Acum citesti
De ce avem nevoie de biciclete și de piese scumpe

biciclete_si_piese_scumpeÎn peste 50% din cazuri, când apare o știre cu o bicicletă sau cu o piesă foarte scumpă, inevitabil încep comparațiile cu diverse obiecte care prin definiție nu pot fi comparate cu subiectul, dar cu toate acestea mulți nu ezită s-o facă. Cea mai des întâlnită este comparația cu automobilele, probabil și cea mai la îndemână dintre toate. Din păcate însă este vorba de două universuri paralele. Urmează apoi motocicletele, smart phone-urile, iar în cazuri extreme, chiar și casele prefabricate al căror preț a scăzut puternic după criză.

În faza a 2a urmează acuzele. O remarcă tipică se referă la inutilitatea prezentării unor biciclete pentru care cei mai mulți dintre noi nu vor fi niciodată dispuși să cheltuiască sume enorme. Sau poate că nu avem de unde. Dar până în acest moment ar fi trebuit să ne fi fost deja inoculată ideea că bicicleta trebuie să fie mai scumpă decât mașina pe care o conducem, așadar unde-i problema? Mai în glumă, dar și mai în serios, există un motiv bun pentru care avem în industrie și produse scumpe. Și nu este vorba de vreun segment de lux, deoarece majoritatea celor care caută produse extrem de scumpe cu care să se facă remarcați, nu cumpără biciclete.

Să plătești 5.000 de euro pe următoarea ta bicicletă sau poate 1.300 de euro pe un sistem de transmisie (vezi imaginea) poate părea o insultă la adresa celor care nu pot decât să te remarce și să te înjure ulterior. Când de fapt, lumea pasionată de mersul pe două roți ar trebui să le fie recunoscătoare celor cu mână largă și buzunare adânci. Ca în orice alt domeniu, produsele de top sunt cele care dau tonul progresului. Tehnologia de top este disponibilă inițial pentru bani foarte mulți, nu spun nimic nou cu asta, dar s-ar spune că unii nu reușesc să-i pătrundă înțelesul. Iar dacă tot este atât de adorată această comparație cu industria de automobile, încearcă să-ți amintești când Airbag-ul sau ABS-ul reprezentau sisteme de siguranță din aria Science Fiction-ului și doar cei bogați și le puteau permite.

Nu spun că 5.000 de euro pentru o bicicletă nu sunt bani mulți. În fond, poți să faci atât de multe cu acești bani încât s-ar putea să ajungi la concluzia că 1.000 de euro sunt mai mult decât suficienți pentru a pedala în voie pe orice traseu care-ți trece prin cap. Iar de restul sumei să profiți pentru a ajunge în locuri în care nici nu ai visat, să mobilezi casa sau să-ți organizezi nunta. Dar când pedalezi pe bicicleta de 1.000 de euro care este dotată cu un schimbător cu tehnologia Shadow sau care vine cu un set de frâne hidraulice foarte decent, uiți de fapt că aceste piese au costat la un moment dat o mică avere. Pe același fir se înscriu și noile sisteme de transmisie cu 1 foaie și 11 pinioane. Sram deja lucrează la variante mai ieftine. În ceea ce privește schimbătoarele electronice, aceeași poveste. Dar în momentul în care le vei achiziționa, le vei lua de bune și vei uita că încă de la lansare câteva sute de nebuni chiar au cheltuit sume uriașe pe acestea, contribuind astfel la dezvoltarea produsului. În linii mari, este aceeași poveste și pentru biciclete.

Așadar orice industrie are nevoie de produse scumpe și de oameni dispuși să le cumpere. Este o formulă simplă, care funcționează și încă foarte bine. Prin urmare, data viitoare când vei fi anunțat de aparția unei noi componente sau a unei biciclete care costă cât o mașina de lux second hand din 2002, privește-o ca pe cea mai bună veste a zilei. Se poate ca într-un timp mai scurt decât te-ai fi așteptat să profiți de pe urma ei. Și chiar fără să știi asta.

Dragoș Mitroi
editor-in-chief FreeRider.ro

Vezi Comentarii (62)
  • Daca tu chiar crezi ca pretul componentelor de bicicleta din ziua noastra e justificat (justificabil) in vreun fel, poate ca nu ar trebui sa mai scrii articole pe tema asta.

    Eu te invit sa faci o comparatie de pret intre biciclete similare ca si capabilitati (sa zicem dotate cu fox si xtr ) din ani diferiti (poti folosi bikepedia.com pentru asta) si sa scrii un articol despre cum a crescut nejustificat de mult pretul bicicletelor.

    Alta provocare pe care ti-o ridic e sa scrii despre diferentele efective de performanta intre sistemele 3×9, 2×9, 2×10, 1×11, sau despre nevoia de a avea o noua marime de roata pe langa 26 si 29 (si cum asta inseamna alte cadre, alte furci, alte cauciucuri si in final alti bani).

    Sau poate sa scrii despre cat sunt adaosurile in ziua de azi la un magazin de biciclete?

    Succes.

  • Am menționat cred că foarte clar în acest articol că prețurile sunt mari. De ce prețurile au tot crescut în ultimii ani cred că este ușor de dedus: fluctuații valutare, creșterea salariilor (că deh, nimeni nu mai vrea să lucreze pentru 1$/zi), creșterea prețului pentru materia primă, creșterea prețului combustibilului etc. Acestea nu ar trebui să influențeze cu nimic prețul bicicletelor, asta încerci să subliniezi? Ar fi bine, dar eu o văd ca pe o imposibilitate.
    Diferențe în 3×10 și 1×11 există, la fel ca și diferențe notabile între 26 și 29, iar partea cea mai bună este că nu ai nevoie de argumente subiective, calcule matematice simple vor scoate la iveală răspunsul la aceste întrebări.

  • Oameni buni , in popor se spune ca la atitea bordeie atitea obiceie . Daca industria de orice fel face studii ( la care nataraii raspund cu emfaza ) si constata ca ar exista piata pentru bicilete cu cadru de aur ( de exemplu ) marca Vertu ( de exemplu ) cine se poate impotrivi sa inceapa productia ? Important este sa realizam ce vrem si unde ne situam . Moda , nu numai la biciclete , a stricat oamenii la cap pentru ca oamenii nu investesc in propria educatie in primul rind si apoi in biciclete , autoturisme , gadgeturi (?) ……ci exact invers . Ba sint foarte multi care amina investitia in propria educatie pina la …..calendele grecesti . Si uite asa vedem pe strada numai natarai .

  • Draga Mihai , dupa mine nu te poti incadra decat in urmatoarele categorii : rupt in fund ( Persoana care prefera sa foloseasca o epava , indiferent de produs,bicicleta sau altceva . Persoana care prefera sa peticeasca o camera de 20 de ori si sa traiasca cu teama ca pana asteapta dupa colt,decat sa inlocuiasca camera cu una noua, ersoana care merge cu sabotii de frana pana sapa in janta si mai pot dat multe astfel de exemple ) sau foarte atehnic ( http://dexonline.ro/definitie/atehnic )
    Toate avantajele noilor sisteme de transmisie cat si a noilor dimensiuni de roti au fost demonstrate in mod clar de catre cei care le folosesc in competitii si chiar si de cei care le folosesc in mod recreational sau agrement , pana la urma nu e vorba de performanta ci si de confort ! Si da , aluminiul si carbonul costa mai mult in zilele noastre , sunt metode tehnice deosebite prin care se fabrica aceste produse , petrolul s-a scumpit respectiv transportul maritim !
    Eu cred ca ar trebui sa te lasi de bicicleta , te poti apuca de fotbal … nu ai nevoie decat de minge si maidan 😉

  • @FreeRider

    Eu cred ca pretul bicicletelor a crescut in ultimii ani din cauza foamei de bani a companiilor producatoare de cadre si piese si nu neaparat din motivele enumerate de tine.
    Spre comparatie vezi cum pretul motocicletelor nu a crescut in ultimii ani (si tehnologia a ramas aceeasi, sau s-a imbunatatit) – Singura diferenta fiind ca la biciclete piata e in crestere, la motociclete in scadere.

    @GeorgeBike

    Initial ma gandeam sa nu-ti raspund… Ai postat niste injurii copilaresti fara sa stii nimic despre mine (pe care moderatorul ar fi putut sa le cenzureze). Afla ca am 3 (trei) biciclete peste 1500 eur, as vrea sa imi mai cumpar una (cu roti de 27.5) dar nu prea cred ca se merita. Daca esti interesat, una e de vanzare: http://www.dirtbike.ro/bazar/biciclete/mtb-downhill-freeride/iron-horse-6point8-17-inch-marzocchi-55-fox-dhx-51-xtr-179409
    Ai sa vezi ca un biciclist poate castiga concursuri cu biciclete normale si nu cu cele mai scumpe si noi modele si echipari; (la toate concursurile la care am participat pe primele locuri au iesit concurenti cu biciclete mai ieftine decat a mea).

    Spor.

  • De acord cu autorul.
    As vrea sa adaug ca pe langa costurile de productie sau progresele tehnologice ce determina pretul unui produs, mai exista si costul de oportunitate. Adica datorită faptului ca un produs este dorit/cautat, cumparatorii sunt dispusi sa plateasca un pret (perceput de altii ca prea) mare.
    E simplu: daca vrei ceva si consideri ca pretul merita pentru tine, il cumperi si te bucuri de obiectul respectiv.
    Sa critici produse pentru pretul lor mi se pare un exercitiu futil si absurd.

  • 5000 euro – 1000 euro bicicleta = 4000 euro ” Iar de restul sumei să profiți…să-ți organizezi nunta”
    as vrea sa fie si viitoarea mea sotie atat de multumita si chibzuita incat sa iasa nunta din DOAR 4000 de euro… sau pur si simplu, sa se poata face 🙂
    s-a dus dracu’ si polemica subiectului … 😀

  • Sunt profund impresionat de averea ta @ Mihai numai ca , am mai vazut oameni cu trei Mercedesuri care sa bage benzina in loc de motorina si invers.
    Salut!

  • aiurea, acum cativa ani se putea face performante si fara XTR…acum nu se mai poate pedala pe munte daca nu ai full-suspension, te poti bucura de natura si cu o bicla de 800 euro sau mai jos… nu trebuie sa fim snobisti…preturile din magazinele noastre sunt exagerat de mari… diferente de pana la 150 lei la un produs( deraior fata) intre un foarte vestit magazin online cu n magazine prin tara si unul de peste granita…iti renteaza sa cumperi 3-4 piese de afara , sa astepti 30 zile ca sa le primesti iar cu diferenta de bani sa-ti platesti biletul de tren catre munte. cei care detin magazine la noi in tara ar putea sa scada preturile ptr ca ei achizitioneaza en-gros…etc… plus, foarte multe „tzepe” biciclete de peste 2000-3000 lei cu echipari Deore sau peste si cu furci XCT, cum spuneam…aiurea. de aceea gasesti pe site-uri cu bazar sau alte iarmaroace on-line persoane care vand piese bune cu mult sub pretul unui magazin de profil.

  • Dispun de o bicicleta antica Scott, fara amortizor , (furca fixa) , v-brake echipare Deore LX anii 90. Am dat pe ea apx 100E , o am de 4 ani si in fiecare an am fost la munte cu ea si m-am distrat de minune. Parerea mea este ca daca nu faci competitie etc nu iti trebuie cine stie ce bicicleta ca sa te poti distra, iti trebuie doar un grup de prieteni ok, multa voie buna si o bicicleta functionala si ok

  • Cred că s-ar fi potrivit mai bine titlul: „De ce sunt unele biciclete/piese așa de scumpe?”

    Iar răspunsul ar fi fost: pentru că tehnologia costă, pentru că nu se plătește numai materia primă, manopera, etc.
    Ci și costul de proiectare/dezvoltare al respectivului produs (bicicletă/componentă).

  • „eu cred ca pretul bicicletelor a crescut in ultimii ani din cauza foamei de bani a companiilor producatoare de cadre si piese si nu neaparat din motivele enumerate de tine.”
    @Mihai : pretul bicicletelor si a componentelor a crescut pentru ca piata – cererea – a permis aceasta crestere. Problema este, ca preturile sunt conform cerintei globale ale pietei de biciclete , si salariile noastre nu prea corespund cu salariile clientilor tintite.
    Deci, bicicletele de 5000 euro nu sunt pentru toata lumea, dar te rog – lasa acest drept unui profesor din germania sa economiseasca vreo 3-4 luni si sa cumpere o bicicleta de top daca POATE.
    Daca noi nu poatem; nu trebuie sa fim frustrati… Nici Ferrari nu este pentru toata lumea :)))

  • @Mihai

    Iti lansez un chalenge ! Cat crezi tu ca este onorabil un adaos ! Ce procentaj consideri tu fiind unul corect la magazinele de biciclete ? Ia in calcul sezonalitatea, chiriile, salariile etc.

    Te rog mult sa-mi raspunzi, sunt tare curios ce consideri tu un adaos corect si cat crezi tu ca e un adaos nesimtit !

    Numai bine!

  • @ Cristian
    Imi permit sa raspund si eu la o astfel de provocare . In opinia mea pretul corect este pretul pe care il poate plati cumparatorul . Eu ca si client nu am nici un motiv sa iau in calcul sezonalitatea , chiria , salariile ……
    Un adaos comercial corect ( o apreciere la nivelul meu de potential cumparator ) ar fi de 15-17 % .

  • Pana la urma din banii nostri mananca si gura la baietii din magazinele cu adaosuri intre 1 – 300% (ca, deh, treaba e sezoniera si la iarna trebuie sa traiasca si ei din osanza stransa vara), mananca si gura lu Decathlon si Lidl, mananca si gura lu Freerider.ro etc.
    In rest, baietii care se considera „mai superiori” fata de aceeia care pun botul la campaniile publicitare ale entitatilor mentionate in primul paragraf isi pot demonstra inteligenta in felul urmator (altfel decat prin a-si cumpara o punga de seminte si de a chibita de pe margine):
    – evita tepele second hand si obtin super-produse de pe site-urile de specialitate sau din targuri cu bani foarte putini;
    – vaneaza luni de zile reducerile importante de pe site-urile consacrate;
    – evita tepele noi de pe site-uri din Asia de Sud-Est si obtin produse de top si fiabile la bani putini;
    – isi face pretenari printre romanasii din Vest si da o „comanda”…
    In rest, eu vad consumatoriide biciclete de 5.000 de euro in doua mari categoriii:
    – cei care au nivel de experienta adecvat, inteleg diferentele si au nevoie de plusul ala de valoare in momentul asta, si dau banii in cunostinta de cauza si le exploateaza in consecinta pentru performanta sau agrement. In aceasta situatie nici nu mai conteaza preturile de cost sau oportunitate;
    – snobii grasuti in lycra care ajuta masiv industria sa creasca.

    P.S. Am o bicicleta in jur de 1.000 euro. Si da, nu am inchiriat niciodata un apartament la un hotel consacrat din Paris de 5 stele, dar asta nu inseamna a nu sunt oameni care fac lucrul acesta in mod curent…Ei functioneaza intr-o lume care nu prea interfereaza cu existenta mea cotidiana.
    Judecatile de valoare nu-si au rostul in aceasta situatie. Iar cei care va ciondaniti pe tema asta nu faceti decat jocul Freerider-ului care sub o aparenta neutralitate trebuie sa promoveze consumerismul. Ca doar banii din bugetele de publicitate vin din consum, nu din contemplare sau din restaurarea Pegasurilor antice.

  • Consider ca preturile mari ale bicicletelor si componentelor din ultimii ani se datoreaza mai mult sobismului unora, care dand de bani, incearca sa forteze mana pietei, producatorilor in speta, sa scoata produse mai pentru buzunarul lor gras.
    Faza e ca lumea incepuse sa se plictiseasca de vesnicele 3×8, 3×9, Alivio, Deore si XT si a inceput sa ceara ceva mai lejereanu de folosit, ce atatea foi? Se rupea lantu de la combinatii aiurea in X, a crescut dorinta de viteza pe teren accidentat, au inceput si cei care nu prea castigau concursuri cu 3×9 sa ceara ceva mai performant si mai usor de utilizat, mai fara prea multe schimbari de combinatii de dinti, ca sa castige si muschiu lor concursuri, pentru ca au banetu grupa mare pe ei.
    Si uite asa, baietii destepti din industrie au zis ca se poate. Si le-a facut pe plac.
    Asa au aparut minunatele XX, X0, X1, XX11 si mai stiu eu ce alte XXXXX-uri de la SRAM, pe bani muuuulti de tot, pe care doar „premiantii” si le pot permite, ca exista, slava cerului destui pe lumea asta…

  • Intrebarea este utila pentru cineva care cunoaste preturile din fabrica, adica pentru cineva care vrea sau este bagat in astfel de business.
    Pentru noi, cei care cumparam, intrebarea asta nu are nici un sens.
    Pentru noi, posibilii clienti, intrebarea ar suna:
    – „Cat esti dispus sa platesti pentru o bicicleta cu configuratia asta, care iti ofera un confort X si o durata de viata a pieselor Y?”

  • Nu poti sa acuzi tot timpul ca una ca alta fara sa dai si un raspuns la intrebarea de mai sus ! Spuneti ca adosurile sunt mari ! OK ! Care este marja de adaos in care considerati voi ca ar trebui sa se oincadreze magazinele !

  • Nu sunt de acord cu concluzia articolului.
    In primul rand, progresele tehnologice in domeniu sunt mici, de la an la an. Daca e sa compari o bicicleta 2014 cu una 2009 (cu echipare asemanatoare), nu o sa vezi cine stie ce functionalitate noua si importanta la cea de 2014. Se schimba unghiurile cadrului, numarul de pinioane, rapoartele, calitatea materialului… lucruri de fine tuning. Ceva cu adevarat ground breaking nu a mai aparut de mult. Furcile de MTB functioneaza la fel de zece (sau zeci) de ani.
    In al doilea rand si in ciclism (atat de sosea cat si off-road), ca si in alte sporturi, adevaratele progrese se fac pentru scop competitional si nu sunt neaparat lucruri care sa se aplice pentru sportivul de week-end. Motivatia din spatele acestor progrese nu este aceea de a oferi masei largi de oameni o calitate mai buna a produsului, ci aceea de a castiga o competitie, ca sa fie sponsorii fericiti, sa vanda mult si sa poata sa sustina o echipa si la anu’. Chestiile astea sunt pe bani, dar e treaba lor sa investeasca; eu nu sunt de acord sa dau mai mult pe o bicicleta pentru ca pe cadru e lipit un sticker cu numele companiei care a facut bicicleta care a fost calarita de ultimul castigator al cele mai populare competitii de ciclism.

  • A, ca mi-am adus aminte: singura chestie cu adevarat iesita din comun, la care ma pot gandi ca a devenit relativ accesibila in ultima vreme, ar fi tija de sa cu piston de aer – gen Reverb. E cam singurul exemplu de echipament iesit din comun si cu adevarat de ajutor, aparut in ultimii 5 ani. Astea cu dimensiunea rotii sau cu numarul de pinioane/foi sunt frectii, nu sunt avans tehnologic.

  • Cristi, noi consumatorii gandim altfel.
    NU ne raportam la cat poate castiga un antreprenor din afacerea asta, nici nu vrem sa ne punem in pielea lui.
    Pe noi ne intereseaza cati bani platim pentru ceea ce primim.
    In general, CEA MAI SCUMPA bicicleta ar trebui sa coste cat un scooter sau cat o motocicleta slaba ca putere, adica undeva la cel mult 4000 – 5000 de lei.
    Pentru noi e inadmisibil ca pentru componentele ce se regasesc pe o bicicleta sa dai mai mult decat pe o motocicleta medie.
    O bicicleta medie pentru oricine vrea sa mearga la cate un concurs sau sa se plimbe pe la munte, ar trebui sa fie undeva pe la maxim 1500 de lei.
    Preturile stim ca le dicteaza producatorul, in primul rand.
    De aceea nu avem controlul, noi ca si clienti, cu cat iese o bicicleta din fabrica si cu cat o vinde el en-gros catre un vanzator final.
    Se stie ca in general, si in acest domeniu, exista foarte multi intermediari intre fabrica si vanzatorul final, de aceea adaosurile sunt cumulative.
    Fiecare intermediar isi „adauga” adaosul lui (sa ma exprim pleonastic), de aceea este greu sa facem o evaluare cat ar trebui sa fie adaosul fiecaruia.
    Eu consider ca ar trebui maxim un singur intermadiar intre fabrica si vanzatorul final, adica un importator si un distrubuitor si adaosurile fiecaruia sa fie de maxim 10-15% fata de cat iese din fabrica o bicicleta. De asemenea conteaza foarte mult si cu ce pret per bucata ajunge catre vanzatorul final, pentru ca se stie ca vanzatorul final, daca are putere de cumparare mare, poate obtine un pret foarte mic per bucata, daca comanda multe bucati (este valabil pentru orice afacere).

  • Am văzut reducere de 30% la bicicletele X model 2013. Așadar, presupun că adaosul este de cel puțin 30% la retailer. Dacă respectivul retailer le și importă, cu atât mai mare câștigul pentru el.

  • Cât despre intermediari.. nici un retailer nu e atât de tâmpit să nu cumpere direct de la importator, care importator, la rândul lui, cumpără direct de la fabrică.
    Intermediari mulți găsești în afaceri cu statul. Și cred că mai mult nu are rost să ne legăm de politică.

  • Ai observat corect Costi, atat este in general, adaosul la o bicicleta, la retailer.
    Stiu pentru ca am lucrat la cateva magazine de profil.
    In schimb, adaosul la piese si accesorii este cu muuuult mai mare. Se ajunge si la 200-300%, sau chiar mai mult, cu cat produsul respectiv are un pret mai mic de intrare si cu cat produsul respectiv este mai neimportant in ansamblul ce alcatuieste o bicicleta (cabluri, capete cabluri, accesorii frane, subansamble furci, subansamble butuci).
    E cam ca la restaurant, platesti pentru ca iti permiti asa ceva si intri in asemenea magazin. Cine nu isi permite, cumpara piese si biciclete second de pe net, sau din auzite, de prin vecini.

  • Eu am văzut o furca redusa cu 57%, deci asta spune mult si sunt convins ca si dupa reducerea aia, magazinul tot are profit. Am vb cu Tudi Oprea, poate ati auzit de el, la fel a zis si el, piesele si bicicletele au ajuns la niste preturi mult prea mari si nu este normal. Va doresc pedalare placuta

  • Pai,sa ma bag si eu in seama! Intr-o tara normala, cu fiscalitate normala, un adaos de 8-10% ar fi deajuns! La noi nu e fiscalitatea normala, taxele, impozitele si accizele ingropand orice comerciant serios!Ce ramane de facut:smecherii fiscale (risc, pierderea banilor,uneori puscarie), sau sa incerci sa ridici preturile,in speranta ca din adaosul porcesc, sa-ti ramana si tie cate ceva! Ca orice marfa si bicicleta, cu subansamblele ei, aduce bani daca o vinzi in cantitati foarte mari, sau cu preturi foarte mari! Cum prima varianta in Romania este mai putin posibila,ramane a doua, asta caracteristica noua, de a mari preturile! Evident ca intalnim si a treia categorie, deloc rara, a acelora ce vand si mult si scump, in spiritul lacomiei cunoscute!Clientii…., ei supravietuiesc cum pot…!

  • Bogdan, furca aceea redusa cu 57% sa fii sigur ca are probleme.
    Asa am patit si eu cu un Suntour XCR (nu spun de unde l-am cumparat sa nu fac reclama), redus de la vreo 350 la 250 lei.
    Si a fost teapa totala. Nu isi facea cursa nici pana la jumatate, avea un arc cred ca pentru cineva de 150 de kg. De asemenea, nu se desfaceau dopurile acelea de sus din capatul ei, din plastic ordinar care tin arcurile sa nu iasa afara.
    Si exemple ca asta mai sunt multe.
    Eu chiar ieri am cumparat un butuc de cursiera de la un magazin si mi s-a parut mie dubios. Cand am ajuns acasa, inainte sa incep sa respitez cu el roata, ce crezi ca am observat?
    Avea deja urme de strangere de spite pe el.
    Butucul l-am cumparat de nou, cu eticheta pe el, dar nebagat in cutie, redus de la 95 la 75 lei.
    Ce pot sa zic, merge bine, se invarte, nu are joc, insa se vede clar pe el ca a fost dat jos de pe o roata a cuiva care si-a facut upgrade. Avea si urme de vaselina sau ceva negreala de la chei pe flansele acelea mici din aluminiu care protejeaza rulmentii.
    Asa ca asta se intampla pe la magazinele noastre dragi.

  • In general sunt de acord cu autorul. Lucrez in industia auto si aici e identic. Toate inovatiile se incearca pe masini scumpe iar apoi devin ieftine 5 ani mai tarziu si sunt puse pe orice masina.
    Si cu Mihai as fi de acord daca nu ar ataca autorul in loc sa atace articolul. Adica preturile bicicletelor a crescut putin cam nejustificat.
    Am o bicicleta noua de 1700 RON si sunt multumit de ea (Echipare Alivio, furca pe arc, V-brake, toate elementele de aluminiu, fara pretentii dar nici de aruncat). E OK cam pentru tot ce fac cu ea.
    Oricand poti avea ocazia sa cumperi ce am eu cu 600 RON SH din piata dar un singur gand nu ma lasa sa fac asta, si anume faptul ca stiu ca e furata de undeva (nici unul care vinde nu are vre-un certificat si nu vrea sa dea declaratie ca e cumparata de pe piata libera) iar pe linistea mea sufleteasca ca nu am contribuit la furturi dau mai mult decat pe bicicleta.
    Desi nu as da 1000 sau 5000 EUR pe o bicicleta, imi face placere sa citesc si sa incerc din cand in cand despre echipamente scumpe si faine asa cum imi face placere sa testez un BMW I8 sau M5 desi nu cred ca mi l-as putea permite vreodata si in acelasi timp nu-mi pot explica de ce un I8 costa peste 100.000 euro. Faptul ca nu-mi explic eu nu e un argument suficient ca sa ma leg de cel care scrie un articol despre masina asta.

  • Eu am vazut cataloage ale unor importatori pentru magazinele de biciclete din Elvetia. Am vazut pretul importatorului X pentru magazin, respectiv pretul pe care tot ei il recomanda pentru client. Diferenta e de aproximativ 40%. De la fabrica la importator cu siguranta mai este un adaos.
    Reducerile pot fi facute direct de catre magazin, care din 40% poate sa lase 30% dar mai pot fi facute si de catre distibuitor care vrea sa scape de schimbatoarele 2013 cu care a scos deja profit si sa iti bage pe gat produsele 2014.
    Pentru mine nu au o scuza preturile enorme, chestia cu tehnologia e gargara, au mutat productia din SUA si Europa in Asia, deci salariile sunt de 10 ori mai mici si preturile cresc.

  • @velo

    Daca un magazin ia un produs en-gross la 100 lei fara tva si are un adaos de 40% rezulta pret de achizitie 140lei plus tva, adica 173.6 lei

    Cand se reduce pretul cu 30% calculam:

    173.6 – 30% = 121.52 adica un pic sub pretul de achizitie. Nu confundati reducerile cu marjele de adaos.

    Concluzia: multi. foarte multi cred ca magazinele au adaosuri imense ( desi piata este una dificila, concurentiala si nimeni nu isi permite suprapret ) cand in realitate multe dintre magazine supravietuiesc, ofera salarii destul de mici si iarna joaca table. Si eu consider ca preturile sunt mari insa nu magazinele sunt de vina. Voi vedeti vinovati acolo unde nu exista.

  • Pai nici eu n-am acuzat magazinele. Tocmai de aceea am vorbit de salariile de mizerie din Asia. Inteleg sa fie scumpa o bicicleta Time facuta in Franta, unde salariile sunt de peste 2000 de euro sau o roata DT swiss unde un salariu ajunge la 5-6000 de franci dar de ce platim preturi enorme pe lucruri facute pe banda rulanta si pe salarii de maxim 2-300 de euro?
    Cannondale scria inainte pe jumate de bike ca e `made in usa`, acum au o eticheta mica sub pedalier cu made in taiwan dar pretul cu 30% mai mare.

  • da si eu tot mi-am luat biciclete de 900-2000 ron pana acuma de la decatlon, si intentionez sa bag in urmatoarea bicicleta 2000-2500 euro, se vede cel putin la mine ca dupa un timp de folosire, bicicleta incepe sa scartaie, poate nici intretinerea pe care i-o acord nu este destul de suficienta .

  • Nu am avut rabdarea necesara sa citesc toate inertiile scrise mai sus,se mai gasea cate unu care vorbea prost 3sferturi si spunea o idee buna pana in final…dar nu conteaza…Nu cred ca cineva s-a gandit ca traim in Romania si ca banii castigati de noi,au o valoare vaga chiar si la noi in tara…cum nu prea avem marfa romaneasca de calitate aici,cautam la altii,dar ei nu se raporteaza la banii nostri cat la banii lor…va inchipuiti cam cati bani se iau in afara,daca un roman plecat sa stearga babe la c** primeste chiar si 1000E ?
    Cum ar putea sa isi cumpere un bugetar sa zicem o bicicleta?(exagerez) eu am un carver pure130 si am optat pt ea deoarece isi facea banii fata de alte biciclete,cu aceeasi echipare,si avand o suma fixa,nu mi-am permis un full suspension decent.

  • Marfa e scumpă la noi… pentru că 99% spre 100% vine din import. România nu prea mai produce nimic (bine, mai producem tablă la Sidex, cât o mai merge şi combinatul ăla). Statul oricum ia 24% din orice cumpărăm, mai ia şi vreo 30% din salariul vânzătorului şi al distribuitorului…
    Şi ajungem la profit. Am lucrat acum câţiva ani în domeniul vânzărilor (dar nu de biciclete). Produsele, în magazine, aveau un adaos undeva la 90 – 100% în hipermarketuri şi vreo 200% în magazinele mai ,,specializate” (era vorba de electronice şi electrocasnice). Iar consumabilele şi accesoriile aveau un adaos de la vreo 150% la hipermarketuri, la vreo 300% în celelalte magazine. Credeţi că bicicletele sunt altfel? De aia avem preţuri mari la orice, până şi apa plată e mai scumpă la noi decât în Austria.

  • Unele comentarii daca ar fi fost facute pe facebook ar fi strans zeci de like-uri.
    Nu inteleg ce dracu avans tehnologic este sa treci de la 3 foi la una singura sau la 10 pinioane sa mai pui unu in plus.

  • Si inca ceva,scuze:ma duc intr-o zi la un vecin si vad in garaj aruncat intr-un colt un cadru de bicicleta…scria Bianchi,era de prin 91-93,mai avea atasate foile,ghidonul si inca ceva.
    Cand ma uit la foi,am ramas mut,ERAU OVALE.
    Deci de atunci se faceau foi ovale,iar de curand citeam nu stiu pe unde ca nu stiu ce producator de piese a facut el studii si a observat ca o foaie ovala transmite mai bine energia,bla,bla…
    Intr-un cuvant:minciuni care se le inghita prostii si sa scoata din buzunar nspe sute sau mii de euro pentru „cea mai noua tehnologie” descoperita recent.

  • Daca vrei sa compari o bicicleta de competitie cu o masina, trebuie sa o faci cu una din aceiasi clasa, tot cu o masina sport. O masina de curse ajunge la sute de mii de euro, in concluzie bicicleta nu e mai scumpa decat masina.

  • De acord ca de la un anumit nivel de echipare, diferenta de pret creste nejustificat de mult comparativ cu plusurile oferite. Adica se poate sa platesti uneori sute de euro pentru un upgrade pe care practic aproape sa nu-l simti d.p.d.v. al performantei.

    Cu toate astea, recomand scepticilor, o tura de ~50km cu o bicicleta de ~1500 lei si apoi o tura identica, cu o bicla de ~1500 EUR.(evident, nu una dupa alta)

    Dupa care fiecare poate trage concluzia proprie; moft, necesitate, confort, snobism sau ce-o fi.

  • @George – Si eu am avut foi ovale pe un MTB si intradevar parea ca in anumite pozitii parca aveam mai mult cuplu dar cred ca doar mi se parea 🙂 .
    @Peter – Ai partial dreptate, numai ca: 1) preturile sunt mari/exorbitant de mari si la bicicletele obisnuite nu doar la cele de competitie. 2) Un ferrari de competitie de sute de mii de euro nu este facut in china (deocamdata) sau in tari cu salarii de 2-300 de eur

    Preturile sunt mari si nejustificat de mari pt ca exista cerere. Suntem pasionati si automat o sa ne faca cu ochiul o piesa mai noua, mai buna, mai usoara etc iar producatorii stiu asta – teoria asta se aplica in orice domeniu – auto, moto, bike, electronica etc.

    Multi dintre cei care au scris comentarii mai sus au dreptate mai mult sau mai putin.

    Din punctul meu de vedere cel mai enervant aspect cu care nu ma poate prosti nimeni este faptul ca multe componenete sunt facute in tari ieftine cu angajati platiti in bataie de joc (similar cu Romania) dupa care sunt vandute la suprapret cu o justificare de 2 lei.

  • M-am plimbat cu o bicicletă scumpă (~5000$) și pe urmă a trebuit să mă urc din nou pe „bicicleta” mea. Păi mi s-a părut o buturugă!
    Poate și pentru că bicla testată era un FS de carbon iar a mea are cadru rigid și mai aveam și ~500kPa în roți 😀
    Un 29’er vs 26″.

  • FreeriderPunctRo,da mi voie sa remarc faptul ca titlul articolului este pentru „pitiponci”.Orice om cu mintea intreaga,care tine la buzunarul lui ,nu si va pune XTR pe un MTB.
    De fapt,greseala nu este neaparat ca ti ai cumparat XTR,ci mai ales ca l faceti pe un novice care are bicicleta echipata cu SLX sau XT ,sa creada ca e ceva in neregula cu el,cum sa defilezi pe munte cu „jafurile” alea?Pina si diferenta de pret dintre SLX si XT este de multe ori nejustificata…
    Cei care tot trimbiteaza ca s justificate preturile mari ale componentelor sau biciletelor,ii rog sa si faca un upgrade si sa ne comunice timpii pe care i scot pe o urcare sau coborire.
    Eu inteleg o crestere de pret la o componenta sau bicicleta,in conditiile in care ti aduce un plus in performanta(timpi scosi},altfel ,nu este decit marketing de 2 lei…
    Cum poti sa afirmi ca site de promovare a ciclismului,ca maselor le trebuie XTR ,neaparat,pe un MTB?Da’ restu’ componentelor ce au?Draci pe ele?Sint pentru lumea a 3a?
    Multi nu inteleg ca XTR,XX1 etc,nu sint pentru pulime,nu sint pentru biciclistul de week end,ci pentru oameni care fac performanta si fiecare gram in minus,fiecare secunda conteaza.Atunci poti sa afirmi FreeriderPunctRo ca este important sa ti cumperi componente scumpe…

  • Cred că am avut o revelație: articolul ăsta nu este altceva decât un fel de sondaj să se descopere cum gândește clientul român și cât este el dispus să cheltuie pe o piesă sau o bicicletă.
    Ori sunt eu paranoia..
    Cred că ambele 😐

    Să fiu puțin on topic.. fiecare va cheltui după cum îl ține buzunarul sau după cum îi dictează piticii.

  • Nu e prost cine cere…

    La fel se intampla in toate domeniile in care tehnologiile avanseaza anual. Vrei ultimul tip de procesor Intel? E de 50 ori mai scump decat fratele lui mainstream, desi merge doar de 2 ori mai rpd. Se fabrica in acelasi loc, cu aceleasi tehnologii, la costuri de 3-4 ori mai mari. O placa de snowboard? Aceeasi poveste.. vrei sa scrie 2015 pe placa ta, desi e decembrie 2014? vei da de 2-3 ori mai mult decat pe una care a stat deja in depozit un an.

    De ce credeti ca au inceput si producatorii de biciclete sa-si puna anul in loc de versiune? As vrea sa vad o comparatie tehnica serioasa intre doua modele din ani apropiati – intr-o luna de utilizare normala ce avantaje ai? cu cate procente scade consumul caloric pentru ca e cu 100grame mai usoara?? cat s-au atenuat socurile (e simplu de urmarit – ii pui un accelerometru si faci niste medii)? schimbatorul ala nou imi taie 0.0x secunde din timp? „transmisia” XXXTR mi-a crescut eficienta si power output de la 250 la 255 watts? :)) exemplele pot continua…
    evident ca un cadru de carbon e mai scump, dar in procesul efectiv de fabricatie o fi de 10 ori mai scump ca sa justifice bicla de 10.000 de euro? de fapt ar putea vinde mult mai multe daca ar avea un markup decent, dar deja exista oferta pentru buzunarele mai stramte si e in interesul vanzatorului sa acopere cu oferta sa si buzunarele mai largi.
    E posibil sa aveti dreptate, sa se duca aia 1-200% peste costul de fabricatie in R&D, dar eu cred veti fi dezamagiti daca luati o bicla de 10.000 euro din raft si incepeti sa taiati din ea tva/markup vanzator/marketing etc. Probabil ca ajung 50-100 de euro in R&D la final. Restul e factura pe snobism. Mai bine v-ar vinde-o cu 3.000 cu conditia sa cotizati 100 de euro la R&Dul lor.

  • Ceea ce ați scris este perfect adevărat. Și am adăuga un lucru: românii sunt săraci. Germanii, italienii sau francezii sunt bogați (așa, ca medie). Pentru ei, 5.000 de euro înseamnă mai puțin decât pentru noi. Iar produsele de 5.000 de euro au cam aceleași prețuri, indiferent dacă sunt comercializate la Milano sau la București. Mi s-a luat de retorica aia cu ”dar ce face, frate, bicla aia, de costă atâta?”. Păi face. Și nu e pentru tine. Pentru că tu ești și sărac, și prost.

  • @Andrei,ai cazut in capcana acestui articol.Articolul de fata are „darul” de a crea frustrari,nu de a spune un adevar.
    Problema se pune in felul urmator:ai nevoie de bicicleta de 5000euro sau echipare XTR?
    Ai nevoie de o caseta de pinioane care costa 150 de euro si te tine1500-2000km(XTR) sau de una de 25euro care tine 10000km(Deore)?
    Multi nu inteleg ca bicicleta este undeva la 30% din performanta unui biciclist,restul fiind bulane,determinare etc
    Din pacate,multi constata ca performantele lor nu s au imbunatatit ,chiar dupa ce au investit citeva mii de euro in bicicleta,si lasa antrenamentul sau iesirile constante pe planul doi.
    Asa ca,ramine la latitudinea fiecaruia sa aleaga ce i face mai mare placere:un MTB de 5000 de euro cu care nu e in stare sa urce dealul de la Academie sau una care se incadreaza nevoilor lui.

  • Pentru mine ca pasionat, un hardtail bine echipat, cu furca pe aer, componente de la deore in sus, schimbator xt spate, frane pe disc hidraulice, cadru Al, mi se pare un pret decent 950 euro, cu reducere…Insa, ce este peste 1500 euro mi se pare putin moft, vb de hardtail, la FS s-ar justifica un 1500-2000 euro. Investesti ceva mai mult dar castigi la confort, control, greutate, placerea de a te da…Inainte aveam un mtb de 21 kg otel, va dati seama diferenta pana la 12 kg…Dar, la noi biclele sunt cam scumpe, nejustificat, in raport cu ofertele Radon, Canyon, Rose ….Adaosuri cam mari si la piese, iar la echipamentein Ro nu prea gasesti calitate, tot CRC e de baza…

  • Nu dau cu piatra, am doar simpla intrebare – cum va explicati urmatoarea „intamplare”: un cunoscut cu un recent deschis magazin de piese si biciclete, se tot chinuie de ceva timp sa ma determine sa inteleg ca o furca ce a costat noua aproximativ 100 E, trebuie aruncata la gunoi pentru ca a prins joc in brate. La intrebarea mea referitoare la schimbarea bucselor si a simeringurilor(~ 10 E), o tine mortis ca „nu, dom`ne, trebuie alta furca noua!” Ce e drept respectivul producator de furci nu are importator oficial pe plaiuri mioritice si, de aici, canci kit-uri pentru revizie. Oricum, insa, mentalitatea middle-man-ului de la noi e clara: jupuim si prostim cat putem, nu sustinem omul sa-si rezolve problema.

  • Luati o bicicleta si calculati costul componentelor de pe ea. La calcul scadeti din pretul componentelor 10-30-50% cat primesc discount marii asamblatori (daca nu si mai mult) minus adaousul importatorilor si o sa vedeti valoarea reala a bicicletei. Insa din pacate , in capitalism , valoare de piata nu e data de costul efectiv al componetelor si al fortei de munca ci de cererea , brand si pozitionarea produsului rezultand in umflarea nejustificata si nesimtita a pretului

    Eu de exemplu prefer sa nu mai cumpar sau sa mi-o construiesc pe componente. Altii din pacate , mai multi , prefera sa faca jocul producatorilor. Si uite asa incepe sa creasca pretul. Mi-a zis odata un prof batran : consumatorul e o vita , mulsul e o arta. A avut dreptate. Nu vorbesc de piata romaneasca care e semi-saraca , noi nici nu contam la vanzari comparativ cu altii. Eh nu zic, sunt si la noi destui care arunca banii pe biciclete fancy de multe mii de euro. Dar is multi imbecili la nivel global care ingroasa randurile si dau apa la moara. Este asemanator cu cresterea preturilor la apartamente. O gramada de imbecili care s-au bagat pe 30 de ani sclavi la banca nestiind daca mai pot plati in 10-20 de ani si care au crescut artificial valoarea lor prin cerere.

    Asta e economia pe care am ales-o. Mult fum si calitate ca acum 10 ani dar preturi pe segmente. toata bicicletele sunt gandite in asa fel incat sa vrei mai mult. ARe X si Y dar nu are Z. Are Z si Y dar nu are X. Toate sunt gandite doar sa te jumuleasca in cel mai jenant mod cu putinta.

    Din pacate prostii platesc. si da , le spun prosti nu ca ar avea bani si ca eu n-as avea sau de ce as avea eu treaba cu banii lor ci pentru dau semnale clare la producatori ca sunt niste VITE care trebuie mulse. Iar acest semnal e privit foarte atent de catre producatori. Rezultatele le vedeti pe piata , biciclete dotate decent (nivel de 2016) la 1000-2000 de euro cand pe ele nu este mai mult echipament de 500-1000 de euro. Pentru ca fraieri sunt!

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

nine + eight =