Acum citesti
Electronica pe biciclete: unde am ajuns în acest moment

Pentru 2018, tot ce ține de electronică pe biciclete va primi îmbunătățiri și în principal, vor apărea noi sisteme care să înlocuiască funcțiile mecanice de care erau responsabile până nu de mult clasicele cabluri. Ultimii 5 ani au reprezentat în acest sens un avânt uriaș, și ca să încep cu prima și cea mai importantă metamorfozare către tehnologia viitorului, pot aminti cu lejeritate bicicleta electrică. Cea care a schimbat complet regulile jocului, a adus un venit impresionant producătorului, iar altfel spus, a reprezentat un succes imens.

Cu toate acestea, bicicleta electrică a deschis calea către electrificare altor componente, iar în ziua de astăzi, chiar este posibil să ai majoritatea componentelor care funcționau odinioară mecanic, sub formă electronică.

Un pic malformat din cauza motorașului, însă al naibii de eficient: schimbător electronic de pinioane.

Primele și cele mai bine primite de piață au fost schimbătoarele. La început cu un preț diabolic de mare, acestea s-au mai ieftinit în prezent (fiind desigur în continuare mult mai scumpe decât cele mecanice) devenind mai rafinate și poate chiar mai ușoare. Frapant este că în cazul schimbătoarelor Shimano XTR sau XT, diferențele de greutate între cele electronice și cele mecanice sunt minime, cu toate că cele din urmă nu au vreun motoraș electric atașat. Shimano a preferat varianta cu cablu electric, Sram a mizat pe varianta wireless, însă care este mult prea scumpă și implică mai multe probleme de rezolvat (cum ar fi frecvențele diferite), fiind astfel un produs rezervat doar celor cu bugete generoase. În schimb, noul XT Di2 a fost un real succes, bucurându-se de vânzări mai mult decât mulțumitoare. Ulterior au apărut mici producători care oferă kit-uri de conversie, nemaifiind astfel necesar să schimb între sistemul de transmisie, ci să-l păstrezi pe cel pe care deja îl deții și să-l conectezi la noul sistem. Prețul de doar 200 de dolari îl face extrem de competitiv. Schimbătoarele electronice oferă avantaje clare față de cele mecanice: greutate acceptabilă care nu este cu mult mai mare decât a celor mecanice, precizie excelentă, funcționalitate în condiții dure și reglaje tot mai puține.

Produse aftermarket, livrabile la pachet.

Ulterior, s-au făcut câteva experimente și cu frânele pe disc, însă acestea nu s-au dovedit a fi foarte sigure până în acest moment. Proiectul a debutat în Germania încă de prin 2011, însă actualizările nu au anunțat un produs care să poată fi folosit în siguranță 100%. Mai puțin de 0.1% este șansa ca acesta să nu funcționeze corect, iar astfel producătorul a decis că este cazul să se reîntoarcă la planșa de proiectare.

Magura a venit apoi cu o tijă de șa ajustabilă electronic, botezată eLECT, un sistem pe care l-au dezvoltat ulterior pentru o performanță mai bună. În acest moment, Magura oferă o telecomandă wireless, care se instalează pe ghidon și care poate bloca atât furca cât și amortizorul (manual sau automat în funcție de un senzor de accelerație) dar poate de asemenea ridica sau coborî tija de șa. În cazul tijei de șa, greutatea nu este cu mult mai mică decât în cazul celor mecanice sau hidraulice, ceea ce nu aduce neapărat un avantaj real, însă este mai fancy.

Magura are deja o telecomandă care le acționează pe toate 3: amortizor, tijă de șa și furcă.

Totodată, cei de la Fox au lansat prin 2014 sistemul iCTD, prin care alegeai unul din modurile Climb, Trail sau Descend doar la apăsarea unui buton, setare care modifica circuitul de ulei în mai puțin de 0.5 secunde, atât pentru furcă cât și pentru amortizor. Nu a fost un mare succes comercial, însă am putut vedea câteva pe biciclete chiar și în România. Mai nou, se zvonește că Fox ar lucra la un control electronic al valvelor, sporind astfel inteligent performanțele amortizoarelor și întreg comportamentul bicicletei. Sistemul era planificat pentru lansare în 2017, dar se pare că cei de la Fox au amânat un pic momentul din cauza trecerii la standardul metric.

Imaginați-vă doar cum am reacționat prima dată când am văzut acest… Lock-out! 🙂

Despre ciclocompuetere sau power meter-e wireless nici nu cred că mai are sens să discutăm, acestea fiind de ceva timp pe piață cu o rată de succes foarte mare.

Diagramă de montaj pentru schimbătoare electronice + control electronic al suspensiilor. Dacă era un e-bike, schema era și mai complexă, căci Shimano conectează toate sistemele.

Ce a mai rămas de electrificat? În mare, mai nimic, iar în detaliu, ar mai fi frânele, în cazul cărora sunt sigur că nu mai durează mult. E drept, anul 2017 ne-a adus primul sistem ABS pentru biciclete, însă până la wireless mai este doar un pas mic. În rest, tot ce ține de cabluri care acționau schimbătoare, furci, amortizoare sau tije de șa au fost deja înlocuite de cele electrice, iar sistemele sunt stabile și încep să se vândă din ce în ce mai mult. Schimbările următoare vor aduce doar componente mai ușoare, poate mai compacte și să sperăm, mai ieftine.

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

eighteen − seventeen =