Acum citesti
BMC a lansat noul MTB XC de competiție Fourstroke, cu tijă integrată Autodrop

Noua gamă de biciclete de XC MBC Fourstroke nu conține doar o bicicletă în mai multe echipări ci trei biciclete destul de diferite, de la modelul de competiție destinat podiumurilor din Cupa Mondială de XC, până la un model adevărat de trail, având între ele un model de XC cu un preț accesibil, existând chiar și un al patrulea model care e pe drum.

Modelul din vârful gamei e Fourstroke 01, care are o cursă de 100 mm la ambele roți și tija de șa inovatoare Autodrop integrată în cadru, care nu doar că se ridică ci și coboară la apăsarea butonului. Sub acest model sunt variantele standard Fourstroke (cu cursa de 100 mm) și Fourstroke SL (cu cursa de 120 mm), ambele folosind tije standard și carbon de nivel inferior, dar împart aceiași geometrie cu modelul de top.

Scopul noii colecții a fost să ducă mai departe inovațiile introduse la modelele din 2018, dar să le îmbunătățească performanțele pentru cicliștii moderni. Pentru competiții, asta a însemnat creșterea eficienței. Pentru trail, noul Fourstroke LT este mai ușor de folosit, are o geometrie mai bună și o cursă mai lungă a tijei.

Modelul anterior Fourstroke XC a fost inovator pentru vremea lui, cu un unghi al furcii de 67.5 grade și a introdus o tijă dropper integrată care nu doar că a fost printre primele montate pe o bicicletă de XC, dar aducea ca noutate și elementul integrării în cadru. A fost și una dintre primele biciclete full suspension prezente constant pe traseele de XC din Cupa Mondială.

Modeul Fourstroke LT adaugă 20 mm la cursa suspensiei, păstrând geometria și manevrabilitatea de competiție.

A exsistat și înainte modelul Fourstroke LT, care primise ghidon mai lat, anvelope mai mari și echipări diferite, fiind pregătit pentru cicliști mai agresivi, însă folosea aceiași tijă integrată RAD, care îi limita utilizarea pe trail. Cursa era de 120 mm, însă aceasta era obținută prin montarea unui amortizor mai lung și a unei furci de 120 mm, geometria nefiind optimizată pentru această variantă de suspensie.

Noua generație vine cu îmbunătățiri, fiind mai ușoară, orientată mai mult spre performanță și folosește o altă tijă de șa integrată cu adevărat unică.

Noul Fourstroke 01 dorește să reinventeze categoria bicicletelor XC, cu o cinematică a suspensiei îmbunătățită, două suporturi de bidon pe downtube și tija Autodrop, o tijă care coboară singură fără să fie nevoie să fie apăsată.

Montarea unei tije dropper pe o bicicletă de XC vine cu câteva provocări.

Prima e greutatea. Cicliștii de performanță doresc cea mai ușoară bicicletă posibilă, unii dintre ei ignorând chiar produsele celor care îi sponsorizează, ei înlocuind componentele cu altele mai ușoare decât cele pe care sponsorul le poate oferi. Prin integrarea tijei în cadru, BMC reduce greutatea cu 50-100g sau chiar mai mult față de o tijă tradițională.

Tija Autodrop salvează deci din greutate și folosește aer comprimat pentru a coborâ singură.

Reducerea de greutate vine din folosirea cadrului ca element integrant al tijei, dar și prin folosirea unei forme ovale. Această formă nu doar că previne rotirea ci salvează și greutate, deoarece poate fi întărită doar în direcția în care e solicitată, salvând material în restul zonelor.

Cealaltă problemă cu tijele dropper pe bicicletele de XC este că apăsarea tijei consumă energie. Pe traseele moderne unde concurenții se duc la limita capacității lor fizice, orice cantitate de energie consumată pentru ajustarea bicicletei este energie care nu e folosită pentru a câștiga cursa.

Atleții de performanță ca Titouan Carod au măsurat și au constatat că folosesc tija dropper de 70-100 de ori pe cursă, ceea ce implică multe genuflexiuni. El spune că tija Autodrop nu doar că scutește picioarele de efortul suplimentar ci permite și coborârea tijei în ultimul moment, putând pedala fix atât cât e nevoie.

BMC a căutat alte surse de energie iar câștigătorul a fost aerul comprimat. Acesta nu adaugă greutate deloc și funcționează. Provocarea a fost stocarea acestuia în cadru și implementarea sistemului.

Primul test a folosit un PET pe post de cameră de aer. Odată ce acesta s-a dovedit fiabil și funcțional, s-a lucrat la integrarea în cadru.

Spre deosebire de transmisia pneumatică veche Shimano Airlines, noul sistem pneumatic de la BMC plasează rezervorul de aer în cadru. Este de fapt un rezervor din fibră de carbon care e turnat împreună cu cadrul, ca parte din downtube, salvând astfel greutatea. Practic este umflat cu aer downtube-ul.

Rezervorul poate fi umplut până la 14 bar (200 psi), valoare greu de obținut cu o pompă normală, dar tija are nevoie doar de 4 bar (58 psi) pentru funcționare iar rezervorul are un regulator de presiune care nu lasă să se depășească această valoare.

Ce e important de înțeles e că tija funcționează ca una normală dacă nu există aer în rezervorul Autodrop. La apăsarea levierului de comandă tija poate fi coborâtă cu greutatea corpului. Dacă e apăsat din nou, tija revine sus.

Dacă însă există aer în rezervor, dacă levierul e apăsat ceva mai mult, tija coboară singură.

Sistemul are nevoie de o presiune inițială de 4 bar care asigură în jur de 100 de coborâri. Presiunea e folosită doar pentru a coborâ tija. La apăsarea completă a levierului, aerul umple o cameră secundară de aer care apasă pe arcul metalic al tijei și îl comprimă, coborând tija.

Levierul de sub ghidon este comanda tijei. Dacă e apăsat ușor, tija funcționează normal. Dacă e apăsat mai mult, e activat sistemul Autodrop.

Dacă e apăsat levierul pentru ridicarea tijei, aerul din camera secundară e eliminat iar arcul metalic împinge tija înapoi la înălțimea maximă. Este un sistem cu 2 poziții, fără pași intermediari, cu o cursă de 80 mm, valoare potrivită pentru bicicletele de XC.

Ar fi fost posibilă și generarea unei curse mai lungi, dar ar fi consumat mai mult aer pentru a fi coborâtă tija, așa că s-a decis să se limiteze cursa la 80 mm pentru toate mărimile de cadru. Este posibilă astfel și reglarea înălțimii șeii, pentru asta fiind folosită o cheie hexagonală.

Dacă aerul se termină, tija va urca și va coborâ ca o tijă dropper normală, folosind greutatea proprie pentru a fi coborâtă și arcul pentru a fi ridicată.

Sistemul poate fi servisat destul de ușor. Se demontează roata spate și se scoate protecția mică de noroi, se elimină presiunea de aer, se desface valva de reducere a presiunii, se scoate, se taie tubul (există surplus de tub suficient iar tubul e disponibil ca piesă de schimb) după care tot sistemul se poate scoate din cadru, curăți și lubrifia.

Atelierele de biciclete ar trebui să se descurce prin cele peste 60 de manevre necesare, disponibile sub formă de tutorial video. BMC spune că operațiunea nu e deloc complicată.

Întregul sistem are o greutate de aproximativ 350 g, care e cam la același nivel cu cele mai ușoare tije de pe piață, însă niciuna nu poate să aducă beneficiile Autodrop.

După ce s-au făcut teste multiple cu un model cu geometrie variabilă, BMC s-a decis să scadă unghiul furcii cu 1 grad față de modelul anterior, valoarea fiind acum de 66.5 grade, reach-ul fiind ușor mărit.

Rezultatele sunt cele predictibile: bicicleta e mai lungă, mai joasă și cu furca cu unghi mai mic. Schimbarea cea mai radicală e însă coborârea pedalierului cu 9 mm, până la 53 mm.

Cicliștii profesioniști au spus că această coborâre a îmbunătățit mult virajele pe zone plate și în contrapantă, fiind o modificare bună în schimbul câtorva pedale în plus ici-colo.

Fourstroke are o valoare recomandată a sag-ului de 30%, destul de mult pentru un model de XC, dar acest lucru permite o sensibilitate mai bună pe obstacolele mici.

Restul design-ului vine cu o greutate mai mică, obținută fără a se renunța la sistemul cu dublu-link. Chiar dacă mulți producători au trecut la sisteme cu un singur pivot pentru a reduce greutatea, BMC a testat sistemul lor dublu APS pe traseu, cu cronometru. Prin combinarea timpilor obținuți și a valorii puterii aplicate, constatarea a fost că sistemul APS e o soluție mai bună, fiind foarte eficient și mai rapid.

Până acum BMC a folosit amortizoare montate vertical, ce se mișcau paralel cu seat tube-ul. Acum ei au vrut să dea posibilitatea montării a două bidoane de apă în triunghiul principal, așa că au realizat un amortizor orizontal ce lucrează sub top tube, care în mod normal permite montarea unui bidon pe seat tube.

BMC e o companie ce pune preț pe design, așa că bicicletele lor nu trebuie doar să fie extrem de performante ci și să arate bine.

Punctele de montare pentru două bidoane pe downtube

Noul Fourstroke are un top tube extrem de coborât. Ei au dorit un downtube cât mai drept, fără curburi, care să vină direct de la pedalier pentru a crește spațiul.

Astfel se pare că au reușit să pună cinci șuruburi de prindere pentru suport de bidon pe downtube, existând acum loc pentru două bidoane scurte, de 500 m. Cine dorește poate folosi șuruburile potrivite pentru a monta un bidon mare, dar mai sus, pentru a fi ușor de manevrat.

Prinderea pentru amortizor este din aluminiu și e așezată sub downtube. Acest lucru a fost făcut cu un scop.

În loc să fie produs din carbon mulat și lipit, folosirea unei componente separate din aluminiu face ca bicicleta să fie compatibilă în avans cu sisteme diferite de prindere a amortizorului, lucru care chiar a fost folosit în timpul proiectării. Tot ce e nevoie pentru a schimba sistemul de prindere sau a lungimii/volumului amortizorului este producerea unei alte componente din aluminiu, lucru despre care ei spun că va fi foarte util în viitorul apropiat, din motive încă secrete.

Top tube-ul e aplatizat în zona inferioară pentru a face loc prinderilor pentru cablul de comandă al tijei dropper.

La generația anterioară, tija RAD integrată creștea mult prețul însă era singura opțiune. Acum, pentru a scădea din preț, s-a făcut un compromis în echipare.

Fourstroke 2023 va avea, pe lângă modelul 01 cu tijă Autodrop integrată, o versiune standard care folosește tijă de șa rotundă simplă și cu cadrul din fibre de carbon inferioare, pentru a ajunge la un preț mult mai bun, păstrând aceiași suspensie și manevrabilitate.

Dacă se ia Fourstroke, se modifică ușor brațele APS pentru a adăuga 20 mm la cursa suspensiei și se montează componente ceva mai agresive, rezultatul e Fourstroke LT.

LT vine de la ”long travel”, are cursa de 120 mm la ambele roți, însă geometria e 99% identică celei de la modelul Fourstroke standard. Asta pentru că geometria noilor modele de XC a ajuns foarte agresivă și mulți producători își împing modelele de XC la cursa de 120 mm pentru a oferi mai multă suspensie dar cu aceiași manevrabilitate bună.

Bicicleta are practic geometrie de XC, suspensie eficientă de XC, greutate de XC dar cursă ceva mai mare. Este o bicicletă perfectă pentru maratoane sau ture de o zi, dar ar putea fi numită și o bicicletă rapidă de downcountry.

La dreapta sunt brațele superioare ale suspensiei Fourstroke de 100 mm iar la stânga cele ale modelului LT cu 120 mm.

Modificările sunt doar la prinderea superioară, triunghiurile față și spate sunt identice cu cele de la Fourstroke-ul de 100 mm. Diferența cheie în geometrie este înălțimea pedalierului, care e coborât cu doar 38 mm, cu 15 mm mai sus decât la modelul de 100 mm, pentru a putea să facă față la cursa mai lungă fără a coborâ prea jos pedalele. Restul unghiurilor sunt însă identice, lucru reușit prin reglarea poziției prinderii inferioare a amortizorului.

Modelul LT nu primește tija Autodrop de la versiunea Fourstroke 01. Nu primește nici măcar tija integrată ovală RAD de pe modelul anterior. Noul LT vine echipat cu tijă standard rotundă. În funcție de mărimea cadrului, cursa este de 125 mm sau de 150 mm.

Toate modelele vin cu jante cu lățime internă de 30 mm cu excepția Fourstroke 01 TWO care are jante din aluminiu de 25 mm… pentru a reduce greutatea. Toate celelalte modele au jante cu 30 mm lățime internă indiferent dacă sunt din carbon sau din aluminiu.

Modelele cu cursă de 100 mm vin cu anvelope 29×2.35 iar cele LT vin cu 29×2.4. Dimensiunea maximă recomandată este pentru toate modelele de 29×2.4.

Alte modificări la modelul LT sutn ghidonul cu low rise, unghiul pipei și discurile de 180 mm cu etrier cu 4 pistoane la ambele roți dar și furca cu cursă mărită – RockShox SID de 35 mm și Fox 34 Stepcast, în funcție de versiune.

Modelele de 100 mm primesc furci SID SL sau FOX 32 Stepcast, ghidoane drepte și discuri de 160 mm în spate și 180 mm în față pe mărimile L/XL, dar mărimile S/M au discuri de 160 mm și în față pentru a reduce greutatea, etrierii fiind cu 2 pistoane.

Toate modelele Fourstroke de 100 mm vin cu blocaje duble pentru furcă și amotrizor, însă diferă varianta folosită. Modelele ce sunt echipate cu suspensii Fox vin cu maneta DT Swiss cu trei poziții montată sus pe ghidon, deasupra celei de la tijă.

Modelele RockShox vin cu o manetă elegantă TwistLoc, mult mai elegantă și mai ergonomică.

Greutatea anunțată pentru cadrul 01 este de 2172 g iar cea pentru modelul standard/LT este de 2130, inlcuzând aici toate componentele în afară de amortizor și ax.

Asta înseamnă că tot sistemul cu rezervorul de aer integrat în downtube și ansamblul pneumatic fac ca greutatea cadrului 01 să fie doar cu 42 g mai mare. Rezultatul e o greutate relativ identică împreună cu tija dropper indiferent de model, așa că prețul mai mic nu vine cu penalizări de greutate.

Echiparea completă și detaliile despre toate modelele BMC sunt pe pagina producătorului. Modelul Fourstroke 01 TWO va fi primul disponibil și se expediază deja. Restul vor fi disponibile începând de la finalul acestui an și până în trimestrul 2 din 2023… din cauza crizei de componente.

Este de menționat și echiparea cu șei de la Prologo sau Fizik pe toate modelele, nu cu modele marca proprie sau generice. De asemenea, este de remarcat echiparea cu anvelope Vittoria la modelele din gama superioară.

Fourstroke 01 LTD
Detalii de echipare:

  • furcă Fox Factory 32 Stepcast și amortizor Float DPS
  • SRAM Eagle XX1 AXS
  • frâne SRAM Level Ultimate
  • roți din carbon DT Swiss XRC 1200
  • € 12,999.00 / CHF 13,499.00 / $13,499.00

Aceiași schemă de culoare e disponibilă și sub formă de kit cadru ce conține și furca, amortizorul și sistemul Autodrop la prețul de €5,499.00 / CHF 5,999.00 / $5,999.00

Fourstroke 01 ONE
Detalii de echipare:

  • Rockshox SID Ultimate & SIDLuxe Ultimate
  • SRAM Eagle X01 AXS
  • frâner SRAM Level Ultimate
  • roți din carbon DT Swiss XRC 1501
  • €10,999.00 / CHF 11,499.00 / $11,499.00

Fourstroke 01 TWO
Detalii de echipare:

  • Rockshox SID SL Select+ & SIDLuxe Select+
  • SRAM Eagle GX AXS
  • frâne SRAM Level TLM
  • roți din aluminiu DT Swiss XR 1700
  • €8,999.00 / CHF 9,499.00 / $9,499.00

Fourstroke ONE
Detalii de echipare:

  • Rockshox SID SL Select+ & SIDLuxe Select+
  • SRAM Eagle GX mecanic
  • frâne SRAM Level TLM
  • tijă dropper BikeYoke Divine
  • roți din aluminiu DT Swiss XR 1700
  • €7,499.00 / CHF 7,999.00 / $7,999.00

Fourstroke TWO
Detalii de echipare:

  • Fox 32 Stepcast Performance & Float DPS Performance
  • Shimano XT 1×12
  • frâne Shimano XT
  • tijă dropper BikeYoke Divine
  • roți din aluminiu DT Swiss XR 1700
  • €6,499.00 / CHF 6,999.00 / $6,999.00

Fourstroke THREE
Detalii de echipare:

  • Rockshox SID SL Select RL & SIDLuxe Select+
  • Shimano SLX 1×12
  • frâne Shimano SLX
  • tijă dropper X-Fusion Manic
  • roți din aluminiu DT Swiss X 1900
  • €5,299.00 / CHF 5,799.00 / $5,799.00

Fourstroke FOUR
Detalii de echipare:

  • Rockshox SID SL RL & SIDLuxe Select+
  • Shimano Deore 1×12
  • frâne Shimano Deore
  • tijă rigidă BMC
  • roți cu butuci Shimano MT400 și jante din aluminiu SHL280S
  • €4,299.00 / CHF 4,699.00 / $4,699.00

Fourstroke LT LTD
Detalii de echipare:

  • Fox Float 34 SC Factory & Float DPS Factory
  • SRAM X01 Eagle AXS
  • frâne SRAM G2 Ultimate
  • tijă dropper Rockshox Reverb AXS
  • roți din carbon DT Swiss XRC 1501
  • €11,999.00 / CHF 12,499.00 / $12,499.00

Fourstroke LT ONE
Detalii de echipare:

  • Rockshox SID Select+ & SIDLuxe Select+
  • Shimano SLX 1×12
  • frâne Shimano SLX
  • tijă dropper BikeYoke Divine
  • roți din aluminiu DT Swiss M 1900
  • €5,899.00 / CHF 6,299.00 / $6,299.00

Fourstroke LT TWO
Detalii de echipare:

  • Rockshox SID RL & SIDLuxe Select+
  • Shimano Deore/SLX 1×12
  • Frâne Shimano BR-MT520
  • tijă dropper X-Fusion Manic
  • roți cu jante din aluminiu Alex MD30 și butuci Shimano MT400
  • €4,499.00 / CHF 4,999.00 / $4,999.00

Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.

Informații și imagini de pe bikerumor.com

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

six − five =