Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Specialized a lansat noul Stumpjumper EVO 2021 cu cadru din carbon în 6 mărimi diferite, fiecare cu 6 setări de geometrie posibile. O bicicletă total nepotrivită pentru cei ce nu iubesc să facă mereu reglaje, însă perfectă pentru cei ce vor să poată să adapteze perfect bicicleta pentru fiecare traseu sau situație.
Specialized o numește ”Ultimate trail bike” pentru că posibilitățile sale de reglaj o facă să poată fi adaptată să meargă perfect pe orice traseu.
Reglajul din fabrică pentru Stumpjumper EVO 2021 se baează pe un set de roți de 29, o cursă de 160 mm în față și de 150 mm în spate.
Sunt oferite 6 mărimi denumite S1-S6, echivalentul vechilor denumiri XS-XXL. Lungimea chainstay-urilor e de 438 mm pentru mărimile S1-S4 și de 448 mm pentru S5 și S6. Reach-ul variază de la 408 mm la S1 până la 528 mm la S6.
Sunt oferite atâtea mărimi deoarece Specialized vrea ca riderii să își aleagă mărimea bicicletei după stilul de dat, nu doar după dimensiunile proprii. Asta înseamnă să caute bicicleta cu cel mai potrivit reach și cu chainstay-ul ideal pentru tipul preferat de ciclism, de la linii drepte în viteză maximă peste obstacole până la trasee tehnice la viteză mai mică, unde e nevoie de finețe.
S3 de exemplu e cadrul de dimensiune medie și s-ar putea să fie mărimea ideală pentru cei mai mulți clienți. Specialized recomandă însă alegerea variantei mai mică S2 pentru cei ce vor o bicicletă agilă și cea mai mare, S4, pentru cei ce vor stabilitate la viteză maximă.
Concret, mărimile mici cu reach și distanța dintre roți scurte, sunt mai manevrabile. În capătul mare, chainstay-urile, reach-ul și distanța dintre roți mai lungi fac bicicleta să fie mai predictibilă și stabilă la viteză.
După alegerea mărimii potrivite stilului de dat, geometria poate fi modificată în multe moduri. Stumpjumper EVO 2021 permite alegerea a trei unghiuri ale furcii prin folosirea unor cupe excentrice pentru cuvete. Există două poziții posibile pentru monobloc, înălțat sau coborât. Deja sunt disponibile 6 combinații fără a lua în calcul posibilitatea de a schimba dimensiunea roților.
Unghiul furcii paote fi schimbat de la 65.5 la 63 de grade, ultima valoare fiind remarcabilă pentru un model de trail cu cursa de 150 mm. Înălțimea monoblocului poate fi modificată cu 7 mm, de la 343 mm la 436 mm cu cupa headset-ului potrivită pentru cel mai mare unghi. Pentru cea mai radicală coborâre a monoblocului trebuie schimbată și cupa cuvetelor în modul unghi mic, înălțimea scăzând cu 13 mm la dimensiunea S3.
Din fabrică, EVO vine cu monoblocul în poziția de sus și unghiul furcii în poziția mediană. Pentru mărimea S3 asta înseamnă o înălțime de 35 mm a monoblocului și un unghi de 64.5 grade al furcii.
Stumpjumper EVO 2021 poate funcționa și cu roata spate de 27.5 oferind avantajul rulajului rapid al roții mari din față pe teren dificil și al roții spate mai mici ce e mai agilă. Este nevoie însă de altă prindere a amortizorului, care se cumpără separat.
Pe pagina Specialized sunt afișate datele complete ale geometriei Stumpjumper 2021, fiind vorba de 6 tabele diferite.
Pentru a oferi o imagine a calității funcționării suspensiei de pe noul Stumpjumper EVO, Specialized a oferit un grafic al poziției axului spate și unul al curbei suspensiei, în comparație cu modelul Specialized Enduro.
La fel ca la Enduro, axul spate merge în spate pe prima parte a cursei pentru aproape 3 mm, un pic mai mult decât la Enduro, până când se ating 40 mm de cursă. De acolo roata începe să se deplaseze în față cam 13 mm până la atingerea cursei maxime de 150 mm.
Arcul reprezintă alungirea bicicletei între punctul de SAG și bicicleta fără greutate pe ea. Practic zona din spate a bicicletei se scurtează, rezultatul fiind scăderea distanței dintre roți.
Noua curbă a suspensiei EVO e derivată din cea progresivă de la Enduro. Specialized spune că aceasta oferă sensibilitate la obstacole mici, suport în zona mediană și o funcționare ușoară dar controlată la capătul cursei. Graficul prezintă o creștere puternică a rezistenței de la 130 la 150 mm de cursă.
Specialized spune că această curbă face mai ușor reglajul amortizorului pentru a se potrivi cu cinematica suspensiei.
Noul Stumpjumper EVO folosește un șasiu cu un singur braț lateral, asimetric, pe partea dreaptă a amortizorului, ce leagă toptube-ul și seat tube-ul. Specialzied spune că acest braț e o parte integrală din cadrul EVO, rolul său fiind de a minimiza torsiunea cadrului și a-i crește rigiditatea.
Totuși aceștia spun că deși cadrul din carbon e rigid, scopul nu a fost de a proiecta cel mai rigid șasiu din lume, deoarece un pic de flexibilitate e foarte importantă pentru a oferi o funcționare plăcută a bicicletei.
Noul Stumpjumper EVO a primit și elemente Specialized SWAT: cutia de depozitare situată sub suportul de bidon. Aceasta este cu 15% mai mare decât cele de pe alte modele Specialized, având un volum de 625 ml.
Specialized spune că un cadru vopsit mărimea S4 gata de ansamblare are greutatea de 2750 g, incluzând amortizorul Fox DPX2 Factory, toate elementele de ansamblare, brațul, extensia din carbon, protecțiile de sub downtube și de pe chainstay, axul și clema de prindere a tijei de șa.
Pentru protecția cadrului, Stumpjumper EVO a primit o protecție de chainstay specială ce are rolul și de a anula zgomotele produse de lanțul care se lovește inevitabil de acesta. Protecția nu acoperă toată lungimea, lăsând o mică bucată vulnerabilă în apropierea angrenajului.
Prețul noului Specialized Stumpjumper EVO 2021 variază de la 4099$ pentru versiunea de intrare în gamă EVO Comp până la 9899$ pentru modelul de top S-Works.
Modelul Comp e echipat cu un amortizor Fox Float DPX2 Performance, furcă Fox Float 36 Rythm cu amortizor GRIP, frâne Shimano SLX cu 4 pistoane și transmisie cu 12 pinioane.
Modelul de top S-Works vine cu amortizor DPX2 Factory, furcă Fox 36 Factory cu amortizor GRIP2, frâne SRAM Code RSC DH, transmisie electronică wireless SRAM AXS Eagle XX1 și roți din carbon Roval Traverse.
Cadrul S-Works EVO e disponibil și separat la prețul de 2999$. Pentru mai multe informații vizitați pagina producătorului.
Informații de pe bikerumor.com
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.