Acum citesti
Prim contact: noul sistem de transmisie Shimano XT cu 11 pinioane

Este pentru prima dată când trebuie să mă dau bătut și să recunosc că între Shimano XTR și XT nu am sesizat nicio diferență. Ca posesor de Shimano XTR, versiunea 2015, pot spune că întreaga linie m-a impresionat profund, fiind mereu de părere că R-ul din coadă reprezintă cu adevărat un produs excepțional. Dar asta s-a întâmplat până ce am încercat noul XT 2016, sistemul de transmisie cu două foi și unsprezece pinioane, momentan indisponibil pe piață. Dar asta nu înseamnă nimic, căci din toamnă va fi deja instalat pe multe biciclete mid-level și high-end.

shimano-xt-2-11-2016-2

Treaba stă deci în felul următor: din punct de vedere al funcționalității, diferențele sunt insesizabile între cele două. Poate că cei de la Shimano, au considerat că XTR-ul electronic este mai rapid și mai ferm decât noul XT, prin urmare și-au permis să împrumute întreaga tehnologie de la XTR-ul mecanic. Vizual, acestea se diferențiază coloristic și prin anumite forme ale componentelor, dar nici XT-ul cel negru nu arată rău deloc.

shimano-xt-2-11-2016-4

Trecând la descrierea componentelor, noul angrenaj Shimano XT pe care am avut ocazia să-l încercăm în Germania, poate fi achiziționat cu una, două sau trei foi, iar noi l-am avut la dispoziție pe cel cu două foi, din punctul meu de vedere, cea mai rezonabilă variantă pentru orice iubitor de munte.

shimano-xt-2-11-2016-6

Raportul de urcare oferit de foaia cu 26 de dinți și pinionul cu 40 de dinți, este mai mult decât suficient și-ți promit că nu vei avea niciodată nevoie de o foaie mai mică, să spunem de 22 de dinți. Așadar, cu toată responsabilitatea, pot să afirm că în acest moment, un sistem 2×11 elimină orice motiv pentru care ți-ai cumpăra vreodată un angrenaj cu 3 foi. Revenint la angrenaj, spider-ul este diferit decât la XTR, fiind turnat dintr-o bucată, iar brațele au o formă ușor diferită, probabil cei de la Shimano fiind obligați să construiască XT-ul cu o greutate ceva mai mare. Foaia cea mare este bineînțeles ranforsată suplimentar.

shimano-xt-2-11-2016-1

Schimbătoarele funcționează ireproșabil. Sunt ferme, rapide și extrem de ușor de acționat, fapt datorat și noilor manete. Acestea au padelele o idee mai lungi și un mecanism interior îmbunătățit, iar asta înseamnă că atunci când schimbi o foaie, apeși pe levier ca și cum ai schimba un pinion. Da, atât de ușor, de parcă ar avea servo. Aderența pe manetă este de asemenea foarte bună, design-ul cu mici spații convexe fiind împrumutat de la fratele mai mare din gamă.

shimano-xt-2-11-2016-7

Schimbătorul de pinioane are un design modificat, iar X-ul care definea imaginea XT-ului nu mai este atât de evident. A crescut în dimensiuni datorită noului rol pe care-l joacă și anume acela de a schimba 11 pinioane și nu 10 ca până în prezent, iar patina cu ambreiaj a fost păstrată. Poartă denumirea de Shadow Plus și nu mai este chiar o noutate pentru Shimano, însă rolul acesteia este de a elimina bătăile lanțului la coborâre, lucru care se și întâmplă.

shimano-xt-2-11-2016-3

Schimbătorul de foi are de asemenea un nou design și o nouă tragere. Este de tip Direct Mount, standardul cu care deja ne-am obișnuit în ultimii doi ani, însă în funcție de designul cadrului, cablul poate intra direct perpendicular pe corpul superior al schimbătorului, așa cum poți vedea și în fotografie. Pare sofisticat, dar nu este, dă bine la imagine în schimb și mărește eficiența tragerii. Sistemul poartă denumirea de Side Swing și ar fi bine s-o reții, căci în scurt timp va fi standard pe multe biciclete.

shimano-xt-2-11-2016-5

Pe scurt, noul Shimano XT cu 2 foi și 11 pinioane este o evoluție considerabilă și nu doar pentru că aduce un pinion în plus în grup, ci pentru că din punct de vedere funcțional este la ani-lumină distanță de modele de acum 2-3 ani. Un zâmbet pe față este de asemenea garantat, după fiecare tură pe care ai ocazia s-o dai pe o bicicletă echipată astfel. Prețurile pentru România nu au fost momentan comunicate, iar un test complet va urma în cursul acestui an.

Greutăți:

Pinioane: 410 grame
Lanț: 256 grame
Angrenaj: 718 grame
Schimbător foi: 133 grame
Schimbător pinioane: 271 grame
Manete schimbător: 230 grame

Vezi Comentarii (3)
  • Prompti cum ne-am obisnuit!Multumim freerider pentru acest deliciu,intr-adevar e greu de imaginat cum lucreaza noutatile XT fara sa le testezi…insa dati-mi voie sa ma intreb si cat lucreaza.Ultimii ani am tot avut cu totii surprize neplacute din partea Shimano,fapt ce ma face sa fiu daca nu precaut macar circumspect cu privire la fiabilitatea noilor produse japoneze.Mie,ca vechi utilizator al produselor Shimano,mi se pare amuzant sa vad produse noi ce au probleme tehnice dupa doar 1, 2 sau 3 ani de utilizare,dupa ce am folosit cu succes 16 ani schimbatoare/manete/cabluri Shimano,fara sa am probleme,nici macar minore cu produsele japoneze,ele lucrand si in ziua de azi ireprosabil,uitand parca sa se mai strice.

    • Ar fi de ajutor daca ne-ai spune despre ce fel de piese este vorba si mai ales din ce gama. Toate, dar absolut toate testele de pe acest site, sunt facute pentru biciclete si componente noi. Rar s-a intamplat ca ceva sa fie defect din fabrica, iar atunci cand a fost, am precizat, desi cu siguranta era vorba despre un caz singular. Cu cat mai precis este feedback-ul tau legat de componentele pe care le folosesti, cu atat mai bine pentru cei care citesc si se informeaza.

  • Nu am pomenit nimic de vreo piesa noua defecta,am zis ca fiabilitatea in timp a produselor Shimano nu mai este aceeasi ca in anii ’90.Pe atunci,orice produs Shimano,fie el din gama pro sau nu,tinea o viata.Singura diferenta dintre un produs pro (XT/XTR)si un produs mai ieftin(orice altceva),era design-ul sau greutatea.Ambele produse functionau ireprosabil,chiar folosite zilnic.
    Acum exemplele cerute:
    –Schimbator spate XT cumparat prin anii ’95,merge si in ziua de azi si schimba muuult mai precis si mai rapid decat un Sram X7 cumparat anul trecut.
    –Aruncat 2 butuci de fata de la Shimano,ultimii 3 ani(Deore XT),ambele au avut acceeasi problema:fisura pe cuvete datorata frecarii cu bilelele coronitei.In final am renuntat la butucii Shimano,am trecut pe Novatec.
    –Rotita SchimbatorXT(2010) sparta/schimbator XT 1995-sunt originale
    –Schimbator spate(Alivio-2012) joc in brat,nu mai schimba precis,surubul pt apropierea de pinioane(sus/jos)nu face nimic,il rotesc degeaba;rotitele deja uzate,destul de ascutite,muuult mai uzate decat cele din 1995!
    –lant HG53(2014)-uzura prematura,folosit aproximativ 3000 km/lant shimano 1995 aproximativ 300.000 km-uzura la jumate(pe lera)!
    lista poate continua…
    In concluzie tot ce am cumparat Shimano(Japonia) fabricat dupa 2008-2009 a fost cu probleme de fiabilitate.
    Recunosc insa,la capitolul tehnologie Shimano depaseste concurenta!
    As vrea sa testati aceasta transmisie si peste 15 ani de utilizare zilnica,puteti?Shimano fabricat in anii ’90 putea.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

three × three =