Acum citesti
Cannondale Topstone Carbon SRAM Force eTap AXS (2020)

Cannondale nu sunt străini de lumea cursierelor de offroad. Modelul lor de ciclocros CAADX este practic o legendă în domeniu. Iar acum 3 ani au lansat modelul Slate, echipat cu o furcă Lefty special concepută, denumită Oliver, bicicletă ce a făcut senzație în acel moment și pe care am testat-o și noi.

În 2019 americanii revin din nou în centrul atenției cu un gravel bike autentic, plin de elemente tehnice interesante: noul Topstone, în variante din aluminiu și din carbon! Cu promisiunea că e un model cu adevărat polivalent și în spiritul gravel, cu elemente de design preluate de la noile cursiere SuperSix Evo și CAAD13 dar și cu elemente inivatoare, Topstone a fost așteptat cu sufletul la gură de toți iubitorii combinației de roți înguste și nisip.

Cannondale România ne-a făcut surpriza să aducă un lot de biciclete model 2020 pentru test, inclusiv noul Topstone Carbon, iar noi nu puteam să nu răspundem prezent la așa o provocare și o ocazie!

Am primit pentru câteva zile chiar modelul de top, Cannondale Topstone Carbon SRAM Force eTap AXS, echipat după cum o spune și numele cu grupul de componente wireless Force 2×12 al americanilor de la SRAM. Nu am ezitat și am scos-o la plimbare pe un traseu destul de serios de MTB din zona Moieciu să vedem cum se comportă!

Primul lucru care îl observă oricine este forma cadrului, similară în mare cu cea ale noilor modele de șosea ce vi le-am prezentat deja: SuperSix Evo și CAAD13. O privire mai atentă însă dezvăluie amănunte specifice destul de importante care dovedesc că modelul Topstone a avut parte de o muncă de proiectare separată. Este disponibil însă doar din carbon Standard Modulus, fără o variantă HiMod. Ceea ce e bine la preț până la urmă!

Primul element ce se observă este pivotul cu rulmenți de la joncțiunea dintre seatstay-uri și seat tube. Acesta face parte dintr-un sistem inovator de suspensie ce se bazează nu doar pe flexarea tuburilor triunghiului spate ci și pe acest pivot care accentuează această mișcare. Conform celor de la Cannondale, sistemul are o cursă la axul roții spate de 3 cm ce se traduce printr-o rotație a pivotului de doar 7 grade. Asta înseamnă că s-ar putea ca rulmenții să țină o viață.

Impresionantă este însă masivitatea zonei monoblocului. Aceasta asigură o rigiditate fantastică, similară celei ce am simțit-o la noul SuperSix Evo HiMod.

Furca spate ne arată un aspect interesant, preluat de la MTB – este vorba de forma asimetrică a chainstay-urilor, care fac necesară folosirea unei roți spițate special în standardul Cannondale Ai, deoarece pinioanele sunt scoase mai în afara cadrului pentru o funcționare mai bună.

Asimetria se observă și la forma seat tube-ului.

Angrenajul folosit este în standardul DUB de la SRAM iar rulmenții sunt de tip BB30, dar cu un ax de 83 mm.

Tija de șa folosește același sistem de prindere aero ca la modelele de șosea, cu un șurub ascuns între toptube și seat tube.

Tija de șa folosită este însă cea standard SAVE de 27.2 mm pe care o regăsim la modelele din anul anterior, nu cea nouă cu profil D. Acest lucru s-a făcut probabil și pentru a permite montarea unei tije dropper, lucru care sincer nouă ni se pare absolut justificat pe această bicicletă după ce am văzut ce știe să facă!

Cadrul beneficiază de multe puncte de prindere, având loc de trei bidoane, unul fiind sub downtube iar cel de deasupra downtube-ului având trei șuruburi pentru o poziționare cât mai adaptabilă. Pe toptube avem două puncte de prindere pentru o cutie de transport în care putem duce batoane, geluri sau telefonul.

Furca are și ea multe puncte de prindere și permite montarea unui portbagaj. Nu este însă la fel de confortabilă pe teren dificil ca spatele bicicletei, un lucru până la urmă destul de normal.

Confortul în zona din față este îmbunătățit însă de ghidonul cu pipă SAVE cu formă aero, asemănător cu cel de pe modelele de top de șosea. Acesta e foarte confortabil și amortizează și el din vibrațiile provenite de la șosea. Sub capacul cu inscripția SI se află punctele de prindere ale suportului de GPS.

Cadrul are spațiu suficient pentru anvelope de 42 mm pe roți de 29 și oferă posibilitatea de montare a unui set de aripi de protecție pe punctele de prindere prevăzute. Bicicleta vine cu anvelope de 37 mm.

Un alt element vedetă al bicicletei este setul de roți din carbon Hollowgram cu profil de 22 mm dar cu lățime internă de… 25 mm! Pe acestea, anvelopele extrem de apreciate în lumea gravel WTB Riddler 700x37c se așează excelent. Atât anvelopele cât și jantele sunt compatibile tubeless, dar pe bicicleta de test au venit cu cameră.

Ambele roți au ax thru de 12 mm de tip bolt-on care asigură rigiditatea necesară fără probleme.

Roata față este dotată cu senzorul de viteză Cannondale prezent pe toate modelele lansate în acest an, senzor ce se conectează pe BTLE sau ANT+, are memorie și poate păstra datele turei și în lipsa unui computer și nu în ultimul rând știe să lanseze avertizări când e nevoie să trecem cu bicicleta pe la revizie.

Grupul wireless 2×12 SRAM Force eTap AXS funcționează exemplar. Schimbările de viteză sunt rapide, manetele sunt mari și confortabile. S-a ales montarea unui raport bun pentru urcări și mersul cu bagaje: pinioane 10-33 și angrenaj 46/33 ce oferă pe urcare un raport de 1:1, fantastic de bun pentru o cursieră, iar pe coborâre un raport de 4.6 mai bun decât cel oferit de combinația clasică 50/11. Frânele sunt tot din același grup și au o forță brută fantastică, dând o senzație de încredere totală în bicicletă.

Punctele de contact provin de la Fabric. Șaua Scoop Shallow este foarte confortabilă și ideală pentru poziția de pe această bicicletă iar ghidolina este și ea de excepție, moale și aderentă.

Cu o greutate de sub 9 kg fără pedale, bicicleta Topstone Carbon este destul de ușoară, dacă e să luăm în considerare dimensiunile și echiparea acesteia precum și faptul că nu are cadrul din carbon HiMod.

Am făcut o mică echipă de test cu niște prieteni care nu au mai mers pe un gravel bike autentic. Părerile sunt foarte asemănătoare. Bicicleta este practic un tanc și se simte în largul ei pe offroad, trece peste orice în afară de bolovani cu stoicism și stabilitate. Noi am folosit în test o presiune în roți de 2.5 bar. Amortizarea vibrațiilor e excelentă în spate și doar bună în față unde ar fi loc de mai bine (o furcă cu suspensie pentru gravel?). Geometria pare perfectă pentru utilizarea aceasta. Urcările și accelerările sunt fulminate iar coborârile se desfășoară în stabilitate maximă. Iar dacă e nevoie să o luăm pe umăr greutatea ei mică este un premiu binevenit! Transmisia wireless e impecabilă și are rapoartele necesare pentru orice provocare, iar frânele fac o treabă excelentă, deși uneori au o accelerare un pic cam brutală. Restul de confort e dat de șaua, ghidolina și manetele super confortabile și ergonomice.

Părerea unanimă e că Topstone e o bicicletă capabilă să facă 90% din ce poate face una de XC, însă modul în care se simte terenul de sub o bicicletă gravel nu se compară cu cel al unei biciclete cu suspensii, iar iubitorii de biciclete au simțit imediat asta. Topstone poate să fie la fel de bine unica bicicletă cât și cea de-a x-a bicicletă din colecție. Oricum ar fi, cu siguranță vă va smulge un zâmbet pe buze imediat ce se termină asfaltul!

Importator: Extreme Riders Distribution

Preț: 5499 Euro

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

three + five =