Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Deși puțini ar fi crezut, unul dintre cei mai renumiți producători de cadre de titan se află în Rusia, în orașul Korolev mai exact. Urbea care a reprezentat inima industriei spațiale a fostei Uniuni Sovietice a depășit perioada zilelor de glorie, dar nu a rămas fără obiecte de activitate. Meseriașii de aici știu foarte bine ceea ce fac, iar în cele ce urmează aruncăm un ochi atent asupra noii lor indeletniciri.
Cu toate că este un oraș tipic sovietic, Korolev pare a avea destul de mulți bicicliști dacă este să judecăm după rastelele ocupate din diferite puncte ale sale.
Mihail Nokolaevich este directorul general al Rapid, o fabrică cu 12 angajați, specializată în prelucrarea titanului. Competența lor era la mare căutare acum câteva zeci de ani, dar după desființarea blocului sovietic, aceștia au trebuit să se reorienteze. Din fericire pentru ei, titanul devenea pe la mijlocul anilor 90 un material tot mai căutat pentru producția de biciclete. Prima comandă a fost din Suedia pentru un astfel de cadru, iar de prin 1995 încolo au început să producă în mod regulat cadre de mountain bike. Următoarea lor comandă a venit direct de peste Oceanul Atlantic, din SUA, de la clubul Wolf Creek, produse la a căror testare au contribuit și ei pentru ca mai târziu comenzile să curgă din țări ca Anglia, Franța ori Canada.
Pentru a fi siguri de calitatea produselor lor, Nokolaevich a trimis câteva cadre la un centru de testare din Germania, verificări trecute fără probleme. De fapt, din 1994 și până în prezent Rapid a produs 12.000 de cadre dintre care doar două s-au rupt. Unul a suferit o coliziune cu o mașină, iar celălalt a cedat după 12 ani de folosință.
Titanul este considerat a fi cel mai bun material pentru producția de cadre de bicicletă pentru că are numeroase caracteristici funcționale, unul dintre acestea fiind capacitatea de a absorbi vibrațiile foarte puternice. Pe de altă parte, este și foarte rezistent, depășind aluminiul și oțelul.
Hala de producție a fabricii Rapid este o magazie unde lucrează o mână de oameni. Alexander este socotit de restul angajaților ca fiind un veritabil artist într-ale sudurii. Sudura titanului necesită respectarea unor reguli stricte.
Acest meseriaș lucrează ca strungar de la vârsta de 17 ani. Singurul lucru pe care îl regretă este că nu are cui să îi transmită experiența sa.
Înainte de procesul de finisare, se croiesc filetele și se ajustează geometria cadrului. Un cadru poate fi mat, lustruit sau ambele.
Un lucru interesant la fabrica Rapid este că doar 40% din comenzi sunt standard. Restul sunt comenzi personalizate nu doar pentru marile mărci de biciclete, ci și pentru alte organizații care folossc bicicleta, cum ar fi circurile.
Un cadru fabricat la Rapid nu este cu mult mai scump ca unul de aluminiu, costând în jur de 700$.
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.
Sa-mi dau palmi ! As da un rinichi sa invat de la nenea ala cu strungul, mai ales ca vreau sa pun pe picioare un atelier de mecanica – electronica – programare, cu utilaje cu comanda numerica controlate de calculator, astfel incat strungul sa lucreze exrem de precis indiferent de starea de ebrietate si oboseala al celui ce-l manuieste ! Dar programul il pot face deabia dupa ce stiu ce ar trebui facut cu mana… 🙁
Foarte frumos 🙂
Si in Romania exista posibilitatea pentru asa ceva. Sper sa inceapa in curand si la noi 🙂 .
Nobody noticed… dar pe ultima masina erau lipite doua atentionari: Purtare ochelari si casti obligatorie. Nenea nu avea nicio treaba :))
Si de unde am putea cumpara asa un cadru? Si ar fi mai bun ca unul de carbon?