Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Pentru cei care nu sunt mulţumiţi cu gama de viteze oferită de sistemele actuale 1×11 (şi sunt destul de mulţi), OneUp vine cu o soluţie extremă care să îi facă şi pe cei mai reticenţi să abandoneze sistemele vechi cu mai multe foi. Este vorba de un kit de modificare a casetelor Shimano pe 11 pinioane pentru o gamă de rapoarte 11-50! Ba mai mult, un alt kit oferă posibilitatea de a înlocui pinionul mic de 11 cu unul de 10, pentru o gamă şi mai largă de rapoarte.
Este un astfel de sistem cu adevărat necesar? Depinde din ce punct de vedere privim. Dacă este vorba strict de rapoartele pentru urcare, nu, nu este necesar. Mai nou Shimano oferă şi ei pinion de 46, care există de multă vreme în oferta SRAM. Combinate cu o foaie de 32, 30 sau chiar şi 28 rezultă rapoarte de urcare chiar mai bune decât sistemele cu mai multe foi. Problema se pune invers: dacă folosim o foaie mică, pierdem mult la viteza pe plat sau pe uşoară coborâre. De exemplu dacă avem o coborâre cu pantă de 1-3%, dacă doar lăsăm bicicleta să o ia la vale, mai ales că vorbim de un MTB cu anvelope cramponate, aceasta nu o să atingă o viteză foarte mare. Ca să ajungem la viteze de 40-50 km/h este nevoie de pedalat uşor şi în cadenţă mare. Nu necesită mare efort. Dar cu o foaie de 30 sau de 28, suntem foarte repede limitaţi şi ajungem să „nu mai avem pedală” la o viteză destul de mică, iar cei care au două foi ne vor depăşi aproape fără efort. Astfel, folosirea unui pinion de 50 în loc de 46 ne dă posibilitatea să folosim o foaie de 34 sau chiar de 38, ceea ce ne va oferi un mare avantaj la coborâre. Dacă înlocuim şi pinionul mic de 11 cu unul de 10, avantajul este chiar mai mare! Deci totul are şi o logică!
Kit-ul Shark cu pinionul de 50 de la OneUp este ceva mai complex decât restul kit-urilor. Pe lângă pinionul de 50, evident, mai avem inclus în kit un pinion de 18 dar şi un set nou de braţe pentru deraiorul spate. Kit-ul este conceput pentru caseta de pinioane XT 11-42. Pinioanele 17 şi 19 sunt înlocuite cu cel de 18 iar cel de 50 este adăugat la final. Blocul de pinioane rezultat are treptele 11, 13, 15, 18, 21, 24, 28, 32, 37, 42, 50 şi cântăreşte 505 g. Acesta poate fi folosit pe butucii cu casete normale compatibile cu 11 pinioane pentru MTB. În schimb, pentru a permite deraiorului să urce pe un pinion atât de mare, braţele acestuia se înlocuiesc cu cele din kit, mărind astfel capacitatea acestuia cu 50%. Kit-ul este de asemenea compatibil doar cu deraiorul Deore XT Shadow+ M8000.
Pentru o gamă şi mai largă de rapoarte se poate instala kit-ul suplimentar „mini cluster” cu pinion de 10. Din păcate, acest lucru nu este posibil pe o casetă normală de pe butuc (acesta fiind şi motivul pentru care SRAM a inventat pentru pinioanele lor caseta XD). Astfel, trebuie înlocuită şi caseta butucului cu una specială, mai scurtă cu 4.5 mm, pinionul de 10 venind într-un bloc comun 10-12-14 sau 10-12-15 care se ataşează în capătul acesteia. Momentan există kit-uri compatibile cu butucii Hope, DT şi Stans, dar urmează să fie dezvoltate mai multe modele. Mai jos puteţi vedea îmbunătăţirile în gama de rapoarte faţă de sistemele clasice de pe piaţă.
Pentru cei ce nu sunt încântaţi de culoarea verde, kit-ul este disponibil şi gri.
Sistemul va fi disponibil începând cu luna aprilie. Preţul pentru kit-ul cu pinionul de 50 va fi de 125 USD, cel pentru kit-ul cu pinionul de 10 va fi 45 USD iar caseta pentru butuc modificată va avea preţul de 40 USD. Astfel, pentru o modificare completă de la XT 11-42 la 10-50, preţul va fi de 210 USD.
Imagini şi date preluate de pe bikerumor.com
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.