Acum citesti
Headtube conic – avantaje

Până nu de mult, aveam la dispoziție două dimensiuni pentru headtube (țeava frontală a cadrului): 1-1/8 inch și 1.5 inch. Standardul de 1 inch a fost prezent în trecut, iar astăzi nu mai poate fi întâlnit decât pe bicicletele ieftine, de supermarket.

Noile headtube-uri combină cele două dimensiuni, în partea superioară diametrul interior al țevii fiind de 1-1/8 inch iar în partea inferioară, diametrul fiind de 1.5 inch. Unul din avantajele clare ale utilizării acestui de tip de țeavă este rigiditatea sporită. O țeavă în formă conică (tapered) este mai rigidă decât una cilinidrică. De aici decurg și alte avantaje de luat în seamă: precizia în viraje crește, feedback-ul oferit de direcție este mai bun, crește rezistența structurii în acea zonă eliminând mult din riscul de a se fisura țeava inferioară sau superioară a cadrului la îmbinarea cu headtube-ului și nu în ultimul rând, permite utilizarea unei tije de ghidon 1-1/8, adică printre cele mai răspândite.

Mai mult decât atât, secțiunea largă (1.5 inch) a părții inferioare a headtube-ului, permite utilizarea unei țevi inferioare mai groase.

Furca

Nu doar headtube-ul este conic însă, ci și gâtul (steerer-ul) furcii. Nu este o regulă, ci mai degrabă o opțiune. Poți achiziționa o furcă cu gât conic sau o furcă cu gât cilindric. În cazul acesteia din urmă, trebuie utilizat un adaptor, care va completa diferența de la 1-1/8 inch la 1.5 inch. Costul unui adaptor este de aproximativ 20 de euro.

Cuvetele

De asemenea, dacă achiziționezi un cadru cu gât conic, trebuie să iei în calcul și achiziționarea cuvetelor. Acestea pot fi interne sau integrate.

Diferența se poate face vizual, foarte simplu: cuvetele interne au o margine exterioară vizibilă, de aproximativ 1 cm, pe când cele integrate, nu pot fi observate, fiind ascunse în headtube.

Pe traseu

Dacă utilizezi o bicicletă cu gât conic vei remarca mici diferențe pe traseu în ceea ce privește stabilitatea bicicletei. Aparatele noastre de măsurare a rigidității, au relevat faptul că un cadru cu gât conic este mai rigid decât unul cu gât cilindric. De asemenea, îți recomand pentru sporirea controlului, utilizarea unui ax QR 15 pentru prinderea roții de față. Evident, furca trebuie să fie prevăzută cu o asemenea prindere iar butucul roții de față va trebui înlocuit. Dar rezultatul, va fi peste așteptări și vorbim despre o diferență care chiar se simte.

Vezi Comentarii (2)
  • Salutare! Am o Merida big nine 500, model 2019 și cred ca doar un specialist ma poate „lumina”…
    Vreau neapărat o furca fixa, din aluminiu, nicidecum carbon(am 94 kg), pe care sa o montez în acel gat conic(tapered).
    Problema e ca nu știu nici ce furca sa pun, ar fi ceva de la Force dar are gatul drept. Prin urmare, ce adaptor as putea sa ii pun pentru a o monta pe cea cu gat drept în cadrul cu gat conic? Exista furca fixa din aluminiu cu gat tapered?
    Ideea e ca având și o Merida 600, pe 500 as vrea sa o fac mai ușoară, cu o furca fixa și cauciucuri de drum.
    Complicat?
    Mulțumesc!

    • 94 de kg nu sunt mult pentru o furca din carbon de calitate. Pe segmentul de aluminiu nu cunosc variante deoarece nu m-a interesat prea mult subiectul. Stiu ca pe carbon ar trebui sa existe numeroase variante. Furcile de carbon de calitate ar trebui sa aiba specificata greutatea maxima a utilizatorului.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

20 − 10 =