Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Îl știm pe Marius drept un „weightweenie” adevărat, mulțumită pasiunii pe care o are față de bicicletele ușoare. Îl știm de anul trecut când și-a construit un Scott Spark 900 RC, un mtb full suspension pe care l-a scos la doar 7,97 kg. De data asta Marius și-a fixat ochii pe un mtb hardtail, complet fără suspensii.
„Așa cum spuneam și anultrecut cand am construit Spark-ul, intenționam să asamblez o bicicletă mtb hardtail sub 6 kg, mult mai potrivită pentru cursele de plat, din jurul Bucureștiului”, spune Marius. La aceste concursuri ai porțiuni lungi de forestiere unde ai nevoie să transmiți toată forța în pedală. „Potecile din pădurile de la aceste concursuri nu sunt deosebit de tehnice și din acest motiv bicicleta nu are nevoie de suspensii”, continuă Marius.
Pentru aceste concursuri, care nu durează mai mult de două ore, mtb-ul nu are nevoie de suspensie nici în față, Marius instalând pe acest Scott Scale 900 o furcă fixă din carbon, cu o greutate de 510 g. „De la Spark am păstrat setul de roți Extralite DUKE Lucky Jack de aproximativ 1.200 g, pe care am pus discuri din carbon de 180 mm față, și 160 spate.
Și acestea foarte ușoare – 30 g cel mare și 24 g cel mic”. Aceste discuri din carbon sunt pentru utilziare „soft”, fiind utile doar pentru a încetini puțin la viraje. „Dacă vrei să le folosești pe o panta mai mare de 5-7% vei avea sigur adrenalina ridicată la maxim”, mărturisește Marius.
Niciun detaliu nu este trecut cu vederea la această bicicletă, așa că și șuruburile și prinderile QR au fost alese cu grijă. Deși nu sunt din titan, șuruburile Trickstuff au doar 9,5 grame toate cele 12. Pe de altă parte QR-urile pentru prinderea roților sunt Extralite BlackLock spate și CarbonTi față, foarte ușoare, la 18 grame fața și 27 spate, pentru thru axle de 12×142.
Cockpit-ul este inedit fiind alcătuit în cea mai mare parte din componente de la Extralite. „Ghidonul Hyperbar3 are o lățime de 700 mm și greutate de doar 95 g, apoi pipa care are 79 grame, lungimea fiind de 100 mm. Doar 8 grame au manșoanele Eva!”
Restul cockpit-ului este alcătuit dintr-o tijă de șa din carbon 77Composite cu prindere cu sfoară Darimo Loop a șeii, șaua AX Lightness Leaf ltd fiind ediție limitată, a 9a din 10 bucăți produse.
Colierul pentru tija de șa nu are nimic special și are 15 grame. Dar urmează să fie înlocuit cu un Tune Wurger Skyline de doar 5 grame. „Cel mai greu de procurat a fost tija de șa întrucât are un standard mai rar al diametrului, 34,9 mm, fiind puțini producători care fac așa ceva. Pentru noul Scale, Scott a și renunțat la această dimensiune”, poveșteste Marius.
Frânele sunt interesante și le cunoaștem de la Scott-ul anterior construit de Marius. E vorba de frânele cu apă BFO H2O. „Trebuie spus că după ce le-am chinuit bine mai multe zile prin munți, frânele au avut nevoie de revizie completă.
După câteva sfaturi primite de la prietenii mecanici (lichidul de frână fiind în mare parte compus din apă), am aflat că toate garniturile din interior au nevoie de curățare și tratare cu vaselină specială, cel puțin o dată pe an. Acum sistemul de frânare se comportă excelent”. Pentru acest Scott Scale, Marius a ales o transmisie Sram XX1 1x cu 11 viteze și pinioane 10-42. Angrenajul este Sram eagle DUB.
Toate aceste componente împreună cu cadrul Scott Scale 900 SL și furca JAVA din carbon, au dat bicicletei o greutate de doar 5,9 kg pentru un mtb cu care credem totuși că pot fi făcute și trasee de munte mai domoale, nu doar curse pe plat.
„Bicicleta este cam în formă finală”, spune Marius. „Mai am de schimbat doar piese mici cum ar fi colierul tijei de șa, patina carbon Hopp pentru schimbătorul spate și rotițe KCNC ceramice tot pentru schimbător. Toate astea vor reduce greutatea bicicletei cu încă 30 de grame!” Bicicleta poate deveni și mai ușoară, mai precis 5,5 kg, dacă se folosește linie Sram XX și pinioane Recon 11-32t.
Specificații:
- Cadru: Scott Scale 900 SL, model 2015, marime M – 1 kg
- Furcă: JAVA carbon – 510 g
- Headset: Ritchey Pro 70 g
- Frâne: Brakeforceone BFO H2O 1-Finger – 380 g
- Şuruburi etrier/adaptor 180: Carbon Ti Aluminium – 15 g/10g
- Discuri frână: Alpha carbon, 160 mm fata/ 180 mm spate – 54 g
- Şuruburi discuri: Trickstuff – 10 g
- Roţi: butuci Extralite Hyper, spite Sapim CX Super, jante DUKE Lucky Jack 299 – 1.200 g
- Valve/banda: Tune – 14 g/20g
- Ax spate: Extralite BlackLock – 27 g
- Ax faţă: Carbon ti QR– 18 g
- Anvelope: MAXXIS MaxxLite 29 One70+Silkworm – 720 g
- Soluţie antipană: Fakir 80 g
- Schimbător spate: Sram XX1 11v – 245 g
- Shifter: Sram XX1 grip – 95 g
- Pinioane: sram hg-1195 10-42T – 260g
- Lanţ: KMC X11SL Ti-N Gold – 220 g
- Angrenaj: Sram XX1 Eagle DUB cu foaie 34T – 420 g
- Rulment pedalier: Sram DUB – 80 g
- Ghidon: Extralite HyperBar3 700mm – 95 g
- Manşoane: Extralite Hypergrips EVA – 7 g
- Pipă: Extralite Hyperstem Stealth – 79 g
- Capac pipă/coliere: TUNE carbon – 5 g, prindere gheara: 10g, 10g
- Tijă de şa: 77Composite 34,9×350 cu DARIMO Loop Clamping – 110 g
- Colier tijă şa: generic – 15 g
- Şa: AX Lightness Leaf Ltd 9/10 – 80 g
- Cablu deraior/camasa: Kcnc Teflon 15g, 15g
- Pedale: Crankbrothers Eggbeater 11 Ti – 180 g
- Greutate la data de 20 martie 2020 – 5,9 kg (fără pedale)
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.