Acum citesti
Pregătirea pentru un concurs de MTB – bicicleta

Ne-am gândit să începem o mică serie de articole despre pregătirea necesară pentru un concurs sau o tură mai serioasă de MTB. Este vorba de sugestii acumulate din experiența proprie de-a lungul anilor.

matthew_bend_ORO bicicletă perfect funcțională este elementul fără de care orice tură se poate transforma în aventură, dar nu neapărat o aventură plăcută. Nu doar că trebuie să avem o bicicletă adecvată traseului ales și în stare bună, aceasta ar trebui verificată înainte de fiecare ieșire mai serioasă. Să vedem care ar fi elementele la care trebuie să fim atenți.

Cadrul bicicletei, deși pare indestructibil, ne poate oferi surprize neplăcute. Acesta trebuie verificat ocazional dacă nu a suferit daune, în special fisuri. În general fisurile se manifestă prin zgomote mici, greu de localizat și apar în zonele de sudură sau de îmbinare, dar nu numai. Zona dintre headtube, toptube și downtube este predestinată, la fel și zona triunghiului spate. La cadrele de carbon trebuie atenție sporită, mici defecte pot să apară destul de ușor, partea bună e că se pot repara destul de bine. La cele din aluminiu din păcate reparația e imposibilă. În cazul cadrelor cu suspensie, trebuie verificate strângerile articulațiilor și jocul acestora, iar rulmenții trebuie înlocuiți la timp dacă e cazul. La cadrele folosite intens se poate întâmpla să se desfacă o articulație, cu efecte potențial dezastruoase dacă se întâmplă la viteză mare (eu am pățit asta).

Suspensiile trebuie întreținute bine pentru a beneficia de ele la adevărata lor capacitate. La cele cu aer, presiunea trebuie reglată corect (un sag de 20% pe față și 25-35% pe spate pentru XC). Asta înseamnă că acest procent din cursa suspensiei trebuie să fie comprimat atunci când ne așezăm pe bicicletă. Amortizoarele de calitate au un inel de cauciuc ce are rolul de a ne ajuta la acest reglaj, ne așezăm pe bicicletă în poziție de mers și apoi verificăm în ce poziție a rămas inelul. Și restul reglajelor sunt foarte importante, mai ales cel de rebound (revenire) care dacă e prea rapidă face bicicleta să sară pe obstacole iar dacă e prea lentă suspensia nu mai apucă să revină la poziția inițială între două lovituri. Nu uitați să faceți revizia suspensiei măcar o dată pe sezon sau chiar de două ori la folosire intensă, dar și de câte ori observați că nu funcționează corect. O suspensie neglijată se va defecta atât de tare încât nu va mai putea fi reparată.

Frânele sunt un element de siguranță foarte important și trebuie să primească atenția necesară. Verificați de fiecare dată plăcuțele. Dacă e posibil financiar, ar fi bine să plecați pe un traseu foarte lung și dificil cu plăcuțe noi. Dacă nu, în cazul în care uzura este peste 50% (puteți compara cu o plăcuță nouă) ar fi bine să aveți cu voi pe traseu un set complet de rezervă (și să știți să îl schimbați). La unele concursuri sau trasee foarte lungi sau de mai multe zile ar fi recomandat să aveți plăcuțe de schimb chiar dacă plecați cu ele noi: în anumite condiții de umiditate și teren nisipos acestea se pot uza extrem de repede. Eu de exemplu am la mine un set de plăcuțe metalice de rezervă, chiar dacă în mod normal folosesc organice. Cu cele metalice dacă e cazul voi ajunge înapoi. De asemenea, frânele trebuie să fie bine aerisite, fără aer pe conductă. În principiu o frână nouă nu are nevoie de atenție câțiva ani, dar dacă observați că frânarea nu se aplică constant, că uneori e nevoie să apăsați mai mult, alteori mai puțin, înseamnă că a apărut aer în circuit și trebuie efectuată o aerisire. La câțiva ani ar trebui înlocuit și lichidul. Atenție să folosiți ulei mineral sau lichid de frână în funcție de cerințele modelului, să nu încurcați substanța, garniturile ar putea să cedeze. Din când în când verificați vizual și integritatea conductelor, acestea mai suferă accidente, mai ales la transport și nu ar fi bine să cedeze când e mai mare nevoie de ele.

Roțile și anvelopele sunt de asemenea un element de siguranță. Verificați mereu centrarea roților și dacă acestea s-au descentrat mergeți la un specialist să le regleze. Atenție să nu confundați o roată descentrată cu o anvelopă montată strâmb, e ușor de recunoscut situația cu puțină atenție. Verificați spițele cu mâna, să nu fie unele mai slabe sau chiar rupte. Verificați și jocul butucilor, dacă au cel mai mic joc trebuie schimbați rulmenții sau făcut un service complet în cazul celor pe conuri. Caseta de pinioane trebuie să nu aibă joc și să se rotească liber fără probleme. Dacă la oprirea din pedalat caseta are tendința să rotească în continuare lanțul, trebuie deschisă și gresată. Dacă are joc, verificați întâi dacă e strânsă piulița pinioanelor. De asemenea, verificați jantele să nu fie fisurate. La cele tubeless e mai simplu, că pierd aer.

Anvelopele trebuie evident să fie în stare bună. Verificați prognoza meteo și dacă aveți anvelopele potrivite, nu mergeți cu semislick pe ploaie sau cu cele de noroi pe uscat, aderența e precară în ambele situații. La cele montate tubeless, mai faceți din când în când o inspecție vizuală să nu aibă înfipte cuie, spini sau alte obiecte. O dată cam la 3-6 luni desfaceți anvelopele de pe jantă și schimbați lichidul. După o pană unde s-a pierdut din lichid, nu uitați să adăugați pentru completare. VERIFICAȚI DACĂ CAMERA DE REZERVĂ NU E SPARTĂ!!!!! Are prostul obicei să se spargă aparent singură…

Transmisia nu e un element de siguranță, dar fără o transmisie funcțională avem șanse doar la vale. Verificați funcționarea corectă în toate treptele de viteză. Chiar dacă nu ați folosit bicicleta și ultima dată mergea bine, un obiect ar fi putut să atingă deraiorul în locul de depozitare. Ar fi de preferat să urcați un mic deal, dacă nu aveți puteți merge pe plat cu frânele strânse pentru a vedea cum se comportă în forță. Măsurați uzura lanțului cu o leră, ar fi bine să aveți una acasă, nu e scumpă. Dacă e uzat, schimbați-l. Dacă ajunge la o uzură de peste 0.7 mm se compromit atât pinioanele cât și foile. Lanțul trebuie să fie curat și corect gresat. Pentru o funcționare perfectă curățiți și rotițele de la schimbător, pe ele se adună multă murdărie. Verificați vizual și dacă e cazul cu o sculă specială dacă urechea pentru deraiorul spate și acesta au o poziție corectă, dacă e cazul faceți corecțiile necesare. Ar fi bine să aveți cu voi o ureche de deraior de rezervă, acestea sunt specifice pentru fiecare cadru. Rulmenții angrenajului trebuie și ei curățați, pentru asta se dă jos angrenajul. Dacă aveți rulmenți încapsulați, nu exteriori, nu au nevoie de întreținere.

Restul componentelor (ghidon, pipă, tijă, șa) nu au nevoie de o atenție deosebită, dar trebuie verificată din când în când strângerea șuruburilor. Doar în cazul tijelor dropper ar trebui verificată și funcționarea corectă. Verificați ca toate să fie reglate corect, în poziția voastră preferată, mai ales dacă bicicleta a fost împrumutată în ultima perioadă.

Cam astea ar fi câteva verificări ce ar trebui făcute înainte de o tură sau un concurs greu, lista nu e cu siguranță completă. În articolele viitoare vom vorbi despre pregătirea bagajelor, antrenament și strategie, dar nu din punct de vedere a elitelor ci din cel al unui amator ambițios.

 

 

 

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

13 − four =