Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Bicicletele mtb au evoluat extrem de mult în ultimii ani, într-un ritm din ce în ce mai alert. Astăzi, până și hardtail-urile oferă micro-suspensii care ajută nu doar la mai mult confort pentru ciclist ci și performanță mai bună pe taseu. La ediția de anul acesta a expoziției Salonul Bicicletei, am intrat în contact cu noua Superspeed, a germanilor de la Silverback. Bicicleta este un exemplu perfect de hardtail confortabil, cu micro-suspensii integrate în cadrul de carbon.
Folosind ce Silverback numește „Monoburst”, noua bicicletă dispune de un cadru ale cărei țevi seatstay trec pe lângă seattube, întâlnindu-se direct cu țeava toptube. Se obține astfel o flexie a părții din spate a bicicletei, fără să fie nevoie de pivoții și rulmenții specifici suspensiilor normale.
Designul nu este nou, l-am mai văzut și la alte biciclete. Însă fiecare versiune vine cu ceva nou și este puțin diferită, profitând de avantajul materialelor noi și tehnologiilor care permit acum o elasticitate suficientă. Sunt detalii care duc într-un final la un hardtail de concurs, mai rapid, dar și mai confortabil.
La Superspeed avem țevile Monoburst construite foarte lat, pentru a elimina flexările laterale. În contrast, bicicleta dispune de țevi chainstay foarte înalte în secțiune, pentru a rămâne rigide și transmite eficient puterea ciclistului spre roți. În același timp, vedem țeava seattube cum se aplatizează în partea de jos. Acest lucru, combinat cu elasticitatea seatstay-urilor, permite bicicletei să se miște sub rider. Efectele benefice sunt două: permite roții spate să rămână mai mult timp în contact cu solul, așadar aderență și control mai bun și atenuează impactul pe care îl simte în spate său ciclistul, așadar mărește confortul și performanța acestuia.
Conexiunea de tip Monoburst dintre seatstay și toptube, înseamnă și că bicicleta poate beneficia de avantajele fibrelor lungi și continue de carbon care trec neîntrerupte de-a lungul îmbinării. Prin îndepărtarea acestei îmbinări din cadru, care în mod normal dispune de unghiuri ascuțite, înseamnă că este nevoie de mai puțin material în acel loc, micșorându-se astfel și greutatea.
Cadrul Superspeed cântărește puțin sub 1 kg, dispune de spate Boost și are geometrie optimizata pentru concurs, gândită atât pentru cursele agresive de XCO, dar și pentru concursurile lungi de maraton.
Cadrul din carbon este gândit să acomodeze doar transmisii 1x, neexistând montant pentru schimbătorul față. În schimb este echipat cu suport pentru instalarea unui chainguide. În vreme ce țevile înalte chainstay oferă mult spațiu pentru anvelope late, Superspeed poate fi echipată cu anvelope de maxim 29×2.25″.
Cablurile sunt ghidate prin interiorul cadrului, având inclusiv ghidaj intern de-a lungul întregului cadru. Există de asemenea și posibilitatea adăugării unei tije de șa reglabilă de 27.2mm, tot cu ghidaj intern al cablului. Rulmentul pedalier este PF92.
Silverback Superspeed este disponibilă în patru versiuni de echipare, toate dispunând de același cadru din carbon, dar cu echipări, greutăți și prețuri diferite. Pentru cadru, mărimile sunt S, M și L.
Modelul de top este Silverback Superspeed SBC (Super Bike Collection) Team Edition. Bicicleta dispune de transmisie Sram XX1/X1 Carbon Eagle cu foaie 34t, casetă cu 12 pinioane 10-50t, frâne Shimano XTR M9000, furcă Fox Factory Float cursă 100 mm, anvelope Onza Canis 29″ x 2.25″ față și Onza Svelt 29″ x 2.25″ spate, jante Stan’s Valor Pro 29” carbon și cockpit SBC Carbon. Greutatea anunțată este de 9,15 kg, iar prețul este de 25.379 lei.
O treaptă sub modelul de top este versiunea Superspeed SBC. Aici avem transmisie Sram GX Eagle cu foaie 34t și 12 viteze Sram Eagle cu pinioane 10-50t, frâne Shimano SLX M7000, furcă Fox Performance Float cursă 100mm, anvelope Onza Canis 29″ x 2.25″ față și Onza Svelt 29″ x 2.25″ spate și jante Stan’s Crest 29” aluminiu. Greutatea aunțată este de 10,36 kg, cu un preț de 14.099 lei.
Mai departe avem versiunea Superspeed 1.0, modelul fotografiat și de noi, cu echipare RaceFace Aeffect foaie 32t, pinioane Shimano SLX cu 11 viteze 11-46t, schimbător spate Shimano XT Shadow Tech Plus, shiftere Shimano XT, frâne Shimano Deore MT500, furcă RockShox Reba RL cursă 100 mm, anvelope Maxxis Ikon 29” x 2.2″ și jante SUNringlé Helix TR 25 29”. Greutatea anunțată este de 10,88 kg, cea cântărită de noi fiind 10,80 fără pedale, pentru cadru mărime M. Prețul este de 10.799 lei.
Modelul cel mai accesibil, dar în continuare extrem de competitiv, este varianta Superspeed 2.0. La această bicicletă s-a folosit angrenajul RaceFace Aeffect foaie 32t, pinioane Shimano SLX cu 11 viteze 11-46t, schimbător spate Shimano XT Shadow Tech Plus, shiftere Shimano XT, frâne Shimano Deore M315, furcă Manitou Markhor de 100mm, anvelope Maxxis Ikon 29” x 2.2″ și jante SUNringlé Helix TR 25 29”. Greutatea anunțată este de 11,03 kg cu un preț de 8.459 lei.
Bicicletele sunt disponibile în România prin importatorul oficial UVX Sport din Craiova.
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.