Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Dacă există un segment care cunoaște o creștere rapidă în România, acela este cel al bicicletelor de Trekking. Tot mai mulți români, privesc bicicletele de Trekking ca pe o alternativă ideală la cele de oraș, deoarece le oferă posibilitatea de a pedala și în off-road (ușor ce-i drept). Pe de altă parte, suspensia reprezintă un avantaj clar față de bicicletele de oraș, iar împreună cu roțile mari de 28 de inch și anvelopele subțiri, ai o viteză de deplasare superioară comparată cu cea a bicicletelor de munte. Pe de altă parte, bicicletele de trekking pot fi echipate și cu portbagaje adiționale, devenind astfel un partener de nădejde și pentru trasee mai lungi sau pentru zilele în care ai câte ceva de cărat. De menționat că nu toate cadrele bicicletelor de munte sau furcile acestora sunt prevăzute și cu prinderi pentru portbagaj (în principal, doar cele entry-level beneficiază de aceste prinderi).
Cum restul de componente nu reprezintă o decizie critică, pentru că acolo unde nu este vorba de performanță nu contează atât de mult sistemul de transmisie sau frânele (care pot fi și v-brake-uri fără probleme), ne vom concentra pe cel mai important element al bicicletei de trekking: suspensia.
Mulți achiziționează astfel de biciclete fără să acorde o prea mare importanță suspensiei, când de fapt aceasta este cea care completează bicicleta de trekking și o face superioară în fața altor alternative. O bicicletă de trekking cu o suspensie nefuncțională sau de o calitate slabă, va răpi din confortul oferit de bicicletă, mai ales pe porțiunile de off-road, precum potecile de pădure sau drumurile de țară, mai nou și prin orașele cu drumuri distruse de gropi. Astfel, am trecut în revistă câteva modele de furci de care va trebui să-ți pese în 2015, pe care le poți considera ca alternative viabile la cele deja instalate pe bicicleta ta de trekking.
Voi începe articolul cu cel mai nou jucător în segment: Rock Shox. Știind probabil că unii producători produc astfel de furci noi, dar cu o funcționalitate care lasă mult de dorit, au decis să sară în horă și să vină cu alternativă serioasă. Paragon se numește aceasta, iar momentan este disponibilă doar în versiunea Gold. Aceasta presupune utilizarea unui cartuș de aer Solo Air, are o cursă de 50 sau 65mm și o greutate acceptabilă, de 1.87 kg. În plus, prețul de aproximativ 160 de euro este chiar digerabil în condițiile în care ai la dispoziție o furcă perfect funcțională, care oferă confort sporit. Rebound-ul (viteza de revenire după comprimarea furcii) este setată din fabrică, în schimb ai la dispoziție o manetă instalată pe ghidon care va bloca furca în momentele când rulezi pe asfalt.
La urma urmei, cum să nu intrii în acest segment dominat clar de Suntour timp de ani de zile și foarte puțin de către RST?
Și pentru că tot am amintit de RST, aceștia sunt următorii pe listă. Din gama de furci merită atenția doar două modele: Vogue este primul dintre acestea, căci reprezintă alternativa clasică. Folosește un cartuș de aer, are 1.63 de kg și oferă în schimb o cursă foarte generoasă, de 75mm. Astfel, Vogue reușește să îmbine greutatea mică, cu o cursă mai mare dar și cu un preț sensibil mai mare decât al concurenței (174 euro). În plus, are reglaje pentru blocare, revenire și bineînțeles, preload, prin setarea aerului din cartuș.
Pentru cei obsedați de greutatea mică a componentelor, există de la RST modelul M7T, Single Shock, similar furcilor Cannondale. Aceasta are un preț și mai mic, de doar 145 de euro, însă oferă o cursă de doar 50mm. Avantajul de necontestat al acestei furci este greutatea foarte mică, de doar 1.3 kg.
În cazul celor de la Suntour, lucrurile stau complet diferit. Nu mai puțin de 22 astfel de modele sunt disponibile pentru Trekking, iar decizia îți poate cauza dureri de cap. Cea mai ușoară furcă a taiwanezilor, dar și cea mai ieftină, este modelul Swingshock. Aceasta este oferită pentru doar 139 de euro, dar oferă o cursă foarte mică de doar 30mm și cântărește 1.4 kg.
Cel mai popular model, Suntour NCX, este disponibil și în versiunea cu cartuș de aer și cu comandă inclusă pentru acționarea Lock-out-ului. Prețul recomandat de 229 de euro este mare, însă în multe din magazinele virtuale o poți găsi pentru 99 de euro. Are o greutate de 1.78 de kg și oferă o cursă standard de 63 de mm. Între modelul NCX pe aer și NRX, de asemenea popular, dar în versiunea pe arc, existăo diferență notabilă în ceea ce privește confortul, însă o diferență mică de preț de doar 10 euro și una de greutate de 100 de grame, în favoarea lui NCX.
Prin urmare, în cazul Suntour, modelul NCX E RL AIR combină cel mai bine mai multe calități și devine astfel modelul recomandat.
Concluzie
Vi se pare ciudat că v-am recomandat doar modele pe aer? Din păcate, în cazul furcilor de trekking (pe aer) acestea chiar fac o diferență când vine vorba de confort. Dacă întreținerea este coresponzătoare, nu o să ai bătăi mari de cap nici în timp. Pe de altă parte, sunt mai ușoare decât cele pe arc, iar reglajele ce se pot face sunt reale, adică funcționează (spre deosebire de modelele cu arc ce vin cu multe hibe de obicei).
Privind în asamblu și asupra propunerilor făcute mai sus, am de completat următoarele:
-RockShox va oferi probabil cea mai bună funcționalitate, însă prețul nu este cel mai mic și nici nu abundă în reglaje.
-RST combină toate calitățile într-un singur produs: reglaje, funcționalitate, cursa cea mai mare, greutatea cea mai mică, însă este cea mai scumpă
-Suntour are avantajul că modelul NCX se bucură în general de cele mai mari reduceri (peste 50%). Uitându-ne pe cifre, aceasta se incadrează exact între modelele de la RST și Rock Shox în ceea ce privește specificațiile tehnice, însă prețul este cumva imbatabil, de aici fiind declarată și câștigătorul acestei comparații.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.