Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
De la roţi la ghidon şi ansamblul suspensiei bicicletele noastre folosesc rulmenţi. Unii trebuie să fie mai rezistenţi în timp alţii trebuie să se învârtă cât mai repede şi cu cât mai puţin efort. Până acum rulmenţii necesitau un soi de lubrifiere pentru ca bilele interioare să se învârtă liber. De multe ori există şi ghidaje speciale care menţin bilele separate pentru a nu se freca unele de altele, creând frecare, căldură, micşorând viteza şi mărind efortul la rotire.
Astăzi Coo Space din Japonia vine cu o invenţie pe cât de mică pe atât de revoluţionară. Ei au creat un rulment care, pe suprafaţa internă, prezintă nişte adâncituri secvenţiale. Acestea au rolul de a grăbi deplasarea bilei în raport cu cea din spatele ei. În acest fel bilele nu doar că nu se mai ating între ele, dar se învârt şi mai repede. Aparent frecarea este de 10 ori mai mică! Noua tehnologie se numeşte Rulment Autonom Descentralizat.
Desigur rolul vaselinei nu este doar de a separa şi lubrifia calea de rulare a bilelor ci şi să captureze mizeria care intră în rulment, încetinind astfel ritmul de uzuraă al acestuia. Rămâne de văzut dacă aceşti noi rulmenţi de la Coo Space, ce nu au nevoie de vaselină, se dovedesc a fi fiabili pe termen lung. Şi abia aşteptăm să-i regăsim în roţile bicicletelor pentru a putea pedala de 10 ori mai uşor sau mai repede fără antrenament suplimentar!
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.
De unde pana unde concluzia ” poti pedala de 10 ori mai usor sau mai repede”?
Nu este o concluzie. Este un mod amuzant de a incheia un articol. Este stiut de toata lumea ca frecarea la o bicicleta depinde de mult mai multi factori, astfel afirmatia era o „ironie” prieteneasca adusa la adresa celor care doresc sa obtina performante mai bune fara a depune efort suplimentar. Pe de alta parte fii convins ca un set de astfel de rulmenti in roti se va simti
‘De la roţi la ghidon’ ? Unde sunt rulmenti la ghidon ?
Rulmentii astia sunt o prostie. Poti sa iei orice rulment nou, ii scoti vaselina si se invarte exact ca cel din videoclip. Problema e ca rulmentii in general nu ii iei si te uiti ce frumos se invart fara vaselina ci ii pui in roti si in restul de aplicatii unde exista sarcina lucru care a cam fost omis in videoclipul asta. Nimeni nu foloseste rulmentii fara o sarcina. Frecarea dintre bile si cursa sub greutate e foarte mare, fara vaselina ii faci praf, cu gauri in calea de rulare pot fi considerati deja praf.
Distantierul dintre bile e facut sa reduca mult frecarea intre bile si inca ramane cea mai buna solutie. De ex acum ceva ani rulmentii externi Race Face de la butucul pedalier aveau numai bile fara distantier fata de Shimano care foloseau distantier. Ghiciti care se stricau mai repede.
Daca solutia asta ar fi mers SKF si altii ar fi descoperit-o ceva mai devreme.