Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Toată lumea știe deja că supremația carbonului e absolută în domeniul cadrelor de bicicletă: cu o greutate de neegalat și cu posibilitatea tehnică de a obține forme complexe și de a distribui rigiditatea după placul proiectanților, cadrele din carbon reprezintă piese de tehnologie de ultimă oră, performante și rezistente cum nu au fost niciodată!
Totuși, prețul acestora este de multe ori prohibitiv pentru ciclistul amator, lucru destul de trist dacă acesta e doritor de performanțe cât mai bune. Cu toate avantajele oferite, uneori pur și simplu limitările materiale nu permit cumpărarea unei biciclete cu un cadru din carbon de calitate, de competiție.
Pentru situațiile acestea însă există și o veste bună: odată cu dezvoltarea fantastică a proceselor de proiectare și producție ale fibrei de carbon, câțiva producători au continuat să își îndrepte atenția și asupra aluminiului, astfel că în ultimii ani și acest material a cunoscut o evoluție mare și se obțin forme și proprietăți ale cadrelor din aluminiu greu de realizat acum câțiva ani.
Dacă cele mai multe firme își îndreaptă atenția spre carbon când vorbim de biciclete de competiție folosind aluminiul doar la modelele ieftine de agrement, mai există și producători care oferă modelele de top și în versiune din aluminiu. Cannondale este unul dintre aceștia iar pentru MTB, modelul lor hardtail de top F-Si este disponibil cu exact aceiași geometrie a cadrului și în versiunea mult mai ieftină din aluminiu.
Ce obținem și ce pierdem dacă alegem un cadru de competiție din aluminiu? De pierdut pierdem la greutate bicicletei, care va fi mai mare cu câteva sute de grame, dar și la proprietățile de amortizare ale modelelor din carbon. De câștigat însă obținem o bicicletă capabilă de aproape aceleași performanțe.
Pentru mine mereu aluminiul a fost o opțiune și când a fost momentul pentru o nouă bicicletă de competiție am ales modelul Cannondale F-Si Alloy 2 pentru geometria excelentă și pentru calitatea de top a producătorului american. Am ales pentru a avea întreținerea ieftină și la îndemână acest model care nu este echipat cu furca Lefty ci cu o furcă normală RockShox Reba RL, dar care vine echipat cu o transmisie 2×11 XT/SLX și angrenaj FSA modular, frâne Deore și roți cu jante NoTubes Rapid 25 și butuci Formula echipate cu anvelope Schwalbe Racing Ralph. În vederea îmbunătățirii performanțelor, deși componentele originale sunt absolut suficiente, am montat pe bicicletă un set de roți mai ușoare Mavic Crossmax SL și unul de frâne Deore XT pe care le aveam deja de pe vechea bicicletă, dar și un set de anvelope Maxxis Crossmark II pe care le-am primit pentru test.
Am folosit bicicleta la mai multe ture și competiții, printre care se remarcă tura lungă de la Cozia MTB, însă am avut parte și de un accident neplăcut în Austria pe un single trail în timp ce mă antrenam pentru cursa pe etape Zillertal Bike Challenge. Accidentul m-a ținut deoparte de bicicletă pentru mai mult de o lună, dar am revenit pe ea și am luat-o cu mine într-un mic cantonament de toamnă în insula Thassos unde am putut să mă bucur de stabilitatea și geometria performantă pe multe urcări și coborâri la limită, pe pante foarte mari și pe teren bolovănos și instabil.
Concluziile mele sunt foarte clare: F-Si este o bicicletă de competiție senzațională, gata să facă față celor mai dificile provocări! Prima dată m-a uimit pe urcările extrem de grele de la Cozia MTB unde senzația era că o forță invizibilă trage roata față înspre pământ și păstrează bicicleta stabilă. Pe coborâri, geometria modernă lungă, cu pipă ceva mai scurtă și ghidon lat, face minuni în a păstra totul stabil, chiar dacă terenul este foarte dificil. În combinație cu anvelopele montate tubeless la presiune suficient de mică, bicicleta trece fără probleme peste obstacole. În față, furca Reba își face treaba corect cum ne-a obișnuit, fără să exceleze dar fără să dezamăgească. Transmisia XT/SLX este ireproșabilă iar combinația între foile 36/24 și pinioanele 11-40 permit abordarea urcărilor la orice înclinație și lungime, fără a solicita efort prea mare. Frânele Deore originale oferă o forță bună de frânare, dar modelul XT cu care au fost înlocuite are o modulație mai bună și posibilități multiple de reglare.
Cu un preț cu peste 1000 de euro sub cel al modelelor de carbon, eu consider că F-Si Alloy e o alegere excelentă dacă se dorește performanță și calitate la un preț corect. Cu un preț de pornire de 7199 lei pentru modelul F-Si 3 ce are furcă Recon și frâne BR-M445 și cu prețul de 8549 lei pentru modelul F-Si 2 despre care am povestit, puteți avea geometria profesioniștilor și să vă rămână bani și pentru ture frumoase și memorabile pentru că după cum spune și producătorul, F-Si Alloy este bicicleta de Cupa Mondiala pentru noi toti.
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.
7199lei un pret accesibil ciclistului amator si ii mai si raman bani de ture, sa va spun eu, care este definita ciclistului amator? ciclistul amator isi cauta o bita de 1500lei prin bazaruri cu o echipare cat mai buna si daca are ambiții mari va participa si la maratoane cu aceasta bita, nici n-ar indrazni sa viseze la ceea ce prezentati voi. Da pentru o latura aparte a cicliștilor amatori de vani gata este o optiune de luat in calcul se pare ca tot acest articol este prezentat si gandit de cineva din categoria de care ziceam.
Ce sa zic, noi avem spre 40 de ani pe aici, cu familii și cu copii, cam greu sa fim de bani gata la vârsta asta. E un preț ok pentru cineva care a făcut școală, are un serviciu bun și un salariu mediu la o corporație, dar care totuși nu își permite să dea 4-5000 de euro pe un model de top. Dar na, uite, eu prima bicicletă serioasă mi-am luat-o după ce am terminat facultatea, din banii pe un contract de cercetare în Germania, privit din prisma unui copil de 18-20 de ani e cam complicat să scoți o sumă așa mare dacă nu au părinții bani, e adevărat.
Amator inseamna neprofesionist! Adica care nu isi castiga existaenta din ciclism! Asta e defintia reala!
7199lei e un pret mare, dar nu inaccesibil pentru cineva care chiar iubeste mtbul, munceste mult pentru asta etc. Eu, personal, nu ma consider amator. Ci ceva mult mai jos pe.
Sa nu confundam amator cu „snobul/smekerul/descurcaretul/dasteptul” care vrea sa dea 1500lei pe full xt, furca aer si cadru carbon pe ceva import cu duba din Germania sau Norvegia!!
Ce parere aveti despre Merida Big Nine 4000, in comparatie cu aceasta bicicleta, avand in vedere ca are un cadru de carbon? face diferenta?
În primul rând avem o diferență de marcă, motiv pentru care Cannondale va fi mereu mai scump. Există mereu întrebarea asta: dacă să cumperi o marcă de top (Cannondale, Specialized…) cu un preț mai mare și o echipare mai slabă, o marcă medie (Merida, Cube…) cu o echipare mult mai bună sau o marcă mai de duzină (Rockrider, Cross, Sprint, Devron…) unde la aceiași bani găsești o bicicletă efectiv de top. Fiecare face alegerea cu care se simte confortabil…
Altfel, Merida are ca plus cadrul din carbon, ca minus o furcă mai slabă. Restul echipării nu e mult diferită.