Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
În decembrie anul trecut, anunțam că urmează să publicăm un interviu cu FRC pentru a afla care mai este situația la nivelul Federației. Voiam să știm care sunt reușitele lui 2017, dar și proiectele care nu s-au materializat. Am anunțat de asemenea, că în afară de întrebările noastre, toți cititorii Freerider pot adresa întrebări la care vor răspunde oficialii din FRC. Am discutat cu Traian Goga, secretarul general al FRC.
Freerider – Cum stă Federația cu banii? S-au deblocat conturile? Ne putem aștepta la investiții în evenimente sau alte proiecte?
Traian Goga – Eu cred că stă bine, poate chiar puțin peste așteptările mele, iar asta datorită unei echipe de conducere implicată și a multor cluburi și persoane care nu au ezitat sa puna umărul pentru dezvoltarea acestui sport, înțelegând punctul în care se alfă și aspirațiile curente.
Conturile sunt funcționale, am plătit datoria cea mai mare în 2017, cea către ANAF, precum și altele mai mărunte, cheltuind în total circa 85.000 de euro pentru toate acestea. Din păcate, sursele proprii de venituri, pe care le putem îndrepta spre investiții, sunt acum subiectul unei popriri înființate de Bellotto Impex SRL, producătorul de echipament de ciclism. În anii în care finanțarea a lipsit, adică 2014-2016, această firmă a furnizat echipament către FRC pentru loturile naționale, cu promisiunea de a plăti datoria după ce Federația își revine din punct de vedere financiar. Propunerea noastră către ei a fost că ne vom achita datoria până în luna octombrie 2018, deoarece în 2017, așa cum spuneam mai sus, am plătit circa 85.000 de euro pentru restanțe. Eu spun că a fost o propunere decentă și, mai ales realistă, deoarece către Bellotto trebuia să plătim 26.000 de euro. Am făcut apel la înțelegere din partea lor, dar se pare că nu am avut succes.
Cât privește proiectele, vrem să ducem mai departe cupele naționale, cu o susținere financiară mai mare îndreptată către organizatori și să stimulăm în special cluburile membre cu atenția îndreptată spre categoriile de copii, cadeți și juniori. De asemenea, vom aplica pentru crearea unui lot olimpic de ciclism în vederea participarii la Tokyo 2020 și plănuim să avem mai multe competiții cu loturile naționale. Planurile sunt mai multe, într-adevăr, dar vom vorbi despre acestea pe măsură ce putem începe derularea lor. În același timp, nu cred că e nevoie de mari noi proiecte, ci e de ajuns să le continuăm și să le perfecționăm pe cele deja derulate.
Freerider – Am înțeles că vom avea Turul Ciclist al României în 2018. Cum se va implica Federația în organizarea concursului?
Traian Goga – Da, Turul României va reveni începând cu acest an și pot zice că e un mare câștig. Implicarea Federației va fi de organizator al acestui eveniment, cu toate aspectele pe care le presupune această ipostază. Practic, ne vom ocupa de tot, de la avize, până la design grafică, colaborând cu persoane avizate din fiecare domenii. Traseul va pleca din Alba Iulia și se va încheia la București, cu o etapă desfășurată integral în Capitală, având cinci zile de cursă.
Freerider – Care sunt obiectivele reușite în 2017?
Traian Goga – Implementarea Cupei Naționale a României la MTB XCO, XCM și Ciclocros, 2 titluri balcanice + alte 7 medalii, organizarea Campionatelor Balcanice de Șosea pentru Juniori și Cadeți, prima cursă cu echipa națională feminină de senioare, prima participare la Festivalul Olimpic de Tineret European, prima participare la Jocurile Francofoniei, numirea lui Eduard Novak în Comisia de Paraciclism a Uniunii Cicliste Internaționale sunt primele succese care îmi vin în minte.
Am reușit să participăm la campionatele europene și mondiale, atât la șosea, cât și la XCO, echipa națională de downhill a făcut prima deplasare după mult timp, dacă nu cumva chiar prima vreodată, și în egală măsură semnificativ a fost că s-au pus bazele unui corp solid de arbitrii, mai ales la mountain bike.
Freerider – Care sunt obiective neatinse, dar planificate pentru anul trecut?
Traian Goga – Nu am reușit, în 2017, materializarea Cupei Naționale a României la Șosea și nici a celei pentru copii la mountain bike. De asemenea, neorganizarea campionatelor naționale de velodrom se încadrează aici.
Freerider – Ce planuri realiste există pentru 2018?
Traian Goga – În completarea celor spuse mai sus, adaug că va trebui să facem mai profesionist și mai bine proiectele deja demarate. Concret, cupele naționale merg mai departe, loturile vor avea o activitate mai bogată și doresc să accelerăm digitalizarea mijloacelor Federației, începând de la un nou site, până la licențiere făcută on-line și chiar un fan shop.
Freerider – Se poate implica Federația în a face mai vizibil ciclismul în cadrul emisiunilor sportive la televiziunile destinate maselor?
Traian Goga – Din punct de vedere al comunicării cu mass-media, am fost și suntem deschiși și chiar pro-activi. Desigur, rămâne și la latitudinea acestora să constate oportunitatea de a difuza astfel de știri și să purceadă la materializarea materialelor informative. Oricum ar fi, cred deja că s-a format o audiență serioasă în privința acestui sport, indiferent de nivelul despre care vorbim, iar pentru pătrunderea în cât mai mult spațiu de emisie e nevoie în continuare de aceleași eforturi susținute din partea Federației și a celor care organizează evenimentele. Nu în ultimul rând, putem vorbi și de doza de interes pe care reprezentanții insituțiilor mass-media o manifestă față de acest sport, lucru pe care aceștia îl stabilesc de unii singuri.
Timotei Păcurar – De ce se fac angajări la FRC fără un concurs public și se pun acolo oamenii celor din conducere.
Traian Goga – Toate angajările făcute la Federația Română de Ciclism au respectat prevederile Codului Muncii, motiv pentru care în finanțarea publică primită de la Ministerul Tineretului și Sportului au fost bugetate aceste posturi salarizate.
Timotei Păcurar – De ce nu sesizează nimeni conflictul de interese cu funcțiile ce le ocupă domnul Răzvan Jugănaru?
Traian Goga – Răzvan Jugănaru ocupă o singură funcție, aceea de antrenor federal, care are principalul rol de a coordona activitatea selecționerilor loturilor naționale. Atribuțiile sale se pot citi în Regulamentul de Organizare și Funcționare al FRC, la partea privind Comisia Tehnică, disponibil pe site. Nu găsesc un conflict în a avea o persoană care provine din acest sport, îl cunoaște foarte bine și are și studii în domeniu, într-o poziție unde își poate pune în valoare toate aceste atribute, sub parametrii stricți ai unui regulament.
Delcea Alexandru – De ce FRC nu folosește canalele de comunicare pe care le avem și frecventăm cu toții, ca să atragă copii și tineri către acest sport?
Traian Goga – Comunicăm activ pe Facebook, pe Twitter și Google+, avem un site relativ decent actualizat cu știri și informații de interes. Personal, nu cred că doar activitatea pe canalele de comunicare frecventate de toți e suficientă pentru a aduce copiii și tinerii către acest sport. In ceea ce privește copiii, am lansat de doi ani deja Cupa României la șosea, avem campionate naționale, atât la șosea, cât și la MTB. Desigur, ar mai fi multe de făcut și probabil ar trebui un articol întreg doar pentru a detalia diversele planuri de acțiune.
Eugen Harasim– Ce are de câștigat un copil făcând Ciclism de performanta (în România n.r.).
Traian Goga – „Sports builds character” spun americanii în legătură cu orice sport. În primul rând, pentru că îl practică atunci când se formează ca persoană, are de câştigat calități motrice îmbunătățite, un organism dezvoltat armonios, încredere în sine, capacitate de interacțiune cu cei din jur, capacitate de lucru în echipă etc. La fel de important este și că, mergând pe șosea, învață mai bine conduita rutieră, lucru care îi va fi util când devine șofer, crescând astfel siguranța pentru el și pentru cei din jurul său. Mai trebuie amintit și faptul că sunt șanse mai mari să folosească bicicleta în scop de deplasare, ceea ce contribuie la eforturile ecologice regăsite în întreaga societate contemporană.
Adrian Valentin Bratucu – există o strategie clară de încurajare a acreditării amatorilor?
Traian Goga – Am plecat de la licențierea acestei categorii, organizarea campionatelor naționale, iar din 2017, amatorii au propria categorie în cadrul cupelor naționale de ciclism. În 2018 dorim să implementăm un clasament național, care să cuprindă toți amatorii licențiați și rezultatele lor de la cursele din calendarul FRC, în baza acestora făcându-se o ierarhie. Dorim ca în timp categoria amatorilor să devină multidivizionară și să reprezinte punctul de plecare spre categoriile profesioniste, dar în același timp să ofere un mediu agreabil pentru cei care doresc să își păstreze nivelul și sunt pasionați de ce înseamnă pedalat și competiții.
Dragos Stahie – De ce nu sunt niște criterii clare de selecție pentru lotul național?
Traian Goga – Poate e important de spus, de la bun început, că selecția la cel mai înalt nivel va stârni mereu controverse și niciodată nu va avea o rețetă infailibilă. Cele mai importante criterii de selecție sunt rezultatele recente și forma sportivă, care sunt o condiție sine qua non. Momentan, nu a fost nevoie de un sistem de clasificare și selecție al sportivilor, altul decât cele două condiții de mai sus, astfel încât să avem precizie matematică în alcătuirea unui lot. Motivul constă în faptul că efectiv nu sunt suficient de mulți sportivi de nivel înalt între care să alegi, astfel încât să se justifice dezvoltarea unui astfel de sistem în momentul de față. Cu toată lipsa acestor criterii clare, am avut o „recoltă” sănătoasă de medalii la campionatele balcanice de la diferite discipline, precum și la campioante internaționale superioare, iar în viitor, odată cu creșterea numărului de sportivi de performanță și a nivelului lor, va trebui să ne îndreptăm spre un sistem optim pentru selecție.
Andrei Celest – De ce nu se implică FRC în îmbunătățirea infrastructurii pentru bicicliști?
Traian Goga – Conform statutului propriu, în baza căruia funcționăm, nu avem acest prerogativ și nici conform legilor aplicabile. Totuși, am răspuns pozitiv oricăror solicitări de lobby venite din partea ONG-urilor în acest sens.
Eugen Harasim – De ce nu se organizează Campionatele naționale mai târziu de luna iunie ținând cont de faptul ca avem iarna pana în luna martie aprilie și nu se pot face antrenamente pe sosea în perioada rece
Traian Goga – Campionatul de șosea pentru Elite are dată obligatorie ultimul weekend al lunii iunie, data campionatului national de șosea pentru alte categorii, de exemplu pentru juniori și cadeți, putând fi alta. Totuși, trebuie să ne conectăm la realitățile sportului românesc și să admitem că a crea încă un eveniment ar solicita nu tocmai fundamentat bugetul cluburilor.
Adrian Valentin Bratucu – Există aplicații pe fonduri structurale – mă gândesc aici în special la formare profesională pentru arbitrii, manageri de echipă etc ?
Traian Goga – Momentan ne gândim la fonduri structurale pentru dezvoltarea infrastructurii de ciclism (piste cu circuit închis, velodrom, track de BMX etc.). De asemenea, o să accelerăm implementarea cursurilor pentru dobândirea calificărilor profesionale pentru diferitele ocupații, începând din acest an, dar încă nu ne-am gândit la aplicații pentru fonduri.
În încheiere, doresc să le mulțumesc celor cu care am colaborat în 2017, cu bune și cu rele, cu momente mai relaxate sau mai tensionate, cu împliniri sau dezamăgiri, și să îmi exprim gândul că împreună, așa cum suntem, am reușit să progresăm și să dezvoltăm acest sport și această activitate a pedalatului. Vă doresc tuturor mult succes în 2018!
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.