Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Câţi biciclişti nu au visat să pedaleze la vale în cea mai mare viteză posibilă străzile abrupte şi virajate ce coboară de la Cota 1400 în Sinaia fără să fie în pericol de a se întâlni cu maşinile care urcă sau pietonii neatenţi care traversează pe unde le este mai uşor? Ei bine celor care au participat duminica trecută la Infernul Muntelui li s-a îndeplinit această dorinţă.
Duminică 14 iunie 2015 a avut loc la Sinaia a 2a etapa a circuitului Road Grand Tour organizată de Asociaţia Judeţeană de Ciclism Prahova şi cunoscutul rutier român Alexandru Ciocan. Evenimentele din cadrul Road Grand Tour doresc să aducă ciclismul cât mai aproape de oamenii care poate până la acel moment nu se gândeau să participe la un astfel de concurs. Acesta este şi motivul pentru care organizatorul a premiat inclusiv categoria specială „non-cursiere”, categoria celor care au concurat pe orice alt tip de bicicletă în afară de bicicletele de şosea.
Deşi nu putem spune că este o premieră a oraşului Sinaia în privinţa curselor de ciclism totuşi a trecut destul de multă vreme de când nu s-a mai organizat ceva de asemenea anvergură în oraşul de la poalele munţilor Bucegi. Cu aproximativ 20 de ani în urmă se organizau Campionatele Naţionale de Fond care aveau startul în Bucureşti şi sosirea la Cota 1400 trecând prin Sinaia. Astăzi mai există o cursă de ciclism, off-road de data asta, care are startul în Sinaia şi urcă continuu până la Vârful Omu.
Evenimentul intitulat Infernul Muntelui a constat într-o tură cu o lungime de 7,35 km care trebuia parcursă de 9 ori de cei mai buni ciclişti. În momentul în care primul a efectuat cele 9 ture toţi ceilalţi concurenţi urmau a fi opriţi în momentul în care treceau pe sub poarta start/finiş. Câştigătorului concursului, Eduard Grosu, i-au luat 2 ore şi 3 minute pentru a termina cele 9 ture. Nouă ture au mai făcut încă alţi 8 ciclişti, pe locul doi la categoria Experţi clasându-se Daniel Crista, iar pe trei Pleşea Valentin.
Duminică oraşul a fost cucerit de cei aproape 200 ciclişti care au terminat concursul întrucât traficul auto a fost în mare parte oprit în Sinaia. Centrul oraşului cât şi o parte din străzile care urcă spre Cotă au fost închise traficului auto şi marcate corespunzător cu panglică pe margini şi vopsea pe carosabil. Acesta este şi motivul pentru care organizatorii doresc să mulţumească în mod special Primăriei Sinaia pentru ajutorul şi susţinerea pe care au oferit-o. O mulţime de voluntari şi Cercetaşi au fost prezenţi de-a lungul celor 7,34 km pentru a dirija concurenţii şi pentru a-i susţine cu apă şi asistenţă tehnică acolo unde se putea.
Traseul concursului a pornit din centrul oraşului în direcţia Comarnic după care a început să urce spre Cota 1400. Surprinzător poate pentru unii, Infernul Muntelui nu a urcat până la Cotă şi nici până în Şaua Dichiu, acum că drumul pe platoul Bucegilor este asfaltat. Asta nu a făcut însă ca evenimentul să fie mai puţin infernal pentru concurenţii care la soare îndurau temperaturi de 34 grade. Odată ce se vira dreapta spre Cotă concurenţii aveau de urcat continuu preţ de 3,23 km înfruntând rampe şi cu înclinaţii de 15%. Însă odată ajunşi în cel mai înalt punct al traseului cicliştii aveau de pedalat puţin peste 4 km pe serpentinele care coborau înapoi în centru atingând viteze şi de peste 65 kmh.
Dacă urcarea era individuală pentru fiecare, fiind şansa de a face diferenţa prin putere brută, antrenament şi rezistenţă, pe coborâre puteai face diferenţa prin tehnică fiind momentul în care adrenalina atingea cote maxime întrucât trebuia să ţii cont de toţi cei din jurul tău care doreau să te depăşească sau nu doreau să fie depăşiţi, suprafaţa de rulare în general bună şi virajele traseului care variau de la curbe largi la ace de păr extreme. Viteza de coborâre creştea de la tură la tură întrucât pe măsură ce parcurgeai traseul de mai multe ori îl învăţai şi ştiai unde poţi frâna mai puţin sau deloc.
Evenimentul s-a bucurat inclusiv de participarea unor nume importante în ciclismul românesc precum Eduard Grosu – care a şi câştigat concursul, dar şi Eduard Novak – preşedintele noii Federaţii Române de Ciclism care a obţinut locul 5. Grosu este unul din cei mai buni ciclişti români în mai 2015 el înregistrând cel mai bun rezultat al carierei sale, dar şi pentru România într-un Mare Tur, locul 5 în etapa 13 din Turul Italiei.
Însă ce se întâmplă la ora actuală în România în materie de ciclism competiţional ţine, mai mult sau mai puţin, de trecut întrucât cea mai populară categorie de vârstă este 30-39 ani. Pentru a avea o speranţă pentru viitor trebuie ca cei mici să înceapă să îndrăgească şi să practice acest sport chiar şi la nivel profesionist dacă îi atrage ideea. Acesta este motivul pentru care la Infernul Muntelui a existat şi concursul pentru copii cu vârste 5-6 ani, 7-8 ani şi 9-10 ani. Nu mai puţin de 90 de copii au fost înscrişi pentru a-şi măsura forţele ei fiind cei din rândul cărora se vor ridica cicliştii care vor reprezenta România la concursurile internaţionale din viitor.
Etapa a 2a din Road Grand Tour, Infernul Muntelui, a fost încă un succes al ciclismului românesc de şosea şi ne bucurăm că am făcut parte din rândul celor care au concurat aici. Urmează etapa a 3a de la Ploieşti, Memorial Constantin Vagneti, care va avea loc pe data de 5 iulie.
Foto: Florian Raducanu
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.