Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
După multe teste și discuții, a apărut în sfârșit o nouă versiune a grupului de componente de top de șosea Dura-Ace. Cea mai clară îmbunătățire ca aspect este la angrenaj, dar există îmbunătățiri multe în toate aspectele mai puțin lanțul de 11 viteze care a fost îmbunătățit recent. Da, noul grup este tot pe 11 pinioane, nu a făcut pasul spre 12.
Grupul R9100 rămâne deci cu 11 pinioane, ei sunt mulțumiți de combinațiile de rapoarte pe care acest sistem le oferă. Litera R ar putea să semnifice că grupul este pentru șosea, deoarece în ultima vreme au apărut tot mai multe biciclete de șosea cu capacități off/road. O noutate importantă este introducere unui powermetru. Va exista o versiune mecanică și una electronică iar frânele vor fi pentru prima dată atât pe jantă cât și pe disc.
Shimano nu renunță la componentele mecanice în favoarea celor electronice, mulți amatori și chiar profesioniști preferă încă să simtă schimbările de viteză. Grupul mecanic M9100 a fost mult îmbunătățit iar componentele sunt concepute să lucreze împreună ca un sistem complet. Noul concept se numește System Supremacy.
Di2 R9100 duce probabil integrarea la un alt nivel incluzâbd noile frâne pe disc și discuri, noile forme de deraioare și opțiuni noi pentru contratimp, dar și schimbarea vitezelor sincronizată.
Noul angrenaj Hollowtech II îmbunătățește raportul dintre greutate și eficiență. Analizele de stres la modelul anterior au arătat o zonă destul de solicitată la prinderea foilor cu brațele, așa că noul model este mai lat în acea zonă. A fost păstrată distanța dintre șuruburile de prindere a foilor, dar a fost modificată distanța dintre foi, acestea fiind un pic mai depărtate pentru a fi compatibile cu butucii de 135 mm, chainstay-urile mai scurte și geometria modernă. Angrenajele vor fi disponibile cu brațe între 165-180 mm și combinațiile 50/34, 52/36, 53/39, 54/42 și 55/42, nefiind încă anunțat un model de ciclocros 46/36.
Forma mai lată a angrenajului nu este datorată introducerii powermetrului, senzorii de putere fiind încorporați în interiorul fiecărui braț, departe de foi. Practic angrenajul normal și cel cu senzorul ANT+ și Bluetooth încorporat arată aproape identic, diferența fiind micul port de comunicație. Shimano au fost foarte atenți la subiectul fiabilității unui senzor ce poartă denumirea Dura-Ace, așa că sistemul este complet etanș. Acumulatorul intern se încarcă printr-un conector magnetic, astfel că nu trebuie deschis nimic niciodată.
Deraiorul spate va fi oferit doar cu patină scurtă în grupul R9100, dar chiar dacă ei îl numesc așa, patina este ceva mai lungă decât cele scurte din trecut și pare împrumutată de la grupul XTR. Acesta va lucra cu o gamă nouă de casete Dura-Ace, inclusiv opțiunea 11-30.
Tot din zona MTB-ului a fost preluat sistemul de prindere Shadow care oferă deraiorului un profil redus și posibilitatea de a fi montat pe sisteme direct mount. Rotițele sunt de asemenea reproiectate, cea superioară având dinții mai pronunțați pentru o prindere mai bună a lanțului.
Manetele Dura-Ace au fost redesenate pentru a avea o ergonomie îmbunătățită la utilizare. Sunt modificate și părțile de cauciuc ce pot fi demontate și reinstalate foarte ușor. Forma a rămas aproape nemodificată, poate puțin subțiată.
Sistemul mecanic este îmbunătățit pentru schimbări mai rapide și o cursă mai scurtă a manetei de coborâre a lanțului, dar și modelul anterior 9000 era foarte rapid așa că va fi greu de făcut o diferență.
Cei cărora le-au plăcut manetele 9000 pot fi liniștiți, deorece noile Dura-Ace se simt la fel în mână, având doar niște nervuri suplimentare pentru a îmbunătăți aderența în condiții umede.
Deraiorul mecanic de față a fost mult modificat și promite schimbări și mai rapide și o rutare mai simplă a cablului. Sistemul nu păstrează moda brațului de acționare lung din ultima perioadă. Cablul se atașează direct pe noul R9100 și nu are nevoie de cămașă pe ulitma bucată, în plus are posibilitatea de reglaj a tensiunii cu o cheie inbus. Este un deraior nou și inovator care ar fi bine să își găsească locul și la grupurile mai ieftine în viitor.
Deraiorul vine doar cu prindere braze-on, fiind disponibil separat un adaptor pentru cadrele unde este nevoie.
Frânele Dura-Ace cu dublu pivot au fost modificate și au un design mai rigid și o curbă de frânare liniară mai predictivă. Ele acceptă acum anvelope de 28 mm. Rigiditatea vine de la o potcoavă internă în genul celor din anii 90. Shimano anunță o rigiditate cu 43% mai bună decât cea a vechilor frâne 9000! Urmează să fie lansat și modelul direct mount, tot cu spațiu mărit pentru anvelope.
S-a depus multă muncă pentru aducerea ergonomiei sistemului Di2 la același nivel cu cel mecanic. Ideea a fost de a subția manetele astfel încât toate combinațiile de sisteme de schimbare și frânare (mecanic cu mecanic, mecanic cu hidraulic, Di2 cu mecanic și Di2 cu hidraulic) să aibă aceiași formă astfel ca profesioniștii să poată să treacă de la unul la altul în timpul competițiilor din sezon. Acest lucru este binevenit și pentru amatorii bogați care ar putea să își permită mai multe biciclete cu mai multe sisteme Dura-Ace.
Au fost îmbunătățite și manetele de contratimp. Noile manete de frână Di2 TT au trecut de la două butoane la unul singur, la fel și comutatoarele de pe extensii, fiind nevoie de o mișcare mai mică a degetului pentru acționare. Pentru acestea este nevoie de noul sistem Shimano Synchro Shifting ce a fost recent introdus la sistemele de MTB. Acum și la șosea va exista doar un buton de urcat și unul de coborât treapta de viteză, deraiorul din față schimbând singur poziția în mod optim.
Acum însă Di2 adaugă și o opțiune nouă numită Semi Synchro Shift. Ambele deraioare sunt acționate separat, dar la schimbarea deraiorului față se mută și deraiorul spate în sus sau în jos pe casetă pentru a păstra cadența optimă. Mulți utilizatori Di2 apasă oricum ambele butoane la schimbarea foii, dar dacă mișcarea e sincronizată din sistem ar trebui să se facă mai rapid și mai precis.
Noul R9100 aduce încă o mică modificare pentru utilizatorii Di2. Cutia Junction A este acum integrată și poate fi introdusă în capătul ghidonului sau integrată în cadru de către producători. Portul pentru încărcare va fi sub forma unei mici mufe accesibile ușor.
În sfârșit vom avea frâne pe disc Dura-Ace. Etrierii vor fi doar de tipul flat-mount și par neschimbați, dar discurile au suferit modificări care îmbunătățesc răcirea atât pentru modelele Ice-Tech cât și pentru cele Freeza. Materialul de tip sandwich din oțel și aluminiu făcea ca la contactul cu brațele din aluminiu transferul de temperatură să nu se facă foarte bine. La noile discuri Dura-Ace brațele sunt din aceiași piesă cu interiorul din aluminiu a suprafeței de frecare. Rezultatul este un aspect diferit mai compact, fără aripile de răcire de la Freeza, dar cu o îmbunătățire a răcirii de 30 de grade la temperatura maximă de 400 de grade atinsă de discurile Shimano. Momentan acestea vor fi disponibile doar cu prindere Centerlock.
Pedalele sunt și ele modificate. Ele sunt mai rigide și mai ușoare, cu corpul tot din carbon. Șuruburile de prindere a plăcuțelor sunt goale pe interior iar designul este mai aerisit.
Noile oferte de casete sunt de asemenea de remarcat. Acestea rămân ușoare, cu cele mai mari 5 pinioane din titan pe un suport din plastic ranforsat cu carbon. Acestea vor fi disponibile în combinațiile 11-25 și 12-25 sau în variante largi 11-28, 12-28 și noua 11-30.
Vor fi disponibile modele noi de roți din carbon de 28 mm lățime, cu profil de 40 și 60 mm, disponibile atât pentru frâne pe jantă cât și pe disc.
Nu există încă informații despre prețuri. Modelul mecanic și probabil și cel Di2 cu frână pe jantă vor fi disponibile în această toamnă, după perioada expozițiilor, modelele Di2 și cele cu frâne hidraulice fiind așteptate la începutul lui 2017.
Informații și imagini preluate de pe bikerumor.com
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.