Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Nu ştiu câţi dintre voi vă mai aduceţi aminte ce era în România prin anii 2000 din punct de vedere al ciclismului de masă. Pe scurt nimic! Nici măcar cunoscutul BikeXpert din Bucureşti nu se înfiinţase încă acesta apărând abia 2 ani mai târziu. Desigur vedeai bicicleta la ţară la bunici, dar în sensul de bicicletă adevărată, de munte, nu prea se ştia. Ca să nu mai zicem de cursiere. Cine mai ieşise pe afară ştia despre ce e vorba şi poate chiar avea un mtb decent luat de acolo. Dar aici pauză. Prin `98 au apărut la Metro primele biciclete de munte şi cumva… s-a dat startul la ture. Mi-am cumpărat imediat un mtb fabricat în România şi la fel de imediat l-am scos la munte. Unde mă puteam duce din prima? Evident pe vârful Omu.
După ce am participat în calitate de voluntar la câteva concursuri organizate de Surmont, celebrele Surmont Bike Fest, a venit vremea să concurez şi eu. S-a întâmplat în 2005 la Maraton Miercurea Ciuc. Lăsând la o parte că am „murit” alegând traseul de 100 km, microbul m-a prins iremediabil. Iar de atunci totul a fost din ce în ce mai bine pentru ciclismul de masă românesc acesta beneficiind de o rampă ascendentă care continuă şi astăzi.
De ce toată această lungă introducere. Pentru a vedea cât de mult am evoluat, chiar şi aşa în ritmul nostru „domol” românesc. Şi pentru toate astea trebuie să fim recunoscători cluburilor şi asociaţiilor care, cei mai mulţi dintre ei, îşi rup de la gură din timpul liber pentru a organiza un concurs din simplul motiva că le place ideea şi, evident, pot.
Ajungem în sfârşit la subiectul povestii de astăzi, Prima Evadare, cel mai mare maraton din Europa de Est. Parcă nici acum nu ne vine să credem că-i chiar aşa, dar cu 6 ediţii la activ a avut timp să crească.
Vinovatul reuşitei este Clubul Sportiv NoMad Multisport fondat în 2002. Nomazii erau adepţii concursurilor de aventură având participări la curse precum Carpathian Adventure, Eco-Explora, Gyilkosto Adventure Race, Dorna Xtrem sau în afara ţării în Abu Dhabi. Cum în ţară începuse moda concursurilor de mtb membri clubului au început să participe la cât mai multe făcându-şi în acelaşi timp prieteni peste tot.
În acelaşi timp NoMad Multisport participa şi la organizarea Cupei Mondiale de Escaladă care s-a ţinut de mai multe ori la Buşteni. Nomazii erau pe baricade de la primul cui al schelei de escaladă la ultimul plecat de la petrecere. Însă în timp au spus că a venit vremea să organizeze şi ceva pentru ei şi pentru prietenii pe care şi-i făcuseră prin ţară, ceva mai apropiat de obiectul pe care îl folosesc aproape în fiecare zi, bicicleta.
Traseul de azi al maratonului Prima Evadare era la început, şi încă este, traseul de antrenament al celor de la NoMad Multisport. Membri clubului, fiind majoritatea din Bucureşti, nu aveau la îndemână forme geografice pe care să se câştige diferenţă de nivel. Aşadar traseul lor de antrenament era cât se poate de „flat as a pancake” ca să cităm un website popular printre ciclişti. Asta nu i-a împiedicat însă să pună la cale un concurs cu un traseu care s-a dovedit a fi pe placul tuturor.
Ideea iniţială a fost de a da înapoi proaspetei comunităţi de biciclişti din eforturile pe care alţii le făceau pentru organizarea concursurilor. Nomazii s-au gândit să facă concursul pentru cei pe care îi cunoscuseră prin ţară fiind convinşi că majoritatea participanţilor la prima ediţie a Primei Evadări vor fi din alte localităţi. Nu mică le-a fost surpriza în 2009, la prima ediţie, când au văzut că de fapt aproape 70% din participanţi sunt din Bucureşti.
Restul este istorie cum se spune. De la 600 de participanţi numărul a crescut în fiecare an ajungând în 2014 la un maximum de 2.927 concurenţi. Chiar şi ediţia din 2011, care s-a ţinut în condiţii extreme de noroi şi ploaie, a strâns un număr record de 1.300 concurenţi. Şi ca să va daţi seama cât de mare a ajuns concursul am aflat că echipa organizatorică de bază este alcătuită din 10 persoane la care se adaugă încă 300 de voluntari fiecare responsabil cu ceva.
Traseul maratonului nu este dificil deşi necesită totuşi cunoştinţe elementare de pedalare şi un minimum de antrenament. Aşa cum scrie şi pe site, deşi nu este primul concurs de ciclism al anului, Prima Evadare îşi propune să deschidă sezonul competiţional pentru majoritatea cicliştilor cu un traseu prietenos şi potrivit pentru a ieşi din amorţeala iernii. Distanţa de 55 km are loc între Academia de Poliţie din Bucureşti şi complexul Astoria din Snagov. De-a lungul drumului traseul străbate păduri, poteci și drumuri de țară care chiar dacă nu dispun de maiestuozitatea unui traseu alpin oferă totuşi plăceri apreciabile cicliştilor recreaţionali care se înscriu la start.
Şi nu doar celor recreaţionali. Inclusiv cicliştii amatori şi profesionişti profită de ocazia oferită de Prima Evadare pentru a obţine promovarea imaginii în cadrul celui mai mediatizat concurs de ciclism off road din România. Adevărul este că nu vedem prea des elicoptere din care se filmează şi fotografiază pe la concursurile de ciclism de la noi.
Fiind atât de mare Prima Evadare este şi un barometru interesant al pieţei velo din România. Cu ocazia fiecărei ediţii organizatorii realizează un sondaj prin care iau pulsul nivelului comunităţii. Aflăm astfel că acesta este încă modest întrucât peste 60% din participanţi nu folosesc pedale automate, însă în 2014 a crescut totuşi procentul faţă de 2013. Aflăm, de asemenea, şi care sunt cele mai populare mărci de biciclete, din Bucureşti cel puţin, cu Cube, Merida şi Scott aflându-se pe locurile 1, 2 şi 3.
Pe 10 mai, de azi în 17 zile, eşti aşteptat/ă la a 7a ediţie a celui mai popular maraton mtb din România, Prima Evadare. Noutăţile nu lipsesc, iar pentru anul acesta aflăm că nivelul Family a fost împărţit în 4 categorii: familie 4-8 ani (părinte şi copil), familie 9-14 ani (părinte şi copil), familie 4-8 ani (rudă şi copil) şi familie 9-14 ani (rudă şi copil). În plus la start va exista pătură de citire pentru timpi separaţi. Asta înseamnă că chiar dacă clasamentul se face cu timpul oferit de gun-start vei putea afla totuşi care a fost timpul tău individual. Cum organizatorii se preocupă să menţină interesul participanţilor la nivel înalt, la propriu, ei promit şi alte surprize una din ele fiind vizibilă dacă vei privi spre cer la finiş.
Înscrierile sunt încă deschise până pe data de 9 mai, cu o zi înaintea sartului. Taxa de participare aferentă datelor rămase este de 90 lei în perioada 16 aprilie – 5 mai sau 100 lei în perioada 6-9 mai.
Până pe 10 mai îţi urăm spor la antrenamente şi baftă la depăşirea recordurilor personale!
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.
BikExpert intradevar, inca nu era infiintat ca denumire, insa magazinul d-lui Florescu era acolo inca de prin ’97, daca mi-aduc aminte. Ii zicea „Magellan” pt ca aduceau mai mult biciclete etichetate Magellan. Apoi s-au rebranduit in AsSport si incepusera sa promoveze Merida si Kona. Apoi, abia de prin 2009 sau 2010 cred ca s-au rebranduit BikExpert.