Acum citesti
Transportul bicicletelor: pe plafonul automobilului sau pe cârlig

Această dilemă am avut-o încă de la bun început, când am decis că nu mai sunt dispus să murdăresc interiorul automobilului vârând bicicletele după teste sau concursuri în habitaclu. Următoarea soluție de transport o reprezentau suporții pe biciclete, care după cum bine ai tot văzut, sunt de două tipuri: pentru montarea pe plafon sau pe cârlig.

Transportul bicicletei pe cârlig

Prima și cea mai la îndemână soluție a fost cea pe cârlig. Am căutat o variantă de suport care să-mi permită transportul a 4 biciclete. În acest sens, trebuie să știi că nu ai la dispoziție un model cu platformă, ci doar unul cu două elemente lungi, pe care vei sprijini cadrul bicicletei. Aici treaba a fost ceva mai complicată din start, deoarece FreeRider-mobilul nu era dotat cu cârlig. Investiția a fost de 500 de lei (pentru suport de cârlig și cârlig), cu tot cu montaj, iar suportul separat a costat cam tot atât. Așadar, cu aproximativ 900 de lei am rezolvat problema. Suportul se poate închide pe cârlig cu ajutorul unei chei, deci nu poate fi furat. În schimb, bicicletele sunt mai greu de asigurat.

suport_thule_carlig
Prima soluție pentru care am optat. La fel de veche precum poza.

Avantaje:

-Montare facilă a bicicletelor și acces foarte ușor
-Variantă mai ieftină-Solid
-Consum mai mic
-Demontare foarte ușoară a suportului și stocare ușoară a acestuia
-Foarte util pentru persoanele scunde
-Acces ușor în parcările subterane

Dezavantaje:

-Acces la portbagaj limitat
-Pozitie riscantă în caz de accident
-În cazul suportului pentru 4 biciclete, acestea se pot freca între ele, trebuie mare atenție
-Mai greu de fixat, în orice caz, cu elemente suplimentare față de cele furnizate de producător
-Bicicletele se murdăresc mai rău în caz că plouă (toată mizeria de pe stradă este aruncată pe biciclete)
-Necesită deplasare în service în caz că nu ai cârlig pe mașină
-Necesară plăcuță suplimentară cu semnalizatoare și stopuri cu prindere pentru numerele de înamtriculare (costă suplimentar și se găsește greu)
-Greutate extra pe partea din spate a automobilului – cei care nu au suspensii adaptabile pe automobil trebuie să se aștepte ca botul mașinii să se ridice, mai ales dacă este încărcată serios (4 biciclete, 4 persoane plus bagaje)
-Greu de parcat pe stradă în cazul parcărilor laterale (pe lungime)

Ca variantă de start, consider că această soluție este una rezonabilă și avantajoasă dacă nu utilizezi suportul la capacitate maximă și doar dacă ai deja cârlig montat pe automobil.

Transportul bicicletei pe plafon

A doua soluție este transportul bicicletelor pe plafonul automobilului. Barele transversale, în funcție de model, te vor costa între 67 și 120 de euro, cele scumpe fiind construite din aluminiu și fiind aerodinamice. Odată rezolvată această problema, va trebui să cumperi suportul în sine. Acestea au prețuri cuprinse între 120 și 450 de lei/bucata, materialele cât și sistemul de prindere fiind diferite. Noi le-am utilizat pe cele scumpe, din gama Thule ProRide 591 și ne-am declarat complet mulțumiți de ergonomia oferită de acestea. În plus sunt ceva mai ușoare decât cele mai ieftine, deoarece sunt construite din aluminiu. Prin urmare, în varianta ieftină, un sistem de transport complet pentru 4 biciclete, vei scoate din buzunar aproximativ 750 lei, iar în varianta mai scumpă, undeva la peste 2.300 de lei.

   portbagaj_plafon_thule_4

Avantaje

-Bicicletele sunt mai bine protejate de accidente și chiar mizerie
-Acces facil la biciclete din două părți
-Asigurare foarte bună pe suport, bicicletele nu se ating
-Suporții se scot foarte ușor, iar pe barele transversale poți monta un suport de ski, snowboard sau o tulumbă
-Materiale de foarte bună calitate și ușoare
-Bicicletele sunt mai ușor de asigurat împotriva furtului deoarece brațul de prindere se fixează pe Downtube-ul bicicletei
-Ușor de parcat automobilul oriunde în oraș
-Prindere extra cu chingi a roților

Dezavantaje

-Dificil de accesat de către persoanele scunde
-Dificil de accesat dacă sunt montate pe SUV-uri
-Preț mai mare decât versiunea pe cârlig, iar în varianta de top, preț mult mai mare
-Consum mai mare: la capacitate maximă, consumul este de aproximativ 8.5l/100km față de 6.5l/100km (suport pe cârlig), într-un regim de mers maxim 110 km/h, pentru o motorizare 1.8, 140 CP, benzină
-Ridică centrul de greutate al automobilului, iar asta se simte cel mai bine în viraje
-Imposibil accesul în parcările subterane

portbagaj_plafon_thule_2
Învârți de robinet și brațul prinde ferm downtube-ul cadrului.
portbagaj_plafon_thule_3
Brațul de prindere este foarte puternic.

portbagaj_plafon_thule_1

Concluzie

Pe scurt, deși este varianta mai costisitoarea, cea cu transportul bicicletelor pe plafon mi s-a părut cea mai civilizată și mai avantajoasă. Ambele variante au dezavantajele lor, dat fiind faptul că pui pe mașină un volum important care pe deasupra mai cântărește minim 40-50 de kg în plus (la capacitate mare). Ambele variante pot transporta în siguranță și biciclete mai grele (spre exemple cele de downhill, care cântăresc minim 16 kg una). Pe de altă parte, îți poți face singur o idee și poți trage o concluzie în funcție de avantajele și dezavantajele prezentate mai sus.

Portbagaje Thule pot fi cumpărate de la KeroBike.

Experiențele tale cu aceste soluții de transport sunt de asemenea importante, de aceea te invit să le prezinți în rubrica de comentarii de mai jos.

Vezi Comentarii (32)
  • In primul rand va multumesc pt acest articol deoarece am aceeasi masina 🙂 si m-am zgarcit mai demult sa i-au si un suport de bicicleta. Din testele voastre reiese,din punctul meu de vedere, ca cel mai bine ar fi sa transport in continuare bicicleta in masina, evident doar o bicicleta.
    In al doilea rand – am o intrebare – ati incercat cumva sa transportati 2 biciclete in masina?…..adica in acelasi mod, fara roata din fata.

  • Recomand transportul pe plafon, dar, cu suporti de calitate, am avut ceva „no name” luat din hypermarket si dupa ce am trecut la Thule (nu cred ca poate fi vorba de reclama aici 🙂 ) diferenta este de la cer la pamant in montat/demontat bicicletele de pe suport. Hotararea irevocabila a fost luata cand, dupa o tura de 6 ore, mi-au scapat o saiba si o piulita de la suportul „no name” pe jos si le-am cautat 20 de min prin frunze 🙂 .

  • @Răzvan: maxim, au intrat 4 biciclete în Honda Civic, cu roata de față scoasă, atât 26er, 29er cât și full-suspension. Și mai rămâne și ceva loc de bagaje. Este o mașină extremde încăpătoare care pune la respect concurența germană (în segmentul compact, desigur), nu mai zic de cea franceză. :)) Așadar poate transporta 12 biciclete: 4 înăuntru, 4 pe plafon și 4 pe cârlig.

    • In anticul Astra G al meu am bagat 4 biciclete fara probleme. Am bagat si 3 si a ramas un loc in spate liber, deci: 3 oameni + 3 biciclete. In Civic-ul care „pune la respect” concurenta germana nu au incaput decat 2 pachete de polistiren pentru izolatie in timp ce in anticul Astra G au incaput 3 pachete fara probleme.

    • Poti sa imi spui ce lungime au barele de plafon ? Daca pui 4 biciclete de Adulți trebuie sa demontezi roata din fata de la biciclete ? Doresc sa imi cumpăr bare transversale si suporti de biciclete dar nu stiu care e numărul maxim care imi permite Lățimea mașinii. Multumesc

  • Si eu aceeasi masina dar varianta 2012. Voiam sa va intreb daca ati incercat cumva un suport montat pe haion. As fi interesat daca acel tip de suport este compatibil cu haionul de la Civic care nu este drept.

  • Desi nu am instalat deocamdata nici un tip de suport de bicicleta pe masina, in curand o sa aleg varianta pe plafon, din urmatoarele motive:
    – Nu vreau sa fac modificari masinii, adaugand un carlig;
    – Barele transversale montate pe masina, pot fi folosite si la transportul altor obiecte: pereche schiuri, cutie bagaj in concediu … sau ocazional alte obiecte de mari dimensiuni (scanduri, tevi, etc);
    – Acces foarte usor la portbagajul masinii;
    – Consumul crescut de combustibil, este doar ocazional, cand sunt nevoit sa transport bicicleta in alte zone pentru plimbari sau concursuri.

    Asta e parerea mea.

  • Foarte util articolul..eu folosesc un suport care se monteaza pe haion pentru ca ma deplasez cu un break, in care mai incap cel putin 2 biciclete demontate in portbagaj cu ambele roti soase. Sunt de aceeasi parere in privinta calitatii, in sensul ca e de preferat sa alegi cel putin Thule, este vorba de siguranta. Tin sa precizez ca la Padina am fost 5 persoane cu 5 biciclete, plus bagaje, cu un Polo Break.
    Treaba cea mai noasoala la genul asta de suport este asigurerea bicicletelor in parcare, trebuie legate cu antifurturi sau alte chestii de genul acesta.

  • Vreo 2 ani de zile am tot carat si eu bicicleta in masina. Apoi 2 biciclete in masina. Apoi m-am suparat si am inceput sa caut variante civilizate.

    Precizez ca sunt relativ scund iar masina este un monovolum destul de inalt.

    Bineinteles, cautarile au inceput de la ieftin.
    Adica, prima oara m-am gandit la un suport cu prindere pe haion. Dar masina pe care o posed nu suporta prindere de haion din cauza de ceva plastic unde este stopul central de frana si care s-ar deteriora de la greutatea suportului + biciclete.
    Apoi am inceput sa caut variante pe carlig, dar trebuia cumparat si montat carligul + ca sa fii 100% legal iti trebuie si placuta cu numar si stopurile aferente. Ma ajugea undeva peste 2000 de lei varianta asta, destul de scump, cu bateie de cap de montat carlig in service etc
    Pana la urma mi-am achizitionat un set de bare transversale, cu cheie antifurt ( !!! important zic eu), din aluminiu, varianta XL pentru monovolum. Apoi mi-am luat dintr-un magazin de bricolaj o scarita in 2 trepte de aluminiu, f usoara si compacta, care o tin de obicei in portbagaj. Ulterior mi-am cumparat si 2 suporti, tot aluminiu si tot cu cheie antifurt (atat pt bicicleta, cat si prindere de bare).

    De mentionat faptul ca deoarece barele transversale si suportii nu au fost acelasi brand, am avut mici probleme de a fixa suportii cu suruburile T in canalul de prindere de pe bare. Dar s-a rezolvat prin polizarea suruburilor.

    In rest, foarte multumit de investitie. Consumul a crescut doar cu aprox 1-1.5l/100km si merg cu 120-130km/h pe autostrada si cam 110km/h pe drumurile nationale.

  • Eu folosesc un suport cu prindere pe haion pentru 3 biciclete, ceva de la Menabo. Firma cam no-name la noi dar este destul de bunicel.
    Avantaje: access usor la biciclete, bicicletele stau foarte bine pe suport chiar si pe teren mai accidentat (daca vrei sa ajungi in fundul padurii :), bicicletele nu se ating intre ele si poti sa il pui cam pe orice masina
    Dezavantaje: nu are sistem antifurt, putin cam greoi (vreo 10kg tot ansamblul), access mai dificil la portbagaj (trebuie sa ridici portbagajul cu tot cu suport si biciclete) si afecteaza putin aerodinamicitatea.

    In orice caz, ma ajungea prea mult sa iau bare + 3 suporti de biciclete si am preferat varianta asta la jumatate de pret.

  • daca ai suport pe masina de 4 biciclete pot sa va zic ca in total se pot cara 10 biciclete cu un minim de bagaje intrun VW Lupo cu 2 pasageri. Ca fapt divers.

  • In alegerea oricarei variante de suport de biciclete, indiferent ca este pe plafon, pe portbagaj, pe lateral tinuta de pasageri, etc, trebuie sa se tina cont de faptul ca, in cazul in care o bicicleta de va desprinde de pe o masina ce ruleaza cu (sa zicem) 100 km/h si va intra in coliziune cu restul masinilor din trafic, soferul masinii poate raspunde civil, contraventional sau penal, dupa caz. Mai pe intelesul tuturor, daca zboara bicicleta de plafon in parbrizul celor ce circula in spate, iar acestia mor in urma accidentului, poti fi acuzat de omor din culpa. De aceea, in alegerea suportilor, nu e bine sa se mearga pe suporti no-name, ci doar pe suporti de firma; mai bine dai 1000-1500 de lei pe bare de pavilion si suporti de calitate decat sa umbli prin tribunale si sa ai oameni pe constiinta din cauza unui suport prost.

  • Ultima dată când am recomandat suporții de marcă am fost acuzați că suntem snobi (asta ca să înțelegi mecanismul de gândire al unora). 🙂 Prin urmare, fiecare este liber să facă ce vrea și să-și asume responsabilitatea.

  • Mai este o varianta defapt in total 3 nu 2. Al 3 lea este pe haion spate la autovechicule combi si hothach sau pe capota porbagaj la sedan. Am transportat si eu timp de mai multi ani biciclete pe acoperis insa am gasit un model de suport pe haion cu prindere in 3 puncte a fiecarei biciclete (roata fata si spate si prindere cadru). Sant foarte multumit acum am venit acasa din Montenegro 1100 de km cu un consum de 4,8 – 5 l la 100 de km si viteza medie de 75 de km/h(calculat de bord comp), am vw passat 1,9 tdi ’95 , 90 CP. Am mers si in regim de autostrada 110-120 km/h. Peste 120 se simte o pierdere de putere la accelerare dar nu prea sa vazut la consum, Adevarul este ca autostrada a fost doar 120 de km din cei 1100 . Bicicletele sant la inaltime medie peste nr de inmatriculare si faruri deci problema de vizibilitate la faruri si nr de inm. nu sant ,in caz de accident la lovituri din spate este doar daca esti lovit de un tir sau autocar pt ca autoturismele incap lejer sub suport .

  • Eu am optat pentru varianta THULE pe carlig cu max 60 kg (4 bikle „normale” de cca 13 kg).
    Pentru Passat-ul meu Variant (break) este o solutie buna deoarece pot accesa spatiul din portbagaj si din interior, iar la parcare, am posibilitatea sa pun carligul detasabil de suport (l-am montat permanent la carlig) in interiorul portbagajului pana revin cu biklele la masina.
    Dezavantajele sunt cele prezentate dar sunt solutii prin investitii suplimentare:
    1. Fiecare bikla este invelita de o husa si asigurata cu o pereche de chingi cu dispozitiv de blocare (clicket)
    2. Este nevoie de suport suplimentar ptr placuta de inmatriculare si stopuri (tot de la Thule si se conecteaza la mufa de alimentare de la suport + carlig)
    3. Acces rapid pentru utilizatori si fiecare isi incuie bikla de suport sau/si intre ele!
    4. Senzorii de parcare „suna” permanent deci trebuie dirizare la parcarea/deplasarea cu spatele.
    Pentru tinuta de drum prefer aceasta solutie si mai ales prin „natura” pentru a nu colecta toate ramurile sau a agata biklele in ele.

  • Eu am observat ca in Germania, Elvetia si Austria 90% au pe carlig, pt ca acolo se ruleaza la regim de autostrada f mult, iar parcarile subterane sunt in procent mare in oras. Am optat si eu pt un asemenea suport (un Thule), dar aveam deja carlig montat astfel ca mi-a fost mai accesibil asa. Mentionez ca nu am observat vreo crestere la consum, bicicletele fiind f usor de montat, suportul fiind in portbagaj la neutilizare. Pt acces la portbagaj cu bicicletele pe suport, demontez panoul interior de la portbagaj.

  • Am o intrebare: Ce prevede legislatia in caz ca bicicleta pusa pe carligul masinii, iese stanga- dreapta in afara masinii, aprox. cate o palma fata de oglinzi.

    Trebuie semnalizat cumva? Se da amenda, sau se poate circula asa cu ea? Chiar si in poza postata se vede cum iese bicicleta in afara masinii.

  • Salut, nu am avut niciodata probleme. In mod normal, peste bicicleta, se mai pune o placuta cu semnalizator si numar de inmatriculare: http://www.aventuria.ro/img/pozeprod/105/1022/CD/445797.jpg – aceasta este obligatorie. Cu toate acestea nu ne-a oprit nimeni niciodata sa ne intrebe ceva de biciclete, indiferent cum le-am transportat. Tu trebuie sa te asiguri ca le transporti in siguranta, pina la urma neatentia va duce nu doar la pierderea bicicletelor dar si la eventuale accidente.

  • Salutare! Sunt curios de un aspect care n-a fost mentionat, desi-s convins ca v-ati intalnit cu situatia. Intelegand toate argumentele expuse pana aici, inclin spre suportul pe carlig, cu o singura rezerva: cat de stabila e prinderea asta intr-un singur punct (carligul) cand parcurgi drumuri forestiere/de tara? Masina nu e „de teren” deci nu gonesc pe-acolo, dar sunt bucati in care nu poti evita serii intregi de gropi…

  • Salut Bogdan,

    Este indicat sa fixezi suportul si bicicletele cu chingi pentru o stabilitate mai buna iar intre biciclete sa asezi saltele subtiri ca cele de la sala de jogging (nu se mai genereaza zgomot). Daca este vreme rea (ploaie, noroi) poti incerca sa invelesti bicicletele cu huse speciale (ca cele de moto ptr parcare) si apoi le asiguri cu chingi.
    Asa „impachetate” sunt ferite de intemperii si …. tentatii externe!

  • Salut,
    Suntem o familie de biciclisti foarte incepatori.
    Plecam intr-o luna in concediu Italia – Austria si vrem sa fim putin mai activi tura asta, asa ca ne gandim sa luam bicicletele cu noi, am luat de la Thule bare Wingbar si suporturi Proride 591.
    Aveti ceva experiente de dat ce ne-ar putea ajuta la o cascadorie de genul asta?
    Apreciem orice sfat.
    Cu respect

  • Tot asteptand raspunsul ne-am si intors din concediu.
    Pe scurt (poate ajuta un alt incepator):
    – am facut vreo 5000 de km cu suporturile cu pricina, nu am avut nici o problema cu ele mai putin prin parcari subterane (logic)
    – in cazul in care planificati Austrica cred ca nu merita sa le carati dupa voi pentru ca gasiti sa inchiriati biciclete adevarate la vreo 15 Euro/zi

  • Salut
    Se poate trece linistit prin pasajele din Bucuresti daca am bicicleta pusa pe plafonul masinii, sau exista riscul ca ea sa atinga de partea superioara a pasajului?
    Multumesc

  • Buna! Cum obtinem o a 3-a placuta de inmatriculare pentru suportul pe carlig? Din ce stiu, nu se elibereaza o placuta de inmatriculare decat in cazul in care una din cele existente este declarata furata/pierduta/deteriorata.

    • Exista doua variante, ambele la limita legii in Romania, adica un politist zelos te-ar putea trage la raspundere, sau nu…
      1. Te duci si minti ca ai pierdut o placuta si vrei alta (recomandare primita la biroul de inmatriculari!!!). S-ar putea sa se lege politia de tine de ce ai 3 placute de inmatriculare.
      2. Exista firme care produc placute neomologate (www.numereauto.ro), cu un font diferit, dar tot asa cu RO si semnul UE. Pentru comanda trebuie oricum si copie dupa talonul masinii. Nu trebuie sa minti pe nimeni. Un politist ar putea sa spuna ca folosesti un numar neomologat, dar nu exista o reglementare in legislatie in legatura cu ce pui pe suportul de biciclete (nu e remorca, remorcile au oricum numarul lor propriu si talonul lor). Asa ca practic cat timp pe masina ai doua numere omologate, nu esti in ilegalitate.

      In strainatate unde chiar s-ar alerta cineva ca nu ai numar pe suport (in Romania n-am auzit de asa ceva) eu zic ca nu au de ce sa comenteze, oricare varianta ai alege.

      Eu am ales varianta 2. E ceva mai scumpa, 50 lei un numar, la politie e vreo 20-30 lei, nu mai stiu exact. Dar la Politie (ma rog, la Prefectura ca nu mai elibereaza Politia din astea) trebuie sa stai la coada imensa din ultima vreme, asa ca se compenseaza.

  • Salut! Am folosit cativa ani suporti Thule ptr. plafon. Avantajele au fost clare: foarte usor de pus deasupra (nu sunt scund), fixare exemplara. Am fost inclusiv in strainatate, chiar si cu 4 biciclete deasupra.

    TOTUSI exista un foarte mare dezavantaj: trebuie sa ai grija pe unde te bagi cu ele, fiindca efectiv uiti ca le ai deasupra. Fiindca stau intr-o zona cu niste schelete de beton uitate de dzeu, de 2 ori le-am lovit, in decurs de vreo 2-3 ani. Dupa al 2-lea accident, am decis sa nu mai folosesc tipul acesta, fiindca pagubele pot fi imense: distrugere suporti/bare/plafon si biciclete. Trec pe carlig. Asa ca, studiati cu atentie pe unde veti umbla si daca aveti biciclete scumpe, nu va recomand sa umblati cu ele deasupra…

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

three × three =