Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Americanii din Wisconsin servesc o puternică lovitură de imagine lansând Emonda, care pretind ei a fi cea mai ușoară cursieră fabricată în serie la momentul actual. Argumentul suprem stă în greutatea celei mai ușoare versiuni, care face cântarul să indice doar 4,6 kilograme, dar, ca de obicei, sunt mai multe de povestit despre chestiune decât un simplu paragraf.
Emonda este rezultatul a 3 ani de muncă asiduuă de dezvoltare, care au avut ca preocupare centrală obținerea unui cadru ușor. Ei bine, l-au obținut, Trek Emonda SLR, vopsit și de mărimea 56, cântărind 690 de grame, fiind astfel mai ușor decât Cannondale Super Six, cu ale sale 710 grame, dar mai greu decât Cervelo RCA, ce are 667 de grame, e drept, pentru mărimea 54. Din nou, perfecționarea modului de dispunere a fibrelor de carbon a jucat un rol esențial, dar și optimizarea propriului carbon folosit de companie, OCLV 700 series fiind îmbunătățit universal. Nici din acest caz nu lipsesc pretențiile de cea mai bună rigiditate/confort ridicat/greutate scăzută, însă cea mai ușoară Emonda, așa cum este, va avea un cusur important.
Greutatea prea mică va face imposibilă utilizarea versiunilor ei de sub 6,8 kilograme, de către rutierii profesioniști căci respectiva valoarea este limita de masă impusă de către Uniunea Ciclistă Internațională. Și e cam păcat că așa stau lucrurile, mai ales că Emonda a fost lansată chiar acum, în ajun de Tur al Franței, dar poate în anii următori vom vedea o relaxare a cerințelor tehnice impuse bicicletelor de competiție.
Trek Emonda SLR 10 este versiunea de top care cântărește 4,6 kilograme, dar cifra este atinsă și mulțumită componentelor. Pe lângă setul SRAM Red, roțile Tune Skyline pentru baieuri și șaua Tune Komm-Vorr Plus, cursiera de față include și câteva componente Bontrager, dintre care cele mai notabile sunt frânele de tip direct mount, atât cea de spate, cât și cea de față. Greutatea este cu 50 de grame/frână mai mică decât cea a frânelor Shimano Ultegra, deci trebuie să presupunem că cele două frâne Bontrager cântăresc 217 grame. Ghidonul cu tija de rigoare integrată sunt cu 75 de grame mai ușoare decât ghidonul și tija Bontrager XXX luate separat, a căror greutate pentru mărime medie ar fi pe la 336 de grame. Deci, noul ansamblu pune pe cântar 261 de grame.
Dar Emonda nu va fi rezervată doar celor dispuși să plătească cei 15.749$ pe care îi costă SLR 10. Trek a pregătit diferite versiuni ale cursierei, care includ diferite alte configurații de componente în jurul cadrului OCLV 700 series de 690 de grame, dar și cadre mai puțin performante, în speță OCLV 500 și OCLV 300, care cântăresc 1.050, respectiv 1.220 de grame, tot pentru mărimea 56 și vopsite. De asemenea, și diferențele de greutate dintre furci trebuie luate în calcul, cea mai performantă, SLR-ul aferent nivelului 700 series având 280 de grame, pe când SL și S, corespondente 500, respectiv 300 series poartă cu ele o greutate de 358, respectiv 518 grame, tot vopsite și cu gât de 235mm.
Echiparea rămâne la alegerea ta, deși opțiunile sunt limitate la setul SRAM Red 22 (doar pentru SLR) și mai multe aparținând Shimano, de la oarecum neașteptatul la această bicicletă Tiagra, până la Dura-Ace mecanic și electronic. Cât despre alte diferențe între cadre, doar SLR beneficiază de frâne direct mount, celelalte două bazându-se pe frâne standard, pe când doar S are cablajul extern, SL și SLR având cablurile rutate prin interiorul cadrului. Mai merită menționată și geometria H1 fit, care permite atingerea unei poziții mai joase a ghidonului, opțiune folosită de toți rutierii profesioniști și acum disponibilă și pentru muritorii de rând, dar și 3S chain keeper, piesa aflată sub schimbătorul de față care împiedică lanțul de la a cădea de pe foaia mică.
Totuși, vom vedea Emonda rulând în Turul Franței din acest an, căci Trek Factory Racing deja folosea bicicleta pentru echipa sa de la începutul sezonului. Cel puțin o parte din trupa sponsorizată de producătorul american va rula pe cadrele Emonda SLR, echipate cu Shimano Dura-Ace Di2 și componente Bontrager regăsite deja pe vechile cursiere Madone folosite.
Sursa: Trek
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.