Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Răzvan Jugănaru este unul dintre cicliștii români cu un palmares impresionant. Este sfucient să arunci un ochi peste competițiile la care a luat parte în ultimii doi ani și vei înțelege la ce anume ne referim. În momentul de față, ocupă locul 220 în clasamentul Uniunii Cicliste Internaționale (UCI) la Cross Country. Am dorit să aflăm mai multe din culisele carierei sale, iar el a răspuns pozitiv la dorința noastră.
1.Salut! Întrebarea este deja clasică, dar suntem totuși curioși ce anume te-a determinat să te urci pe bicicletă.Cum ți-ai început cariera?
Am început să practic ciclismul ca amator prin prisma unei vechi pasiuni a mea de a merge pe munte și a colinda cât mai mult, ceea ce m-a facut să urc pe bicicleta pentru a putea să parcurg distanțe cât mai mari în fascinanții noștrii munti. Prima cursa am alergat-o la 17 ani la Poiana Brasov ca amator din curiozitate și am avut placuta surpriză de a o câștiga.
Aici am avut prima chemare de a practica ciclismul. În acel an am mai alergat și alte cateva curse de amatori pe care le-am câștigat ceea ce m-a facut să mă înscriu la primul club de ciclism, Cibo Bilal Brasov, în toamna anului 2003. Aceștia au fost primii mei pași în sportul de performanță.
2.Cu bicicleta se pot practica numeroase probe. De ce te-ai oprit asupra Cross Country-ului? Ce te-a atras cel mai mult la aceasta probă?
Da, este adevarat ca se pot practica numeroase probe, dar la fel de adevarat este că nu practic doar Cross country ci și șosea, velodrom și ciclo-cross. Nivelul de la noi din țară nu este foarte ridicat iar programul îmi permite uneori să alerg la toate acestea. Ce-i drept la velodrom și ciclo-cross nu particip decât la Camp Naționale, unde am reușit să obțin și rezultate de-a lungul anilor ( câteva titluri de campion national la velodrom și câteva clasari pe podium la ciclo-cross).
Șoseaua este poate cea mai importantă dintre toate deoarece cea mai buna pregatire aici se face. Alerg destul de multe concursuri cu echipa la această propbă și am reușit și câteva rezultate notabile aici. Dar probele pe care le îndrăgesc cel mai mult sunt olimpic cross-ul și maratonul deoarece ma fac să mă simt liber, eu și natura…e un sentiment placut greu de descris.
3.Cum decurge o zi din viața ta? Ești toată ziua la antrenamente sau ești prins și cu alte activități?
O zi din viata mea este o zi normala, asemănătoare cu a orcărui om..cum alții merg la muncă eu merg la antrenament. Am și alte activități pe care, însa le pun pe planul doi. Progamul meu depindeîn mare parte de perioada în care ne aflam. De obicei în perioada rece sunt destul de ocupat cu antrenamentele de șosea și pregatire fizica pe care le îmbinăm, iar în timpul sezonului stau mai mult plecat fiind ocupat cu concursurile.
4.Cât de greu sau cât de ușor a fost să închei contracte cu sponsorii? Sau te-au căutat ei pe tine?
Nu este ușor să închei contract cu un sponsor. În primul rând trebuie să ai rezultate, apoi să îți faci o imagine cât de cât buna , să găsești oameni care vor să te ajute și apoi să începi să negociezi cu ei. Este destul de greu să găsești astfel de oameni deoarece nu este un sport foarte mediatizat la noi in țară. Totuși mă bucur că eu am parte de câțiva care mă ajută neconditionat.
Bikexpert (sponsorul meu de 5 ani, Mircea Florescu mă ajută atât material cât și financiar), Isostar (cu care colaborez nu de foarte mult timp, îmi asigură hrana necesară pentru antrenament și concursuri (batoane, geluri, solutie ptr bidon, etc), Mega Proteine (cu care sunt în al doilea an de colaborare și care îmi asigură suplimentele nutritive de care am nevoie într-un sezon), Suunto (mi-au pus la dispoziție ceas performant pentru monitorizarea antrenamentelor și a concursurilor), Romtelecom (îmi asigură comunicarea cu toți sponsorii și oamenii importanți printr-un laptop și conexiune la internet), Sidi (un sponsor destul de vechi care ne “încalță” cu pantofi speciali pentru ciclism), Scorseze Security (ne asigură salariile) iar Giant (cel mai important sponsor de la șosea, ne susține din toate punctele de vedere).
5.Care consideri că a fost cea mai palpitantă cursă de până în prezent?
Nicio cursa nu seamănă cu alta, fiecare este palpitantă în felul ei. Încerc să trăiesc fiecare concurs la intensitate maximă. Dacă totuși ar trebui sa ma opresc asupra uneia, aş opta pentru Compionatele Mondiale de Maraton din 2009, de la Gratz.
6.Sunt șanse să vedem din ce în ce mai mulți cilciști de performanță? Se simt îmbunătățiri ale performanțelor în rândul concurenților de la un an la altul?
Da, sunt sanse sa vedem din ce in ce mai multi cicliști de performanță deoarece în ultimii ani acest fenomen a luat amploare și au apărut foarte multe concursuri private care nu fac altceva decât să descopere talente și ne dau noua posibilitatea de a ne antrena alergând curse. Creșteri ale concurenților se simt dar doar până la un anumit nivel, de la acesta în sus au nevoie de curse afara, de contact cât mai des cu rideri straini.
7.De ce ai ales un hardtail și nu un full suspension?
Până în prezent nu am avut ocazia sa alerg la concursuri decat cu hardtail, dar există posibilitatea în viitor sa aleg și un full. Deoarece practic și sosea mă simt puțin mai bine pe un hardtail.
8.Povestește-ne un pic despre alimentația ta. Cu siguranță sunt mulți interesați de acest aspect.
Alimentația mea este una destul de diversificată. În general nu mă abțin de la nimic dar nici nu fac excese. Încerc să păstrez un echilibru între toate. Ma bazez, în general, pe o alimentație bogată în carbohidrați. În funcție de perioda din an în care mă găsesc și de tipul antrenamentelor îmi suplimentez hrana cu diferite suplimente alimentare și energizante.
9.Ce părere ai despre avântul bicicletelor electrice? La un moment dat se vehicula faptul că ar putea fi acceptate în cadrul unor competiții, bineînțeles într-o categorie separată.
Sincer nu știu ce să spun, dar parerea mea e că bicicleta e făcuta să pedalezi. Am vazut câteva astfel de concursuri demonstrative , care erau făcute mai mult pentru amuzament, în Olanda și Germania, înaintea concursurilor importante la care am luat și noi parte.
10. Te simți dezavantajat în fața unui concurent care participă pe o bicicletă 29er?
Depinde de taseu…daca este un traseu tehnic nu mă simt dezavantajat, dar dacă acesta este un traseu fără prea multe obstacole, adică “traseu de fugă” cred că este avantajat.
Urmeaza intrebarile standard freerider.ro :
11.Spune-ne unul sau mai mulți rideri pe care-i apreciezi sau care te inspira.
Îmi place mult Julien Absalon deoarece reușește an de an să se mențină în top și datorita stilului său ce degaja eleganță și ușurință la fiecare revoluție a pedalei.
12.Cum te distrezi cel mai bine?
Îmi place la nebunie, când am timp, să ies la ture în minunații noștrii munți. De asemenea, îmi place să mă relaxez la o terasă cu prietenii din când în când.
13.Dacă ai putea să călătorești în timp, ce epoca ți-ai alege?
Sunt perfect mulțumit de epoca aceasta. Dacă aș alege o călătorie înapoi în timp nu ar exista bicicletele de astăzi și m-aș priva de cea mai mare pasiune a mea. Nici o călătorie în viitor nu mi-ar surâde având în vedere toate invențiile și gadgeturile ce apar de la o zi la alta și care tind să reducă efortul depus de ciclist. Cu toate acestea, vreo câteva zile de vacanță in era Renașterii mi-ar surâde.
14.Care a fost cea mai mare probă de curaj pe care a trebuit s-o dai?
Cred ca cea mai mare probă de curaj din partea mea a fost să îmi aleg cariera de ciclist în România, unde acest sport este încă la început.
15.Care a fost cel mai nebun trick pe care l-ai văzut?
Nu sunt un mare fan al acestei laturi a sportului cu pedale, însă îmi amintesc și acum cât de impresionat am fost la Surmont mountainbike Festival 2003 când am văzut pentru prima oara un backflip la lumina farurilor autoturismelor din jur.
16.Câteva cuvinte pentru cititorii Freerider.
Aveți puterea să vă urmați pasiunile și să faceți în fiecare zi acel mic lucru care vă aduce zâmbetul pe buze!
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.