Acum citesti
Clasificarea bicicletelor

Probabil ai tot auzit in jurul tau vorbindu-se despre biciclete entry-level sau despre componente high-end. Ce semnifica aceste clasificari si ce biciclete sau componente fac parte din respectivele categorii? Vom incerca sa lamurim problema in acest articol si sa explicam cum poti identifica o anumita componenta in functie de clasa din care face parte. Aceste clasificari sunt pur orientative.


Bicicletele si componente entry-level


La fel ca si in cazul automobilelor, bicicletele sunt clasificate in functie de : echipare, calitate, optionale si pret. Gama de biciclete entry-level reprezinta precum o spunele si numele, pragul de intrare in lumea bicicletelor. Cu alte cuvinte, reprezinta cele mai ieftine biciclete sau componente pe care le poti achizitiona.


Preturile acestor biciclete entry-level pot fi clasate in alte 3 subcategorii :


Basic entry-level – categorie reprezentata de bicicletele de super market care pot fi achizitionate cu costuri intre 250 si 750 de lei. Aceste biciclete beneficiaza in general de componente „no name” sau marci fara niciun fel de renume sau recunoastere, sunt foarte slabe calitativ si in general foarte grele. Singurul avantaj al acestor biciclete este costul foarte scazut de achizitionare, insa in timp componentele cedeaza iar in unele cazuri reparatiile sunt inutile deoarece pot deasi costul de achizitionare al respectivei biciclete. Aceasta categorie de entry-level este de evitat daca-ti doresti un minim de calitate.


Gama de mijloc a bicicletelor entry-level este reprezentata de bicicletele oferite cu un pret situat in intervalul 750 si 1450 lei. Pe aceste biciclete pot fi regasite componente ale unor producatori de renume, precum Shimano, mai durabile decat cele prezentate in prima categorie. Componentele mid-entry-level, precum Shimano Non Series sau Tourney si sunt destinate plimbarilor recreationale, prin parcuri sau prin oras, fara ca bicicleta sa fie bruscata. Nu se numara printre cele mai fiabile, dar reprezinta un compromis bun fata de bicicletele foarte ieftine sau cele de supermarket.


Exemple : Magellan Hydra, Neuzer-Altrix Mistral, Leader Evo 9, Focus Raven Rookie


Gama superioara a bicicletelor entry-level este reprezentata de modelele a caror preturi variaza intre 1450 si 2.000 lei. Aceste biciclete pot fi utilizate pe poteci de padure si chiar pe trasee usoare de munte. In aceasta categorie intalnim in general componente din gama Shimano, modelele Shimano Altus, Alivio, Acera iar in unele cazuri chiar si Deore (la nivelul schimbatoarelor). Sram se regaseste in aceasta gama cu componentele din liniile X.3, X.4 iar uneori cu X.5 la nivelul schimbatoarelor. Pe unele modele pot fi intalnite si furci cu amortizor calitative, precum Rock Shox Dart 1. Gama marilor producatori de biciclete este deschisa de biciclete cu o valoare de aproximativ 1450 lei.


Exemple : Cube AIM, Univega HT 500, Cannondale F9, Focus Highland Peak


Bicicletele din gama entry-level pot sa difere foarte mult la capitolul componente. Evident, o bicicleta oferita pentru 900 de lei nu poate fi comparabila din punct de vedere al echiparii cu una de 1.800 de lei. In general, producatorii pot monta la nivelul schimbatoarelor de foi sau de pinioane si componente din gama Shimano XT, insa la nivelul angrenajului echiparea va fi clasata sub Shimano Deore. Regula echivalarii functioneaza din plin la aceasta categorie de biciclete : se adauga o componenta calitativa dar se face economie la alt capitol.


Pe scurt : pe bicicletele din aceasta categorie intalnim in general frane V-brake sau in unele cazuri frane pe disc mecanice. Furcile ofera o cursa situata in general intre 80 si 100 de mm. Greutatea medie a acestor biciclete este de 13-14 kg.


Bicicletele si componentele Mid-level


Bicicletele mid-level pot fi clasate in doua categorii distincte.


Din prima clasa fac parte modelele ce poarta in general denumirea de „entry spre mid-level„. Acestea sunt regasite in intervalul de pret 2.000 – 2.700 de lei, beneficiaza de o gama de componente Deore la nivelul angrenajului sau al franelor si de echipare cu Shimano XT la nivelul schimbatoarelor. Din gama Sram, regasim pe bicicletele din aceasta clasa componente din gama X.5.


A doua categorie este reprezentata de bicicletele care se bucura in general de componente mid-level. Acestea pot fi gasite cu un cost situat in intervalul 2.700 – 4.000 lei, beneficiaza de componente Shimano SLX sau Shimano XT, atat la nivelul franelor, cat si al angrenajului sau al schimbatoarelor. Sram se prezinta in aceasta categorie cu gama X.7 si gama X.9.


Pe scurt : Aceasta categorie reprezinta compromisul ideal intre o bicicleta cu un pret mediu care poate fi exploatata si in conditii mai dure. Majoritatea sunt echipate cu frane disc hidraulice si beneficiaza de furci cu o cursa intre 100 si 140 de mm, in functie de optiunile fiecarui producator in parte. Majoritatea furcilor intalnite in aceasta categorie sunt cele de la RockShox, Manitou dar si Marzocchi sau in unele cazuri FOX Racing Shox.


Greutatea medie a acestor biciclete este de aproximativ 11-12 kg.


Biciclete si componente high-end


Este categoria superioara pe scara clasificarii bicicletelor insa si aceasta poate fi clasata in alte 3 subcategorii : Mid spre high end, High end si Premium.


Bicicletele din gama „mid spre high end” se prezinta cu echipari bogate, pe care se regasesc componente din gama Shimano SLX sau XT. Sram se prezinta gamele X.7 si X.9, intalnite la majoritatea componentelor care echipeaza aceste biciclete. Putem regasi furcile de la Rock Shox, modelele Recon si Reba sau Fox din seria F.


Franele sunt hidraulice pe disc, modelele fiind de top sau foarte apropiate de top. Bicicletele din aceasta gama includ si foarte multe modele full-suspension cu performante notabile. Gama de pret se poate intinde de la 4.000 pina la 6.000 de lei, iar intervalul de greutate este plasat intre 10 si 11 kg.


Gama High End este alcatuita din biciclete profesionale. Acestea pot fi utilizate fara nici cea mai mica grija in competitii de Cross Country sau pe trasee foarte dure. De asemenea in acesta gama intalnim si biciclete pentru competiile de Enduro sau Downhill. Majoritatea componentelor sunt din cele mai rafinate, cu performante excelente. Unele modele sunt echipate si cu cadru realizat din carbon, insa cazurile sunt rare. Putem intalni insa componente realizate din carbon, precum angrenajele, ghidoanele sau tijele de sa.


Liniile de componente regasite in aceasta gama de pret sunt Shimano XT sau XTR, iar de la Sram X.9 si X.0.


Aceasta gama include biciclete cu un cost de la 6.000 pina la 8.000 de lei, iar greutatea medie este de aproximativ 10 kg. Nu este o regula, deoarece o bicicleta profesionala pentru downhill poate atinge aproximativ 15-16 kg.


Gama premium este varful ierarhiei bicicletelor si include doar modele profesionale dedicate competitiilor. In acest segment intalnim foarte des carbonul, utilizat pentru realizarea cadrelor si a componentelor. Marii producatori arunca in arena componente din gamele de top, Shimano cu modelul XTR iar Sram cu X.0 si noua gama XX.


Modelele de biciclete pot fi dedicate atat competitiilor preofesionale de Cross Country sau Downhill dar si celor de ciclism. In acest segment de pret se regasesc si foarte multe biciclete pentru competitiile de strada, precum Turul Frantei. Aceasta categoria nu are o limita superioara, preturile putand ajunge chiar si la 30.000 de lei, in functie de echipare si optionale. Greutatea medie a acestor biciclete este de sub 10 kg, o valoare remarcabila pentru industria bicicletelor.


Pe scurt : pentru gama High-end, nu doar componentele de la Shimano sau Sram se fac remarcate. Exista multi producatori de componente de top, foarte performante. Acestea isi aduc din plin contributia la performantele exceptionale ale bicicletei, unele fiind foarte avansate din punct de vedere tehnologic.


Mai jos, am atasat o schema din care sa se poata deduce mai bine clasificarea bicicletelor cat si a componentelor acestora.



Vezi Comentarii (34)
  • Un articol foarte bun ! PT HOTI, care daca fura ceva din strainantaturi si vin la noi si citesc mesaju, stiu cam cu cat sa isi vanda furaciunile

  • Practic, poti folosi o astfel de bicicleta pentru probe de Cross Country. Dar din punct de vedere al performantelor aceasta nu te va ajuta prea mult. Dar bicicleta pe care ai mentionat-o este utilizabila pentru plimbari recreationale (altfel, cel putin teoretic, pierzi garantia, deoarece componentele nu sunt gandite pentru trasee dificile).

  • Aha:D pai de aia zic ca eu sunt dintr-o zona montana si aici multa lume are biciclete ieftine (dhs rich neuzer)etc si le folosesc si off-road. Eu insumi am un dhs (pe care nu ma mai dau momentan din motive medicale) pe care l-am scos destul de pe sosea si mi-a rezistat destul de bine, cu exceptia furcii care are un joc enorm. In fine, motivul pentru care intreb despre neuzer este acela ca mi se par (si nu numai mie) o idee mai bune decat dhs, si ca buget sunt foarte profitabile. Prin xc nu ma refeream neaparat la concursuri, ci la drumuri cu acelasi profil ca la concursuri. Multumesc din nou pentru raspuns!

  • Depinde despre ce fel de offroad este vorba. Fie alegi o bicicleta de munte, fie (daca traseul de offroad nu este prea dur si pedalezi mai mult pe sosea), o bicicleta de trekking. Gasesti pe site ghiduri de achizitionare pentru ambele tipuri de biciclete.

  • salutare.
    pratic si eu mountain biking de ceva ani (nu foarte multi), am avut o bicicleta buna sa zic undeva pe la 800 €. recent m-am mutat in austria dar fara bicicleta.
    am constatat faptu ca sunt mai scumpe aici bicicletele. in primu rand daca intri intr-un magazin bicicletele sunt de la 200 in sus, si mountain bike-uri de la 1000 in sus. eu mi-am facut aici o bicicleta din bucati, si am dat destul de mult pe piese. undeva la 80€ schimbator shimano deore xt. mi s-a parut exagerat. asta de pe ebay, pentru ca in magazine nu gasesti piese. ce am gasit la un bike service avea tipu un schimbator de foi shimano deore (folosit) 30€. enorm de mult.
    ma rog. nu stiu de ce v-am scris. probabil pentru ca se simte si aici o atmosfera de primavara, si toata lumea isi scoate bicicleta de la naftalina. saptamana viitoare imi termin proiectu. si am sa-l postez pe forum, va doresc o vara plina de peripetii si mult pedalat.

  • salut!
    am vazut ca ai incadrat leader evo9 la mid-entry-level mentionand aici ca bicicletele din aceasta categorie sunt gandite pt plimbari…indraznesc sa te contrazic si ca argument vin cu o oferta a celor de la leader: http://www.clickbox.ro/Biciclete-de-munte_84/Bicicleta-Leader-26-MTB-Axle_p10949.html
    Acum nu stiu ce sa cred da’ raportand echiparea la pret mi se pare chiar un chilipir si un mtb chiar foarte bun pt xc…eu am un dhs mountec cumparat cu 850 ron si am mers cu el peste 1000km doar prin padure pe un traseu destul de nasol (parcul trivale,traseul de la arges autumn si winter race) si nu i-am schimbat decat un ax la butucu’ de pe spate,in rest bicla merge perfect…deci se poate face xc si cu bicle low-cost…leader axle/deore pare a fi un mtb chiar reusit si as vrea sa-l cumpar…pareri ceva?:>

  • Salut! Nu confunda gama de mijloc a bicicletelor entry-level cu gama de biciclete mid-level. Niciun producator nu recomanda bicicletele de sub 2.000 de lei pentru Cross Country ci pentru plimbari recreationale, poteci de munte etc.
    Se poate face XC si cu biciclete low-cost insa nu garanteaza nimeni ca functionalitatea este asa cum ar trebui sa fie. Tu te numeri printre putinii care au depasit barierele cu o bicicleta entry-level, dar pe de alta parte sunt foarte multi pe site care se plang de calitatea slaba a acestora. Mai tine bineinteles si de noroc. Iar tu cred ca ai avut noroc de o bicicleta asamblata mai bine inca de la bun inceput.
    Oricum componentele de pe Leader-ul propus de tine nu prea au legatura cu XC-ul: anvelopele de 2.35 sunt mult prea groase, greutatea bicicletei este mare (undeva peste 14.8 kg), furca zoom este un produs super entry-level care nu functioneaza asa cum ar trebui. Poti testa la orice magazin o bicicleta incadrata in gama de pret 2.500 – 3.500 lei, ca sa vezi cel mai bine diferentele.

  • Ok vad ca ai luat in calcul doar lucrurile negative la acea bicicleta,lucruri care sinceri sa fim sunt inevitabile la un pret de 1300lei. insa faptul ca are 24 de viteze si echipare shimano deore ma fac sa ma gandesc ca, raportata la pret, echiparea este destul de buna.in plus nu caut cine stie ce performante,acestea tinand in principal de cel ce da la pedale,resul decat usurandu-i intr-o oarecare masura efortul.la 16 ani ai mei caut sa-mi depasesc limitele prin forte proprii nu prin biciclete dichisite si cu preturi care pot ajunge foarte usor la valori colosale.intr-o categorie de pret de MAXIM 1500 lei ar fi destule optiuni iar eu as propune aici urmatoarele: orbea toubkal///cross gravito db///drag zx4 te///leader axle.voi?

  • Sa nu uitam de Kona Fire Mountain, care in urma cu un an era oferita pentru 1.500 de lei, cu furca Rock Shox Dart. Adica zdrobea concurenta. Acum nu stiu daca se mai comercializeaza modelul si cat costa. Chiar si Kellys a avut cateva oferte de genul acesta, dar din pacate apar destul de rar.

  • Pai din ce am cautat kona fire mountain nu mai e in stocul niciunui magazin online,iar in pitesti 100% nu gasesc.daca tu stii vreun magazin online care inca are modelul in stoc ti-as fi recunoscator.cat despre modelele kellys despre care ai adus vorba,s-ar putea sa fie bune,insa cateva exemple ar fi utile.cat despre furca, am vazut o oferta la maros bike parca,rock shox dart1 la 200 roni.merge pusa pe leader axle-ul pe care ti l-am aratat?daca da,bicla+furca se incadreaza in bugetul de 1500roni 🙂

  • Salut. Vreau sa imi achizitionez o bicicleta in viitorul apropiat. Bugetul este unul redus si imi dau seama ca nu o sa iau cine stie ce(~800), dar as vrea sa aleg „dintre cateva rele, pe cea mai putin rea”. Am citit postul tau dar cand intru pe site-uri si vad indicatiile, ma uit ca curca-n lemne. Mentionez ca as vrea o bicicleta cu cadrul de aluminiu, o vreau pt oras, dar nu as vrea sa ma lase in drum daca am vreodata ocazia sa ma duc la munte pe un traseu. Variantele mele cam astea ar fii, iar daca mai aveti si alte pareri v-as ruga sa le spuneti:
    http://www.clickbox.ro/Biciclete-de-munte_84/Bicicleta-Leader-Evolution-Gent–model-2012-_p14182.html
    http://www.clickbox.ro/Biciclete-de-munte_84/Bicicleta-Leader-26-MTB-Street–model-2012-_p14247.html
    http://www.dhsbike.ro/produs/dhs/silver/273.html
    http://www.dhsbike.ro/produs/dhs/silver/273.html

  • Multumesc pentru informatie si scuze pentru postul gresit, ulterior am descoperit si forumul. Oricum este foarte folositor site-ul si te invata multe, mai ales pentru incepatori.

  • La o bicicleta normala ce e mai important cadrul sau restul de echipamente?eu am un cadru no name si am bagat o caruta de bani sa il echipez,iar uni biciclisti cu cadre de firma se uita cam urat ca al meu nu e frumos colorat.

  • Buna ziua,

    Cum ati clasifica urmatoarele biciclete:
    1. Corratec  X – Vert Cross Country Modell 2011:
    Corratec  X – Vert Cross Country Herren, BK13060

    Rahmen:
    Alloy 6061

    Farbe: schwarz / grau / blau
    Gabel: RST Tuned, 75mm Lockout
    Schaltwerk: Shimano XT Shadow 9-fach
    Umwerfer: Shimano Deore Topswing XT
    Schalthebel: Shimano Deore
    Bremshebel: Shimano 445
    Bremsen: Shimano 445 disc
    Kettenradgarnitur: Shimano FCM542, 175, 44-32-22
    Innenlager: Shimano 552
    Pedale: Corratec MTB
    Kassette: Shimano 9-fach
    Kette: Shimano 9-fach
    Naben: ZZYZX
    Felgen: ZZYZX ST16
    Reifen: Continental Cyclocross 42-622
    Schläuche: Corratec
    Speichen: DT Champion 1.8, si
    Steuersatz: Tange Seike ZSTE
    Vorbau: ZZYZX 419
    Lenker: ZZYZX 027, 6°, 620
    Griffe: corratec Rubber Man
    Sattelstütze: Corratec 30,8
    Sattel: Corratec Sporttourer Zoo
    Sattelklemme: ZZYZX
    Gewicht: 12,3 kg

    2. !! Nun leider die Letzten !!
    CYCLETOOL static disc 29er Twentyniner Mod. 2012

    In den Rahmengrößen: 46, 51 oder 56 cm ! 
    Hochwertiges 29er Einsteiger cross country Hardtail MTB, das sich auch in der Stadt wohlfühlt ! Ein 29er MTB verbindet die bequeme Sitzposition eines Trekkingrades mit der Wendigkeit eines MTB´s.

    21-Gang Shimano Deore Schaltwerk, 
    Shimano Umwerfer, 
    Shimano rapid fire Schaltgriffe ( Daumen/Zeigefinger),
    Shimano Scheibenbremsen,
    PROWHEEL Alu-Kurbeln (24x34x42)
    hochwertiger,  wärmebehandelter, 6061 Aluminium Rahmen mit hydroformed (Wasserdruckformung) Unterrohr und auswechselbarem Schaltauge,
    Farbe: mattschwart, gepulvert,

    Rahmengrößen:
    46 cm = empf. Körpergröße 160-175 cm,
    51 cm = empf. Körpergröße 176-185 cm,
    56 cm = empf. Körpergröße 186-200 cm,
    29 Zoll Shining Alu-Hohlkammerfelgen, Edelstahlspeichen mit 1,95er Kenda Bereifung, 
    Shimano Scheibenbremse mit 160 mm Scheiben vorn und hinten
    Suntour SF 11-XCR  MLO Federgabel, 80 mm Federweg, Lockout, Vorspannung einstellbar.
    Alu-Schnellspann-Naben vorn und hinten, 
    ZOOM Alu-Ahead Vorbau, Catrige Steuerkopflager, 
    ZOOM DH-Lenker 
    ZOOM Alu-Patentsattelstütze ,
    Velo Sattel mit Aussparung zur Druckentlastung.
    Gewicht netto ca. 13,9 kg, 

    Scuze ptr limba, le-am gasit pe un site din Germania.

    Multumesc

  • Va rog sa-mi dati si mie cateva exemple de biciclete ” mid level” cu linie full XT si furca FOX intre 2700 si 4000 RON… Hahahaha de fapt dati-mi un exemplu de furca FOX la 2700 lei …. Sunt foarte curios cine scrie articolele astea….

  • de ce nu actualizati acest articol? ar fi de un real ajutor! daca vreau sa achizitionez un cube reaction pro 2018 ce are angrenajul si schimbatorul de pinioane XT si schimbatorul de foi cu pinioanele si manetele schimbatoarelor SLX, plus furca Rock Shox Recon Silver TK AIR, unde o incadrez? in bicicleta mid level cu componente medii sau bicicleta high end cu componente mid spre high? va rog sa imi raspundeti! multumesc!

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

5 × five =