Acum citesti
De ce să trecem (sau nu) la o transmisie cu mai multe pinioane

Transmisia bicicletei evoluează încet dar sigur spre un final în forma actuală, deși e greu de zis până unde se va putea merge. Numărul de pinioane este în creștere permanentă, la fel și numărul dinților pinioanelor mari în timp ce numărul foilor se pare că scade.

Foarte mulți cicliști care au transmisii mai vechi pe bicicletă își pun mereu întrebarea dacă merită sau nu să treacă la o transmisie cu pinioane mai multe. Răspunsul este mai complicat, trecerea are unele avantaje dar și niște costuri destul de serioase, balanța dintre acestea trebuind să fie serios studiată. O să încercăm să vă spunem ce ar fi de câștigat și ce nu la o asemenea modificare, pentru a putea să vă răspundeți singur la întrebare dacă o să vă aflați în fața acestei alegeri.

  1. COSTURILE

Din păcate odată cu trecerea de la 9 la 10 pinioane lucrurile s-au complicat mult în ceea ce privește upgrade-ul, deoarece au apărut diverse sisteme de tragere a cablului, spre deosebire de transmisiile anterioare unde Shimano folosea un raport 1:2 iar SRAM unul 1:1. Vorbim despre schimbătorul de pinioane, schimbătorul de foi rămânând cât de cât același. Astfel, de la 10 pinioane încolo ar fi bine să folosim componente de la același producător, pentru același număr de pinioane și mai ales pentru același tip de disciplină: șosea sau MTB, deoarece pot să fie diferite.

Piesele care trebuie schimbate neapărat sunt maneta de schimbător pentru pinioane, deraiorul spate, pinioanele și lanțul. Deraiorul spate ar putea să funcționeze în noul sistem dar depinde de combinație, în general nu merge corect.

Piesele opționale sunt angrenajul cu foile și maneta de schimbător pentru foi. Manetele însă de multe ori vin la pachet sau în situația unei transmisii 1x cea de foi nu mai e necesară. Angrenajul însă funcționează foarte bine pe sistemul imediat următor, respectiv cel de 9 pinioane pe 10 pinioane și cel de 10 pe 11. Atenție doar dacă treceți la un sistem 1x, s-ar putea să fie totuși nevoie de o foaie specială dacă lucrurile nu merg cum trebuie, sare lanțul sau apar zgomote.

O piesă care poate să rămână este deraiorul față dacă nu schimbați numărul de foi. Costurile totale sunt deci destul de mari!

Nu trebuie omis și faptul că piesele pentru transmisiile mai vechi sunt ceva mai ieftine.

2. BENEFICIILE

Cel mai evident beneficiu al unui pinion în plus este că la un moment dat saltul dintre treptele de viteză este mai mic. Unde se repartizează acest pinion în casetă depinde de la un producător la altul, dar alegând un grup de pinioane cu același număr de dinți în extreme, câștigăm viteze mai apropiate, un lucru foarte util la rulajul în pluton și la pedalatul în cadență mare.

Al doilea beneficiu este că transmisiile mai noi au grupuri de pinioane din ce în ce mai variate. De exemplu (vorbind de opțiunile de la marii producători, nu de piesele de tuning) la MTB pe 9 trepte exista pinion maxim de 34, pe 10 pinioane se ajunsese la 36 în timp de la 11 s-a ajuns la 40, 42 sau chiar 46. Nu mai zicem de Eagle 12 cu pinionul de 50! La cursiere a apărut pinionul de 30, apoi cel de 32 iar recent cel de 40 pentru transmisii 1x.

Chiar și opțiunea de angrenaje s-a modificat, dacă la 10 pinioane au apărut angrenajele duble pe scară largă, la 11 și-au făcut apariția cele simple, cele triple existând în continuare dar fiind destul de rare. Și combinațiile de dinți sunt mai variate, mergând de la 40/28 până la 36/22. La cursiere au apărut pe lângă angrenajul clasic și compact cel semicompact și cel subcompact, plus opțiunile 1x și aici.

Noile opțiuni de pinioane și foi dau posibilitatea instalării unei transmisii mai personalizate și adaptate la cerințele fiecărui utilizator, nefiind nevoie să transportăm cu noi pinioane pe care nu le folosim niciodată.

Avansul tehnologic este de asemenea de luat în calcul, pe grupurile mai noi apărând tehnologii din ce în ce mai interesante, de obicei provenite de la grupurile superioare. Schimbările se fac mai lin, manetele sunt mai ergonomice, deraioarele mai precise…

Nu în ultimul rând trebuie amintită nevoia de piese de schimb. Astfel, pentru o transmisie de top mai veche, cu 9 pinioane, este greu să găsim azi pinioane noi de aceiași calitate, va trebui să ne mulțumim cu cele mai ieftine sau să dăm de niște stocuri uitate pe undeva. La fel e situația și cu lanțul, dar acolo mai există producători gen KMC care oferă lanțuri de top pentru toate tipurile de transmisie.

În concluzie, înainte de a decide pasul acesta, întrebați-vă simplu:

  • Am nevoie de trepte mai apropiate de viteză?
  • Am nevoie de rapoarte de transmisie mai bune?
  • Vreau să am ultimele tehnologii în domeniu instalate pe bicicletă?
  • Sunt dispus să investesc banii pentru aceste necesități de mai sus?

Alegerea e a fiecăruia!

 

Vezi Comentarii (8)
  • Salut,

    Cred ca la beneficii ar mai fi reducerea greutatii (presupun ca exista, macar un pic). Si de faptul ca, la 1x, transmisia este mai simpla – scapam de un schimbator + shifter. Iar in orice sistem simplitatea este un avantaj.

  • Asta PARE articol comandat… platit ca in presa acoperita de seresiti: se zice de ex: Nu în ultimul rând trebuie amintită nevoia de piese de schimb. Astfel, pentru o transmisie de top mai veche, cu 9 pinioane, este greu să găsim azi pinioane noi de aceiași calitate, va trebui să ne mulțumim cu cele mai ieftine sau să dăm de niște stocuri uitate pe undeva. La fel e situația și cu lanțul, dar acolo mai există producători gen KMC care oferă lanțuri de top pentru toate tipurile de transmisie. SERIOS??? naivii vor crede desigur! traiasca vanzarile la gamele noi, nu? Daca gresesc cer scuze, dar sa audd argumente. statistici.

    • E simplu, de la Shimano si SRAM nu mai gasesti lanturi de top pe 9 pinioane de exemplu, KMC sunt aproape singurii care mai ofera Gold SL pe 9. Mai aveau si Connex Whipperman dar n-am mai vazut prin magazine la noi.

  • Cat de mult scade greutatea total a bicicletei de la un setup cu angrenaj deore xt sa zicem pe fata cu 3 foi si 10 pinioane slx standard pe spate cu cel mai mare de 36 de dinti ? Asta cred ca ma intereseaza pe mine cel mai mult, greutatea, daca poate cineva sa dea o diferenta si cat de mult ar costa un setup de 1×11 sa zicem. multumesc

    • Pai depinde de componente, le iei si tu greutatea de pe internet si calculezi. Dar nu salvezi chiar asa de multa greutate decat daca treci la componente mai performante, pinioanele 11-42 sunt mult mai grele decat cele 11-36 și lucrul acesta reduce din avantajul lipsei schimbătorului față și a foilor.

  • Salutare vreau sa trec de la 2×9 la 1×12 am nevoie de butuc ? Am foaia cu manivele , manete ,pinioane , schimbător spate , sistemul de frânare , lanțul . Totul de la XTR . Am butuci de 9-10 mm dacă modific butuci pot face modificarea ?
    Bicicleta mea este un Cube aim ex 2021 .
    Multumesc

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

sixteen + ten =