Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Orbea Rise este unul dintre cele mai atletice modele de e-MTB full suspension de pe piață, intrând în luptă directă cu liderii segmentului, inclusiv Specialized Turbo Levo SL. Noul Rise are o greutate anunțată de 16.2 kg în mărimea M, în varianta de top M-LTD! Asta include motorul Shimano EP8 și bateria de 360 Wh!
Modelul nu e un e-bike proiectat să ofere putere maximă pe durate lungi, mai degrabă fiind proiectat de Orbea să se simtă mai mult ca o bicicletă normală decât ca una electrică, o bicicletă ce funcționează și se simte ca un MTB full suspension tradițional dar care oferă un pic de asistență pentru a face potecile epice mai accesibile.
Orbea Rise a primit aceiași tehnologie foarte ușoară de construcție a cadrului ca modelul de trail Occam și cel de enduro Rallon. Asta face din cadrul Rise să fie unul dintre cele mai ușoare modele pentru e-MTB din lume, cu o greutate de doar 2.3 kg produs din fibre de carbon OMR.
Rise e un MTB cu roți de 29 și cu o suspensie cu cursa de 150/140 mm și arată foarte bine, lucru la care multe modele de pe piață sunt deficitare. Orbea a reușit să creeze un e-MTB compact și funcțional, capabil pe trail, dar care nu arată disproporționat.
Modelul nou nu e proiectat să obțină performanțe nici de autonomie și nici de putere. Astfel el a putut fi proiectat mai zvelt și cu un aspect mai apropiat de cel al unui MTB full suspension clasic. Noul motor Shimano EP8 ajută la obținerea esteticii sportive, înlocuind modelele mult mai voluminoase Shimano STePS E7000 și Bosch Gen 4 ce au fost montate pe Orbea Wild FS în 2019 și 2020.
Bateria de 360 Wh e îngustă și ușoară și e ascunsă în downtube. Cu o baterie suplimentară opțională de 252 Wh autonomia crește cu 70% și dă posibilitatea unor ture de o zi întreagă. Bateria suplimentară se montează în locul bidonului, deasupra downtube-ului, în triunghiul principal.
Există diferențe între Orbea Rise și modelul anterior Wild FS. Ambele au roți de 29, dar Rise are o cursă a suspensiei ceva mai mică, Wild FS avânt 160 mm la ambele roți. Iar Wild are un cadru absolut masiv, inclusiv o punte de rezistență între downtube și seat-tube.
Noua Orbea Rise a fost construită în jurul conceptului ”Rider Synergy”. Cei de la Orbea spun că Rise a fost proiectată pentru riderii ce nu doresc doar o bicicletă care să îi ducă în sus pe deal.
Noul model este pentru riderii ce vor să aibă un sentiment de împlinire când ajung sus, urcarea făcându-se prin propriul lor efort. Acești rideri își doresc sentimentul natural al MTB-urilor full suspension tradiționale și pe coborâri, nu doar o chestie extrem de grea care știe să meargă ca un tanc, în linie dreaptă.
De aceea Orbea a lucrat cu Shimano pentru a construi Rise pe baza unui motor personalizat RS EP8, limitat la un cuplu de 60 Nm, spre deosebire de cuplul complet de 85 Nm de care acesta ar fi capabil în mod normal. Distribuția puterii e gândită pentru a interveni în pedalat în mod subtil, natural dar energic. Motorul oferă puterea maximă când se pedalează cel mai tare, cu cât se pedalează mai tare, cu atât asistența va fi mai puternică.
Partea de control electronic de la Orbea e reglată să ofere puterea maximă la cadențe între 75-95 rpm, o valoare considerată eficientă pentru MTB. Motorul EP8 e și unul dintre cele mai silențioase de pe piață, asemănător cu modelul al doilea din gamă, STePS E7000 și mai silențios decât E8000.
La fel ca restul transmisiilor Shimano, varianta Orbea EP8 poate fi configurată prin aplicația Shimano E-Tube. Se poate alege unul dintre cele două profile de putere RS (Rider Synergy) pentru a putea obține asistența dorită în modurile Eco, Trail și Boost.
Orbea Rise a primit o cursă a supensiei spate de 140 mm, împerecheată cu o furcă de 150 mm. Cadrul din carbon e disponibil în 4 mărimi, de la S la XL, pentru rideri cu înălțimea între 150 și 198 cm. Reach-ul variază de la 425 la 500 mm, lungimile seat tube-ului fiind destul de mici, de la 381 la 508 mm, permițând folosirea de tije dropper destul de lungi.
Orbea Rise vine echipată cu o furcă de 140 mm, dar e disponibilă și opțiunea furcii Fox 36 de 150 mm, cei 10 mm în plus în față aducând mici modificări geometriei. De aceea sunt date două valori pentru unghiul furcii și al tijei de șa. Nu există niciun flip-chip, așa că geometria nu poate fi modificată. Nu se pot monta roți de 27.5.
Cu furca de 140 mm, unghiul acesteia e de 66 de grade și cel al tijei de șa e de 77 de grade, egale la toate mărimile. Lungimea chainstay-urilor e de asemenea egală la toate mărimile, de 445 mm. Monoblocul e situat cu 35 mm mai jos decât dropout-urile.
Orbea Rise e disponibilă în 4 echipări, toate bazate pe cadrul construit complet din carbon OMR. Modelul de top Orbea Rise M-LTD are prețul de 49.999 RON. Pentru acest preț premium, bicicleta vine echipată cu furcă Fox 34 Float Factory cu amortizor FIT4 și amortizor spate Float DPS Factory. Roțile sunt modelul din carbon Race Face Next-SL XC, echipate cu anvelope Maxxis Rekon EXO. Motorul Shimano EP8 e împerecheat cu transmisia XTR și un angrenaj din carbon e13.
Următorul model în gamă e M-Team la prețul de 44.999 RON. Acesta vine cu furcă Fox 36 Float Factory de 150 mm cu amortizor GRIP2, amortizor spate DPX2 Factory și roți Race Face Turbine R-30.
Modelul mediu din gamă, Orbea Rise M10, are aceiași suspensie de pe M-Team dar cu un angrenaj e13 din aluminiu, roți Race Face Turbine și transmisie XT. Prețul e de 37.999 RON.
Cel mai ieftin model Orbea Rise e versiunea M20. Aceasta folosește furcă Fox Float Performance de 140 mm, amortizor spate DPS Performance, roți Race Face AR și transmisie SLX. Prețul este de 29.999 RON.
Mai multe informații găsiți pe pagina Orbea, cu prețurile în RON.
Informații de pe bikerumor.com
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.