Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Industria bicicletei trece, de câțiva ani, prin era carbonului, nemetalul dominând fără drept de apel eșalonul superior al vehiculelor cu două roți. Așa că cum se face că modele competitive de cursiere din aluminiu, precum Rose Xeon RS, reușesc să amenințe supremația infamului material negru?
Ideea pe care marșează Rose prin noua iterație a Xeon RS e una folosită de câteva alte companii deja. Carbonul are câteva neajunsuri, iar cel mai important dintre ele este cel al calității și prețului, doar fibrele de înaltă calitate purtând cu ele avantajele care au consacrat acest material. Dar carbonul de înaltă calitate are un preț deloc neglijabil, iar aluminiul de calitate, substanțial mai ieftin, poate atinge, cel puțin în materie de greutate, performanțe similare cu ale unui carbon mediu. Așa că o nouă cale pe care producătorii pot păși s-a deschis: cadre performante de aluminiu, mult mai competitive ca preț față de cele de carbon cu performanțe similare. Și, merită adăugat, că din punct de vedere al greutății, acești competitori metalici nu rămân cu mult în urma vârfurilor de gamă din carbon. Rețeta nu a stârnit vreo revoluție, nu e nouă, dar nici prea larg uzitată.
Inginerii Rose au studiat atent chestiunea aluminiului și au ales o cale mai puțin convențională pentru noua generație Xeon RS. Pe lângă profilul mult mai siluet, cadrul folosește țevi cu 3 diametre (triple butted) de aluminiu 6066, în loc de aliajul 7005 utilizat până acum. Motivația producătorului este că raportul rigiditate-greutate este unul mai eficient, aliajul 6066 permițând folosirea unor pereți ai țevilor mai subțiri. În mărimea 57, nevopsit, cadrul de față cântărește 1.050 de grame, ceea ce înseamnă că pentru cea mai mică mărime, 49, cântarul cade lejer sub mia de grame. În continuare, greutatea e ținută în frâu de o furcă integrală de carbon, dezvoltată de la zero de către Rose, care cântărește 315 grame.
Rose a gândit bine plasarea lui Xeon RS în contextul politicii sale, căci marca germană este una care vinde direct consumatorului final, prin site-ul său, și permite realizarea de către acesta a unei configurații proprii a bicicletei, pe lângă modelele standard. Astfel, cu precizarea că prețul cadrului (simplu, fără nicio altă piesă suplimentară) va gravita în jurul sumei de 700 de euro, Xeon RS poate întruchipa atât de multe niveluri de performanță câte dorești. Poate fi o cursieră foarte performantă, atunci când este echipată cu un set și componente pe măsură sau poate fi un model de buget, atunci când echiparea se înscrie într-o clasă modestă.
Dar cum se comportă pe șosea? Modelul testat, echipat cu Shimano Ultegra Di2, componente Ritchey și roți Mavic Ksyrium Elite S (1.520 de grame), se distinge prin rigiditatea cadrului. Forța cu care apeși merge unde trebuie și chiar se poate observa că flexarea e cam străină de acest cadru. În schimb, așteaptă-te să fii „scuturat” la trecerea peste denivelări, căci năravul acestui metal persistă și reprezintă reversul medaliei pentru rigiditatea mare. Trecând la greutate, subiectul în cauză cântărea 6,9 kilograme, ceea este o performanță notabilă, mai ales că aveam de-a face cu roțile Ksyrium Elite S, ușoare ce-i drept, dar în afara intervalului care ar fi considerat „de primă mână”. Deci, să nu ne mirăm dacă vom asista în curând la renașterea aluminiului!
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.