Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Tudor Geangălă, omul din spatele ADMR, ne-a povestit mai multe despre competițiile de enduro și de downhill ce vor fi organizate în 2018 în România. Există ceva noutăți, așadar vă invit să le parcurgeți în cele ce urmează, alături de calendarul competițional, disponibil la finalul interviului.
1.Buna Tudor! Mă bucur că stăm din nou de vorbă. Spune-mi te rog, de ce apar mai puține competiții în calendar?
Cred că numărul competițiilor din calendarul gravitațional 2018 reflectă obiectiv realitatea cu care ne confruntăm: o scenă care mai are ceva de crescut până să ajungă la maturitate. Nu este primul an în care numărul de evenimente scade considerent față de sezonul anterior. Acest fenomen s-a întâmplat și în trecut, are un caracter ciclic. Un an avem număr record de evenimente, anul următor descoperim că se mai organizează jumătate din ele. Nu știu dacă poate spune cineva cu precizie matematică de ce se întâmplă acest lucru.
Părere mea este că la mijloc este un cumul de factori:
- organizarea de evenimente deși nu este rocket science, implică punerea cap la cap a mai multor elemente din care o bună parte nu țin strict de organizator (conjunctură economică,birocrație, probleme de logistică vitale în buna desfășurare a unui eveniment – ca exemplu putem lua situația de la Mogoșa unde instalația de transport pe cablu intră într-un proces de revizie/modernizare care se întinde pe o perioadă de timp mai mare decât cea anticipată);
- evenimentele sunt făcute din pasiune și strict bazat pe voluntariat dar fără suficiente eforturi depuse in direcția atragerii de fonduri, fapt care generează uzura mare pe oamenii din organizare. Important este de menționat că acest lucru se aplică atât în cazul echipei de organizare a cupelor cât și pentru mine. S-au făcut progrese importante în ultima vreme însă a rămas încă multă treabă de făcut.
- lipsa unor echipe de organizare în care responsabilitățile se împart la mai multi oameni – nu sunt puține situațiile în care 1-2 oameni duc în spate tot ce presupune organizarea unui eveniment. Pe toate planurile.
Evenimentele din calendarul anului trecut care nu se țin în 2018:
- Dorna Xtrem – Downhill – organizatorul ne-a comunicat că din pricina lipsei de susținere din partea administrației locale și a conducerii transportului pe cablu evenimentul nu se va mai organiza anul acesta (imposibilitatea de a ajunge la un numitor comun). Drept factor compensator se va organiza un concurs de Downhill cu același format și standard organizatoric la Bistrița.
- Cheile Grădiștei – Downhill – costurile organizatorice sunt relativ ridicate și în condițiile în care au intrat în vigoare schimbări legislative nefavorabile privind sponsorizările, ne aflăm în incapacitatea de a strânge bugetul necesar organizării evenimentului.
- Ciucaș Enduro – echipa de organizare ne-a comunicat că vor lua o pauză în 2018, evenimentul urmând a fi reluat din 2019. Mai multe detalii într-un comunicat ce urmează a fi postat pe pagina organizatorului.
- Thermal Enduro – resursele umane insuficiente au pus organizatorul în situația de a renunța la organizarea evenimentului pentru anul în curs.
Evenimente din calendarul curent care prezintă un grad de incertitudine:
- Mogoșa – Downhill – nu se cunoaște data de finalizare a procesului de modernizare a instalației de transport pe cablu (se schimbă cablu).
- Cluj – Downhill – stabilirea anumitor aspecte de infrastructură durează mai mult decât s-a anticipat inițial. Vă ținem la curent cu evoluția lucrurilor.
Știu că interviul a început cu trecerea în revistă a evenimentelor care nu se vor organiza în 2018 însă sunt și o mulțime de lucruri bune care se întâmplă.
2.Cum ați stat la capitolul participanți în 2017 și ce medie estimați pentru competițiile din calendar?
Numărul de participanți în cupe cât și la categoria Hobby a crescut. Creșterile se datorează numărului mai mare de evenimente dar și popularității în creștere a cupelor.
Lucrurile stau după cum urmează:
- CNE – participanți unici – 218 vs 162, 35% creștere 2017 vs 2016
- CND – participanți unici – 217 vs 148, 47% creștere 2017 vs 2016
- CNE – nr total participanți – 417 vs 202, 106% creștere 2017 vs 2016
- CND – nr total participanți – 457 vs 376, 22% creștere 2017 vs 2016
- CNE a adunat 68 concurenți licențiați, în creștere 66% față de 41 în 2016
- CND a adunat 118 concurenți licențiați, în creștere 46% față de 81 în 2016
3.Care consideri că vor fi cele mai populare evenimente din CNE și CND?
Cred că fiecare organizator lucrează din greu pentru evenimentul său iar preferințele concurenților sunt variate.
4.Din câte am auzit, etapa de la Sinaia de anul acesta este mai specială. Ne poți detalia?
Da, este foarte specială. Evenimentul este la cea de a 3-a ediție, este pentru a 2-a oară Campionat Național de Downhill și pe lângă concursul de copii introdus sezonul trecut am adăugat și un concurs de trial. Este vorba de etapa cu nr. 2 din prima ediție a Cupei Naționale de Trial.
Aceasta nu este singura surpriză, Sinaia este programată pentru a fi etapa cu nr.1 din prima Cupă Balcanică de Downhill (Balkan Downhill Cup). Aici trebuie spus din capul locului că BDC este un proiect complex și care prin natura sa multinațională are de trecut importante obstacole ce țin de organizare internă. Țările angrenate în acest demers alături de România sunt: Bulgaria, Grecia, Macedonia, Cipru, Bosnia și Herțegovina. Lista nu se oprește aici însă după cum spuneam, este un proiect amplu și chiar dacă Adunarea Generală a Uniunii Cicliste Balcanice a dat încă din Februarie undă verde organizării acestei Cupe pentru anul 2018, sunt încă multe detalii de pus la punct. Având în vedere aceste interdependențe ce ne pot da oricând planurile peste cap, încercăm să păstrăm comunicarea acestui eveniment la un nivel mediu, însă vă ținem la curent cu tot ceea ce se întâmplă. Putem relua cu drag discuția în următoarea lună și intra în mai multe detalii concrete pe măsură ce proiectul va lua o forma finală.
5.Reșița va rămâne în continuare Campionat Național?
Reșița nu a fost Campionat Național anul trecut ci acum doi ani. Anul trecut trebuia să fie Poiana Brașov dar evenimentul a fost anulat pentru că nu puteam asigura nivelul organizatoric dorit.
Ce pot spune însă despre Reșița este că acolo sunt o mână de oameni destoinici care din 2013 ridică an de an ștacheta și ne arată cum se face treaba. Acolo s-a organizat primul concurs de enduro din țară, apoi primul Campionat Național, tot acolo te duci și concurezi timp de 2 zile pe 8 trasee iar în 2018 Metal Enduro face parte din Enduro World Series – Official Qualifier Events. Tot respectul pentru Cătălin Gavrilă și oamenii de la Bike Attack Reșița și jos pălăria în fața modului în care fac lucrurile și mai ales în fața atitudinii modeste pe care o au. Cred că avem cu toții de învățat câte ceva din ce se întâmplă la Reșița.
6.Ce ne poți povesti despre includerea în calendar a competițiilor de trial? Cum ați luat decizia?
Trialul merită mai multă expunere, evenimentele de downhill și enduro vrem să fie cât mai atractive pentru spectatori, acestea au fost premizele. Cred că aducând împreună aceste discipline nu poate să fie decât benefic pentru toată lumea. O parte din logistică este comună deci aici discutăm de o optimizare a costurilor. O altă treabă foarte faină mi se pare faptul că organizând și concursuri pentru copii în paralel (și veți putea vedea că vom pune tot mai mult accent pe dezvoltarea ciclismului pentru copii) dăm evenimentelor o dimensiune mai mare decât cea de un simplu concurs. Cred că a avea mai multe concursuri la mai multe discipline e un prim pas și pentru spectatori e per total mai atractiv formatul acesta de eveniment. Treabă bună pentru toată lumea. Sunt de părere că disciplinele care nu sunt olimpice și care suferă de subexpunere sau număr mic de practicanți, se promovează foarte bine una pe cealaltă dacă le aduci împreună sub același eveniment. Poate fi o modalitate bună de a porni lucrurile.
Pe parte de Trial lucrurile sunt coordonate de Levente Ianosi. Levente este din Bistrița, concurează din 2002 și face casă bună cu Mihai Hunyadi de la Bistritz Bike Shop, coordonatorul cupelor de Enduro și Downhill. L-am rugat pe Levente să ne spună câteva cuvinte despre proiect din perspectiva omului care știe cel mai bine care e treaba cu Trialul.
Cum a pornit toată treaba cu Cupa Națională de Trial?
- Inițiativa a pornit de la ideea de a promova sportul ăsta, că e pe ducă. Sunt tot mai puțini rideri care se mai dau și ne-am gândit că dacă o să încercăm sa organizăm cupă națională și campionat național pe diferite categorii de vârstă, atât pentru copii cât și pentru seniori, să se mai miște un pic lumea să vadă ideea de trial pentru că este un sport care prinde foarte bine la public. Un sport atractiv care pe lângă cele două sporturi gravitaționale, downhill și enduro, poate avea evenimente organizate în centrele marilor orașe, pe pietonale și prinde mult mai bine pentru public ca celelalte sporturi. Astfel evenimentele de Trial vor avea loc în paralel cu evenimente gravitaționale, în cadrul etapelor ușor accesibile publicului.
La ce să ne așteptăm?
- Lumea ar trebuii să se aștepte la un show pentru că ideea de Trial se folosește foarte mult la show-uri, la acrobații pe biciclete. Dă bine ca și spectacol pentru oameni, iar din punct de vedere tehnic elementele nu sunt unele dificile ci mai degrabă unele spectaculoase.
Care este miza?
- Vrem să atragem cât mai mulți copii să se apuce de Trial și în timp să reușim să formăm un lot național care să reprezinte țara la diferite concursuri, și de ce nu și la campionatele mondiale.
Cam asta ar fi în mare.
7.Se va schimba ceva în regulament pentru sezonul viitor?
Nu avem schimbări majore. Principala schimbare este cu privire la categorii unde acestea au fost redenumite. Spre exemplu Elite devine Masculin 19-29 iar Masters devine Masculin 30-39. Denumirea categoriilor este dată acum de sex + categoria de vârstă căreia i se adresează. Am făcut această schimbare din mai multe considerente din care cele mai importante ar fi:
- Sportivii care concurează în aceste categorii sunt preponderent amatori și nu sportivi licențiați UCI. Chiar dacă în prezent categoriile nu fac diferențe între tipul licenței, pe viitor structura se va schimba iar noi este bine să ne mișcăm în avans.
- În eventualitatea în care începem să avem evenimente UCI s-ar naște o confuzie. Pentru a participa la categoria Elite într-un eveniment UCI ai nevoie de licență UCI, nu licență de sportiv amator, cum au 90% din rideri în prezent. În acel moment va fi dificil să explici riderilor de ce ai 2 categorii Elite. Și aici ne gândim și la riderii străini.
- La nivel de FRC anul acesta a avut loc o restructurare a categoriilor de amatori la nivel de șosea și mtb endurance în sensul că toate categoriile de amatori au fost comasate în una singură (cum avem în gravity categoria Hobby unde participă amatori de toate vârstele și ambele sexe). Astfel, dacă la aceste discipline vrei să concurezi la categoria ta de vârstă, ai nevoie de licență UCI. Disciplinele de mtb gravitațional au fost cu un pas înainte, având deja amatorii comasați într-o singură categorie încă de acum 2 ani. Pentru că numărul de cluburi sportive care activează în zona aceasta este unul mic și pentru că niciunul din evenimentele din calendarul competițional nu este UCI, participarea la categoria de vârstă este condiționată de existența unei licențe, de orice fel, nu de una UCI. În ograda noastră putem să facem lucrurile într-un ritm mai lent, unul care să se muleze pe provocările specifice acestei scene. FRC este motorul sportului de performanță iar oamenii care sunt la conducere au înțeles că disciplinele gravitaționale au nevoi diferite. Astfel avem susținerea necesară pentru a dezvolta scena gravity într-un ritm sustenabil.
O altă modificare este apariția categoriile Masculine 40-49 și Feminin 15-18. Ca regulă generală pentru deschiderea unei categorii rămâne minimul de 5 concurenți.
8.Care sunt restul de noutăți pentru 2018? Chiar dacă n-ar mai fi surprize, poți divulga câteva dintre acestea?
Spuneam mai sus că se întâmplă și multe lucruri bune. Poate că nu sunt toate o surpriză, poate unele par chiar banale, as vrea să înșir însă câteva care nu sunt nici mici și nici întâmplătoare și care sunt rezultatul mobilizării noastre colective, ca scenă:
- În 2017 a apărut primul lot național gravitațional și a făcut primele deplasări la competiții internaționale. Și da, deplasările au fost făcute din bugetul FRC. În 2018 lotul național are în program alte 5 deplasări la Cupa Europeană, 2 cantonamente și participarea la Campionatul Mondial de la Lenzerheide.
- Lucrurile se mișcă în partea gravity după ritmul pe care îl dăm noi. Nevoile scenei sunt înțelese și adresate în consecință. După posibilități, evident. Vi se pare un lucru perfect normal? Este, dar e de reținut că lucrurile nu au fost așa mereu și nu ar fi stat astfel fără mobilizarea colectivă din ultimii ani. Respectele mele celor care au vrut o schimbare și au făcut ceva în sensul ăsta.
- Avem o federație care vrea să fie competitivă în toate disciplinele, nu doar cele olimpice. Începând din 2018 evenimentele din Cupele Naționale precum și Campionatele Naționale primesc finanțare de la FRC. Și spun asta pentru că finanțarea nu face diferențe între discipline. Toate etapele de Cupe Naționale sunt tratate la fel. Rezolvă finanțarea aceasta problema banilor? Nu. Dar ajută și este un început promițător.
- Avem finanțări pentru mai multe evenimente decât putem organiza. Da, fix așa. Bugetate sunt 12 evenimente, noi avem în calendar 8. Sumele de bani nu pot fi realocate deci exista în prezent bani de la MTS pe care noi nu îi putem folosi. De ce este treaba asta bună? În viziunea mea, pe măsura ce finanțarea va crește, nu doar că va conduce la un calendar competițional mai stabil dar poate duce și apariția de noi evenimente. Adică o sa apară organizatori noi, iar competiția apărută între organizatori va naște evenimente mai bune.
Cred că e important să vedem realitatea obiectiv. Cu rele dar și cu bune. Suntem la început de drum, se pot face lucruri foarte faine dar este nevoie de timp și este nevoie de resurse umane care au know how în domeniu. Avem acum în mână niște unelte cu care putem să construim lucruri faine, doar că uneltele acestea nu construiesc nimic de capul lor. 😉
Downhill
Bistrita – 19-20 Mai
Sinaia – Campionat National – 26-27 Mai
Cluj – 11-12 August
Baia Mare – 18-19 August
Harghita – 25-26 August
Enduro
Bistrita – 14-15 Aprilie
Harghita – 8-9 Septembrie
Brașov – Campionat National – 22-23 Septembrie
Reșița – EWS Qualifiers Round – 6-7 Octombrie
Trial
Bistrița – 14 Aprilie
Sinaia – 26-27 Mai
Bistrița – Campionat National – 15 Septembrie
Brașov – 22-23 Septembrie
Reșița – 6-7 Octombrie
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Salut freerider in legatura cu o intrebare in cadrul concursului de enduro din poiana brasov,la categoria hobby pot participa copii de 13 ani?E singura categorie la care nu iti trebuie legitimație