Acum citesti
Este oficial: anul acesta vom avea Cupa Națională de Downhill și de Enduro

Anul acesta a debutat numai cu vești bune pentru industrie, un lucru care ar trebui să ne bucure pe toți cei care luăm parte în acest fenomen. Spre exemplu, este confirmat deja faptul că vom avea o Cupă Națională de Downhill și o Cupă Națională de Enduro, o premieră pentru tărâmul românesc. Mai mult decât atât, un detaliu foarte important, toate acestea se vor întâmpla cu susținerea Federației Române de Ciclism. FreeRider.ro este partener media principal al celor două evenimente.

12920909_1116417481736972_2007232356_n
Foto: Mircea Ignat.

În spatele acestor vești bune se află Asociația pentru Dezvoltarea Mountain biking-ului din România, despre activitatea căreia ai aflat deja într-unul din articolele precedente. Astăzi am primit un comunicat de presă de la ei, din care aflăm mai multe detalii despre cele două Cupe Naționale.

oAdunareCinstitaAsociația pentru Dezvoltarea Mountain biking-ului din România organizează în 2016 prima Cupă Națională de Downhill (CND) și prima Cupă Națională de Enduro (CNE).

Etapa cu nr.4 din CNE este totodată și primul Campionat Național la disciplina Enduro.

Ce presupune organizarea unei cupe?

Organizarea unei serii de competiții care respectă un format organizatoric și un regulament comun și ale căror rezultate se cumulează, de la o etapă la alta, generând un clasament care reflectă evoluția sportivilor pe parcursul unui sezon.

Care este diferența dintre o cupă privată și o cupă națională?

1. În timp ce pot exista oricâte cupe private, titulatura de “Cupă Națională” este oferită de federația responsabilă (în cazul de față Federația Română de Ciclism) unei singure cupe, desemnând-o astfel ca fiind singura cupă oficială la disciplina respectivă.

2. Într-o cupă privată organizatorul este obligat să respecte doar legislația în vigoare, o cupă națională implică respectarea întregului regulament național în vigoare la disciplina sportivă, regulamente în deplină conordanță cu cele internaționale (astfel se poate vorbi de o aliniere certificată a competiției, din toate punctele de vedere, cu standardele internaționale). Acest lucru este important pentru concurenți deoarece obligă organizatorul la respectarea normelor de siguranță, a prevederilor referitoare la cronometrare, punctaj și arbitraj și a altor considerente organizatorice menite să asigure un nivel calitativ ridicat al evenimentelor.

Regulamentul național este stabilit de federația responsabilă, în conformitate cu prevederile federației internaționale, aceasta având rolul de garant al calității evenimentelor organizate. Totodată, competițiile atingând standardele internaționale, își deschid orizontul spre includerea în calendarul internațional, cu beneficiile și implicațiile naturale care decurg din acest lucru.

De ce o cupa națională și nu una privată?

1.  Legitimitatea dată de organizarea unei cupe naționale ajută în discuțiile cu autoritățile locale, sponsorii, partenerii media și ne permite să promovăm inteligent disciplinele gravitaționale punând în prim plan latura lor competițională.
2.   În cazul unei accidentări apărute în desfășurarea unui eveniment parte a unei cupe private, neavizată F.R.C, organizatorul se află în dificultate de a demonstra că au fost respectat normele de siguranță și de organizare în vigoare. Etapele unei cupe naționale sunt prin definiție conforme cu toate aceste norme.
3. Organizarea unei cupe naționale aduce în prim plan nevoia de a dezvolta locurile de dat existente și de a crea altele noi fiind dovada unei comunități active și mature. Lipsa unei cupe naționale demonstrează contrariul.

Calendarul competițional pentru disciplinele de Downhill și Enduro arată astfel:cupa-nationala-downhill-2016s

cupa-nationala-enduro-2016Prevederi downhill:

Din motive de siguranță, parcurgerea traseului la picior (track walk) va fi obligatorie.
Grila de punctaj în cupă este cea folosită în UCI WORLD CUP. Concurenții vor fi punctați și pentru rezultatele din calificări.

Clasamentele naționale vor fi la următoarele categorii: Juniori, Feminin, Elite, Masters.
Categoria hardtail există la nivel de etapă dar nu la nivel de cupă. Ea va avea timpi de plecare separat însă participanții vor fi punctați în cadrul cupei în categoria de vârstă corespunzătoare și nu într-o categorie separată, dată de tipul bicicletei.
Primii 3 finaliști la categoria hardtail vor fi în continuare premiați la finalul fiecărei etape.

Exemplu: Andrei are 19 ani și se dă pe un hardtail. El iese în clasamentul categoriei hardtail pe locul 1 însă corespunzător categoriei sale de vârstă, elite, pe locul 41. Andrei primește premiul special pentru locul 1 la categoria hardtail însă în clasamentul național el este cotat pentru locul 41 la categoria elite.

Prevederi enduro:

Deoarece disciplina enduro, la fel ca toate disciplinele cicliste din România, cade sub incidența F.R.C, organizarea Cupei Naționale la Enduro se face respectând regulamentul F.R.C în vigoare. Acesta urmărește normele U.C.I. existente din 2013.
Etapa 4 din CNE poartă și titulatura de Campionatul Național de Enduro. Câștigătorul acesteia va fi primul Campion Național al României la disciplina Enduro. În cadrul cupei această etapă va avea aceeași pondere ca și celelalte etape.

Categoriile la Enduro sunt: Juniori, 18+ Masculin, 18+ Feminin

oHartaCorectaParticiparea în CNE și CND

Înscrierea în cele două cupe debutează la începutul lunii Mai și este permisă oricărui sportiv care deține o licență F.R.C validă pentru 2016.
Aceste licențe sunt de două tipuri: sportiv amator sau profesionist. Diferența majoră între cele două licențe este faptul ca sportivul amator este licențiat independent de apartenența sa la un club sportiv afiliat federației. Oricare din cele două tiputi de licență permite înscrierea în cupe.
Conform procedurii de licențiere de pe pagina F.R.C, licența de sportiv amator(sportiv neafiliat unui club sportiv) presupune următoarele:

-o cerere de licență pentru amatori
-o taxă de licențiere(70 lei)
-o copie după actul de identitate
-o poză în format digital
-adeverință medicală
-dovada unei asigurări de accidente și terțe persoane valabilă în intervalul în care se eliberează licența (1 an) , acestea încep de la 100lei/an.
-în cazul minorilor se va prezenta acordul părintelui sau a tutorelui legal
Detalii aici: http://bit.ly/1njTLXc

Înscrierea în CNE și CND se va face pe un site al cupelor. Spre a simplifica procesul de înscriere, acesta are legătură directă la baza de date F.R.C și verificarea licențelor se face automat în funcție de CNP-ul utilizatorului.
Site-ul conține rubrică de înscrieri, clasamente, detalii despre fiecare etapă, regulament și secțiune de noutăți. Acesta urmează să fie făcut public spre sfarsitul lunii aprilie și va fi principalul canal de comunicare cu participanții.

Importanța și implicațiile acestor cupe

Ar fi de notat în primul rând faptul că 2016 marchează anul în care scena locală intră în rândul țărilor care au cupe naționale la disciplinele downhill și enduro. Acesta nu este un lucru extraordinar ci mai degrabă un pas firesc făcut în direcția de a oferi scenei locale un mediu competițional propice dezvoltării.
Acest demers este totodată și un punct de plecare pentru crearea unui lot național, o bază pentru dezvoltarea sportului de performanță. Din perspectiva sportivului amator, beneficiile evidente vin din uniformizarea organizării evenimentelor, aspectele principale fiind siguranța, formatul evenimentelor, regulamentul comun, cronometrarea omogenă, arbitrajul și existența acelorași categorii la toate evenimentele.
O atenție deosebită este acordată siguranței traseelor și în acest sens am făcut o comisie specială care verifică respectarea normelor de siguranță, felul în care se prezintă elementele de pe trasee și care dispune măsuri suplimentare acolo unde este cazul. Comisia este formată din membri ai asociației, oameni cu experiență în construirea traseelor și organizarea evenimentelor gravitaționale.
CNE și CND vin la pachet cu o cupă a fotografilor care se va desfășura pe tot parcursul sezonului competițional și care urmărește încurajarea celor pasionați de fotografia sportivă.

În cele ce urmează poți citi poziția FRC dar și a altor organizatori față de acest proiect.

Poziție FRC, enunțată Traian Goga, secretar general FRC

Cu siguranță nu spun nimic nou când afirm că scena ciclismului din România a crescut constant în ultimii ani. Totuși, trebuie să fiu franc și, fără a arăta cu degetul într-o direcție anume, să recunosc că Federația Română de Ciclism a fost mai mult sau mai puțin parte sau alături de această dezvoltare. Fiind deja conștient de această realitate, nu aș pierde prea multă vreme contemplând trecutul pentru că trebuie să trăim în prezent și să privim spre viitor. Există oameni dornici să colaboreze cu Federația, marea majoritate a lor de fapt, iar aceștia înțeleg necesitatea cadrului regulamentar pe care l-am adoptat și ce beneficii va aduce, iar legătura noastră cu membrii Federației, adică cluburile, e tot mai strânsă, și la fel de deschiși suntem și spre organizatori care nu sunt încă membrii afiliați. Împreună, trebuie să conlucrăm pentru a aranja cât mai bine această scenă, astfel încât toți cei care practică ciclismul, și, de ce nu, și cei care folosesc bicicleta în scop non-sportiv, să aibă parte de avantaje. Avem o mulțime de proiecte în plan, de la a obține produse de asigurare mulate perfect pe nevoile cicliștilor, până la lansarea clasamentului național și organizarea Campionatelor Naționale Școlare și Universitare, dacă e să numim câteva doar, și avem de gând să le implementăm cu succes.

Personal, privesc cu mare respect proiectul celor de la ADMR, din toate perspectivele, începând cu abordarea problemei și cu punerea în practică a sistemului competițional și mergând până la simpla deschidere de care au dat dovadă. Pe de altă parte, nici nu e o surpriză completă, căci avem de-a face cu organizatori experimentați, care au în spate ediții de succes. Practic, se trece la un nivel superior, care cred eu că va avea rezultate pozitive în timp. Proiectul implementat de Federație începând cu 2013 privind organizarea prin delegare a campionatelor naționale a dat roade, acum s-a extins organic către Cupa României, și tocmai această serie de competiții e dovada clară că cine a avut ochi să vadă potențialul acestui sistem a trecut imediat la muncă pentru a-l valorifica. Pentru mine e clar că de acum încolo, scena îi va avea ca actori principali pe cei care se implică activ.”

Sípos Zoltán, organizatorul competițiilor Harghita Downhill și Harghita Enduro.
Scurt și simplu, ca cel mai “tânăr” organizator, consider că de unul singur degeaba te lupți cu morile de vânt, putera stă in coaliție, uniune și cinste. Mă mir, cum de nu s-a făcut acest lucru în urmă cu ani de zile și mă bucur, că sunt între cei care au făcut primii pași în lupta pentru ca specialele Downhill și Enduro să fie organizate într-o coaliție unită și strânsă.

Mihai Hunyadi de la Bistritz Bike Shop, organizator Dorna Xtrem

În toamnă, când am fost informat de proiectul brașovenilor am fost plăcut impresionat că mai sunt oameni pasionați care se implică în astfel de proiecte, nu tocmai ușoare, gratuit, de dragul de a face ceva pentru ciclismul gravitațional din țară. Cred în acest proiect și sunt convins că cu sprijinul FRC o să construim în țară o scenă downhill și enduro ca afară.

Zaharia Adrian, reprezentant Club Sportiv Gravity Crew – organizator Mogosa Downhill Challenge

De foarte mult timp mi-am dorit să se dezvolte din ce în ce mai mult și în România sportul pe care îl practic, încă îmi doresc cel puțin la fel de mult acest lucru. De-a lungul timpului atât ca persoane private, membri ai unor cluburi sportive și mai apoi prin clubul nostru (Gravity Crew), am încercat să contribuim la dezvoltarea acestui sport prin organizarea de competiții de downhill private și de sine stătătoare. Cu siguranță acest lucru a ajutat, dar nu este suficient pentru dezvoltarea ciclismului din Romania.

Anul trecut am fost invitat de către trei prieteni din Brașov să intru în asociația ADMR alături de alți organizatori de competiții din țară și să ne implicăm împreună în dezvoltarea ciclismului din Romînia așa cum nu s-a mai făcut până acum. Am stat de vorbă, aveam multe idei comune despre ce credem noi că trebuie să se întâmple pe viitor în materie de mountain bike, fapt pentru care am acceptat propunerea lor.

În același timp, după schimbările care au avut loc în FRC, am fost plăcut surprins să văd că în acest moment, în federatie, am găsit oameni dedicați care ne-au acordat atenția lor, oameni cu care am putut avea dialog deschis și care ne susțin în demersul nostru. Pe această cale țin să le mulțumesc pentru colaboararea bună pe care o avem cu ei.

Rotariu Catalin – Buscat Air Dh

Văd proiectul acesta ca fiind o intrare în normalitate și cumva, “legalitate”. Eu am zis că dacă lucrurile nu ar fi pornit în direcția asta, nu știu dacă aș mai fi organizat ceva, ținând cont de riscuri. O sa avem mai multă credibilitate, și asta o să ne ajute mult.

Linkuri utile:

Pagina de facebook a asociației:

https://www.facebook.com/ADMR-1680822848872633/

Procedura de obținere a licenței:

http://www.federatiadeciclism.ro/site/wp-content/uploads/2016/02/PROCEDURA-DE-LICEN%C8%9AIERE-A-FEDERATIEI-ROMANE-DE-CICLISM.pdf

Regulament tehnic național:

http://www.federatiadeciclism.ro/site/wp-content/uploads/2016/02/REGULAMENT-TEHNIC-NATIONAL-PENTRU-DISCIPLINELE-DE-MOUNTAIN-BIKE.pdf

Vezi Comentarii (11)
  • Consider că este demnă de a fi sprijinită orice inițiativă care vine cu adevărat în scopul dezvoltării MTB-ingului românesc. Asta până când am aflat că sportivilor nelicențiați li se refuză participarea în cadrul oricărui concurs inclus în Cupa Națională de Downhill. Iar de aici au luat naștere o serie de scenarii ipotetice și întrebări la care nu am un răspuns clar. Așa că, fără a arăta cu degetul spre nimeni, le voi enumera prietenește aici.
    Cum pot fi băgați toți riderii în aceeași categorie și împinși către aceeași acțiune pentru a putea participa la un concurs, și anume obținerea licenței, când, slavă cerului, avem rideri de toate felurile? Avem rideri cu mai multe posibilități materiale, alții cu mai puține, rideri cu mult timp liber, alții cu mai puțin, unii cu afinități doar către anumite concursuri, rideri de podium și rideri care nu țin cont de clasamente și aș putea continua la nesfârșit. Dacă toate concursurile fac parte din CND: ce se întâmplă cu cei care nu sunt în țară decât o lună din sezon? Ce se întâmplă cu cei care își planifică să meargă la un singur concurs? Ce se întâmplă cu cei care intenționează să meargă la toate, dar nu sunt interesați de sistemul de punctaj pentru că nu speră la poziții fruntașe?
    Înțeleg scopul și sunt de acord cu obținerea licenței, dar nu înțeleg excluderea celor nelicențiați. Ce se întâmplă dacă, ipotetic vorbind, un concurs refuză aderarea la CND? Într-un sezon plin de competiții, bănuiesc că acesta va fi scos din schemă de către o parte din riderii licențiați?
    Legat de concurs în sine, cine verifică și acreditează traseul? Aici am înțeles că va fi o comisie de arbitri. Sunt acești arbitri omologați UCI sau reprezintă ei o autoritate obiectivă la nivel național?
    Poate mă înșel, și adevărul e că nu am stat să verific exact, dar cele 6 concursuri înscrise până în prezent în calendarul CND, par să fie concursurile organizate de către membrii ADMR. Cum au fost traseele lor verificate și acreditate? Întreb din pură curiozitate, să înțeleg mai bine etapele.
    De asemenea, există sau va exista o bază de date publică cu cicliștii licențiați din România?
    Poate enumera cineva beneficiile palpabile care le aduce unui concurs includerea sa în CND? Exceptând lipsa tragerii la răspundere în caz de accident, pentru că asta se întâmplă foarte rar, spre niciodată, și chiar și așa, organizatorul este exonerat odată cu semnarea formularului de înscriere de către participant. De asemenea exceptând și omologarea traseului, că asta o poate face și FRC-ul singur.
    Chiar îmi doresc să nu fiu înțeleasă greșit. Vreau doar să îmi formez o imagine cât mai clară și să mă conving că într-adevăr asta este ceea ce lipsește acum scenei românești de DH, pentru că îmi pare extrem de radicală excluderea celor care dintr-un motiv sau altul, nu vor dori să-și obțină licența. Părerea mea e că un concurs ar trebuie să fie pentru o singură categorie de oameni: pentru cei care vor să participe.
    Am tot purtat discuții în mai multe direcții, dar nu-mi pare deloc benefică dezbinarea aceasta care începe să ia naștere.
    Sunt conștientă că inițiativa e abia la început și că mai sunt multe lucruri de revizuit, de aceea aș fi recunoscătoare pentru orice răspuns, chiar și o părere.

  • Deci la competitii afara am voie sa plec la start cu Lakata si Plat dar in Romania nu! Oameni buni, sunteti penibili si va faceti de ras. Pot sa particip la Swiss Bike Cup unde vin Schurter and comp? Sigur ca da! La Resita pot? Nu:)
    Rusine si la freerider ca s-a bagat pana la gat in chestia cu licentele, pute de la mii de km a afacere de 2 lei. E cea mai scurta cale sa distrugeti ciclismul.

  • – Indiferent de numarul de cupe la care un rider participa, are nevoie de aceasta licenta.
    – Cei care vin din alte tari, la fel cu noi am plati la Brittish Cycling licenta la federatie, asa vor plati si ei la noi aceasta licenta respectand cerintele de obtinere ( mai multe informatii vor veni curand )
    – Cei care nu sunt interesati de punctaj se pot da la fel ca si pana acum in acest concursuri. De luat in calcul este ca vor fi mai multe masuri de siguranta in cadrul competitiilor si un program putin mai strict, toate acestea pentru evitarea oricaror accidente si neplaceri.
    – Va exista o baza de date cu licentiati, urmeaza update legat de asta
    – In paralel pot exista cate concursuri se vrea, acestea vor fi private si pe proprie raspundere la fel ca si pana acum.

    Dorim ca in curand sa avem sportivi care concureaza cot la cot cu sportivii de elita de la concursurile internationale si sa intram intr-o normalitate in care multe tari se afla deja de foarte multa vreme. Toti sportivii pe care ii vedem la Downhill au in tara lor o asemenea infrastructura care sa ii ajute sa mearga mai departe. Pana acum toti organizatorii, evident chiar si cei care nu sunt acum in aceasta asociatie, si-au dorit o mai buna organizare si cat mai putine riscuri.

  • Felicitari domnilor! Cu pasi mici dar siguri intram si noi in normalitate. Iar pentru cei care sunt revoltati ca trebuie sa se legimiteze mai intai ca sa pot participa le recomand sa se informeze un pic de cum merg lucrurile in Europa. Sau puteti face o comparatie cu restul sporturilor de la noi: motociclism, rally, fotbal etc. Practic in orice sport este necesara obtinerea unei licente pentru a participa la competitii de nivel national.

  • Draga Mihai,
    Iti recomand sa te informezi inainte sa vorbesti.

    Exista cel putin 2 tari din UE (pentru cele 2 sunt 100% sigur, pentru restul nu am catut) in care are ai dreptul sa particip la concursurile organizate sub egida federatiei nationale FARA A AVEA LEGITIMATIE – de niciun fel! Vorbesc de amatori, nu de profesionisti.

    Si pana la urma, de ce disciplinele DH si enduro sunt atat de speciale incat sa ai nevoie de legitimatie? La sosea si XC nu este nevoie si sunt sporturi olimpice.

  • Deci eu particip de 5 ani in Europa la concursuri si am voie, dar in Romania, nu! Cand concursul nu e national exista amatori si elite. Cand e de nivel international exista elite licentiate, amatori licentiati si amatori fara licenta. E loc pt. toata lumea. Ce e aia normalitate? Eu am asigurare medicala si de bicicleta.Afara primesti practic contravaloarea bicicletei. Asigurarea in Romania e penibila, nu acopera mare lucru daca ai rupt cadrul.
    Marea ipocrizie e ca mtb s-a ridicat in Romania prin miile de amatori si acum apare o noua mafie care monopolizeaza concursurile si ne explica cum e cu mtb-ul civilizat. O sa aveti numai de pierdut cu mentalitatea asta.

    Chestia cu licentele e cusuta cu ata alba, au iesit cateva articole in care se explica ca nu existi fara licenta, vezi Doamne, si apoi pac!

  • Chestia e ca sunt 4-5 concursuri de enduro mari si late, si alea private. Acum Ciucas, Resita, Baisoara, Harghita, astea cica-s in campionat, deci interzis „nelegitimatilor” si mai este Off Camber Brasov care momentan a scapat (asta daca se mai tine si anul asta, eu sper ca da)
    Nu stiu unde o să se ajungă cu chestia asta, dar eu ca amator ce particip la 2-3 curse, si la alea vin să mă distrez/socializez/beauobere, nu văd rostul de ce as trece prin toată birocrația doar de dragul unei „legitimari” ca sunt amator!
    Pai asta stiam si io, dacă au nevoie de „legitimare” să își facă cei care vor să câștige puncte UCI si vor sa zburde pe la concursurile de afara. Dar astia sunt prea putini si singurul mod de a scoate bani e să obligi pe toată lumea să plătească! De ce nu se spune pe fata așa? Nu suma anuală e problema, 100-150 de lei in plus anual nu e în capat de țară ci vizitele medicale si toată birocrația de a obține o hârtie care, pentru mine, este nefolositoare. Nu stiu de ce, dar asta lasa impresia ca daca avem, unii, biciclete mai acatarii/scumpe suntem si buni de muls, adica o inginerie financiara tipic romaneasca unde s-a intalnit hotul cu prostul. Nu stiu cum sunt altii dar mie nu imi convine sa fiu luat de prost, mai bine imi spui in fata ca trebuie sa platesc mai mult si stiu cum stau. Iar problema ruptului de gat tine de hartia aia pe care o semnez la inscriere, pana acum a mers bine merci!
    Timpul pe care îl pierd prefer să îl folosesc să mă dau cu bicicleta, si așa nu îl am.
    De abia astept sa se faca noul traseu de la Sinaia de Enduro, deci am cui sa dau banii.

  • Sa revin cu date concrete: anul trecut am participat la o etapa de Campionat National de XCM in Elvetia, Open Bike Haut Gruyère in tara numarul 1 in XC si nu am avut nici o legitimatie! Nu a fost singurul concurs national la care am luat parte. Mai mult, in vest nimeni nu beleste ochii dupa CNP si toate tampeniile, ma intreaba ce nume de participant am, scot dosarul si imi ureaza succes. Deci lasati-o moale cu civilizatia ca asta e nesimtire!

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

seventeen − six =