Acum citesti
Sram X1 sau Shimano XT: 1×11 sau 3×10?

Pentru că suntem și vom fi asaltați în continuare de sisteme de transmisie 1×11, am decis să facem o parelelă între două astfel de produse, pe care am avut ocazia să le încercăm și care sunt disponibile pentru un preț rezonabil, raportat la performanțe și la greutate. Candidații se numesc Sram X01 (1×11, 1 foaie și 11 pinioane) și Shimano XT (3×10, 3 foi și 10 pinioane), veteranul japonez care este recunoscut unanim ca reprezentant al fiabilității. X1 este un sistem de transmisie nou dezvoltat, însă se bazează pe experiența anterioară a americanilor, cu modelele XX1 și X01.

3x10-sau-1x11

Costurile

Din punct de vedere al prețului recomandat, cele două sisteme de transmisie sunt oferite pentru 3.010 lei, cu TVA inclus. Desigur, acest cost nu este bătut în cuie și poate să difere foarte mult de la un magazin la altul, mai ales dacă le luăm în calcul pe cele care comercializează doar online. Pentru un sistem de transmisie mid-level spre high-end, prețul este unul corect, de ambele părți.

Greutatea

Joacă un rol important, căci cu cât ai mai puține grame pe bicicletă, cu atât vei fi mai sprinten. Sistemul de transmisie reprezintă un factor important, însă nu la fel de important precum roțile, frânele sau anvelopele, care pot aduce economii mari de greutate. În ceea ce privește sistemul de transmisie, angrenajul și BB-ul reprezintă componentele unde se mai pot scădea grame importante.

Greutatea totală a sistemului de transmisie Sram X1 este de 1.750 de grame, pe când Shimano XT pune pe cântar 2.023 de grame. Ambele angrenaje au greutăți similare, iar la acest capitolul Sram ar fi punctat mai bine dacă era livrat cu brațe din carbon, însă gama de preț nu permite. Schimbătorul de pinioane de la Sram este o idee mai greu, la fel ca și caseta de pinioane căci este vorba despre 11 și nudespre 10 ca în cazul lui Shimano. Însă diferențierea se face la lipsa manetei a schimbătorului de foi și bineînțeles prin lispa schimbătorului de foi (în cazul Sram).

Pe teren

Ambele sisteme de transmisie funcționează și schimbă ireproșabil. Dacă între x1 și X01 diferențele nu sunt atât de mari, între XT și SLX spre exemplu diferența este notabilă. Maneta schimbătorului de foi de la Shimano XT pare a fi ajuns în punctul maxim de performanță, căci schimbările se fac fără niciun fel de efort, raportându-ne la faptul că manetele din alte game necesită un efort ceva mai mare pentru a urca lanțul de pe o foaie mică pe una mare. Sram este mai ferm decât Shimano, mai dur, produce un sunt mai metalic și parcă mai hotărât, însă nu poate oferi funcția de a coborî mai multe pinioane deodată la fel cum se întâmplă în cazul Shimano, ci doar pentru urcarea acestora. 2-way-release-ul de la Shimano este de asemenea o invenție grozavă, căci poți acționa maneta prin care cobori lanțul pe pinioane din ambele direcții.

De asemenea, funcționalitate în condiții dificile este de lăudat atât pentru Shimano cât și pentru Sram, luând aici în calcul schimbările în sarcină dar și schimbările în condiții de noroi. Ambele vin cu o funcție care blochează patina schimbătorului de pinioane, astfel încât să reducă pe cât de mult posibil vibrațiile și suntele neplăcute, însă diferența se face la funcționalitate: la Shimano acest sistem poate fi decuplat, pe când la Sram este în permaneță cuplat. O idee inteligentă pusă în practică pe schimbătorul Sram este posibilitatea blocării patinei într-o poziție fixă, astfel încât demontarea roții de spate să fie o joacă de copii, funcție care la Shimano lipsește.

Dacă din aceste puncte de vedere nu se pot face prea mari diferențieri, trebuie menționat că Sram X1 simplifică mult lucrurile și într-adevăr este mult mai convenabil să schimbi doar pinioane, nu și foi. Mâna din stânga o poți folosi pentru a acționa lock-out-ul furcii sau pentru a ridica tija de șa, în special atunci când te afli în concurs.

Diferențierea se face în cazul rapoartelor. Astfel, presupunând că folosești foaia mică cu pinionul mare pentru urcări, în cazul Shimano 3×10 vei avea un raport de 0.66 (foaie de 24 cu pinion de 36). În cazul lui Sram, cu foaia de 30 de dinți și pinionul de 42 de dinți, vei avea un raport mai mare, de 0.71, iar asta înseamnă că vei pedala ceva mai greu la deal. Nu uita că în acest caz mai trebuie luată în calucul și dimensiunea roții, care joacă de asemenea un rol important: cu cât este mai mare, cu atât va fi mai greu de urnit (nu îți imagina totuși că vei porni greu de pe loc). Când vine vorba de viteză, Shimano XT oferă un raport de 3.8 pe când Sram, doar unul de 3. Deci este clar cine va fi mai rapid în linie dreaptă. Chiar și cu foaie de 36 de dinți, Sram nu poate egala raportul foerit de Shimano cu foaia mare și pinionul mic.

Sram X1

Avantaje: cockpit simplificat, schimbi doar pinioanele, greutate mai mică, patina schimbătorului poate fi blocată pentru demontarea facilă a roții, nu necesită chainguide
Dezavantaje: raporte de viteză, cu foaie de 30 de dinți viteza maximă este redusă semnificativ

Shimano XT

Avantaje: mai multe rapoarte, funcție 2-way-release, acționare foarte ușoară a schimbătorului de foi, solid
Dezavantaje: o idee mai greu, schimbător de foi, shifter și cablu cu cămașă în plus, schimbătorul nu permite blocarea patinei pentru demontarea mai facilă a roții

În principiu, cele două filosofii par echilibrate, însă diferențierea se va face în funcție de necesitățile fiecărui rider în parte. Dacă vei vrea și viteză, atunci pentru Sram X1 va trebui să achiziționezi o foaie mai mare, de 36 de dinți, dar îți va fi mai greu la deal și tot nu va fi la fel de rapid precum Shimano. Vine cu avantajul greutății mai scăzute, însă în formula menționată mai sus se adresează în mod clar celor antrenați. Pe de altă parte, Shimano XT se adresează clar celor debutanți, căci oferă o multitudine de rapoarte din care poți alege, odată ce înveți cum să le combini cel mai bine. Este mai greu și nu are toate funcțiile lui X1, în schimb compensează cu manetele cu 2-way-release și cu faptul că poate bloca sau debloca patina schimbătorului. Să nu uităm și de faptul că Shimano este construit mai solid decât Sram.

Noi nu avem un preferat, căci ambele ne plac foarte mult, dar dacă aș fi obligat să aleg între cele două aș merge oricând pe varianta simplificată, 1×11, căci pedalez mai mult la munte decât pe teren plat.

Vezi Comentarii (29)
  • 3000 de lei este un pret rezonabil ??? Pai sint o gramada de ciclisti care nu isi permit sa dea 3000 lei pe o bicicleta ( echipata complet ) . Dumneavoastra aici va adresati numai celor care participa la competitii sau si celorlati …..de rind ?

  • celor de rand care participa la competitii 🙂 fiind o publicatie de specialitate, se orienteaza spre elitism…. nu poti compara cu siteuri de motociclete si masini… ca nici acolo nu au toti porche 🙂

  • @Adrian Popsecu: Orice echipament sportiv de performanta are un cost maricel, indiferent de ce disciplina sportiva discutam. Este specificat ca pretul este corect pentru un sistem mid-level spre high-end iar asta nu are nici o legatura cu puterea de cumparare a romanilor.

  • Am inteles . Cum eu nu ma incadrez printre elite inteleg ca nu am ce cauta pe acest site . O sa caut unul pentru cei de rind .

  • Nu este adevarat ca nu ai viteza mica , de exemplu : cu foaie de 32 dinti la pinion 42 este acelasi raport ca foaie de 26 dinti la pinion 36 si daca ai foaie 32 nu ai 11 dinti la pinionul mic ci ai 10 , deci este ca si cum ia merge cu foaie 34 pinion 11.

  • sram x1 vine si cu foaie de 38 si daca impartim 38 la 10 o sa ne dea 3.8 ceea ce eu cred ca este suficient pentru o viteza decenta in linie dreapta. Si nu inteleg cum ai calculat raportul de 4.2 la Shimano, (Shimano xt vine cu 24-32-42 sau cu 22-30-40) presupunând ca luam in considerare cea mai mare foaie de 42 si o impartim la 11, tot nu ne va da 4.2 ci 3.8. Deci daca la sistemul sram x1 ai o foaie de 30 si mai cumperi una de 38 (foile schimbandu-se foarte usor cc 5 min.) eu zic ca este mai mult decat suficient. Apropo Shimano avand cel mai mic pinion de 11 iar sram de 10 (sa nu uitam).
    ex. Shimano 11-34 sau 11-36 iar SRAM 10-42

  • Ioane, la ce spui tu, daca mergem mai departe cu analogia inseamna ca daca ai foaie de 52 si pinion de 42 e aceasi treaba. Pai nu e. Important e raportul care se calculeaza impartind dintii foii la nr de dinti ai pinionului

  • @sorinblue: ai dreptate, calculasem pentru angrenajul XT pentru Trekking care vine cu foaie mai mare de 42, mai exact de 48. Referitor la foaia de la Sram de 38, este clar că un raport de 1.1 nu va fi foarte eficient pe urcări, deci poți avea viteză comparabilă însă la urcare va fi o problemă.

  • @Adrian Popescu: după cum bine știi ne adresăm unui spectru larg de consumatori însă acest articol este despre componente mai sus plasate în game, mai performante deci implicit mai scumpe. Cum spuneam, prețurile menționate sunt recomandate de producător însă le poți achiziționa și la prețuri mai mici de atât.

  • Am ramas fan 3×9 si XTR ( 44/32/22 si 11-32.

    Am avut un finish la un concurs unde s-a sprintat cu peste 50km/h , noroc de foaia de 44 ca am iesit in fata la 1 sec 🙂 .

  • @Adrian Popescu: a se observa ca 3000 costa setul intreg. adica, angrenaj, BB, schimbator, lant, caseta, maneta. Si asa este destul de scump, dar trebuie tinut cont ca sunt piese din gama de varf care in general nu sunt achizitionate de oricine. Pentru omul de rand (si pentru biciclete normale) exissta alte linii de produse, (mult) mai ieftine si de la SRAM si de la Shimano.
    Ca o comparatie, e ca si cum te-ai plange ca un site pt. masini a facut un review al motorului unui Ferrari. Ca realizare tehnica este in mod clar interesant, si citim cu placere despre ele pentru ca ne pasioneaza subiectul, in ciuda faptului ca 99,99% dintre cititori nu vor pune nociodata piciorul intr-un Ferrari.

  • @Freerider: oricum cele doua angrenaje se adreseaza unor categorii complet diferite de MTB. S1 este pentru trail (important e sa ajungi sus, la vale nu mai ai nevoie de transmisie) iar XT pentru XC unde se pedaleaza si la deal si la vale… In ambele cazuri, tinand cont de sportivii carora li se adreseaza componentele astea, raportul transmisiei este apropape lipsit de importanta :)) cine este antrenat corespunzator nu are probleme cu nici unele dintre raporturi 😉

  • @Radu Diaconescu .
    Eu unul ma innebunesc dupa ceea ce imi este util . Nu ma simt vinovat ca exista persoane pelumea asta care din motive care imi scapa citesc lucruri care nule aduc ceva practic . De exemplu ; nu ma duc la meciuri de fotbal . Pentru ca nu sint de acord sa platesc pentru asta . Nici la televizor nu ma uit la meciuri de fotbal pentru ca ( inclusiv pe audienta careb o fac eu ) postul respectiv de televiziune incaseaza bani . Banii trebuiesc facuti din ceva firesc , practic nu din speculari si/sau speculatii . Este nefiresc ca o mina de cluburi de fotbal ( nu are importanta de unde si numele lor ) sa invirta bani cit bugetul ministerului agriculturii , sanatatii ori educatiei , de exemplu ) . Astept cu nerabdare momentul in care free rider de exemplu , ca tot sintem aici , sa ofere gratuit un curs de mecanica elementar GRATUIT ( pe suport magnetic de exemplu ). Ca sa compenseze astfel cheltuiala poate face un efort sa incaseze mai mult din …..publicitate . Citesc cu o oarecare frecventa free rider insa trebuie sa recunosc ca in mare parte ceea ce am citit nu mi-a folosit practic . Stiu , nu ma incadrez in segmentul de cititori pe care il tineste free rider . Am inteles . Asta sint eu si acesta e free rider . Eu mi-am exprimat opinia dar trebuie sa stiti ca sint foarte multi cei care au nevoie de ceva palpabil , care sa le foloseasca practic . Informatia din articol foloseste probabil unui numar de 50 de ciclisti din Romania . Free rider considera ca si-a atins scopul ( oare citi cititori are free rider ? ). Eu ma orientez catre alte site-uri . E ca si cum as citi despre ( de exemplu , ca tot mi-a picat asa in treacat ) smiley ca are o casa de 300.000 euro ( in tara asta in care moneda nationala e leul toti au fost innebuniti de ….euro . ) Pentru ce se publica o astfel de ,,zdranganeala ,, despre smiley ? La ce foloseste ?

  • @Adrian Popescu: în această perioadă avem 4-5.000 de cititori pe zi. În primăvară și în vară vârful atinge undeva la 11.000 de cititori pe zi. Doar acest articol, ca fapt divers, a fost citit de peste 1.200 de ori și a avut 692 de share-uri.

  • @Free Rider .
    Oare de ce a avut 692 de share-uri ? Daca nu le avea citi cititori ar fi avut ? Nu doresc sa intru in polemica cu nimeni . Fiecare persoana fizica si juridica pe lumea asta are niste ratiuni proprii . Ce iese din interactiunea lor se vede inclusiv aici .
    Daca opiniile mele v-au creat neplaceri sau disconfort imi pare rau , va rog sa acceptati scuzele mele . Nu asta am intentionat . Am spus exact ceea ce gindesc , simt si doresc . Voi fi in continuare cititor al freerider.ro ( nu pot sa spun cu ce frecventa ) dar voi selecta altfel articolele pentru citit .Mai mult , va pot promite ca nu o sa mai fac comentarii ( pina la urma cui foloseste ?) Spor in toate va doresc tuturor si ….lant intins .

  • Salut, nu ai deranjat pe nimeni, însă nu am înțeles de unde atâta aversiune față de un sistem de transmisie, dovadă că discuția este de mult off-topic și nu are nicio legătură cu cele prezentate în articol. Desigur, se poate face o dezbatere separată pe această temă, fără nicio problemă.

  • Sunt fericit ca am descoperit Free Rider, ata ca site cat si ca … specialisti. Am avut numai de castigat, informatiile sunt adresate tuturor pasionatilor si chiar am fost la cursul de mecanica – excelent!
    Inainte de a distruge ganditi ce ati construit!

  • ai dreptate in privinta urcarii, ca va fi ceva mai greu dar tocmai am spus ca foile se schimba f usor si f repede. In functie de traseul pe care ti-l alegi poti schimba foile ( din timp ), daca ai una de 30 si una de 38 (DACA VREI VITEZA) este tot ce-ti trebuie. ex. 30 impartit la 42 (SRAM) ne va da un 0.71 iar un 22 impartit la 36 (Shimano) va da un 0.61, din experienta mea, diferenta nu este foarte mare, poti urca cu usurinta cu ambele. Si in privinta constructiei mie mi se pare SRAM mult mai solid decat Shimano 🙂

  • @Adrian: bineinteles ca unii au sa stie o parte din informatiile publicate, si nu le vor considera utile. Asta nu inseamna ca nu sunt apreciate. Cat despre partea cu cursul de mecanica: informatiile sunt disponibile (gratuit) in diverse articole aici pe site. Daca vrei o colectie de sfaturi personalizata pe un CD, sper ca intelegi ca o astfel de colectie nu se produce de la sine si timpul investit in sedinte foto, video, corectare si organizare a informatiilor trebuie compensat cumva. Daca ai timpul disponibil, sunt convins ca Freerider nu ar avea nimic impotriva sa compilezi articolele pe un CD pe care sa il faci cadou oricui doresti 😉 bineinteles, respectand copyright-ul pt. articole (care nu se scriu singure si pe degeaba nici ele). Cat despre publicitate: exista o limita apropo de cantitatea de reclame pe care poti sa o afisezi pe ecran fara ca pagina sa inceapa sa arate ca la mica publicitate… Una peste alta, in ciuda pretului piparat al unui astfel de set, cred ca subestimezi cata lume isi permite in Romania sa isi cumpere o bicicleta cu componente de varf. Ultima data cand m-am uitat asa in jur am vazut altceva… In rest nu inteleg de ce te cramponezi de moneda romaniei, etc? Discutam despre niste lucruri care nu au absolut nici o treaba cu articolul (sau cu ciclismul).
    @sorinblue: SRAM ofera o gama mai redusa de rapoarte, ceea ce te ingradeste cand vine vorba de trasee cu profil variat. cum ziceai si tu, depinde pur si simplu de profilul traseului. Eu unul nu cred ca as cara o foaie extra plus unelte pentru a schimba foaia la capul cararii, indiferent cat ar fi de usor 🙂 In orice caz, X1 se adreseaza segmentului AM/FR/DH unde dificultatea traseelor te imbie mai mult sa stai cu mana pe frana decat sa pedalezi, deci foile 30T sunt absolut suficiente. Iar cine nu ajunge cu 30T pe varful dealului, trebuie sa foloseasca bicicleta mai des 😉

  • ….si cine vrea viteza, parerea mea e sa isi cumpere o bicicleta de cross. un 10-42T si o foaie de 32 este mai mult decat suficienta pentru o bicicleta mtb. Si cu foaia de 32T ajungi fara probleme in varful dealului 😉

  • …… si poti avea si o viteza decenta 🙂 cu raportul de 3.2. Cum ziceam, vrei viteza si mai mare, deja pleci din gama mtb-lui.

  • @sorinblue: poti sa ai toate foile din lume in rucsac, si sa iti ia 15 secunde sa le schimbi, cu tot cu oprire si plecare. Nu o sa se compare cu a avea foaia deja instalata, si sa iti ia 1.5 secunde sa schimbi viteza.

    Legat de articol, comparatia 1×10 vs 3×11 mi se pare cam intinsa. Numai din titlul 1×10 vs 3×11 iti dai seama ca 3×10 iti ofera o gama mai larga de rapoarte cel putin, si deci cele 2 transmisii se adreseaza unor categorii diferite de utilizatori.

    Nu ma intelegeti gresit, nu consider articolul slab. Dar poate nu ar fi deloc rau sa incepi prin a compara 2×10 vs 3×10, respectiv, 2×10 vs 1×11.

    Saltul de la 3×1 la 1×11 mi se pare prea mare

  • Hai ca devine interesanta stirea asta si prin comentarii. Anul trecut in primavara mi-am achizitionat o cursiera dotata cu Shimano Tiagra pentru care am platit aproape 1000 eur. La aceasta suma de bani am fost convins ca fata de ce au altii, eu cu siguranta mi-am luat clar ceva peste si in sinea mea ca am luat un produs premium. Apoi am fost la cateva intreceri de sosea. Am vazut cele mai frumoase si scumpe cursiere, multe dintre ele folosite curent de echipele profesioniste de nivel mondial inclusiv Pinarello Dogma F8, model lansat in primavara si estimat la 8000 EUR. M-am simtit atat de mic, mic, mic. Concluzia e ca se invart multe roti frumoase si scumpe pe la noi in tara si clar exista o piata in foarte mare ascensiune pentru astfel de articole. Fenomenul m-a prins foarte mult, intradevar am si sansa sa imi permit asa ca imi fac un upgrade. Si eu citesc freerider de ceva timp si nu mi se pare ca nu ar fi folositor, mai mult, acopera majoritatea segmentelor de piata. Cum nu am cunostinte pentru MTB asa cum le am pentru cursiera sunt multumit sa devorez astfel de articole pentru o mai buna intelegere.

  • Bun articol. 🙂 As recomanda sa reveniti peste cateva luni asupra subiectului cu review long-term.
    Eu am folosit ambele sisteme, prima data XT (2 x 10), e un sistem foarte bun, dar nu cred ca sistemul de blocare a patinei schimbatorului e un atu. Poti sa o faci doar manual si atunci cand e on schimba vizibil mai greu in sarcina. Luati ca exemplu urcarea unei pante in care ai inceput cu viteza mare si ai inertie, schimbi pe parcurs, schimba greu. Fara, ai chain slap pe coborari. La SRAM ai ceva care nu ingreuneaza deloc schimbarea in sarcina si nici nu ai chain slap, e tot timpul ON, din punctul meu de vedere e un avantaj. Legat de rapoarte, majoritatea celor care opteaza pt SRAM sau cumpara o bicicleta echipata deja cu X1 sau XX1 o sa foloseasca o foaie de 32. Asta, la un 29er inseamna ca pe un raport de 3.2 daca ai cadenta 90 mergi cu aproximativ 40 km/h. Nu stiu cati au nevoie de mai mult de atat pe un mountain bike. Sau, dupa caz, cati pot sa mentina cadenta asta pe un raport mai mare. La urcare, cu foaia de 32 ai raport de 0.76 cu pinionul de 42, eu nu cred ca sunt multe situatii in care sa ai nevoie de un raport mai mic decat asta…

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

3 × three =