Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
De ceva timp încoace, câteva anomalii fac ca piața de biciclete din România să fie una atipică. Două probleme mari și late sunt cele cu care se confruntă atât clienții cât și magazinele. Am stat de vorbă săptămâna aceasta cu Ionuț Iordache de la Bike Nature, care s-a oferit să povestească mai multe pe această temă din cealaltă parte a tejghelei, dat fiind faptul că diverși clienți nemulțumiți își exprimă peste tot punctul de vedere. Așadar, oferim dreptul la cuvânt pentru unul din reprezentanții magazinelor.
1.Salut Ionuț! O să trec direct la subiect. Explică te rog pe înțelesul tuturor, de unde există aceste diferențe de preț între magazinele din afară și cele de la noi.
Salut Dragos! Personal consider ca aceasta diferenta de preturi, vine din diferenta de volum dintre piata noastra si cea din tarile in care fenomenul este mult mai dezvoltat. Se pare insa ca si piata noastra este pe drumul cel bun, in sensul ca exista crestere, si spre deosebire de anii trecuti, de vreo doi ani, a inceput sa se reflecte si in preturile componentelor. Am inceput sa putem oferi preturi competitive la anumite branduri de componente, comparabile cu site-urile din Germania sau Anglia. Chiar de curand ma uitam pe un site binecunoscut din Anglia, facand o comparatie intre preturile franelor Shimano.
PRETUL RECOMANDAT al unei frane Deore XT M8000, cica ar fi fost de aprox. 140 Euro, iar acum ar fi redus la 89.99 euro. Teoretic salvezi 35%!!! Numai ca, mai toti din acest business, stim ca Shimano nu are o politica de preturi recomandate. In fine… pretul aceleiasi frane, acum in Romania, fara discount, este de aprox 100 Eur. Deci o diferenta de doar 10 Eur, intre un produs cu discount pe site-ul din Anglia si pretul aceluiasi produs, fara discount, in Romania. Am verificat si pe ceva site-uri din Germania, si e cam acelasi lucru. Se pare ca nu doar pe malul Dambovitei se foloseste aceasta metoda de marketing iluzorie.
Ca o fi mult sau putin 10 Euro, depinde de fiecare, dar avand in vedere ca acum doi ani, pretul nostru de achizitie era mai mare ca pretul de pe site-uri, cred ca incepem sa stam bine. Plus ca de regula clientul beneficiaza de montaj gratuit pentru majoritatea componentelor achizitionate din magazin, deci diferenta tinde sa se reduca consistent.
2.Cum poate fi depășită această diferență de prețuri și ce ar trebui să facă importatorii sau producătorii pentru a reglementa situația?
Din ce observ, importatorii si retailerii nu au foarte multe optiuni. Cred ca decizia este a producatorilor si aici ma refer la politicile de discount oferite importatorilor, in functie de volumul vandut, discount ce, de regula, se reflecta in pretul final la consumator. Urmand aceasta politica, tari ca Romania, in situatia economica actuala, nu vor avea niciodata vreo sansa la preturi mai bune ca ale germanilor spre exemplu. Pana la urma cine este vinovat ca traim si activam intr-o tara cu putere relativ mica de cumparare?
3.Ești convins că acesta este motivul (n.r. diferența de prețuri de pe diferite piețe) pentru care mulți afirmă că a fi patron de magazin de biciclete înseamnă să ai un trai foarte bun?
Cu totii ne dorim un trai mai bun. Nu vad ce e rau in asta. Un „patron” de bikeshop ar trebui sa poarte pantofii gauriti ? Pe de alta parte nu cunosc personal pe nimeni in acest business cu bolizi de lux in garaj.
Observ ca se propaga din ce in ce mai mult ideea ca in Romania, preturile sunt mari, pentru ca „patronii sunt niste imbuibati fara scrupule” si ca acestia „practica adaosuri de minim 50%, de regula 100%”. Nici vorba de asa ceva ! Marea majoritate a oamenilor din spatele magazinelor pe care ii cunosc sunt pasionati si incearca sa imbine utilul cu placutul. Ce poate fi mai frumos decat sa-ti castigi painea facand ce-ti place ?
Ideea unei lupte de clasa, anti capitalista, nu-si are locul aici.
In Romania marja este destul de mica pentru un business sezonier, mult mai mica decat cred unii, iar spre deosebire de turismul de sezon, la noi, si in perioada de extra-sezon se platesc salarii, chirii, etc… . Ca o paranteza, am avut un dialog cu un fost proprietar al unui Bike Shop din Anglia, din care am inteles ca noi lucram cu marje foarte mici, comparativ cu magazinele din vest. De aici si posibilitatea lor de a oferi reduceri substantiale in extra-sezon.
4.S-a vorbit mult pe tema asta, unii aparent o privesc în continuare superficial. Cât estimezi (procentual) că reprezintă piața de biciclete furate din vest și vândute local? La o estimare ochimetrică, eu unul aș spune lejer 30%, știi doar, strada este în general un reper bun.
In materie de biciclete scumpe „aduse”, procentual n-as putea spune, dar sunt al naibii de multe, si se pare ca se „aduc” din ce in ce mai multe, chiar la comanda din pacate. Asta chiar este o problema, pentru simplul motiv ca acest fenomen nu aduce plus valoare, ci din contra, distruge. Pe langa faptul ca sunt pagubiti proprietarii de drept ai bicicletelor si industria in sine, din banii proveniti din aceasta activitate ilicita nu se platesc salarii, taxe, impozite, chirii, etc…, cheltuieli ce decurg in mod normal, in orice activitate economica licita.
Se pare ca multi vanzatori de biciclete „aduse de afara” s-au reprofilat de la comercializarea automobilelor SH, la cea de biciclete. Umbla vorba ca un hot este platit de catre vanzator, cu 200-300 Euro pentru fiecare bicicleta furata din Europa si care de regula, pe piata neagra, se vinde cu 1000 Eur.
Rezulta un profit potential de minim 700 euro/bicicleta, sau peste 300%, pentru „antreprenorul” liber profesionist, fara sa datoreze un cent la stat. Din cate stiu, in comertul cu masini SH, se castiga mult mai putin procentual. Plus ca nu mai trebuie sa alergi cu hartii, certificate de inmatriculare, acte de vanzare/cumparare din care reies venituri, teoretic impozabile. Deci este o „afacere” extrem de profitabila pentru toti cei implicati.
Din pacate, si in acest caz, atata timp cat exista cerere, e doar o chestiune de timp pana apare si oferta.
Trebuie sa invatam ca adevaratele chilipiruri se gasesc intamplator, de regula se lasa asteptate si cel mai important, chilipirul nu e „de furat”.
5.De ce nu se implică nimeni pentru a stopa acest fenomen? De ce toți vorbesc despre eventuale soluții însă lucrurile rămân în pom? O duc de fapt atât de bine magazinele și importatorii din România încât să nu le pese de pierderile generate de furăciuni?
Cu totii incercam sa ne implicam in stoparea sau macar in reducerea acestui fenomen, numai ca momentan nu suntem foarte organizati, dar suntem pe cale sa trecem la fapte.
Factorul decizional tine de institutiile statului. Noi putem sa punem o oarecare presiune pentru ca institutiile abilitate sa se sesizeze si sa o ia pe fir, iar pentru asta trebuie sa fim organizati. Au fost incercari individuale care din pacate nu cunosc sa fi avut succes.
6.Cum crezi că va fi afectată piața de biciclete pe viitor din cauza bicicletelor furate care intră în cantități importante în țară?
Clienti de „ chilipiruri” exista peste tot, mai ales in economii de tranzitie. Totusi marea majoritate a pietii este sustinuta inca de clientii magazinelor fizice sau online, si cu totii ne dam interesul sa ramana asa, prin politicile de preturi, oferta de produse si servicii. Piata de masini si motociclete furate, cred ca este mult mai mare in cifre, si cu toate astea industria auto/moto nu este afectata. Cel putin nu vizibil. Imi place sa cred ca traim intr-o societate inca responsabila.
7.Câți dintre clienții de biciclete “aduse din Germania” crezi că știu sigur ce cumpără?
Din ce in ce mai multi. Cred ca se creeaza o problema de mentalitate de genul: „ Nu stiu, nu ma intereseaza, probabil ca e furata, dar nu cred ca de la noi, si pana la urma eu sunt doar un cumparator de buna credinta. Daca e furata, n-am furat-o eu”.
Domnilor, hadeti sa nu ne ascundem dupa deget. Este o activitate infractionala ce dauneaza intregii societati. Daca bicicletele nu sunt furate din Romania, nemtii, suedezii sau englezii nu sunt oameni ? Sau noi suntem mai oameni ca ei ? Daca, spre exemplu, am sti ca bicicleta a fost furata ca urmare a unui act de violenta, oare am mai cumpara asa usor? Telefoanele mobile se fura de regula direct de la ureche, adica talharie, si de multe ori victimele sunt agresate si chiar batute, si cu toate astea piata de telefoane furate este infloritoare. Cred ca suntem putin bolnavi din punctul asta de vedere. Mai ales ca avem si pretentii cand vine vorba de drepturi. Vrem lapte si miere, dar sistematic aruncam cu noroi, si ne miram de ce e mizerie pe strada…
Eu chiar nu inteleg cum poate cineva sa dea 5000 lei pe o bicicleta furata. Vorbim de 5000 lei, nu de cateva sute, intr-o tara unde salariul mediu net in 2016 este de 1892 lei. Eu consider ca 5000 lei inca e o suma. Pe de alta parte sustinem ca suntem saraci si nu ne permitem o bicicleta noua. O bicicleta noua de 5000 lei, nu e tocmai un entry level.
Si daca se rupe furaciunea sau iti este confiscata de proprietarul de drept? Daca iti asumi riscul, inseamna ca nu o duci tocmai rau cu banii. Oricum, observ ca in proportie de 90%, bicicletele furate cu dotari de top, cumparate cu 5000 lei, sunt utilizate aproximativ la fel ca cele de 2000 lei. Dar ai Fox? Ai! Ai Dura Ace? Ai! E de carbon? E! E potrivita dimensiunea cadrului? Merge! Intelegi ceva din geometrie, sau simti diferenta dintre carbon si otel Hi-Ten? Ce e aia?
In opinia mea, de multe ori se apreciaza cantitativ si nu calitativ, si pe termen scurt, nu mediu, nu lung. Si e pacat.
Din pacate avem de a face cu situatia asta aproape zilnic, dar inca speram ca vom deveni cu totii mai buni si mai responsabili cu noi insine si cu tot ce ne inconjoara.
Mulțumesc pentru timpul acordat!
Si eu iti multumesc pentru invitatie !
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Sa ne spuna si noua Ionuț Iordache, de ce frana Shimano Saint M820 la bike nature este 970RON pe fata si 970 pe spate cand pe bike discount sunt 111 EUR bucata. Nu este deloc vorba de preturi nesimtite si de jecmanirea clientilor in vederea obtinerii de profit peste noapte. Sa ghicesc… 10%.
Salut Vlad !
Cu scuzele de rigoare, site-ul nostru nu este actualizat. N-am mai lucrat la el din toamna, de cand pregatim o platforma noua care va fi gata in curand. Acum o frana Saint e undeva pe la 700 lei in Romania, iar pe bike-discount este 132,90 Eur. Este inca diferenta, dar mai mica. Nu toate componentele au momentan preturi competitive cu preturile de pe site-urile din vest si tocmai asta speram, ca pe viitor se vor mai regla lucrurile. Deja in unele cazuri sunt preturi comparabile, in altele nu. Acum 2 ani nici nu incapea discutie. Daca tu crezi ca scopul este de a jecmani, te invit cu mare drag la noi la magazin, unde vei avea ocazia sa vezi cum se desfasoara o zi de lucru si sunt sigur ca iti vei schimba impresia.
Cu tot respectul pentru Ionut eu spun ca am ales o bicicleta sh de pe un site din Ro
si care nu a fost 5000 ron,sa fim sinceri romanii cu bani sunt putini si nu multi isi permit sa dea 5000 ron pe o bicicleta .
Problema e in educarea clientului.De pilda eu la achizitie m-am uitat la pret (1100 ron pt o Merida de 29 cu frane Shimano,schimbator Shimano XT ,insa cu anvelope care ating la bratele spate ,furca mai slabuta etc).
Cel mai simplu e sa verifici seria bicicletei sau sa ceri vanzatorului niste acte de provenienta,daca este sh bicicleta poate fi gasita dupa serie foarte usor.
De asemenea la romani eu cred ca oricat s-ar vinde un produs,exista o oarecare calicie a vanzatorului roman sa creasca preturile versus vest.
Respect !
Alexandru, poate ca nu am fost destul de concis. Cand vorbeam de biciclete de 5000 lei, nu ma refeream la orice bicicleta SH, ci la biciclete eventual de carbon, model 2016, noi, sau aproape noi, care de regula au pretul cuprins intre 2500-8000 de euro, si pe care le gasesti pe OLX sau prin targuri la 1000-1500 Eur. Astea nu sunt simple biciclete second hand. Tu cu cat ti-ai vinde bicicleta dupa o luna de utilizare ? Daca ai cumparat-o cu 7000 lei, crezi ca ai fi dispus sa o vinzi cu, sa zicem, 3000 lei ? La asta ma refeream. Nu am absolut nimic cu piata de biciclete SH, atata timp cat sunt intr-adevar SH si nu furate, si nu cred ca este cineva care sa fie impotriva, ci din contra. De regula o bicicleta SH, face loc unei biciclete noi, in sensul in care vinzi bicicleta veche pentru a cumpara una noua, mai performanta, mai avansata tehnologic, etc… iar bicicleta SH are si ea nevoie de intretinere ca orice alta bicicleta. Este simplu sa ceri actele vanzatorului, numai sa vrei 😉 .
Pe Bike24 preturi sunt muuuuult mai bune cu tot si transport inclus, aici plus diferenta asta de pret mai platesti si transport courier deci…..
Daca patronii de magazine ar vrea sa-si protejeze afacerea si sa nu intre intr-o competitie (din care vor pierde) cu hotii si samsarii au suficiente mijloace.
De ex, vad ca dl. Iordache vinde Merida de strada. De ce nu isi acorda 15 minute pe zi (sau la 3 zile) sa dea un search pe siturile de vanzari din Romania si sa vada ce cursiere Merida de top se vand pe acolo. Si dupa aceea sa dea un telefon si sa intrebe, ca un potential client, de acte si provenienta. Dupa care, in functie de raspuns, sa actioneze in consecinta. Nu-i spun eu cum.
Si dl. Iordache ar trebui sa stie ca orice cursiera Merida „aproape noua, cu zgarieturi de la transport” de top vanduta la 50% din pretul normal inseamna o cursiera de 2000E care ii zace in magazin!
Basilicus, crede-ma ca nu am facut o singura data acest lucru, si nu sunt singurul. Ce crezi ca s-a intamplat ? Fix nimic.
Chiar am prins si un hot in fapt, pe care l-am dat pe mana politiei. Si tot nimic s-a intamplat. Am depus inclusiv plangere, au trecut vreo 2 ani de atunci si nici un semn.
Te cred, si sunt fericit ca ai facut asta. Dar nu te opri!
Si inca ceva…haios sa zicem. Chem politia, pentru ca niste dubiosi au parcat un scuter dubios, neinmatriculat, seara fix in fata magazinului nostru. Vine politistul dimineata si aproape ca imi da mie amenda, pe motiv ca l-am chemat degeaba, ca scuterul nu ocupa tot trotuarul, etc… Cu greu am reusit sa-i explic ca eu l-am chemat, nu pentru ca ma deranja prezenta fizica a scuterului, ci pentru ca m-am sesizat ca cetatean responsabil cu referire la scuterul neinmatriculat, si la dubiosii care ne tot dadusera tarcoale cu o seara inainte, in ideea in care ii pot identifica cu ajutorul sistemului nostru de supraveghere, etc…
Asta s-a intamplat acum aproximativ doi ani, fix in perioada in care au fost sparte vreo doua magazine de biciclete din Bucuresti. Despre ce vorbim ?
Te cred din nou! Dar asta e situatia si daca voi, cei din bussines, va dati batuti, cine crezi ca va face ceva? Daca voi bagati presiune, cu siguranta se va intampal ceva!
Nu renunta nimeni. Asta este si motivul pentru care am acceptat invitatia lui Dragos. :). Cu totii traim intr-o societate si in niste vremuri care poate nu sunt 100% pe placul nostru. Daca nu facem nimic, nici nu se schimba nimic. Stii cum e speranta moare ultima :D.
Unora le pasa mai mult:
http://www.dirtbike.ro/mag/bicicletele-furate-un-flagel-ce-spune-industria-1
Evident ca as cumpara din romania daca preturile s-ar apropia. Nu neaparat pentru montaj, ca deh, daca dau 1000RON pe frane, normal ca o sa vreau sa le montez eu ca doar sunt jucariile mele. Este o intreaga placere in asta. Daca ar fi o diferenta de undeva sa zicem 3-4-5% fata de pretul de afara evident ca as cumpara de aici.
Am vazut ca piata se indreapta in ultima vreme, dar totusi sunt discrepante destul de mari la unele componente.
Sper sa nu te supar Ionut, dar piata online a inceput sa creasca in ultimii ani si in Romania, ce-i drept costa ceva bani, dar eu ca si client prefer sa caut intai pe internet pretul unei componente si apoi sa merg in magazin. Daca pretul online nu este actualizat si este foarte mare comparativ cu alte magazine, m-ai pierdut din start ca si client.
Probabil vorbesc prostii, dar cred ca piata din Romania ar trebui sa se concentreze mai mult si sa ofere preturi competitive la accesorii si echipament (imbracaminte, incaltaminte, etc). Eu ca si client nu as comanda online niciodata asa ceva. Prefer sa probez sa sau sa vad produsul inainte daca este de calitate sau nu inainte de a cumpara.
Bike Nature e un magazin online de tipul ” pe de afara-i vopsit gardul, inauntru-i leopardul „.
Pe site-ul lor e feerie camd ii suni, NU AU MAI NIMIC IN STOC. I-am sunat personal cand am vrut sa-mi cumpar o bicicleta noua si au dat-o in SF-URI…
Crezi ca in 80mp incape tot ce este pe site ? Sunt doua lucruri separate. In magazinul online este toata oferta, iar in magazinul fizic se afla ce consideram ca se ruleaza mai bine pentru a plati chirii, salarii etc…E adevarat ca din cand in cand este si un soi de leopard alb cu pete negre prin magazin, dar avem grija sa fie hranit bine inainte de a-l aduce, asa ca e bland si nu musca. 😉
poate ar trebui sa cautam mai mult….exista un magazin in Romania ce vinde Shimano cu acelasi pret ca bike-discount.de
in rest, sper ca nu te-a costat nimic interviul 😉 succesuri
🙂 Tocmai asta spuneam si eu. Piata incepe sa se indrepte si speram sa fie continua tendinta. Castiga toata lumea 😉