Acum citesti
Ideal Geiger Team explică cele întâmplate la Prima Evadare 2013

Pe scurt, după Prima Evadare, pe unul dintre site-urile de profil din România, a fost publicat un articol, în care se vorbea despre o tactică mai puțin ortodoxă a celor de la Ideal Geiger Team, în urma căreia belgianul Cleppe Wouter (câștigătorul edițiilor anterioare) ar fi pierdut câteva poziții importante în cursă.

Ideal Geiger Team ne trimite un comunicat de presă în care explică punctul lor de vedere despre cursă și vine completat atât cu declarația lui Cleppe Wouter cât și cu cea a lui Alex Ciocan.

Ideal Geiger Team este o echipa de mountain bike infiintata in 2011 de catre cativa oameni pasionati de acest sport. In cadrul echipei exista doua niveluri:

– Sportivi de elita, care se antreneaza mai mult, au abilitati specifice acestui sport si unii din ei au licenta UCI si participa in competitii internationale. Acestia nu sunt profesionisti in adevaratul sens al cuvantului, in general au si un job sau sunt elevi/studenti, dar primesc suport material pentru desfasurarea activitatii.
– Sportivi amatori care se antreneaza atunci cand au timp sau chef si practica acest sport la un nivel mai scazut, ca pe un hobby.

Intotdeauna sportivii nostri aflati in prima categorie vor fi inscrisi si vor participa in clasa Elite a competitiilor din calendarul echipei. Ei nu vor fi inscrisi in competitii in care organizatorul specifica intentia de a avea un concurs dedicat exclusiv amatorilor.
Asa am decis sa participam in acest an la Prima Evadare, considerand existenta unei clase Elite ca o invitatie din partea organizatorului. Nu am facut deplasarea la Bucuresti pentru a ne plimba pe traseul de la Prima Evadare ci pentru a concura la cel mai bun nivel de care suntem capabili, considerand ca vor fi prezenti la start cei mai buni rideri din Romania si nu numai.

Avand deja la activ participari la competitii din calendarul UCI si FRC sportivii nostri sunt obisnuiti sa respecte regulile care guverneaza acest sport si sunt educati sa isi respecte adversarii, astfel incat orice ar face pentru a castiga o cursa sa fie in limitele sportivitatii. Nu am avut reclamatii pana in acest moment nici la nivel national si nici international.

Ca orice echipa care se respecta am avut o mica sedinta in seara dinaintea cursei in care am discutat cateva strategii pentru a doua zi.

La ce s-au referit aceste strategii:

– La punctele in care cineva din staff-ul echipei va face alimentarea sportivilor. Preferam sa facem acest lucru de cate ori este posibil pentru a evita aglomeratia si incidentele care pot aparea in punctele de alimentare puse la dispozitie de organizator.
– La cum trebuie sa se pozitioneze fiecare sportiv la start si in primi kilometri de dupa, pentru a evita accidentele care apar de multe ori in aceste starturi pe plat, cu foarte multi participanti, unii din ei fara experienta dar care pot totusi sa traga tare cateva minute.
– La profilele principalilor adversari cu sanse reale la locul 1.

La ce nu s-au referit aceste strategii:

– la stabilirea unor planuri bine definite de neutralizare a unora dintre adversari
– la stabilirea unor puncte de pe traseu in care cineva sa atace
– la stabilirea unor puncte de pe traseu in care cineva sa blocheze sau sa bruscheze adversarii

Si astfel s-a desfasurat cursa de la un capat la celalalt, neexistand niciun incident care ar putea fi considerat nesportiv de catre orice participant din clasa Elite care a mai fost prezent la competitii din aceasta categorie. Vom detalia totusi “filmul” acelui kilometru la care se face referire in articolul publicat pe pagina DirtBike(dinainte de punctul de alimentare de la Palatul Ghica pana la iesirea pe malul lacului).

Pe portiunea de asfalt dinainte de palat, Lucian Logigan a speculat foarte bine un moment in care toti componentii grupului fruntas (7 la numar din care 3 de la echipa noastra) aveau nevoie de un moment de revenire si a atacat. Au fost reclamatii referitoare la faptul ca in acel moment pentru cateva zeci de metri el ar fi profitat de trena uneia din masinile organizatorilor. Din cate stim acea masina avea un cameraman in spate si suntem siguri ca in zilele urmatoare organizatorii vor face publice imaginile din care reiese ca aceste reclamatii sunt nefondate. Urma apoi singura coborare care poate fi considerata dificila in acest traseu.

Orice rider de XCO urmareste sa intre primul pe coborari, in primul rand pentru a evita cazaturile si in al doilea rand pentru a-si valorifica abilitatile tehnice (daca le are) sau pentru a nu-i lasa pe adversari sa si le valorifice (daca acestia sunt mai buni decat el pe coborare). Este un reflex si riderii Idel Geiger Team si l-au format in urma multor competitii de XCO la care au participat. Dupa cum se vede din succesiunea de poze de mai jos au reusit acest lucru – primul era Tudor Oprea, al doilea Cristian Losonczi si al treilea Wouter Cleppe, asta cu aproximativ 50m inainte de intrarea pe zona cu adevarat ingusta.

ideal_geiger_1

ideal_geiger_2

ideal_geiger_3

Ceea ce nu se vede in aceste imagini este faptul ca Wouter a incercat sa treaca de Cristi Losonczi pe ultimii metri. Cristi si-a pastrat trasa si Wouter a fost nevoit sa se replieze, in acel moment existand si un contact intre cei doi. Acest gen de incident este foarte des intalnit in competitiile de XCO si nimeni nu reclama aceste contacte. De asemenea acest gen de contacte au existat in mai multe randuri in grupurile din fruntea cursei de duminica dar nu credem ca ele trebuie scoase in evidenta intrucat nu au relevanta in rezultatele finale si nici nu sunt considerate lipsa de fair play in acest sport. Cei douazeci de metri de coborare nu au fost intr-adevar abordati la capacitate maxima de cei doi rideri de la Ideal Geiger Team. Dar acestia nu au bruscat franele pe acea zona fiind educati special sa nu faca acest lucru (sa nu incetineasca in mod vizibil si brutal deplasarea adversarilor aflati in spate).

De altfel acest lucru se vede si in filmuletul postat de organizatori pe pagina evenimentului:
http://www.facebook.com/photo.php?v=548139135236904&set=vb.342735720989&type=2&theater .

De acolo si pana la final nu credem ca au mai existat momente in care cineva sa aiba ceva de reclamat in ce priveste corectitudinea desfasurarii cursei.

Riderii Ideal Geiger Team si Wouter Cleppe au avut o discutie amicala la finalul competitiei in care au lamurit cele cateva situatii aparute pe durata competitiei, asa cum se face la orice competitie Elite intre sportivi de un anumit nivel, pentru a nu exista resentimente la startul unei viitoare curse la care se vor intalni.

Nu stim daca cele scrise de redactorul Dan Mazilu sunt doar pareri personale sau sunt sustinute in totalitate de publicatia on-line dirtbike.ro. Ceea ce vrem sa semnalam este ca acest gen de articole si modul neprofesionist de interpretare a unor competitii pun intr-o lumina proasta acest sport si rideri de nivel Elite in fata miilor de amatori care merg pe bicicleta. Acest gen de articole nasc zeci de comentarii, pot genera un trafic mai mare pentru cateva zile pentru o publicatie on-line, impart cititorii in doua tabere, dar nu au decat un impact negativ asupra acestui gen de evenimente pe care cu totii ne dorim sa le promovam.

Declarația lui Cleppe Wouter:

Salut, sunt Wouter Cleppe, riderul belgian care din când în când aleargă la curse în România. Aceasta este
declarația mea, pe care o fac împreună cu Tudor Oprea de la Ideal Geiger Team pentru a arata părerea mea despre Prima Evadare și despre articolul scris de DirtBike.

Tudor poate publica această declarație cu toată susținerea mea!

Ieri am avut o zi minunată la Prima Evadare 2013 și am plecat acasa satisfăcut. Dacă au fost câteva dezamăgiri din partea mea referitor la Ideal Geiger Team, am discutat despre acestea cu persoanele implicate, am schimbat opinii și am rezolvat problema la fel cum fac atleții. In sport, pe parcursul curselor, ne luptăm, dar la terminarea concursului există un foarte mare respect între toți atleții și acesta este unul din lucrurile care îmi plac în sport, mai ales in MTB. Competițiile în România sunt foarte bine organizate și sunt o grămadă de rideri talentați care îmi fac cursa al naibii de grea ☺. Iubesc acest lucru! Scopul meu nu este de a obține victorii, este de să îmi ating limitele, de a simți durerea, a suferi și mai ales a simți ca trăiesc. A câștiga sau nu, nu depinde așa mult de abilitățile personale, dar depinde de cât de bună este concurența. Deci cu cât mai mulți oameni buni, cu atât mai mult trebuie să mă străduiesc mai mult și să devin mai bun. Dacă ajung pe poziția 100, 10 sau 1 și stiu că nu puteam merge nici o secundă mai bine, atunci sunt mulțumit. Așa că, trebuie să recunosc că de fiecare dată după o cursă în România ziua de luni este o zi dureroasă datorită riderilor buni.

Ce părere am despre Ideal Geiger Team? Îi cunosc pe unii dintre ei și îmi plac, sunt rideri puternici și oameni simpatici care cu siguranță ne respectăm. Aceast lucru a fost dovedit înainte de Prima Evadare și a rămas la fel și după!
Deci, ce s-a întâmplat în această cursă? Nu cred că echipa Ideal Geiger Team are o problemă cu mine și nici eu nu am resentimente față de ei.

Deci, ce naiba este cu acest articol din DirtBike???? Nu știu. Se pare că reporterul a dorit să stârnească un război între toți concurenții fără să ia în considerare consecințele…

MTB-ul este un sport pur și in articol arată că ar fi o luptă murdară? Scriind acest articol reporterul ma face să mă simt prost, scrie ca și când echipa Ideal Geiger ar fi o bandă de criminali și dă o notă negativă acestei echipe grozave! Totul pentru ce? Pentru a face cel mai popular articol? Dacă e așa atunci a făcut o treabă bună, dar este un articol plin de prostii și acest lucru mă face să mă simt prost.

Concursul Prima Evadare este un concurs diferit față de tot ce am vazut până acum în România. Aici tacticile de echipă pot fi folosite pentru a obține un rezultat foarte bun. Dacă o echipă poate sacrifica interese personalepentru ca echipa să obțină un rezultat foarte bun, atunci acest lucru arată numai lucruri bune despre echipă și despre spiritul echipei. Deci nu am nici o problemă cu faptul că o echipă bună a folosit tactici pentru a obține victoria acestei curse. Accept lucrul acesta și îl înțeleg. Aș fi făcut același lucru dacă aș fi fost în locul lor (sau pe bicicletele lor). Niciodată nu am simțit că acele tactici au fost împotriva mea, tacticile nu sunt împotriva nimănui, ele sunt pentru echipă și pentru a câștiga. Deci nu a fost o luptă împotriva ci o luptă pentru victorie și hey – este o cursă, nu vrem toți să câștigăm?

Aș fi câștigat eu dacă nu existau aceste tactici?

Nu! Nu am un bol de sticlă în care sa ghicesc viitorul sau să vad universe paralele, dar nu am fost 100% apt deoarece încă mă recuperez după o răceală și pe lângă aceasta am avut și câteva probleme tehnice care ar fi omorât orice șansă de câștig în ultimii kilometri foarte denivelați. Ambele pedale se desfăceau tot timpul, fiindu-mi imposibil a accelera pe părțile denivelate ale traseului.
Deci nu aș fi câștigat niciodată, și aceasta nu are nimic de a face cu echipa Ideal Geiger sau cu tactici ale cursei.
Singurul moment unde nu am fost de acord cu echipa Geiger este atunci când la escapada lui Lucian coechipierii lui, Tudor și Cristian, fizic au încetinit competiția pentru ași ajuta colegul în a lua distanță. Echipa lor a fost suficient de puternică pentru a câștiga cu tactici normale, aceasta a fost doar un pic peste limite și nu cred că era necesar.

Acesta este momentul unde m-am simțit un pic frustrat și de aceasta am avut discuția cu băieții după cursă (și în timpul cursei cu Tudor). Opinia lor: este o cursă și aceasta a fost în limita regulilor normale de luptă. Pentru mine a fost un pic peste, dar hey, câteodată oamenii au păreri diferite nu? Am discutat, am acceptat și respect părerea lor în acest caz, m-au ascultat și au înțeles punctul meu de vedere. Nu au avut niciun plan criminal pentru aceasta, este doar unul din acele lucruri care se întâmplă în focul cursei și îl înțeleg pe deplin! Deci aceasta este ceea ce s-a întâmplat.

Rezultatul: Lucian a câștigat maxim 20-30 de secunde în mod gratuit dar aceasta NU ar fi influențat rezultatul
cursei.

Datorită tacticilor bune (nu această mișcare menționată) și a calității sportivilor din echipa și binențeles datorită lui Lucian, care a evadat într-un moment prielnic, merită câștigul 100%!

A fost această cursă corectă? Da!

S-a întâmplat ceva cu adevărat necurat? Mie nu… Pentru ceea ce s-a intamplat in cele 20-30 de secunde de după castel, acestea sunt reflexe ale cursei, fac parte din cursă și din natura concurenților… Dacă eu (sau altcineva) nu poate să se descurce, atunci poate nu ar trebui să concureze, deoarece aceste lucruri se întâmplă, s-au întâmplat și înainte și se vor mai întâmpla. Între start și sosire, toți ne transformăm în concurenți și toți concurenții au reflexe de cursă. Acestea sunt individuale și diferite de la o persoană la alta, dar nu am văzut nici o mișcare criminală, doar reflexe de concurs.

Știu doar un singur lucru: Am o părere bună despre Prima Evadare și cu siguranță o să continui să concurez și să găsesc plăcere în acest sport cu atleți și mult respect (mult mai mult față de orice alt sport pe care l-am practicat). Îmi pare doar rău de articolul din DirtBike care pune totul într-o perspectivă greșită și sper ca prin această declarație să repun totul în ordine din nou. Așa că, pedalați în continuare. Bucurați-vă de poteci, bucurați-vă de cursele frumoase și natură! Să ne vedem în curând undeva pe poteci de munte!

Declarația lui Alex Ciocan:

Nu are rost sa comentez decat asa zisa parte fierbinte, adica portiunea din zona Palatului Ghica +/- 10km.
Sa spunem ca au fost cam doua momente mai disputate pentru ca pana acolo, oricat de tare s-ar fi mers sau cat de mult ne-am fi batut pentru trasa ideala sau pentru un anumit loc din spatele vreunui concurent, NU cred ca cineva ar avea ceva de spus.

Primul moment a fost la inceperea liniei drepte, asfaltului, cam cu vreun km inainte de Palat. Acolo dupa mai multe atacuri si tatonari intre noi, cei 6-7 ramasi in fata, Logigan, intr-un moment in care toti ne uitam unul la celalalt, a atacat. Era o masina a organizatorilor care incerca sa filmeze cursa in acea portiune si care ne-a asteptat la asfalt. Acolo sa spunem a fost primul moment mai „fierbinte” pt ca Luci a stat putin in spatele acelei masini. Personal nu-l pot invinovati pentru acest lucru. Poate ca noua , celorlalti, ni s-a parut putin nedrept dar sunt convins ca si noi am fi facut la fel. Orice sportiv profita de aceste mici ajutoare neasteptate daca se poate. Probabil cei din masina nu se asteptau ca un sportiv sa vina in spatele lor si sunt sigur ca nu stiau de avantajul pe care-l poate avea un ciclist care sta acolo. Iar avantajul creat nu era decisiv Al 2lea moment s-a petrecut imediat dupa. In zona palatului Ghica exista un single track.

Acolo a fost o mica batalie pentru a intra primul pe trasa. Probabil am fost singurul pe care nu-l interesa asta, deoarece nu era o zona care sa ma avantajeze si prefer sa am puncte de reper in fata pe astfel de poteci. Asa ca lupta s-a dat intre Geiger, Cleppe si Petrache. Poate ca s-au incins putin spiritele dar nu pot spune ca fost ceva iesit din comun. Poate doar o „insistenta” mai mare decat pana atunci. In fine, in astfel de situatii mereu exista unul care pierde si probabil va fi putin nemultumit dupa. In ceea ce priveste frane pe acel single track, eu personal nu le-am simtit. Ca s-a mers mai usor si ca nu s-a tras la maximum este o alta poveste.

Astfel de tactici se intampla frecvent in ciclismul de sosea de unde provin eu.

Sunt intradevar frustrante cand ti se intampla tie, dar te mandresti mereu cand le faci altora. E ciudat dar chiar asa este :))

Cam aceasta este povestea mea pt ca de aici nu prea mai stiu ce s-a intamplat in grupuletul respectiv, eu evadand si plecand dupa Luci. Desi am cazut de 2 ori nu dau vina pe nimeni pt ca eram….singur :))

Un sfat pt toata lumea: imediat dupa efort sunt nervii cei mai mari si cuvintele cele mai
taioase. Asteptati pana a 2 a zi sa va spuneti povestea. S-ar putea sa sune altfel.

Daniel Sărdan, organizator:

Legat de statul la plasa in momentul evadarii la care face trimitere Alex Ciocan, am fost sesizati imediat dupa cursa, am analizat situatia si vazut imaginile. Acestea vor fi urcate cat de curand.
Masina de filmare era si masina de escorta de la start avand arbitru in ea care stia exact de ce trebuie sa se fereasca si ca nu are voie nimeni sa stea la plasa.
In momentul evadarii era la distanta sigura si nu ajuta plutonul Sprintul lui Logigan a surprins masina si conducatorul a accelerat imediat si plecat de langa evadat la o distanta care sa nu-l ajute.
Practic masina la protejat pentru maxim 7 secunde. El nu a stat in plasa in centru incercand sa se duca in stanga. Sigur a ajutat putin dar nu atat cat sa fie descalificat. Din spate distanta dintre evadat si masina probabil se vedea mult mai mica si a lasat senzatia ca a stat mai mult. Filmul va fi urcat.
Principala cauza pentru care el nu a fost prins avand in vedere atacurile precedente este ca plunonul nu a reactionat. Toti s-au asteptat ca Wouter Cleppe sa declanseze raspunsul si ei sa se conserve dar probabil el sa saturase sa faca aproape toata treaba singur mai ales ca poate se resimtea dupa incercarile lui de evadare. Ceilalti de la Geiger nu aveau nici un interes si Alex Ciocan tocmai dusese si el o portiune trena.
Un alt factor ar putea fi ca s-a intrat in curtea palatului cu viteza maxima si nimeni nu s-a putut alimenta doar cei de la Geiger in urcarea de dupa lac unde au avut ei un punct de alimentare.

Vezi Comentarii (11)
  • Legat de statul la plasa in momentul evadarii la care face trimitere Alex Ciocan, am fost sesizati imediat dupa cursa, am analizat situatia si vazut imaginile. Acestea vor fi urcate cat de curand.
    Masina de filmare era si masina de escorta de la start avand arbitru in ea care stia exact de ce trebuie sa se fereasca si ca nu are voie nimeni sa stea la plasa.
    In momentul evadarii era la distanta sigura si nu ajuta plutonul Sprintul lui Logigan a surprins masina si conducatorul a accelerat imediat si plecat de langa evadat la o distanta care sa nu-l ajute.
    Practic masina la protejat pentru maxim 7 secunde. El nu a stat in plasa in centru incercand sa se duca in stanga. Sigur a ajutat putin dar nu atat cat sa fie descalificat. Din spate distanta dintre evadat si masina probabil se vedea mult mai mica si a lasat senzatia ca a stat mai mult. Filmul va fi urcat.
    Principala cauza pentru care el nu a fost prins avand in vedere atacurile precedente este ca plunonul nu a reactionat. Toti s-au asteptat ca Wouter Cleppe sa declanseze raspunsul si ei sa se conserve dar probabil el sa saturase sa faca aproape toata treaba singur mai ales ca poate se resimtea dupa incercarile lui de evadare. Ceilalti de la Geiger nu aveau nici un interes si Alex Ciocan tocmai dusese si el o portiune trena.
    Un alt factor ar putea fi ca s-a intrat in curtea palatului cu viteza maxima si nimeni nu s-a putut alimenta doar cei de la Geiger in urcarea de dupa lac unde au avut ei un punct de alimentare.

  • e clar ca ceva ceva a fost, dar nu de natura sa influentzeze clasamentul final. Lucian ar fi castigat oricum, e foarte puternic.

  • Bine ca au recunoscut, asa ușor voalat ,totuși. Poate , asa cum a zis si Alex Ciocan, s-a linistit si Cleppe si a gândit altfel situația chiar daca asa cum a spus si el in articol s-a simțit frustrat. Iar cele 20 -30 sec câștigate gratuit după spusele lui Cleppe si ale lui Ciocan pot schimba radical rezultatul unei curse(mai ales cu experiența lor ar trebui sa știe acest lucru). Pe lângă toate acestea, sunt convins ca daca as fi făcut eu oricare dintre manevrele celor de la Geiger, imediat după cursa ar fi strâns semnături (chiar si de la cei care n-au fost de față) pt a se aplica regulamentul si a fi descalificat :)) sa nu mai spun ca ,asa cum se vede in articol, lipseste declarația mea 🙂
    Totuși fiind o altercație între ei (in care au fost prinși si alți sportivi printre care si eu), ma bucur ca s-au înțeles pana la urma si nu exista resentimente si poate toată lumea a fost lamurita.

  • FRC plus organizatorii ar trebui totusi sa investigheze cazul si sa vina cu un comunicat. Macar pe viitor sa nu se mai intample.

  • Mulți îl plâng pe Cleppe. Anul ăsta „băieții” au legat pauza dintre concursuri cu perioade de antrenament intensiv și astfel podiumul și-a schimbat cicliștii, iar belgianul a fost ținut la cutie pentru a nu ajunge primul și cine a riscat, a câștigat.

  • Daniel, cum ati investigat daca nu ati stat de vb cu totzi sportivii implicatzi? La toate competitziile la care am participat (putine e adevarat), in regulament se spunea ca daca din spate vine un sportiv si vrea sa depaseasca trebuie sa-i faci loc. S-a aplicat si aici? Cleppe este prea gentleman ca sa faca un caz din aceasta intamplare si stie ca oricum ar fi pierdut, poate nu a fost in forma lui maxima si a avut si ceva pb tehnice, asta nu da dreptul nimanui sa nu fie fair-play sau sa respecte regulamentul. Consider in continuare ca Lucian a castigat pe merit, insa competitziile trebuie sa fie cat mai „clean” cu putintza …

  • de unde stii ca nu am stat de vorba cu toti sportivii implicati. Am stat si cu ei, si cu oamenii nostrii care au fost acolo si am studiat si imaginile

  • Alin…ce spui tu se refera cand de exemplu un concurent x prinde din urma un altul mai slab, atunci ala i face loc daca vrea,daca nu isi face loc si il depaseste singur. Asa se intampla in toate concursurile, am participat la vreo 50 din 2008 incoace.Ceea ce spui tu e aiurea pt ca se merge intr-un grup compact,iar daca Cleppe sau altul vroiau, puteau sa treaca in fata sa duca trena. Ai scris mai sus ca nu esti prea umblat pe la concursuri asa ca te rog respectuos sa taci si sa cecetezi si las-o balta cu acest subiect, pt ca aberezi.Spor pe la concursuri!

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

three × 3 =