Acum citesti
FOX a lansat noua furcă 38 de enduro și a îmbunătățit modelele 36 și 40

Pentru cei ce vor să se dea tare la enduro dar nu vor o furcă greoaie dual crown, FOX a lansat noul model de enduro 38 care ocupă locul în gamă fix între 36 și 40, având, evident, brațe de 38 mm. Și celelalte modele au fost îmbunătățite pentru 2021.

FOX 38 are cursa de 160 sau 180 mm și este disponibilă în variantele Factory, Performance Elite, Performance și E-Bike, cu amortizoarea VVC GRIP 2 și GRIP și cu arc îmbunătățit EVOL. Dar noutățile sunt mai multe: gât eliptic, valve de aerisire pe brațele inferioare…

FOX spune că modelele 2021 sunt cele mai rigide, reglabile și fine furci create de ei vreodată. Rigiditatea este mult îmbunătățită. În comparație cu modelul FOX 36 2020, noul FOX 38 este cu 31% mai rigid lateral, cu 17% mai rigid frontal și cu 38% mai rigid torsional, niște valori considerabile! Pentru aceste îmbunătățiri nu a fost de ajuns folosirea brațelor cu un diametru cu 2 mm mai mare…

Un element cu contribuție foarte importantă este noul gât eliptic. Acesta a permis FOX să regleze raportul rigiditate/greutate adăugând material acolo unde e nevoie și luând de unde nu e necesar. Partea eliptică e la interior, la exterior gâtul fiind în continuare circular pentru a se potrivi cu cuvetele standard.

Noul FOX 38 și modelul îmbunătățit FOX 36 au primit pentru 2021 brațe inferioare noi, reproiectate pentru a îmbunătăți raportul rigiditate/greutate. Arcul de legătură e mai lung în față, îmbunătățind spațiul între furcă și headtube-urile mari ale unor modele noi de biciclete de enduro. Noul șasiu are o estetică agresivă, datorată eliminării materialului în plus în zona prinderii arcului și a axului, pentru a compensa greutatea suplimentară a brațelor mai groase.

Pe partea funcționării mai fine, modelul FOX 36 era deja o referință în domeniu, dar cei de la Fox au reușit să mai aducă trei îmbunătățiri în acest sens.

Primul element este noul ax thru de 15 mm flotant. Conceptul de ax flotant nu e nou și a fost folosit la câteva modele FOX 36 și FOX 40 din 2015 încoace, dar și la modelul Ohlins DH38. Ce e nou e că axul flotant se închide acum cu quick-release.

Axele flotante oferă un avantaj deosebit de performanță deoarece ele se adaptează exact la lățimea suprafeței de contact a furcii cu roata și cea a butucului. Rezultatul e un aliniament perfect și eliminarea frecării nedorite dintre brațele superioare și inferioare ale furcii. Noul sistem, în curs de patentare, permite cu ajutorul unei șaibe flotante ca axul să se poată demonta și reinstala fără ca alinierea furcii să aibă de suferit.

Deși pare ciudat ca un ax flotant să permită alinierea perfectă a butucului, acest lucru chiar funcționează. Pe partea cu frâna, axul se înfiletează normal iar butucul se sprijină de dropout pentru a nu afecta alinierea discului. Pe partea opusă, o șaibă e plasată între dropout și ax. Odată montată roata, furca comprimată de câteva ori, se închide QR-ul, se mai comprimă furca de câteva ori, apoi se strânge un șurub de blocare și gata – roata e perfect aliniată cu furca indiferent de lățimea reală a butucului. Astfel se elimină orice frecare provenită din tensionarea parazită a brațelor furcii.

Opțional e disponibil și noul ax Kabolt-X, un ax flotant, exclusiv pentru modelele 2021 FOX 38 și 36. Acesta nu doar salvează câteva grame ci și mărește rigiditatea torsională deoarece are un design fără șaibă. Dezavantajul față de sistemul cu Quick Release este însă că sistemul trebuie reajustat de fiecare dată când este demontată roata.

Noile brațe inferioare de pe FOX 36 și FOX 38 au canale, ce aduc mai multe beneficii. Unul ar fi că astfel furca poate să ajungă la compresie maximă dacă se aplică forță suficientă. La furcile cu aer, când ele se comprimă, aerul se comprimă și el și ajunge să împiedice atingerea cursei maxime. Canalele de pe brațele inferioare măresc mult volumul de aer din caeră și reduc mult creșterea nedorită a presiunii.

Tot canalele fac ca uleiul din zona inferioară să ajungă mai ușor în partea superioară, astfel fiind lubrifiate garniturile din zona superioară a brațelor.

Noile brațe inferioare de pe FOX 38 și 36 au și valve de aerisire. Presiunea acumulată nu limitează doar cursa ci și senzitivitatea și răspunsul la obstacole mici. Acest lucru are mai multe cauze, nu doar compresia fucii. Acum, aceste valve permit egalizarea cu presiunea atmosferică prin simpla apăsare a unui buton.

Amortizarea a fost de asemenea îmbunătățită în 2021. Amortizorul GRIP2 are reglare cu 4 parametri: compresie la viteză mare și mică și revenire la viteză mare și mică. Noutatea e că acum circuitele folosesc sistemul propriu FOX VVC (Variable Valve Control), ce aduce 8 poziții de reglaj compresiei la viteză mare. VVC a fost prezent pe circuitul de revenire a furcilor FOX 36 cu amortizor GRIP2 din 2015 încoace. Acum, pentru prima dată, VVC reglează și compresia. Practic calitatea reglării valvelor a crescut iar furca poate fi mai ușor personalizată fără a fi nevoie să se intervină în interior.

Pe partea de arc, FOX 38 folosește un cartuș special. Camera pozitivă de aer e într-un tub care e în interiorul brațului culisant, practic un tub în interiorul altui tub. Spațiul dintre ele este o parte din camera EVOL negativă de aer.

Majoritatea furcilor pe aer folosesc zona interioară a brațelor pe post de cameră de aer, cu un piston cu garnitură ce culisează în interior în momentul compresiei. Astfel, camera de aer e în zona superioară și la compresie se… comprimă. De aceea, distanțierele de volum se montează în zona superioară a brațelor furcii. Datorită diametrului mare al brațelor modelului 38, camera pozitivă de aer ar fi prea mare. De fapt, problema e că în brațele inferioare nu ar fi suficient spațiu pentru a crea o cameră negativă de aer. Din acest motiv, volumul camerei pozitive de aer a fost redus, rezultatul fiind tubul aflat în interior.

Cu toate acestea, noul 38 are cea mai mare cameră de aer negativă folosită vreodată, atât ca volum absolut cât și ca procent din volumul camerei pozitive, care rămâne totuși mai mare. Având în vedere și că pistonul folosit la 38 are diametrul mai mic decât la 36, rezultatul e că 38 va funcționa cu presiuni mai mari față de 36.

Chiar dacă sunt proiectate complet diferit, atât 36 cât și 38 primesc camera negativă de aer cu volum mare FLOAT EVOL pentru a oferi comportament suplu peste obstacolele mici. Astfel, furcile funcționează așa cum e nevoie azi, cu finețe pe prima parte a cursei, suport pe partea mediană și cu comportament reglabil în capătul cursei. Canalele de pe brațe și valvele de aerisire, care funcționează ambele pentru a reduce presiunea din brațele inferioare, permit sistemului EVOL să funcționeze fără a fi afectat de interferențe.

Iată datele tehnice importante ale noului model FOX 38:

  • Cursa: 160mm-180mm
  • Diametrul roții: 27.5″ și 29″
  • Offset: 37mm, 44mm și 51mm
  • Disponibilă în versiunile Factory, Performance Elite, Performance și E-Bike
  • Variante de amortizor: GRIP2 cu VVC, FIT4, GRIP
  • Reglaj cu 8-CLICK la HSC și HSR pentru modelele cu GRIP2
  • Greutate minimă anunțată: 2180g
  • Preț recomandat: €1259 – €1589

FOX 38 cu amortizor GRIP2 e disponibilă în culorile Gloss Orange, Gloss Black și o ediție limitată Pistachio. Orange este disponibilă doar cu cursă de 180 mm, Black are cursa reglabilă între 160-180 mm iar Pistachio are cursa doar de 170 mm. Offset-ul variază și el cu culoarea. Modelul Black e disponibil cu offset de 37, 44 și 51 mm în timp ce Orange și Pistachio sunt disponibile doar cu 44 mm. Pistachio e disponibil doar cu axul flotant Kabolt-X.

Iată și datele tehnice importante ale modelului FOX 36 2021:

  • Cursa: 150mm-160mm
  • Dimensiunea roții: 27.5″ și 29″
  • Offset: 37mm, 44mm și 51mm
  • Disponibilă în variantele Factory, Performance Elite și E-Bike
  • Opțiuni amortizor: GRIP2 cu VVC, FIT4, Live Valve, GRIP
  • Reglaj 8-CLICK HSC și HSR pentru modelele cu GRIP2
  • Greutate minimă anunțată: 1965g
  • Preț: €1339 – €1495

Modelul FOX 36 2021 cu GRIP2 e disponibil în culorile Gloss Orange, Gloss Black și o ediție limitată Root Beer. Modelul Orange are cursă de 160 mm cu offset de 44 mm. Modelul Black are cursă de 150 sau 160 mm și offset de 37, 44 sau 51 mm. Root Beer are cursa de 160 mm cu offset de 44 mm și ax flotant Kabolt-X care e cu 75 g mai ușor decât QR-ul simplu.

Toate modelele FOX 38 și 36 folosesc ax 15×110 mm și gât conic de 1.5. Prinderile de etrier sunt de tip PM pentru disc de 180 mm dar sunt compatibile și cu disc de 203 mm. Mai multe detalii despre modelele FOX 38 și 36 se găsesc pe pagina producătoului.

Noul FOX 40 2021 cu dual-crown pentru downhill primește aceleași îmbunătățiri regăsite și la modelele de enduro FOX 38 și 36, redimensionate pentru brațeke de 40 mm și cursa de 203 mm. Este vorba de șasiul nou, valvele de aerisire, canalele noi de aer/ulei, noua formă a arcului și axul flotant 110 x 20 mm.

  • Cursa: 203mm
  • Dimensiune roți: 27.5″ și 29″
  • Offset: 48mm, 52mm și 56mm
  • Disponibilă doar în varianta Factory cu Kashima Coating
  • Opțiuni amortizor: GRIP2 cu VVC, GRIP
  • Reglaj 8-CLICK HSC și HSR la modelul cu GRIP2
  • Greutate anunțată: 2816g
  • Preț: €2299

A fost anunțată și o ediție limitată 2021 Heritage Collection ce se inspiră din modelele originale 36 și 40 ce au redefinit enduro-ul modern acum 15 ani. Pentru a celebra lansarea noului FOX 38, Fox a lansat ediția limitată Heritage Collection pentru modelele 36, 38 și 40. Toate furcile Heritage Collection au butoane speciale de reglaj negre, ax Kabolt-X și includ un kit grafic asortat, compatibil cu modelele de amortizor FOX 2020 și 2021.

Nu a fost anunțat un număr de bucăți Fox Heritage Collection ce vor fi scoase pe piață, dar acesta va fi cu siguranță foarte limitat.

Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.

Informații de pe bikerumor.com

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

2 × 4 =