Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
In acest articol vom prezenta pe larg toate tipurile de cauciucuri pentru bicicleta si deasemenea pentru ce discipline pot fi folosite acestea. Oferta de anvelope pentru biciclete de pe piata este foarte mare, dar din aceasta am selectat doar producatori renumiti. Adica acei producatori care ofera spre vanzare caucicuri calitative, care-si merita toti banii. De ce am luat aceasta decizie? Pentru ca anvelopa este o componenta a bicicletei foarte importanta, atat pentru siguranta bikerului cat si pentru performantele pe care acesta le obtine la pedalat.
Cat de importante sunt anvelopele de bicicleta?
Mai intai de toate, o sa abordam general tema anvelopelor. Ca sa subliniem importanta cauciucurilor o sa-ti adresez o intrebare : cata importanta acorzi tu anvelopelor bicicletei ? Gandeste-te ! Atata timp cat totul merge bine teoretic nu exista nicio problema, insa cand ramai in pana de cauciuc parca anvelopele capata o importanta cruciala : acestea determina daca o sa mergi mai departe sau nu. Fac parte din categoria de componente consumabile ale unei biciclete ceea ce automat determina bikerul sa le schimbe din cand in cand, mai des sau mai rar, depinde de cat de mult pedalezi intr-un an. Totusi ar trebui sa stii ca o anvelopa tocita este mult mai predispusa penelor de cauciuc decat una noua.
In ordinea importantei componentelor consumabile ale bicicletei, anvelopele se plaseaza pe locul 2, imediat dupa sabotii sau placutele de frana.
Dar cum alegi cauciucurile potrivite pentru bicicleta ta ?
Fiecare anvelopa care iese pe portile fabricii pleaca cu un scop precis : sa ajute bikerii la discipline precum downhill, cross country, trial, freerider, trekking, viteza sau oras.
De aici, se ramifica in inca trei categorii : normale, folding si tubeless. Cauciucurile normale sunt cele pe care le cunosti, cele clasice. Cauciucurile folding, nu au sarma ca si componenta a talonului, deci le poti impacheta cum iti doresti. La fel ca atunci cand le cumperi : nu primesti o anvelopa rotunda, rigida ci una compactizata, eventual impachetata intr-o cutie.
Avantajul acestor anvelope folding fata de cele clasice este greutatea net inferioara, lipsa sarmei din compozitie scazand grame bune din greutatea totala.
Anvelopele tubeless sunt identice celor de la automobile : nu au camera. Automat, aceasta dupa la o scadere si mai mare a greutatii totale a unei roti. Trebuie sa stii totusi ca daca-ti doresti sa folosesti o anvelopa de bicicleta tubeless o sa ai nevoie de o janta care sa suporte un astfel de cauciuc : jante tubeless. Pe o janta normala, nu vei putea monta niciodata un cauciuc tubeless.
Snake Bite
Trebuie sa acorzi atentie si compozitului din care este realizat cauciucul si mai ales la constructia peretilor laterali ai caucicului respectiv. Exista producatori care ofera un sistem ingenios pentru anvelopele oferite pe piata, si anume „anti snake bite”. „Snake bite” se traduce prin muscatura de sarpe, si reprezinta unul dintre cele mai dese tipuri de pene de cauciuc : in momentul in care urci o bordura pe strada, iar cauciucul este slab umflat, lovitura va cauza inteparea camerei in doua locuri perfect simetrice. De ce? Pentru ca in momentul loviturii camera bicicletei este prinsa intre bordura si janta, iar dupa cum bine stim janta are doi pereti care cauzeaza cele doua intepaturi in camera. Acest sistem nu este disponibil pentru oricefel de cauciuc, deoarece niste pereti mai grosi ai cauciucului inseamna greutate in plus pentru anvelopa respectiva. „Snake bite”-ul mai poate fi evitat si prin achizitionarea unei camere mai groase, dintr-un material mai rezistent.
Acum ca te-ai informat in general despre cauciucuri o sa le prezentam pe rand, in functie de disciplina pentru care au fost create. Fiecarei discipline ii corespunde o anvelopa cu un profil diferit. Acest profil determina la final performanta pe traseu.
Mountain Bike
Pentru bicicletele de munte, dimensiunea standard a anvelopei este de 26″, care este si dimensiunea rotii implicit. Exista si biciclete de tip mountain bike cu roti si cauciucuri de 24″, o idee mai mici decat cele standard. Cauciucurile pentru mountain bike sunt divizate astfel :
Anvelopele destinate disciplinei de Cross Country trebuie sa fie usoare, subtiri ca dimensiune ( in general maxim 2.10), sunt create sa se descurce pe teren accidentat (poteci, drumuri de munte) dar nu pentru teren greu. Deasemenea trebuie sa fie rapide (viteza este data de profilul acestora), nu au crampoane foarte mari si in general sunt de tip folding. Deasemenea, incep sa apara din ce in ce mai multe anvelope tubeless pentru Cross Country, datorita scaderii drastice in greutate a rotilor si implicit a bicicletei.
Alegerea unei anvelope ideale pentru Cross Country trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii : dimensiune maxima 2.10, usoara si rapida.
Greutatea medie : 550 grame
Pret mediu : 80 lei
Anvelope pentru Downhill / Freeride
Anvelopele pentru Downhill se remarca in general prin dimensiunile mari, referindu-ne aici la balon si la latime. Un cauciuc clasic pentru Downhill are dimensiunea medie de 2.4 dar exista producatori care ofera si alternative de 2.6. Bineinteles ca utilizarea si exploatarea extrema trebuie sa corespunda constructiei, astfel incat acest tip de anvelopa este foarte greu. Mai mult, majoritatea anvelopelor de downhill au sisteme de protectie impotriva penelor de cauciuc cum ar fi „Snake Bite”. Crampoanele acestor anvelope sunt foarte pronuntate, fiind nevoie de grip extrem pe traseele foarte dificile.
Alegerea unei anvelope ideale pentru Downhill trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii : dimensiune minima 2.35, sa ofere protectie buna impotriva penelor de cauciuc, sa aibe un grip excelent.
Greutatea medie : 1.000 grame
Pret mediu : 100 – 110 lei
Anvelope pentru Enduro / All mountain
In aceasta categorie includem si anvelopele pentru All Mountain. Aceasta, alaturi de probele de enduro, se incadreaza in acea disciplina care se desfasoara pe trasee de munte, ceva mai extreme decat Cross Country-ul, dar nu la fel de dur ca Downhill-ul. Trseele vizate de acest tip de anvelopa sunt de dificultate medie si includ diferite portiuni de traseu : pamant, coborari, pietris. Constructia acestor anvelope este bine echilibrata, astfel incat acestea sa poata fi folosite in conditii variate de traseu. Pot fi folosite deasemenea si pe asfalt fara probleme. Acest tip de anvelopa este universal si poate folosit pe orice mountain bike. Sunt incluse in aceasta categorie si anvelopele cu dimensiunea de 29′ (cele mai mari roti disponibile pentru mountain bike-uri).
Alegerea unei anvelope ideale pentru Enduro sau All Mountain trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii : dimensiune medie 2.20, constructie relativ usoara, sa ofere un raport bun intre grip si rapiditate
Greutatea medie : 750 grame
Pret mediu : 65 lei
Anvelopa de Dirt Jump, trebuie sa aiba o constructie simpla, deoarece este utilizata in mare parte doar la sariturile pe rampe de skate park sau rampe de pamant din dirt park. Acestea au general o grosime medie intre 2.1 si 2.3 si sunt disponibile pentru roti de 24′ sau de 26′. Proflilul cauciucurilor este mai mic ca dimensiune, aceste trebuind sa ofere o forta de frecare cu solul cat mai mica. Se folosesc in unele cazuri si cauciucuri slick ( fara profil ) pentru aceasta disciplina.
Alegerea unei anvelope ideale pentru Dirt Jump trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii : greutate relativ mica, dimensiune intre 2.1 sau chiar 2.4, rezistenta redusa la frecare
Greutatea medie : 850 grame
Pret mediu : 80 lei
Cursiere / City Bike
Anvelopele pentru cursiere sau pentru city bike-uri, au in comun aceeasi dimensiune si anume de 28′. De aceea le-am adus impreuna, in aceeasi categorie.
O anvelopa pentru cursiera trebuie sa reuneasca mai multe conditii pentru a fi declarata o anvelopa cu adevarat performanta : sa fie foarte usoara (este construita din doua straturi separate), sa fie extrem de rapida (majoritatea nu au niciun fel de profil sau daca exista acesta este extrem de mic), sa poata fi umflata la presiuni foarte mari. Aceast tip de anvelopa functioneaza la perormante optime doar in momentul in care este umflata corespunzator. Desemenea sunt foarte inguste, astfel incat pata de contact cu solul sa fie cat mai mica.
Alegerea unei anvelope ideale pentru cursiera trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii : greutatea foarte scazuta, grip bun atat pe uscat cat si pe umed, grip excelent in curbe
Greutatea medie : 220 grame
Pret mediu : 90 lei
Anvelope pentru City Bike / Trekking
Bicicletele de oras sunt cele mai putin pretentioase, daca ne gandim ca este singurul capitol unde bikerul nu are nevoie de performante. Totusi, si pentru aceasta categorie de biciclete trebuie sa iei o decizie corecta in ceea ce priveste anvelopele, deoarece acestea contribuie la viteza ta de deplasare si la forta cu care pedalezi. Anvelopele de oras trebuie sa aiba un profil mic, apropiat celui de slick, sa ofere un grip bun atat pe asfalt uscat cat si pe asfalt umed, sa fie relativ usoare – desi poti sa faci oricand un compromis pentru o aderenta mai buna in detrimentul greutatii anvelopei si sa fie durabile. Si aceste anvelope au dimensiunea de 28′ si sunt subtiri.
Alegerea unei anvelope ideale pentru bicicleta de oras trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii : aderenta sporita pe astfalt uscat si umed, sa fie durabile, sa aiba un profil mic
Greutatea medie : 800 grame
Pret mediu : 70 lei
Toate BMX-urile beneficiaza de roti cu dimensiunea de 20′. Anvelopele pentru bmx-uri se impart si ele in diverse categorii in functie de disciplina la care sunt folosite : flatland tricks, rampe de skate park, rampe de dirt park sau racing. Anvelopele pentru flatland tricks si rampe pot fi atat slick-uri (fara profil) cat si cu un profil minim. Cele pentru dirt park sau racing au in general in profil mai generos, fiind necesar un grip foarte bun pe traseele de pamant.
Alegerea unei anvelope ideale pentru bmx trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii : aderenta buna pe rampe sau trasee de pamant, protectie impotriva loviturilor (pe canturile rampelor spre exemplu), greutate scazuta
Greutatea medie : 600 grame
Pret mediu : 40 lei
Concluzie
Intotdeauna cand achizitionezi o anvelopa, fii atent sa alegi calitativ. Fiind un element de siguranta foarte important, uneori chiar nu merita sa faci rabat la pret in detrimentul performantelor. Dintre producatorii consacrati recomandam : Schwalbe, Continental, Tioga, Hutchinson, Maxxis, Try-all (exclusiv pentru biciclete de trial), Kenda (doar produsele premium, cele ieftine sunt foarte slabe din punct de vedere calitativ).
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Un articol cu informatii utile si binevenit pentru informare, la fel ca multe alte articole pe site. Mi-as permite doar sa remarc doua mici inadvertente:
1. La categoria anvelope de dirtjump, ati pus o poza cu Continental Twister, cauciuc specializat pe XC pe suprafata uscata, cel mai usor din gama (370 g), care nu se potriveste descrierii
2. La anvelope de cursiera ati pus o poza cu Continental Ultra Sport Hometrainer, un cauciuc destinat exclusiv pentru utilizarea pe trainer, fiind interzisa utilizarea sa pe asfalt sau orice suprafata.
va rog frumos daca cineva are cauciucuri de 26 2.4 si nu va mei trebuiesc va rog sa mi le donati mie pt ca am mare nevoie eu sunt din ploiesti vin oriunde in tara casa le iau
Buna ziua,
Puteti sa ma ajutati cu un sfat ? Vreau sa-mi iau cauciucuri de iarna cu cuie si nu stiu daca se potrivesc unele 35-622 (doar pe acestea le-am gasit la dimensiuni comparabile). Pe cauciucurile originale ale bicicletei mele scrie 22-622. Latimea unui cauciuc inseamna latimea de la contactul cu janta, adica e vorba de latimea cauciucului umflat sau nu conteaza, e important doar diametrul ?!?
daca cineva are caucucuri si poate sa le ofere gratis sau pret simbolic 16×1,45.75,90,200,210.
niste cauciucuri de 22 1/3/cu 8?unde pot gasii?
Salut prieteni! Am si eu o intrebare printre experimentati.In perioada viitoare (arpilie/mai) doresc sa fac un traseu Ct-Sf. Gheorghe full pe nisip..Ce cauciucuri sa folosesc ptr acest tip de teren, enduro/all mountain sau Downhill? Va multumesc!
Reply aici sau mess: [email protected]
Salut! Pe nisip nu ai nevoie de anvelope prea groase. Dacă terenul este doar acoperit cu nisip atunci un set de anvelope de All Mountain este suficient.
Multumesc Free Rider. Ma gandesc totusi ca nu prea ar exista rulaj pe nisip fin ci mai mult pe malul apei,unde sunt sanse sa fie si scoici sau mai incolo roci, ceva de genu…pe GM nu imi pot da seama de calitatea solului si obstacole dar ma gandesc sa anticipez. Oricum…vor fi cateva zeci de km de rulat prin acel tip de nisip…Sa imi iau extra camere si cauciucuri decat e prevazut? :))
In prima faza ma gandeam la cauciucuri pline..ptr a evita problema penelor.Exista asa ceva?
Exista si cauciucuri pline, de exemplu
http://olx.ro/oferta/cauciuc-plin-antipana-26×1-75-ID4IOJi.html
Cauciucuri pline nu exista. 🙂 Ar prea grele si imposibil de montat. Poti lua doua camere de rezerva cu tine si atunci scapi de orice grija.
buna…am si eu o intrebare…care cauciucuri sunt bune pe zapada’?
Salut!Imi puteti spune si mie de unde pot face rost de anvelope pt. o bicicleta cu dimensiunea de 27,5”?
Ce anvelopa mi se potriveste? Eu merg mai mult cu bicicleta prin paduri, noroi, iarba uda,(sau uscata)carari ….pe oriunde doar foarte putin pe asfalt
Ce cauciuc imi este bun?
As avea o intrebare cu imi pot face rost de doua anvelope de iarna pt biciclete MTB dimensiunea 26