Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Echipa Garmin-Sharp face parte din noul val de formații de ciclism, fiind una din formațiile americane cu adevărat americane din acest sport, cel puțin prin prisma lotului pe care îl propune. Iar cum americanii merg mână în mână cu tehnologia de vârf, bicicletele folosite de Garmin-Sharp nu se abat de la regulă. Așa că am zis să inspectăm mai îndeaproape „bolidul” lui Tyler Farrar care caută să reia șirul de victorii care l-a adus în careul de ași al sprinterilor din plutonul profesionist.
Farrar, ca și restul echipei Garmin-Sharp, folosește cursierele Cervelo, marca din Canada fiind sponsorul tehnic al echipei din 2011. În ciuda istoricului subțire al acestui producător, mai multe modele de succes au ieșit pe porțile fabricii sale, cum ar fi Soloist SLC-SL sau R3-SL. Garmin-Sharp, și implicit Farrar, se vor baza pe R5 în acest sezon.
Cervelo R5 se distinge prin profilul de țeavă Squoval (square – pătrat, oval – oval), care presupune un profil pătrat ale cărui laturi sunt ușor arcuite. Inițial proiectat în 2005 pentru rezistență sporită, rigiditate crescută și cât mai puțină masă, profilul a fost dezvoltat de-a lungul anilor astfel că acum a fost optimizat din punct de vedere aerodinamic, rezultând Squoval 3. Cu toate acesta, profilul pătrat cu laturi arcuite s-a transformat în ceva similar unui triunghi ale cărui laturi pornesc din bază sunt foarte arcuite, fiind aproape jumătatea unui oval, pentru a diminua rezistența aerului.
Pentru măsuratul puterii, sponsorul Garmin a pus la bătaie propriul sistem, Vector, un senzor ce se atașează pedalelor, fiind compatibil cu ciclocomputerele Edge produse de aceeași firmă.
Angrenajul Rotor este alegerea și celor de la Garmin-Sharp, însă Farrar se pare că a rămas la foile convenționale, neapelând la designul oval, considerat mai eficient.
Se întâmplă și la case mari să cadă lanțul, iar credința că e mai bine să previi decât să îți concediezi mecanicul pe urmă se reflectă în discreta piesă montată acolo unde trebuie ca lanțul să nu o ia pe căi greșit.
Cei de la 3T semnează tija de ghidon, ghidonul și tija de șa, primele două fiind o consecință directă a faptului că tija de ghidon Integra permite integrarea ciclocomputerului Edge utilizat pentru sistemul Vector.
Head tube-ul este o altă piesă centrală a cadrului R5, țeava conică adăpostind un gât al furcii cu diametru de 1 și 3/8 țoli care, firește, asigură ridigitatea optimă.
Nici zona rulmentului pedalier nu stă rău din acest punct de vedere.
Setul Shimano Dura-Ace Di2 9070 trece elegant prin cadru…
Îi mulțumim lui Dan Mazilu pentru fotografiile puse la dispoziție.
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.