Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
De la 1 februarie 2017 amenda minimă la bicicliști va fi de 870 lei și maximă de 1.160 lei pentru încălcări specifice circulației cu bicicleta pe drumurile publice.
Astfel de amenzi, halucinant de mari, vor putea fi acordate ca și până acum, pentru contravenții precum lipsa soneriei pe bicicletă, lipsă catadioptru roșu în spate, lipsă catadioptrii sau elemente reflectorizante pe lateralul roților, nefolosirea pistei de bicicletă acolo unde există etc.
Până acum amenzile erau de minim 750 lei și maxim 1.000. Mărirea lor a venit în urma creșterii salariului minim pe economie. Amenzile rutiere sunt cuantificate într-o unitate de măsură numită punct-amendă. Un punct-amendă este egal cu 10% din valoarea salariului minim brut pe economie. Așadar când acest salariu se modifică, în plus sau în minus, se modifică și amenzile. Cu alte cuvinte, toate amenzile au crescut.
Pentru contravenții realizate de bicicliști, legea prevede încadrarea amenzilor în clasa 3, clasă care sancționează cu între 6 și 8 puncte-amendă. Este exagerat de mult și total disproporționat față de pericolul generat de contravenție.
Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, spune la art. 5 alin. (5) că „Sancțiunea stabilită trebuie să fie proporțională cu gradul de pericol social al faptei săvârșite”, iar la art. 21 alin. (3) „Sancțiunea se aplică în limitele prevăzute de actul normativ și trebuie să fie proporțională cu gradul de pericol social al faptei săvârșite, ținându-se seama de împrejurările în care a fost săvârșită fapta […]”.
Așadar sancțiunea nu se aplică automat, robotic, „că așa zice legea”, ci se analizează situația, se ține cont de împrejurări și de gradul de pericol social pe care l-ai generat pentru a ți se aplica o sancțiune proporțională cu gravitatea faptei săvârșite.
Spre exemplu, o amendă de 870 lei pentru lipsa soneriei pe bicicletă încalcă flagrant cele două norme de mai sus. În baza acestor prevederi puteți contesta procesul verbal încheiat corect de agentul de circulație, și solicita înlocuirea amenzii contravenționale cu avertisment sau mustrare.
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.
Exista dpdv legal „avertisment” dar nu si „mustrare”.
Am contestat asta in instanta si politia a facut apel si am pierdut.
Tribunalul nu tine cont de incalcarea gradul de pericol scazut (mers incet pe strada pustie si amendat in baza unui semn de circulatie plasat acolo chiar ilegal de catre administratia locala).
Fiecare judecator cu judecata lui. Nu e exclus ca altul sa admita
Să fim realiști – adică să nu ne bazăm pe judecătorii noștri care nu există ca atare, ci pe situația din celelalte țări europene, cu care trebuie făcută o comparație la cuantumul amenzilor pentru cicliști, și pe baza asta de reclamat statul român la CE.