Acum citesti
Siguranța biciclistului în trafic

Odată cu venirea primăverii, orice persoană poate constata la o simplă plimbare prin oraș că numărul de bicicliști este mult mai mare decât în anii precedenți. Iar vestea bună este că numărul acestora va crește în anii ce vor urma. Prin urmare, crearea unor condiții propice pentru aceștia, a devenit între timp o necesitate.

Dacă legea sau planurile administrației locale parcă mai mult pun piedici decât să ajute în mod real, nu ne mai rămâne decât să apelăm la bunul simț al șoferilor, cu care invariabil, împărțim aceeași șosea. Faptul că pe unele porțiuni de drum suntem obligați să folosim pistele de biciclete și nu șoseaua reprezintă pentru mine o necunoscută, greu de pătruns și greu de înțeles. Personal, îmi este teribil de greu atunci când pedalez grăbit prin oraș, să stau să verific toate semnele de circulație care interzic accesul bicicletelor pe acel segment de drum.

Cu toate că atitudinea șoferilor față de bicicliști este infinit mai tolerantă decât în anii anteriori, este bine să fim și noi, bicicliștii, prevăzători în trafic. Cu cât anticipăm mai eficient anumite situații, cu atât scad șansele de a se produce un accident. Și aici mă refer la situații comune: neatenție la deschiderea portierea, virajul la dreapta fără a fi verificată oglinda din dreapta, depășirea la limită a unui biciclist și multe altele, de care ne lovim cu toții zilnic în trafic.

De aceea, am considerat că este normal să începem o campanie prin care să atragem atenția șoferilor asupra bicicliștilor din trafic. Pentru că fonduri pentru promovarea acestei campanii nu există, în mod normal trebuind să fie inițiată de Poliție sau Primărie, nu ne rămâne decât să publicăm mesajele pe pagina de Facebook și să încercăm să le distribuim, astfel încât să ajungă la cât mai multe persoane. Poate dacă văd mesajele respective pentru prima dată nu vor acorda o prea mare importanță, dar dacă trec prin fața ochilor de mai multe ori, cu siguranță la un moment dat se va întipări pe retină și sper, va intra în instictul șoferilor.

Deci, săptămâna acesta, vom publica în fiecare zi câte un mesaj pentru șoferi dar și pentru bicicliști, în speranța că vor ajunge la cât mai multe persoane. Acestea vor fi publicate zilnic pe această pagină cu posibilitatea de a fi descărcate. Este important ca toată lumea să afle că bicicliștii fac acum parte din trafic, mai mult ca niciodată.

Vă mulțumim pentru susținere!

Dragoș Mitroi
editor-in-chief FreeRider.ro

Imagini:

Luni, 18.03.2013: Printre obiectele din oglindă mai pot fi observați și oameni.
Marți, 19.03.2013: Anunțați pasagerii să se asigure la deschiderea ușilor.
Miercuri, 20.03.2013: Păstrați o distanță de 1.5m la depășirea unei biciclete.
Joi, 21.03.2013: Asigurați-vă atunci când virați la dreapta.
Vineri, 22.03.2013: Asigurați-vă când deschideți portiera automobilului.

Luni, 25.03.2013: Semnalizați mereu intenția de schimbare a direcției.

Vezi Comentarii (12)
  • Daca se intampla situatia de mai sus – un sofer deschide portiera in fata unui ciclist – paf! ciclistul se loveste de portiera – cine este de vina? Soferul pentru neatentie sau ciclistul pentru ca venea din spate?

    Si intrebarea nr.2. Acelasi lucru, dar cu o masina in loc de ciclist.

    Nu vorbesc de daune fizice, materiale, morale sau altele. Ma intereseaza strict cadrul legal. Stie cineva?

  • n-ar strica nici un scurt îndrumar rutier pentru bicicliști – la același nivel ca și răspândire.

    de prea multe ori încurcă și ei circulația. sunt și șofer și biciclist, de când am început să merg la lucru pe 2 roți, am învățat să grijesc (atunci când sunt la volan) de bicicliștii din trafic, dar nu pot să nu-i observ pe cei care se dau jos – în mijlocul drumului – de pe bicicletă ca să treacă strada pe la trecerea de pietoni, sau fac slalom pe trotuare printre pietoni, când ei sunt obligați să ruleze pe altundeva.

  • @urbanist, o sa-ti raspund scurt, vinovat este cel ce deschide portiera, pentru ca prin legislatie acesta este OBLIGAT sa se asigure ca aceasta (fapta) nu stanjeneste traficul din jur – da, bicicleta face parte din trafic. Raspunsul este valabil pentru ambele intrebari.

  • Vinovat este cel care deschide portiera NUMAI daca biciclistul se afla in depasire prin partea stanga (prin dreapta nu ai voie sa depasesti).
    @mikeru: pe trecerile de pietoni nemarcate cu banda de biciclete alaturat, biciclistii sunt obligati sa coboare de pe biciclete (sa devina pietoni), pt a traversa regulamentar.

  • @mmm, gresesti.
    bicicleta, prin legislatie merge si va merge intotdeauna pe partea dreapta a benzii, deci in situatia ta, faptul ca merge prin dreapta unei benzi/coloane de masini NU inseamna ca depaseste! Depasirea este, citez: „Art.45. – (1) Depasirea este manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul ori pe lânga un obstacol, aflat pe acelasi sens de circulatie, prin schimbarea directiei de mers si iesirea de pe banda de circulatie sau din sirul de vehicule în care s-a aflat initial.”
    Deci, tot cel ce deschide portiera e vinovat!

  • nu deschizi portiera în mers :))

    @mmm, ai dreptate. dar nu te oprești pe șosea ca să traversezi strada. nu e ok să se transforme așa de brusc statutul unui participant la trafic 😀

  • Cred ca nu are rost sa va certati pe tema asta… oricum legislatia in vigoare este extrem de interpretabila sau uneori absurda daca se ia fara a se interpreta. Cred ca trebuie sa te asiguri inainte de a deschide portiera dar si sa fi atent ca fiecare din masinile stationate pe care urmeaza sa le depasesti, ar putea sa deschida o portiera. E mai greu la inceput, dar nu imposibil… si m-a ferit de belele.

  • Din pacate nesiguranta in trafic pentru biciclisti a facut o victima la Sibiu, sambata trecuta.
    Un camion de la o scoala de soferi, condus de un instructor auto a accidentat fatal un biciclist.
    :-(((

  • @mikeru Eu am 13 ani si in codul rutier(sau cum se cheama) scrie ca trebuie sa mergi pe trotuar pana la 12 ani si de la 14 pe strada.
    Eu ce sa fac? Merg si pe trotuar si pe strada. Asa-i?

  • @beza: like
    Ar fi buna o ilustrare a situatiei urmatoare:
    Cu bicicleta, venind de pe trotuar (caci acolo e amenajata pista) traversez la trecerea de pietoni. CAnd vireaza dreapta prin fata ta soferul nu te poate vedea. repet, vii de pe pista, e verde, pista e marcata inclusiv paralel cu trecerea de pietoni, viteza mea nu i-a permis sa ma observe, pentru ca nu sunt pieton !!!

    De aceea prefer sa merg pe strada.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

eighteen − 13 =