Acum citesti
Cum să circuli legal pe CURSIERĂ, pe drumurile publice

Au tot existat discuții în ultima vreme despre amenzile disproporționat de mari aplicate bicicliștilor care nu respectă normele privind siguranța pe drumurile publice. Este vorba de amenzi de sute de lei pentru lipsa clopoțelului sau a luminilor, amenzi aplicate corect potrivit legii însă total exagerate când le compari cu amenzi aplicate șoferilor pentru contravenții mult mai grave.

Aceasta fiind situația, până când legislația sau calculul amenzilor se schimbă, trebuie să ne echipăm bicicletele cu tot ce trebuie pentru a circula legal pe drumurile publice. Dacă pentru o bicicletă de oraș este ușor să o „împopoțonezi” cu clopoței și ochi de pisică pe toate părțile, pentru bicicleta de șosea este mai dificil. Cursiera este mai specială și degeaba ne contrazicem cu agentul de circulație, spunându-i că o cursieră este pentru concursuri și nu-i poți pune luminițe și clopoței peste tot. Legea este de partea sa. Așa că iată mai jos câteva sfaturi despre cum să-ți echipezi cursiera, să poți ieși legal cu ea la antrenament pe DN fără sa fii susceptibil de amendă.

După cum spune regulamentul de circulație, o bicicletă (indiferent de tip) trebuie să fie echipată cu: sistem de avertizare sonoră, aka clopoțel (zi și noapte), catadioptru roșu în spate (doar noaptea sau când vizibilitatea este redusă), dispozitive fluorescent-reflectorizante pe roți (zi și noapte) și lumini electrice (doar noaptea, doar în afara localităților sau în localități dacă nu funcționează iluminatul public).

Clopoțelul – este cel mai anapoda de instalat pe o cursieră. Pur si simplu nu merge estetic. Există însă soluții. Cea mai estetică este suportul de ciclocomputer de la HideMyBell, care are clopoțel integrat, camuflat pe partea de dedesubt. Producătorul oferă două dimensiuni – mai mare sau mai mic, pentru computer mai mare sau mai mic.

Avantajul este că poți avea integrat în același dispozitiv și clopoțelul și ciclocomputerul. Poate fi achiziționat direct de pe site-ul producătorului și este compatibil cu toate ciclocomputerele. Totuși, dacă nu vrei să dai banii pe așa ceva, poți încerca varianta cu instalatul clopoțelului pe tija de șa. Regulamentul nu precizează unde trebuie să fie fixat. Asta este însă posibil doar dacă nu ai tijă de șa aero din carbon.

Nu în ultimul rând poți opta să instalezi un clopoțel inelar, foarte estetic și acesta și disponibil în diferite culori. Din păcate este mai greu de găsit în România.

Catadioptru roșu în spate – regulamentul spune că în spate trebuie să ai instalat, zi și noapte, dispozitiv fluorescent-reflectorizant roșu. Pentru față nu e obligatoriu de nicio culoare. Evident cel mai simplu este să-l instalezi pe tija de șa, așa cum se face, însă pentru cursieră nu este plăcut estetic. Așa că poți opta pentru un catadioptru mai mic, cu un colier de prindere pentru diametru mai mic, care poate fi fixat pe țeava stângă seatstay a cadrului, undeva cât mai jos și aproape de butuc. Arată și estetic foarte bine. Cel mai important însă este că se vede bine noaptea. Mi s-a confirmat de multe ori. Pe de altă parte poți opta pentru un stop roșu electric, care are integrat și ochi de pisică. Împuști astfel doi iepuri dintr-o dată.

Ochii de pisică pe roți – este practic o jignire să instalăm așa ceva pe roțile de carbon ale cursierei. Totuși suntem obligați. Pentru un compromis cât se poate de bun, instalează bețigașe reflectorizante pe spițele bicicletei. Acestea „în mișcare formează un cerc continuu”, așa cum spune și regulamentul. Nu este nevoie să instalezi pe fiecare spiță. Eu spre exemplu am pus doar 5 pe o roată cu 24 de spițe. Bețigașele sunt gri, sunt subțiri și sunt practic invizibile ziua dacă și spițele sunt argintii.

Nu uita că regulamentul vorbește de „roți” la plural. Deci instalează aceste bețigașe reflectorizante la ambele roți. O alta soluție este să lipești mici autocolante reflectorizante pe jantele bicicletei. O opțiune foarte bună sunt cele de la AsphaltFreaks.

Lumini electrice – din fericire pentru acestea este simplu, acum când există atâtea opțiuni. Dacă nu vrei să le ai instalate permanent pe biciclete, alege un set de lumini de siguranță care se instalează rapid cu ajutorul colierelor elastice, fără scule. Regulamentul nu precizează intensitatea sau puterea minimă a luminilor, așa că orice lumini de siguranță trebuie să fie suficiente.

Vezi Comentarii (4)
    • Practic, ar trebui să se pună.
      Teoretic, în codul rutier spune că elementele reflectorizante de pe roți trebuie să aibă culoarea portocalie, deci dacă te oprește un polițist mai zelos, poate să-ți spună foarte ușor că roțile tale nu respectă legea.

  • SALUT. Daca ,Dan Mazilu a fost cu bicicleta la vf. omu ( cu mtb ) eu ce sa mai zic cu bicicleta pliabila roti 24 ZARNESTI – BRAN – SIMON – SEAUA STRUNGA ( 1960 m ) – cabana padina .

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

nine − 5 =