Acum citesti
Specialized Tarmac a ajuns la generația SL7, dar vine și cu aptitudini de Venge

Dilema de a alege între o bicicletă aerodinamică, în genul modelului Specialized Venge sau una mai ușoară, cu calități de cățărător, cum era Specialized Tarmac, e grea, nu atât pentru profesioniștii care pleacă în cursă și au din fiecare câte una la dispoziție cât pentru amatorii care trebuie să facă un mare sacrificiu financiar să cumpere una dintre ele și, mai mult ca sigur, nu și le permit pe ambele. Specialized a decis ca, cel puțin în propria gamă, să rezolve această dilemă în cel mai tranșant mod posibil.

Noul Tarmac SL7 a fost proiectat fără compromisuri. Viteza e la fel de importantă ca greutatea mică, nu e neapărat nevoie de două biciclete pentru a rezolva această dilemă.

Tarmac există pe piață încă din 2002 sub forma modelului E5, în timp ce Venge, modelul aero, a fost introdus în 2011. Primul Tarmac modern a apărut în 2015, sub forma modelului popular chiar și azi SL5, acesta fiind și primul model cu frâne pe disc. Tot în același an a fost lansată și Venge VIAS, optimizată perfect aerodinamic și care a început să obțină imediat și podiumuri.

Modelul Tarmac SL6 a apărut în 2017 și a câștigat în același an Campionatele Mondiale, a primit frâne pe disc și a împrumutat de la Venge elemente aerodinamice. Venge a urmat la modificări, în 2018 fiind făcut mai confortabil și mai ușor, mai accesibil pentru cicliștii normali.

Astfel s-a ajuns la momentul lansării noului Tarmac SL7 care, spre surprinderea multora, a venit nu doar să înlocuiască vechiul SL6 ci, datorită îmbunătățirilor aerodinamice foarte mari, înlocuiește și Venge care a dispărut din gama de cursiere Specialized 2021!

Cadrul lui SL7 este mai ușor cu mult decât Venge și ceva mai ușor și decât SL6. Greutatea pentru mărimea 56, vopsit și cu prinderea pentru deraiorul față inclusă, e de 800 g. Această prindere poate însă să fie demontată dacă se dorește montarea unei transmisii 1x, iar greutatea mai scade cu încă 15 g!

O veste senzațională este trecerea la monobloc filetat BSA, față de sistemul OSBB press-fit de pe SL6, lucru ce va elimina zgomotele ce apar la cupele press-fit după o perioadă. Noul cadru are inserții metalice pentru monobloc, dar cu toate acestea tot reușește să fie mai ușor.

Toate modelele primesc noua pipă integrată, ce e cu 45 de grame mai ușoară, păstrând în rest vechea rutare internă, ușor de întreținut.

Un alt element este că datorită tuburilor care diferă de la o mărime la alta, va exista o scădere destul de mare a greutății. Dacă de obicei între două biciclete mărimea 56 și de exemplu 52 era o diferență de doar câteva grame, în cazul SL7 diferența va fi mult mai mare, dar nu se știe încă exact cât. Pe de altă parte, la mărimile mai mari de 56, suplimentul de greutate nu e foarte mare deoarece s-a mărit rigiditatea și rezistența fără a se adăuga mult material suplimentar.

Și versiunile non S-Works sunt mai ușoare ca niciodată. Pentru modelul S-Works e folosită fibra de carbon de top FACT 12R, restul variantelor folosind FACT 10R, dar acestea sunt doar cu 120 g mai grele și cu 40 g mai ușoare decât modelul anterior FACT 10R SL6.

Modelul S-Works SL7 Di2 în culoarea Carbon/Color Run Silver Green are o greutate de 6.7 kg. Tarmac SL7 Pro UDi2 are o greutate de 7.3 kg iar Expert UDi2 are o greutate de 7.65 kg.

Din punct de vedere aerodinamic, se pare că noul SL7 e mai rapid cu 45 de secunde pe 40 km de contratimp decât vechiul SL6, lucru obținut prin aerodinamica totală a bicicletei. Nu se dau detalii clare despre elementele aerodinamice ale cadrului, doar despre cele ale bicicletei cu totul. În mod special, modelele de top sunt echipate cu roțile Roval Rapide CLX, ghidonul Aerofly II și cu pipa integrată. Toate acestea împreună aduc beneficii aerodinamice serioase.

Dar și fără acestea, bicicleta tot este mai aerodinamică ca niciodată datorită formelor tuburilor. E împrumutată joncțiunea seatstay-toptube de la Venge iar seat tube-ul are o sectiune mai alungită.

Tija de șa e și ea mai subțire, iar în zona sa superioară a primit spațiu pentru joncțiunea Di2, imediat sub șa, într-o zonă mai bombată. Pentru cei cu transmisii mecanice sau eTap se pune un capac. După părerea mea e o idee proastă, deoarece, deși nu foarte des, uneori mai ai nevoie să folosești butonul de pe joncțiune și în timpul mersului: schimbarea modului de funcționare a transmisiei și foarte rar ajustarea deraioarelor din mers.

Ghidonul Aerofly II vine standard pe cele 4 modele de top și ascunde toate cablurile la interior, introducându-le apoi în pipă. Furtunele de frână sunt de acolo direcționate drept în jos, unde intră în gâtul furcii și dispar, pentru a reveni doar în dreptul etrierelor de pe cadru și furcă.

Cablurile Di2 merg în paralel cu furtunul de frână, iar toate echipările standard SL7 vin sau cu SRAM eTap sau cu Shimano Di2. Pentru cine dorește însă să instaleze schimbătoare mecanice, cadrul vine cu un capac special de cuvete cu orificii pentru intrarea acestora. Rezultatul e un aspect extrem de curat, indiferent de tipul de transmisie ales.

Pentru modificări aduse la rutarea internă, furca trebuie demontată. Cadrul nu are tuburi sau canale interne, Specialized a instalat tuburi amortizoare peste furtunele de frână și include în pachet tuburi suplimentare pentru cămășile transmisiei mecanice, pentru a anula orice zgomote ce pot să apară în downtube. Sub monobloc e prevăzut un mic port pe unde cablurile pot fi ghidate spre chainstay-ul corespunzător.

E interesant că Specialized spune despre calitățile aerodinamice ale head tube-ului, seat tube-ului, brațelor furcii și seat stay-urilor, dar nimic despre downtube. De fapt, chiar dacă o mulțime de mărci laudă formele aero ale downtube-urilor, Specialized spune că efortul pentru a îmbunătăți aerodinamica downtube-ului nu prea merită, greutatea crescând și manevrabilitatea și calitatea rulajului având de suferit. Practic concluzia e că SL7 are toate beneficiile aerodinamice promise diar dacă folosește toate componentele specifice, însă e foarte aerodinamică și cu ghidon standard și alte roți aero.

Pe modelele cele două din top vin montate roțile Roval Rapide CLX, care au profile și înălțimi diferite la cele două roți. Roata față e masivă, cu o lățime externă de 35 mm ce minimizează efectu rafalelor de vânt asupra direcției. Roțile acestea nu sunt din păcate tubeless așa că vin echipate cu anvelopele non-tubeless Specialized Turbo Cotton 320 tpi 700×26 mm.

Geometria noului Tarmac SL7 e identică cu cea a SL6-ului și a Venge-ului, cu excepția înălțimii headtube-ului care e mai mică cu 1 cm, dar se compensează cu pipa mai înaltă, astfel că poziția e neschimbată.

Performanțele și calitatea rulajului au fost deci îmbunătățite din structura tuburilor. SL6 se simțea mai rigidă în față decât în spate, cumva dezechilibrată, așa că a fost împerecheat spatele rigid de la Venge cu rigiditatea laterală/torsională a zonei din față a SL6-ului. Practic noul seat tube de pe SL7, cu un profil mai aerodinamic, asigură un transfer mai bun de putere, dar fără a sacrifica amortizarea și confortul. Practic, modelul nou e mai echilibrat ca rigiditate și amortizare între față și spate.

Noul cadru are spații pentru anvelope de 700×32 mm, față de 30 mm pe SL6, ceea ce înseamnă încă un plus de confort.

Practic, la o privire superficială SL7 nu pare foarte diferit de SL6, dar pare și foarte asemănător cu Venge. Există totuși diferențe importante, mai ales că Venge dispare.

SL6 însă rămâne în ofertă, în versiunile Base, Sport și Comp cu cadrul din carbon FACT 9r. Iată diferențele principale între SL7 și SL6/Venge:

  • SL7 e mai ușor decât S_works FACT 11r Venge dar la fel de aerodniamic. Practic SL7 are o rezistență aero cu doar 2.5 w mai mare în tunelul aerodinamic, dar aceasta e anulată de îmbunătățirile la rulaj
  • SL7 folosește monobloc filetat în locul vechiului press-fit OSBB
  • angrenajele Specialized Power anterioare nu mai sunt compatibile cu noul cadru, dar acum senzorii de putere S-Works Power Pods sunt disponibili și cu brațele de angrenaj Dura-Ace (fiind de fapt tot modelele 4iii folosite și înainte)
  • modelele SL6 au acum tijă de șa rotundă iar cablurile și furtunele intră în cadru în zona frontală a downtube-ului. SL7 are o formă mai aerodinamică și are toate cablurile complet integrate

Profesioniștii nu vor mai avea de ales acum între Tarmac și Venge pentru niciun traseu, exceptând clasicele cu piatră cubică, acela fiind terenul pentru Roubaix. Iar pasionații vor putea mai ușor să aleagă modelul de bicicletă potrivit.

La lansare, va fi disponibilă și o ediție limitată Peter Sagan, de doar 300 de exemplare, echipată complet Dura-Ace și cu roți cu grafică personalizată Rapide CLX, cu o schemă de culori negru/auriu.

Cel mai scump model Tarmac SL7 este S-Works, echipat cu transmisie SRAM sau Shimano. Ambele varainta costă 12.000$ și folosesc cadrul SL7 FACT 12r.

Versiunea aceasta are transmisia completă SRAM RED eTap AXS și roțile Roval Rapide CLX, cu un powermetru Quark inclus.

La același preț de 12.000$ bicicleta e disponibilă și cu componente Shimano.

Acest model folosește cadrul S-Works din carbon 12r, roțile Roval Rapide CLX dar primește grupul Dura Ace Di2. Cum angrenajul Dura Ace nu are powermetru integrat ca modelele SRAM, Specialized include propriul powermetru realizat împreună cu 4iii.

Iubitorii de transmisii electronice 1x pot alege această echipare. Cadrul este modelul inferior SL7 din carbon FACT 10r, altfel acesta fiind identic.

Bicicleta e echipată cu grupul SRAM Force eTap AXS 1×12 cu foaie de 46t și pinioane 10-36t. Bicicleta primește roțile Roval Rapide CL și are și powermetru SRAM, prețul fiind de 7000$.

Modelul SL7 Pro e disponibil și cu transmisie 2×11 Ultegra Di2. Prețul e tot de 7000$, dar nu are inclus powermetru.

Cea mai ieftină versiune cu cadrul SL7 este Expert, ce vine echipată cu Shimano Ultegra Di2.

Prețul e de 5000$ și include transmisie completă Ultegra Di2 2×11, roți DT Swiss R470 tubeless (în imagini sunt eronat roți Roval C38) și cadrul din carbon FACT 10r cu toate noutățile tehnice incluse.

Cine nu se încadrează în bugetul pentru noile cadre SL7 poate alege un model cu cadrul vechi SL6 la un preț mult mai avantajos. Cel mai performant model este SL6 Comp la prețul de 3500$, dar prețul scade până la 2000$ la cea mai slabă versiune.

Modelul SL5 Comp folosește o transmisie Shimano Ultegra R8000 2×11, roți DT Swiss R470 tubeless ready și cadrul din carbon FACT 9r pentru un preț de 3500$.

Folosind același cadru din carbon FACT 9r, SL6 Sport scade prețul având o transmisie Shimano 105 2×11.

Datorită transmisiei mai ieftine, SL6 Sport are prețul de 2600$.

Cel mai ieftin model Tarmac 2021 este SL6.

Cu o transmisie Tiagra 2×10 și roți Axis Sport plus încă câteva economii la componnente, prețul ajunge la 2000$.

Două versiuni ale cadrului SL7 vor fi oferite și separat, modelul S-Works din carbon FACT 12r și modelul mai ieftin SL7 din carbon FACT 10r.

Cea mai ușoară versiune a cadrului noului Tarmac are o greutate de 800 g complet vopsit și echipat. Setul cadru include furca din carbon FACT, noua pipă integrată și tija de șa Tarmac Carbon cu loc pentru joncțiunea Di2. Cadrul S-Works va fi oferit în mai multe scheme grafice la prețul de 5000$ pentru un set.

Cadrul mai ieftin SL7 vine în doar două variante de culoare: Abalone/Spectraflair sau Carbon/White.

Acest cadru folosește carbon FACT 10r și are o greutate anunțată de 920 g, cu aproximativ 120 g mai mult decât modelul S-Works. În rest cadrul are aceleași caracteristici și componente, prețul pentru un set fiind de 3000$.

Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului, modelele fiind disponibile cât mai curând posibil și la importatorul din România.

Imagini și informații și de pe bikerumor.com

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

1 × two =