Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
În Japonia, echipa Team Katusha Alpecin a fost surprinsă la Saitama Criterium folosind pe biciclete componente din ceea ce pare a fi o viitoare generație SRAM Red eTap la care se pot număra foarte clar 12 pinioane pe casetă și datele de pe acestea. Fotografiile au fost publicate în premieră de Bikerumor.com
Meritul pentru fotografii este a lui Makoto Ayano, editor șef la revistajaponeză CycloWired.jp. Acesta s-a întâmplat să fie la eveniment, care a avut loc nu deparde de sediul publicației din Tokyp, cursa fiind practic una de show cu cicliști câștigători ai Turului Franței și a Campionatelor Mondiale. Componentele au fost identificate pe bicicleta Canyon Aeroad CF SLX a ciclistului german profesionist Nils Politt.
SRAM nu a anunțat niciun fel de detalii despre un viitor grup Red sau eTap deși modelul actual RED eTap este pe piață de mai mult de trei ani. Concluziile aparțin celor de la Bikerumor doar pe baza imaginilor.
Noul deraior spate SRAM RED eTap este inima noului grup. Nu pare foarte modificat față de versiunea anterioară în afară de grafica modificață și o carcasă ceva mai mare în jurul pivotului principal ce ar putea ascunde probabil un arc mai mare. Spre deosebire de imaginile cu viitorul Eagle eTap, acest model pare în mare parte neschimbat și nu are niciun mecanism de tip ambreiaj vizibil.
Bateria demontabilă eTap pare să fie neschimbată. Brațul deraiorului e modificat, cu unghiuri mai ascuțite iar rotița inferioară pare să aibă mai mulți dinți decât aveau până acum modelele SRAM de șosea. Grafica pare destul de finisată, fiind probabil modele pre-producție, având doar logo-ul RED 12 sau poate RED 24 ascuns cu bandă izolatoare.
Caseta are 12 pinioane ușor de numărat, deci SRAM se alătură celor de la Campagnolo în grupul celor ce au mai adăugat un pinion. Se observă și un PowerLink argintiu special pentru 12 viteze.
La fel ca actualele casete Red PowerDome, aceasta pare să folosească un singur pinion mare din aluminiu în timp ce restul pinioanelor sunt produse din același bloc de oțel. Se observă și aceleași benzi de cauciuc StealthRing dintre pinioane ce au rolul de a păstra zgomotul la rulare la minim.
Pe spatele casetei e marcat numărul de 12 pinioane și gama 10-28t a acestora. Pinionul mic de 10 sugerează că este folosit un butuc XDR în locul celui clasic. Deja există roți compatibile cu XDR cum ar fi noile Zipp 404 Firecrest Carbon Clincher Tubeless Disc cu butuci 177D.
O privire atentă dezvăluie și lanțul de 12 pinioane care e direcțional și are pini goi, formând o linie aproape dreaptă pe exterior, diferită de cea în formă de os de câine clasică. Seamănă cu forma PowerLink-urilor pentru Eagle 12 dar aici e aplicată întregului lanț.
Deraiorul față primește și el o formă nouă. Corpul acestuia pare că a fost mutat mai în față relativ cu punctul de prindere, iar bateria și carcasa par să fie mai alungite. Modificările pot să fie făcute pentru ca acesta să lucreze cu plăci mai mici.
Manetele Red eTap HRD par neschimbate față de modelul actual. Forma striațiilor de pe cauciuc este însă puțin modificată pentru a oferi o aderență superioară pentru degete.
Angrenajul SRAM Red Direct Mount cu powermetru QuarkX este mult diferit de soluția actuală. Brațele din carbon sunt puțin subțiate.
Electronica powermetrului Quark e înghesuită într-un mic pod ce se extinde din capătul brațului dinspre monoblocul de tip DUB.
Structura fără spider înseamnă că sunt folosite foi cu montaj direct. SRAM a fabricat aceste două foi dintr-o singură piesă de aluminiu, având o combinație interesantă de dinți: 50/37. Împreună cu caseta 10-28 aceștia oferă o gamă de rapoarte între 1.32 și 5, practic identice cu cele a unei combinații 55/39 de TT cu 11-30, adică foarte mult.
SRAM nu a anunțat niciun detaliu oficial despre vreun grup pe 12 pinioane de șosea în lucru, dar la fel ca majoritatea producătorilor nici SRAM nu confirmă produsele ce le dezvoltă până când nu sunt gata de lansare. De altfel restul cicliștilor de la Katusha au folosit grupul Red actual, de unde și dovada că este vorba de o testare în regim de competiție. Dar cum componentele sunt destul de bine finisate e clar și că noul eTap e pe cale să fie lansat în varianta cu 12 pinioane. Probabil își va face apariția mai des în sezonul următor pe bicicletele profesioniștilor.
Informații și imagini de pe bikerumor.com
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.