Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Nu se poate să nu fi remarcat în ultima perioadă bicicletele echipate tot mai des cu ax 15 mm thru axle sau 20 mm thru axle. Pe scurt, QR15 sau QR20. Abrevierea QR provine de la Quick Release și este un sistem de prindere al roții pe furcă ce-ți facilitează demontarea rapidă a acesteia.
Majoritatea modelelor mid-level 2011-2012 sunt și vor fi echipate cu axul QR15. În articolul de față, vom prezenta avantajele acestui sistem față de cel utilizat până în prezent, QR 5.
QR 5 este sistemul de prindere al roții, deja devenit clasic . Este un ax subțire, care intră prin axul butucului și beneficiază de un șurub în capăt cu o formă exterioară conică. Dacă la debutul său pe piață reprezenta o revoluție, deoarece nu mai era necesară o cheie pentru desfacerea șuruburilor care prindeau roata pe furcă, în zilele noastre sistemul devine ușor depășit. Iar asta datorită lansării noului sistem QR15.
Care sunt avantajele noului sistem de prindere QR15?
Cel mai evident avantaj al lui QR 15 este rigidizarea furcii și a roții. Acesta nu mai flexează atât de mult, în special pe viraje, iar dacă-l utilizezi cu furca potrivită vei remarca diferențele. Diferența se simte imediat ce te urci pe bicicletă. Apoi este vorba de siguranța prinderii. Dacă la un ax clasic QR 5 mai exista un risc minim ca acesta să se desfacă, la QR 15 scapi complet de acest stres. Axul se înșurubează direct pe brațul furcii, prin urmare șansele ca acesta să se desfacă sunt nule.
De asemenea, construcția axului QR15 este mult mai solidă. QR 5 poate ceda în condiții grele de exploatare, acesta rupându-se practic de la mijloc. Datorită faptului că QR 15 este gol pe interior, acesta este mult mai rigid și mult mai rezistent, indiferent de traseele abordate.
Uneori, când demontăm și montăm roata de față cu ax QR5, etrierul trebuie aliniat, deoarece nu de fiecare dată nimerești locul ideal. Astfel, după montarea roții, plăcuțele pot atinge de disc. Ca urmare, va trebuie să potrivești roata până ce plăcuțele nu mai ating în disc. Sau să reglezi etrierul. Toate aceste operațiuni te costă timp. Cu axul QR 15, această problemă dispare complet, deoarece poziția roții și a axului va fi mereu aceași.
Montarea roții este mult mai facilă. Un ax QR 5, mai conține pe lângă șurubul de prindere și cele două mici arcuri. QR 15 este un ax simplu, fără componente adiacente. Îl scoți, îl stochezi în siguranță și nu riști să rămâi fără alte subansamble care-l compun, deoarece acestea nu există. Odată deșurubat de pe roată, scoți axul iar roata cade singură. Asigurarea lui QR 15 se face la fel ca la QR 5, prin împingerea clapetei spre furcă.
Dacă utilizezi un ax QR 15 greutatea s-ar putea să crească cu aproximativ 80 de grame. Am adăugat aici atât furca (prinderile modificate cântăresc extra), butucul și axul, sensibil mai greu. Cu toate acestea, cele 80 de grame în plus sunt pe deplin justificate atunci când vei pedala pe traseu sau când va trebui să demontezi rapid roata de față.
În concluzie, îți recomandăm utilizarea unui ax QR 15. Arugumentele de mai sus sunt suficiente pentru a pune într-o lumină foarte bună noul sistem, avantajele fiind evidente. O mică problemă rămâne totuși bugetul. Dacă vrei să faci trecerea la un ax QR 15 vei avea de schimbat atât furca cât și butucul de pe față. Cu toate acestea, QR 15 sau QR 20 vor deveni viitorul apropiat noul standard pentru majoritatea bicicletelor.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
„La un ax clasic QR5 exista o sansa ca prinderea sa se desfaca” …. :)))) ce vorbiti voi acolo? de cand se desface singura roata?
Eu pățesc când fac stoppy sau sar cu bicla..
@omu: personal am avut cu QR5 doua experiente neplacute. Cel de spate rupt, iar cel de fata slabit (la un model mai vechi). De aici se poate lansa o intreaga discutie, pentru ca este foarte important cat de puternic strangi cheita. Daca este foarte stransa sunt sanse mari sa se desfaca pe traseu.
@omu – franele pe disc au tendinta sa slabeasca QR-ul pe coborari lungi. Mie mi s-a intamplat si pe fata si pe spate (dar pe spate nu atat de rau), am avut noroc ca totusi si cu QR-ul desfacut roata tot nu iese din furca asa usor. Initial am crezut ca s-a intamplat ceva cu furca dar cand am pus mana pe QR pe fata s-a desfacut cu efort minim. Pe chestia asta se recomanda sa verifici QR-ul inainte de orice tura.
QR5 e suficient pentru un rider pana la 80-85 de kg, care practica XC, fie proba olimpica sau maraton.
cu siguranta qr5 este mult mai vulnerabil decat qr15 si asta o spun ca am avut surpriza sa constat, in timp ce desfaceam un butuc fata echipat cu qr5,ca era rupt pe jumatate, practic el era tinut strans de axul subtire. e greu de crezut cum a rezistat. dar care este diferenta intre o furca pentru axul qr15 si o furca pentru axul qr5?
Urechile pentru prinderea furcii sunt diferite. Vezi in fotografia 2 si 3 cum arata prinderile pentru axul QR15.
Ce rol au acele arcuri mici de la QR5?
La o roata normala ce a avut ax qr5 se poate monta ax qr15 ?
Salut, dacă ai furcă cu prindere QR15, se poate. Pe furca cu prindere QR5 nu poți monta QR15.
Salutare ma bate gandul sa schimb rotile , am un cube analog 2015 cu furca xc30 aia automat trebuie schimbata pt ax thru dar intrebarea mea este pe spate daca roata e tot cu ax thru o pot monta ? sau trebuie schimbat si cadrul ?
aici descrierile rotilor
Hub Axle System:
front: 15/100 mm Thru Axle
rear: 12/142mm
si asta primesc la ele
5/100mm End caps/Axle
5/135mm End caps
multumesc anticipat
Salut, dacă pe roata de spate ai prindere QR9, atunci nu ai cum sub nicio formă să pui thru axle. Ai nevoie de alt cadru.