Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
In ultima perioada majoritatea producatorilor depun eforturi sustinute pentru a imbunatati atat calitatea dar si performantele tehnice ale bicicletelor. Asta se traduce printr-o rigiditate crescuta a cadrului, unghiuri mai bune, control excelent insa cu un mare sacrificiu : scaderea confortului.
Depinde insa foarte mult de materialul cadrului : daca discutam de cadrele de carbon, acestea au suferit modificari benefice confortului biciclistului. Insa daca discutam de cadrele din aluminiu, acestea se pastreaza in continuare rigide. Ce inseamna rigid? Fiecare soc primit de catre roata de spate este transmis direct catre spinarea ta. Aceasta este dealtfel responsabila pentru amortizarea si incasarea acestor socuri.
Acest articol are menirea de a lamuri ce modificari poti aduce bicicletei pentru a-i spori confortul si de asemenea, vom prezenta care sunt componentele responsabile pentru confort si cum pot beneficia acestea de un eventual upgrade astfel incat tu sa te bucuri cat mai mult de plimbari line.
Una dintre cele mai viabile solutii ar fi sa achizitionezi un mountainbike full suspension. Acesta beneficiaza de amortizare pentru partea din spate, cu ajutorul unui amortizor sau a unui amortizor si al unui arc. Exista numeroase solutii pentru sistemul de amortizare spate al bicicletei, dar este cea mai costisitoare dintre variante, deoarece implica achizitionarea unui cadru nou pentru bicicleta ta. Dar ce faci daca ai o bicicleta hardtail (rigida) si vrei sa-i cresti confortul?
Elementele responsabile pentru confortul pe o bicicleta hardtail sunt urmatoarele (in ordinea importantei) : furca, anvelopele, saua, tija de ghidon si tija de sa. Acestea sunt de altfel si elementele asupra carora trebuie sa intervii cu modificari sau cu upgrade-uri.
Furca
O furca cu amortizor este un factor care dicteaza intr-o proportie mare cat de confortabila este bicicleta. Daca pe bicicleta ta este instalata o furca rigida, este normal sa nu beneficiezi de niciun fel de confort. Oferta pentru furcile cu amortizor este extrem de variata. Practic gasesti furci cu amortizor destinate oricaror probe, fie ca discutam de Cross Country sau de Downhill. Este foarta importanta alegerea furcii deoarece aceasta contribuie cu pina la 40% din confortul oferit de o bicicleta.
Gandeste-te bine cum urmeaza sa exploatezi bicicleta. Pentru plimbari la munte o furca cu o cursa intre 100 mm si 120 mm este mai mult decat suficienta. Pentru plimbari in oras, standardul se afla undeva la 63 de mm, insa rezultatul amortizarii nu este intotdeauna cel asteptat. Tine cont de faptul ca o furca functioneaza dupa principiul : cu cat mai ieftin, cu atat mai prost. Asadar, stabileste-ti un buget decent, de preferat undeva in intervalul 500 – 700 de lei. Poate parea mult pentru inceput, dar este o investitie de viitor si nu o vei schimba prea curand. O furca ieftina amortizeaza prost si se poate defecta mai repede. Nu este o regula general valabila, dar in multe din cazuri a fost demonstrata.
Ce furca cu amortizor pot cumpara pentru o bicicleta de oras? Cunoastem cu totii starea drumurilor si chiar a unor trotuare sau alei din orasele in care locuim. Majoritatea ne impun sa ne achizitionam o furca cu amortizor pentru a mai atenua din socurile incasate la trecerea peste denivelarile puternice sau chiar gropile de mici dimensiuni. Orienteaza-te tot catre furcile cu o cursa de maxim 70 mm, insa ceva scumpe. Exista furci precum RST Capa, testata si de echipa Freerider care ofera performante cu adevarat dezamagitoare. Dar este foarte ieftina.In general poti utiliza pentru oras furci folosite si pentru Trekking.
Pentru bicicletele City Bike nu exista foarte multe alternative, existand putini producatori care ofera furci pentru bicicletele cu roti de 28′. Preturile se invart in jurul sumei de 100 de euro, iar performantele la acest nivel de pret sunt multumitoare.
Anvelopele
Bicicleta este direct legata de sol prin intermediul anvelopelor. Si acestea joaca un rol foarte important in sporirea confortului biciclistului. Contributia acestora se situeaza undeva la 25% din totalul elementelor de confort.
O regula simpla este general valabila : cu cat o anvelopa este mai groasa, cu atat aceasta iti ofera mai mult confort. Dimensiunea balonului este cea care dicteaza cat de lin vor fi inghitite denivelarile din asfalt. De asemenea, o anvelopa mai groasa poate rula si cu presiune mai mica. Astfel, confortul va fi si mai mult imbunatatit.
Tine cont insa de faptul ca o anvelopa mare sau care ruleaza cu mai putina presiune iti va solicita muschii pinioarelor de doua sau chiar de trei ori mai mult decat in mod normal, deoarece coeficientul de frecare al anvelopei cu astfaltul creste iar proportional cu acesta si efortul depus de tine.
Saua
Aceasta contribuie cu aproximativ 15% la confortul general al biciclistului. Este intr-adevar o componenta importanta, deoarece pe trasee lungi, poate fi un sustinator de nadejde sau o durere de nesuportat. Este foarte important sa-ti alegi o sa comoda.
In general seile comode sunt mari, voluminoase. Cele sport arata mai bine, insa nu ofera acelasi confort. Nu este insa totul pierdut : in ziua de astazi exista producatori care ofera sei foarte atractive din punct de vedere al aspectului, iar cu ajutorul tehnologiilor de ultima ora, ofera si un confort in general bun.
Trebuie sa tii cont de faptul ca seile voluminoase sunt si destul de grele, deci vor contribui negativ la greutatea totala a bicicletei tale. Seile cu gel sunt mai confortabile decat cele cu burete, asadar orienteaza-te catre un astfel de model. Iti recomandam sa probezi neaparat saua inainte de a o cumpara! Durerile apar in general dupa aproximativ 1 ora de pedalat daca saua nu este in regula, dar 10-15 minute de plimbare ar trebui sa te lamureasca pentru inceput in ceea ce priveste rigiditatea acesteia. Bineinteles, daca si reprezentantul magazinului va fi de acord ca tu s-o testezi inainte sa ti-o vanda.
Tija de sa
Materialul din care este realizata tija de sa contribuie de asemenea la un confort sporit. Tijele de sa realizate din aluminiu nu impresioneaza cu nimic, in schimb pe piata exista in clipa de fata tije de sa realizate din carbon ce beneficiaza de o elasticitate sporita. Sunt scumpe, insa diferenta pe traseu este simtitoare.
Mai mult decat atat, daca nu tii atat de mult la greutatea bicicletei tale, iti poti achizitiona o tija de sa cu amortizor. Exista numeroase modele, iar cele mai usoare pot ajunge pina la aproximativ 200 de grame, o valoare foarte buna. Cele ieftine sunt in general si cele mai grele. Aceasta contribuie doar cu 5%, la confortul general pe o bicicleta.
Tija de ghidon
Este foarte importanta alegerea tijei de ghidon deoarece este una din componentele care dicteaza pozitia ta pe bicicleta. Desi are o cota de contributie de doar 15% la confortul general pe bicicleta, aceasta este responsabila pentru durerile de spate care apar in urma unor ore lungi de pedalat. Alege-ti o tija de ghidon ceva mai scurta si cu un unghi mai mare daca doresti confort sau una mai lunga pentru o pozitie mai sportiva pe bicicleta.
Nu exista un standard insa, deoarece fiecare biciclist isi alege tija de ghidon in functie de inaltimea lui. Si aici exista o alternativa de confort : tija de ghdion cu un mic amortizor integrat. Nu contribuie prea mult la confort, mai ales pe denivelarile mici, in schimb pe cele mai mare isi face simtita prezenta. Incheieturile mainilor tale vor fi astfel ceva mai bine protejate impotriva socurilor pe care le primeste roata frontala.
Iar daca tot ne aflam la capitolul ghidon, asigura-te ca iti achizitionezi o pereche de mansoane moi. Acestea te vor scuti de aparatia bataturilor in cazul in care nu utilizezi manusi.
Concluzie
In functie de setup-ul actual al bicicletei tale, poti decide ce componente marita schimbate. Furca bicicletei este una dintre componentele care contribuie semnificativ la confortul general. Urmeaza apoi anvelopele, saua, tija de ghidon si intr-un final tija de sa sau mansoanele.
Multe dintre solutii vor suplimenta greutatea bicicletei tale. Insa cu cat componentele sunt mai scumpe, acestea sunt mai performante, mai durabile si mai usoare! Totul depinde de bugetul pe care doresti sa-l aloci confortului tau pe bicicleta.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
ati folosit termenul „tija de sa” de mai multe ori in loc de „tija de ghidon” in sectiunea dedicata tijei de ghidon;
Multumim mult pentru atentionare!
Din păcate am întâlnit 0 vânzători care să fie dornici să te lase se testezi şaua. Nişte mâncători….
Personal, gasesc gama de sei „intermediare”, nici canapea, nici stinghii, cele mai confortabile. De exemplu Selle Italia Trans Am. „Canapelele” in care cufunzi preseaza neplacut zona prostatei cand pedalezi mai mult de 10 minute, iar „stinghiile” sunt exclusiv pentru competitii si „weight weenies”.
buna se poate monta o suspensie pe un cadru hard tail va multumesc anticipat
un tutorial cu demontarea tijei de sa daca se poate.Multumesc !
S-a notat. 🙂