Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Îți place să te dai cu bicicleta ore întregi? Există câteva accesorii moderne care, deși nu sunt deloc ieftine, îți pot face experiența mult mai plăcută și mai interesantă!
-
Tija de șa reglabilă (dropper)
Tija de șa reglabilă, denumită în mod comun tijă dropper, a schimbat pentru totdeauna lumea MTB-ului și mai nou este folosită și pe biciclete din alte categorii cum ar fi cele de ciclocros sau gravel. Posibilitatea de a regla înălțimea șeii rapid, din mers, de obicei în orice poziție se dorește, face din coborâri o bagatelă, indiferent dacă vorbim de bucăți abrupte cu bolovani sau de viraje în viteză pe serpentine. Centrul de greutate coborât și posibilitatea de a ne apleca în spatele bicicletei fără a fi deranjați de șa merită cele 3-400 g în plus pe care le adăugăm pe bicicleta noastră! Sunt folosite chiar și în Turul Franței la bicicletele de rezervă, pentru ca fiecare ciclist să își poată regla din mers înălțimea tijei fără să piardă cu asta secunde prețioase în cazul în care bicicleta sa cedează iremediabil.
2. Senzorul de putere (powermeter)
Senzorul de putere a schimbat pentru totdeauna modul în care ne antrenăm și analizăm turele de bicicletă. Apărut de ceva vreme în arsenalul profesioniștilor, a fost multă vreme inaccesibil cicliștilor amatori datorită prețului descurajant de mare. În ultima vreme însă prețurile au scăzut și această tehnologie, deși nu e încă foarte ieftină, a devenit mult mai accesibilă în viitorul apropiat sunt așteptate modele care vor scădea prețul sub bariera psihilogică de 200 de euro! Puterea ne oferă un parametru perfect de antrenament, măsurând exact efortul depus indiferent de condițiile în care ne dăm: vânt, dealuri, presiunea aerului din anvelope și calitatea acestora, starea de oboseală. Viteza și pulsul ne pot păcăli, puterea nu o face niciodată.
3. Anvelopele tubeless
Deși existente de multă vreme pe piață, anvelopele tubeless au devenit extrem de populare doar în ultimii câțiva ani când tehnologiile moderne au permis construcția lor cu o greutate redusă și o flexibilitate mare. O contribuție imensă la acest fapt a avut trecerea la sistemul tubeless ready, în care nu se etanșează perfect anvelopa din fabrică, lucru ce adaugă greutate suplimentară serioasă și reduce performanțele de rulaj. În schimb, se folosește un lichid în anvelopă care are dublul rol de a etanșa la montaj eventuale mici scăpări de aer dar și de a vulcaniza din mers penele până la o dimensiune de 4-5 mm. Oferind rulaj mai bun și siguranță, anvelopele tubeless s-au impus deja în lumea MTB-ului și cuceresc treptat și lumea bicicletelor de șosea!
4. Transmisiile electronice
Transmisiile mecanice de top au ajuns la performanțe și greutăți incredibile! Au apărut însă și transmisii electronice, unde deraioarele au incluse motoare puternice și precise pas cu pas și sunt comandate de un calculator central în funcție de comenzile date de ciclist dar și de parametrii de mediu. Chiar dacă acestea costă ceva mai mult, avantajele sunt de necontestat: schimbările sunt precise, dereglările aproape inexistente, apăsarea butoanelor se face fără niciun efort, chiar și cu mânuși groase de iarnă. În plus, ultimele versiuni știu să facă lucruri și singure: să schimbe foile angrenajului automat, să schimbe 2 pinioane când schimbăm foaia sau să alinieze mereu deraiorul față în poziția perfectă în funcție de cea a lanțului. Dacă mai adăugăm și faptul că majoritatea comunică cu computerul și nu doar că permit afișarea de informații despre treptele de viteză ci pot chiar controla funcțiile computerului din butoanele manetelor, putem spune că investiția într-o transmisie electronică, fie ea pe fir ca la Shimano și Campagnolo sau wireles ca modelele SRAM, este una bună de care nu o să vă pară rău!
5. Radarul
Un accesoriu ceva mai puțin cunoscut este radarul pentru bicicletă. Produs momentan doar de firma Garmin, acesta are forma unei lămpi pentru spate, dar cu ajutorul unui senzor detectează traficul auto ce vine din spate și îl afișează în formă grafică pe ecranul computerului sau ceasului. Informațiile sunt extrem de utile deoarece, pe drumurile nu foarte aglomerate, putem merge în voie pe mijlocul benzii fără frică și să ne tragem în lateral doar atunci când o mașină ne depășește! În plus, lumina începe să clipească făcând și șoferul să își dea seama că a fost observat! E cu siguranță un accesoriu care merită încercat!
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.