Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Anii trec pe nesimțite și cel mai clar mod de a cuantifica exact câți ni s-au scurs printre degete în vreme ce ne duceam viețile se află în repere. O astfel de fisă îți pică doar când constați că anul acesta se împlinesc 30 de ani de la lansarea clasicului Terminator sau când afli că Specialized ciocnește paharele pentru a celebra patru decenii de existență. Dacă Guvernatorul Californiei pregătește ceva special pentru cei 30 de ani de când a devenit un monstru sacru nu știm, dar concetățenii săi din Morgan Hill o fac, lansând o ediție specială a cursierei Allez.
Evocarea anilor ’70 în mod corespunzător se face îndeobște apelând la rafinatul oțel și americanii, în ciuda avangardismului care îi caracterizează, se conformează acestei reguli nescrise. Bine acum, trebuie și să admitem că printre celelalte materiale, acest aliaj împacă la fel ca nici un altul agresivitatea cu eleganța, prin urmare a merge pe mâna sa e o rețetă sigur câștigătoare.
Într-un stil nespecific pentru Specialized, sau pentru oricare marcă importantă a momentului, veștile despre noua veche bicicletă nu sunt însoțite de epitete și hiperbole, un posibil semn că s-ar adresa cunoscătorilor, dar în același timp poate și o declarație cum că Allez-ul de oțel vorbește de la sine. Lansat în 1981, deci la câțiva ani de la fondarea companiei, Allez a fost primul mare succes al Specialized, cel puțin la scară largă și cel puțin în ceea ce privește șoseaua, cursiera fiind caracterizată de către producător drept „one of the bikes that started it all for us”. Pentru reconsitutirea proiectului autentic, Specialized și-a rechemat vechii ași, pe inginerii săi de atunci, Mark DiNucci și Bryant Bainbridge, ca să coordoneze mișcările de trupe și rezultatul cu greu poate lăsa rece pe cineva.
Cum pozele vorbesc de la sine, iar delectarea simțurilor se poate atinge studiind atent detaliile, eu voi vorbi despre partea nevăzută a aniversarului Allez. Fabricat în serie limitată de doar 74 de bucăți (că doar în ’74 a fost fondată firma, nu?), armăsarul de oțel nu doar că se vrea a fi un cadou frumos pentru colecționari și nu numai, dar are și șanse să facă viitorul unor oameni o idee mai ușor. Cele 74 de cursiere se vor vinde la licitație pe eBay începând cu 8 septembrie, iar banii strânși vor merge în totalitate către World Bicycle Relief, probabil cel mai cunoscut proiect caritabil care implică biciclete. Până atunci, vă invit să rămâneți cu niște finețuri din fier contopit cu carbon…
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.