie. Dacă nu se poate regla din aceste șuruburi, sau e strâmb cadrul, sau trebuie refăcută tensiunea în spițe pentu a centra roata.